Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• MinhTuan
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-06 20:58
Goedenavond

Ik ben op dit moment aan het oriënteren over de zonnepanelen, hieruit heb ik een aantal offerte gekregen.
jaarlijks gebruiken we tussen 4000-4500kwh, en dit is ook onze doel.
wij hebben een plat dak, via zonatlas, die geeft aan dat mijn dak zeer geschikt, omdat het dak schaduwvrij is,
47m2 beschikbaar, tuin richting zuidoost.

de twee goedkoopste offerte is

1. Canadian solar 300wp Kupower met 15 paneel, Goodwe 4200 DNS incl wifi, flatfix fusion voor 3840euro ex BTW
garantie => 10j paneel,10j converter, 5j installatie
2. Samsung S-energy 300WP met 15 paneel, Goodwe 4200 DNS incl wifi, Solarstell (plat) landscape voor 4595euro ex BTW
garantie => 10j paneel,10j converter, 7j installatie
3. Solar URE 320Wp - Black - Monocrystalline met 15 paneel, Growatt 4200MTL-S, flatfix fusion voor 5455 euro

legplan van 1 en 3 = 5x3 panelen richting ZO
legplan 3 is 3 x5panelen richting Zuid-West

mijn vraag aan jullie is, wat raad jullie mij aan, en zijn dit betrouwbaar zonnepanelen? een installateur verteld mij dat de Canadian Solar Kupower niet meer leveren in Europa, en als installateur die kan leveren wellicht heeft hij nog in voorraad staan en garantie verminderd wordt omdat hij te lang in voorraad gelegen, klopt dit?
en hoe kan ik verifieren dat z'n verhaal wel klopt?

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Garantie kan verminderd zijn, immers een fabrikant mag zelf bepalen wat zijn garantievoorwaarden zijn. Het is de leverancier die wettelijk verplicht is bepaalde garantie te geven, niet de fabrikant. Of je je daar druk om moet maken? Mwah...

Leverancier 1 lijkt mij de beste keuze, aantrekkelijke prijs en de enige die onder de 1 euro per Wp uit komt.

Let wel dat een volledige zuid oriëntatie aantrekkelijk is zolang je mag salderen maar dat daarna een oost/west indeling aantrekkelijker kan zijn omdat de 's ochtends en eind van de middag doorgaans zelf meer verbruikt. Zou dat ook een optie zijn op jou dak?

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 17-06-2019 23:35 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:33
Ik zou eens voor een 4e offerte gaan en daarbij kijken naar solarwatt panelen glas-glas.

https://solarwatt.nl/sola...panelen-als-beste-getest/

Deze panelen hebben 30 jaar garantie.
Deze worden in Duitsland geproduceerd en er staan verzekeringen tegen de garanties aan.

Deze panelen zouden zelfs 50 jaar mee moeten kunnen gaan volgens de onderzoeken.

Ik zou me wel degelijk zorgen maken om de garanties en er zijn maar zeer weinig bedrijven die dit goed hebben geregeld.

een garantie van 10 jaar is niets. Dan ga je pas net wat verdienen aan je panelen. Als je dan een schade hebt verdien je je installatie misschien al niet meer snel terug.. Zeker niet met de degeneratie van de panelen.

https://fritts.nl/glas-glas-zonnepanelen/

Hier kan je duidelijk zien dat de degeneratie van glas glas panelen vele malen minder is en daardoor ook een betere investering.

lees ook dit:

http://www.zonnekeurinstallateur.nl/glas-glas-zonnepanelen/

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 18-06-2019 04:18 ]

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Solarwatt panelen zijn wel fors duurder dan de Canadian Solar en dat is voor de tvt niet echt gunstig. De lange garantie is best leuk, maar een korte tvt is leuker.
En de eerste set gaat al na 6 jaar geld opbrengen (afhankelijk wat de afbouw regeling gaat doen).

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• boyette
drielp schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:34:
Solarwatt panelen zijn wel fors duurder dan de Canadian Solar en dat is voor de tvt niet echt gunstig. De lange garantie is best leuk, maar een korte tvt is leuker.
En de eerste set gaat al na 6 jaar geld opbrengen (afhankelijk wat de afbouw regeling gaat doen).
Het verbruik van TS is best fors.. en ik weet niet wat precies de overweging is voor zonnepanelen.. maar het lijkt me dat duurzaamheid en kwaliteit toch ook een rol speelt.. zegt er echter weinig over..

en in het andere geval ga ja na 10 jaar al forse risicos lopen en kan je terugverdientijd in 1 keer een stuk verlengd worden..

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 18-06-2019 16:41 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik mag hopen dat je de investering in 5 a 7 jaar terug verdiend hebt, en niet pas na 10 jaar.
Dan is de installatie te duur geweest...

@MinhTuan
Heb je ook wat fototjes van het desbetreffende dak, en de maten erbij?
Kan je eventueel zelf installeren? Platdak is niet lastig meestal.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2019 17:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
boyette schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:40:
[...]

Het verbruik van TS is best fors.. en ik weet niet wat precies de overweging is voor zonnepanelen.. maar het lijkt me dat duurzaamheid en kwaliteit toch ook een rol speelt.. zegt er echter weinig over..

en in het andere geval ga ja na 10 jaar al forse risicos lopen en kan je terugverdientijd in 1 keer een stuk verlengd worden..
Je doet best wel wat aannames, en waar kom die 10 jaar toch vandaan? Mijn 110 Wp Isofonnetjes uit 2003 op NNW doen het nog steeds naar behoren. 2 x 4 op een Steca 500.....

Solarwatt maakt goede reclame voor zichzelf en doet claims waarvan je af moet wachten of ze waar gemaakt kunnen worden. Maar daar gaat het niet om. Het lijkt me eerder dat de TS gaat voor een goedkope < 6 jaar tvt set dan een set van Solarwatt van zo'n 2k meer (de prijzen van de Solarwatt panelen zijn overigens wel lastig te vinden. is daar een reden voor?).

De nieuwe regeling na 2023 gaat uit van een tvt van 7 jaar met het meest goedkope setje panelen. En dat is Solarwatt zeker niet.
De eerste set voldoet prima, als de installateur kan leveren dan zou ik voor deze gaan.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• boyette
drielp schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:39:
[...]

Je doet best wel wat aannames, en waar kom die 10 jaar toch vandaan? Mijn 110 Wp Isofonnetjes uit 2003 op NNW doen het nog steeds naar behoren. 2 x 4 op een Steca 500.....

Solarwatt maakt goede reclame voor zichzelf en doet claims waarvan je af moet wachten of ze waar gemaakt kunnen worden. Maar daar gaat het niet om. Het lijkt me eerder dat de TS gaat voor een goedkope < 6 jaar tvt set dan een set van Solarwatt van zo'n 2k meer (de prijzen van de Solarwatt panelen zijn overigens wel lastig te vinden. is daar een reden voor?).

De nieuwe regeling na 2023 gaat uit van een tvt van 7 jaar met het meest goedkope setje panelen. En dat is Solarwatt zeker niet.
De eerste set voldoet prima, als de installateur kan leveren dan zou ik voor deze gaan.
Na de periode van 10 jaar waar er geen garantie meer is ga je forse financiele risicos lopen integenstelling tot solarwatt waar er sprake is van 30 jaar garantie.

Dat is geen aanname.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:18

Freakie1NL

Grote Baas

boyette schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 03:20:
[...]

Na de periode van 10 jaar waar er geen garantie meer is ga je forse financiele risicos lopen integenstelling tot solarwatt waar er sprake is van 30 jaar garantie.

Dat is geen aanname.
Je weet dat de gemiddelde installateur het na 10 jaar echt wel voor gezien houdt wat betreft het leveren van garantie. Ja je zal dan waarschijnlijk best bij SolarWatt een paneel kunnen claimen (eerst zelf bewijzen dat hij stuk is e.g minimaal optimizers en nader onderzoek). Maar wie gaat hem plaatsen? Daar zal je toch echt zelf voor de kosten moeten opdraaien.

Wat is bovendien het concrete financiële risico bij andere panelen? Hoeveel panelen gaan simpelweg kapot door een defect (dus geen schade want dat is verzekeringswerk)? En is het dan laten vervangen van het gehele veld (na 10 jaar) met de dan geldende techniek niet voordeliger?

[ Voor 17% gewijzigd door Freakie1NL op 19-06-2019 08:24 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• boyette
Freakie1NL schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:22:
[...]

Je weet dat de gemiddelde installateur het na 10 jaar echt wel voor gezien houdt wat betreft het leveren van garantie. Ja je zal dan waarschijnlijk best bij SolarWatt een paneel kunnen claimen (eerst zelf bewijzen dat hij stuk is e.g minimaal optimizers en nader onderzoek). Maar wie gaat hem plaatsen? Daar zal je toch echt zelf voor de kosten moeten opdraaien.

Wat is bovendien het concrete financiële risico bij andere panelen? Hoeveel panelen gaan simpelweg kapot door een defect (dus geen schade want dat is verzekeringswerk)? En is het dan laten vervangen van het gehele veld (na 10 jaar) met de dan geldende techniek niet voordeliger?
Dat is dus juist anders bij solarwatt

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:11
[...]

Je weet dat de gemiddelde installateur het na 10 jaar echt wel voor gezien houdt wat betreft het leveren van kosteloze garantie.
FTFY. Garantie zal die moeten blijven leveren. De vraag is alleen of je aanspraak kan blijven maken van een kosteloze garantieafhandeling of dat er deels voor moet worden betaald. De installateur kan met de paneel leverancier in gesprek voor een kosteloze vervanging, dat hoef jij als klant niet te doen. Dan staat het de installateur alsnog vrij (een deel van) de kosten voor het vervanging in rekening te brengen na die 10 jaar.
boyette schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:25:
[...]
Zonnepanelen zijn niet opeens heel anders dan elk ander consumenten product. Je hebt als consument niks te maken met de fabrikant of de groothandel. Je hebt alleen iets te maken met de verkoper wat vaak de installateur is. Hoe het dus bij solarwatt, JaSolar, LG, enz werkt is dus helemaal jouw probleem niet.

[ Voor 25% gewijzigd door CurlyMo op 19-06-2019 08:33 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Probleem is dat je over 10 jaar van de meerprijs een volledig nieuwe set zou kunnen kopen, of nu een veel grotere set waardoor je meer verdient... met hoe de techniek nu verbeterd is het zinloos om zover vooruit te investeren, de techniek is dan zwaar achterhaald, het is beter om dan de set geheel te vervangen. Daarnaast, defecten na 10 jaar zijn ook niet reeel.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CurlyMo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:28:
Zonnepanelen zijn niet opeens heel anders dan elk ander consumenten product. Je hebt als consument niks te maken met de fabrikant of de groothandel. Je hebt alleen iets te maken met de verkoper wat vaak de installateur is. Hoe het dus bij solarwatt, JaSolar, LG, enz werkt is dus helemaal jouw probleem niet.
Is dat zo? Je eerste aanspreekpunt is natuurlijk altijd de installateur maar indien een fabrikant een garantietermijn hanteert die langer is dan de termijn van de verkoper zie ik niet waarom je die fabrikant daar niet op aan kan spreken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:11
Tsurany schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:38:
[...]

Is dat zo? Je eerste aanspreekpunt is natuurlijk altijd de installateur maar indien een fabrikant een garantietermijn hanteert die langer is dan de termijn van de verkoper zie ik niet waarom je die fabrikant daar niet op aan kan spreken?
Dat mag de installateur dan toch voor je regelen als aanspreekpunt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• MinhTuan
ondertussen heb ik twee installateur gesproken.
installateur 1: voor 3750 ex BTW, met 15x Canadian Kupower 300wp met 15 paneel, Goodwe 4200 DNS incl wifi, flatfix fusion, en PV-verdeler. (installatie kan beginnen in half augustus of begin september)
installateur 2: voor 5100 ex BTW, met 15x Axitec AXIblackpremium HC 310wp met 15 paneel, Goodwe 4200 DNS incl wifi, flatfix fusion, en PV-verdeler. (installatie kan beginnen in juli)
Garantie van Axitec is beter dan Canadian 12j vs 10j
het verschil is bijna 1400euro, mijn vraag is, is de Axitec beter dan Canadian??

@AUijtdehaag nee ik kan niet zelf plaatsen, ben niet zo handig en heb hoogtevrees.
ik heb de foto's van mijn dak, maar hoe kan ik hem hier plaatsen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MinhTuan
Met https://www.mupload.nl/ en dan de link met de img tags hier plaatsen

De Axitec zijn All-black. (en daardoor waarschijnlijk duurder)
In hoeverre is all-black noodzakelijk op een plat dak?
Kijk je er op? Zwart word warmer. (en dat kan de prestatie wat negatiever beinvloeden.)

Kijk ook eens naar:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/duo-345wp-perc.html (of de 325 Wp)
https://www.winkelman-zon...lay=tiles&merk=JA%20Solar

Welke regio woon je?

[ Voor 88% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2019 20:22 ]

• MinhTuan
foto uit google-map
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4d57lv.jpg
foto uit zonatlas scan
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/foczewqmuj.jpg

• MinhTuan
@AUijtdehaag voor mij hoef het niet allblack te hebben, maar installeur 2 zei dat qua prijs niet zoveel verschil zit daarom kies hij voor de all-black.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou gewoon 20 paneeltjes landscape leggen, zo: /\ /\
Dus 10 richting NO en 10 richting ZW
Gewoon goedkope poly
Bijvoorbeeld:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/280wp-half-cell-poly.html
https://www.solar-bouwmarkt.nl/280wp-poly-91262831.html
(beetje dit idee qua opstelling: mistaoutlaw in "PV-panelen - hulp gevraagd met op waarde schatten aanbieding")

Of de eerder genoemde panelen die ik aangaf, als het wat meer mag kosten

Zo heb je hele dag opwek, met de nadruk op zuid west (in de avond gebruik je meer stroom)
En 10 panelen in een string geeft je een betere efficiency op de string omvormer (2x mppt ingang)
Ook minder last van wind, omdat de panelen tegen elkaar liggen.

Ik kan er even een omvormer bij zoeken met de calculator van SMA?
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project.
(omvormer kan ook een goodwe of ander merk zijn. Het is een voorbeeld)

Heb je 1 fase of 3-fase in huis? (groepenkast)

[ Voor 79% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2019 20:57 ]

• MinhTuan
ik heb 1 fase in mijn meterkast

• AUijtdehaag
  • Niet online
1-fase... check

Als ik globaal, de jasolar 280 Wp poly invul dan komt er dit uit rollen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wLMFHlgbGbqYIrTIEH00qFIg/thumb.jpg

Globaal, omdat ik niet exact weet welke richting je huis ligt (graden)
Ik ga er vanuit dat er 5 panelen naast elkaar kunnen in landscape aan de lange zuidwest zijde en 4 rijen.
(meten = weten en gokken = dokken, dus zelf controleren)

4736 kWh per jaar. Mooi toch?

Wil je meer dan neem je de 325 of 345 Wp panelen op een 5000 watt omvormer.
(is wel een stukje duurder dan)

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2019 21:42 ]

• MinhTuan
richting, vanuit huis kijk naar de tuin
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0u0v32.jpg

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:43
[...]

Garantie op.zonnepanelen langer dan 10 jaar is juist volstrekt oninteressant. je moet maar hopen dat het bedrijf nog bestaat, dat je het bonnetje nog hebt etc. Verder gaan bijna alle producten uiteindelijk stuk volgens een bepaalde verdeling, statistisch gezien OF in de eerste paar maanden OF pas helemaal aan het einde van de techniwche levensduur (>25jaar). tot slot zijn de panelen over 10 jaar een stuk goedkoper, beter etc. dus zelfs als er wat stuk is plaats je voor veel minder hetzelfde of beter terug.

Resume: Solarwatt en z'n garantie zal wel, zou het laatste zijn waar ik aan hecht voor pv.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jasolar 280 Wp poly:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RBzxNMZe3jXbBZb3k3ZtZjgz/thumb.jpg

Jasolar 325 Wp half cell:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ycihil008FY2cOYSXRrUfUhj/thumb.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2019 22:05 ]

• MinhTuan
hoi @AUijtdehaag bedankt voor het uitzoeken.
ik heb nog een vraag, over de orientatie hoek, met dat perse op die hoek uitkomen?

is deze opstelling ook goed? natuurlijk moet het 2 rijen van 10 worden ipv 5
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/s8hwss9b.jpg

is SMA gelijk of beter dan Woodwe? volgens mij SMA geeft 5j garantie terwijl Woodwe 10j geeft.
en de opstelling die je voor mij maakt, weet je toevallig hoeveel het kost?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die opstelling gaat uit van 3 rijen van 5 (dus 15 panelen) op zuid-west.
Dat is leuk, maar dan heb je smiddags pas opbrengst. (als salderen afgelopen is, wil je juist zoveel mogelijk spreiding van opbrengst)

Bovendien een minder rendement, omdat er een string van 8 en een string van 7 gemaakt moet worden.
(de omvormer wil het liefst 350 Vmpp. Daar kom je dichterbij met 10 panelen per string)
15 panelen in 1 string is te hoge spanning voor de omvormer.

Maar je kan ook zelf spelen met https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project)

SMA heeft wat makkelijkere uitlezing (eigen webserver, SBFspot, Modbus TCP/IP met node red, wifi en ethernet en ook een sunny portal)

Goodwe logt naar een chinese website (sems portal) en die website heeft soms problemen. Zelf loggen is lastiger. Enkel wifi OF ethernet meen ik.) Maar iets goedkoper.

Ik kan wel kijken wat het kost, maar dan moet je nog iemand vinden die het installeert en ik weet nog steeds niet welke regio je woont.
Maar dat wordt morgenavond... ;)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2019 22:25 ]

• MinhTuan
ik woon in amsterdam

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
boyette schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 04:08:
Ik zou eens voor een 4e offerte gaan en daarbij kijken naar solarwatt panelen glas-glas.

https://solarwatt.nl/sola...panelen-als-beste-getest/

Deze panelen hebben 30 jaar garantie.
Deze worden in Duitsland geproduceerd en er staan verzekeringen tegen de garanties aan.

Deze panelen zouden zelfs 50 jaar mee moeten kunnen gaan volgens de onderzoeken.

Ik zou me wel degelijk zorgen maken om de garanties en er zijn maar zeer weinig bedrijven die dit goed hebben geregeld.

een garantie van 10 jaar is niets. Dan ga je pas net wat verdienen aan je panelen. Als je dan een schade hebt verdien je je installatie misschien al niet meer snel terug.. Zeker niet met de degeneratie van de panelen.

https://fritts.nl/glas-glas-zonnepanelen/

Hier kan je duidelijk zien dat de degeneratie van glas glas panelen vele malen minder is en daardoor ook een betere investering.

lees ook dit:

http://www.zonnekeurinstallateur.nl/glas-glas-zonnepanelen/
En je hebt de garantie voorwaarden zeker niet door gelezen?

Wanneer de lineaire output garantie niet gehaald wordt vergoeden ze de gemiste stroom. Dus waarschijnlijk tegen een totaal on interresant tarief. En bewijs maar eens dat je panelen 1% gedegradeerd zijn.

• boyette
[m]engineer schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:56:
[...]

Wanneer de lineaire output garantie niet gehaald wordt vergoeden ze de gemiste stroom. Dus waarschijnlijk tegen een totaal on interresant tarief. En bewijs maar eens dat je panelen 1% gedegradeerd zijn.
de zon zal niet minder hard gaan schijnen

• boyette
[m]engineer schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:56:
[...]

dat staat er inderdaad in de aon documentatie..
maar het is in ieder geval wel een garantie..

in tegenstelling tot wat anderen bieden

[ Voor 24% gewijzigd door boyette op 20-06-2019 05:18 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even weer ontopic.

Je kan ook patrick van Zonnekompas even vragen of hij tijd heeft.
Dan krijg je zo een systeem:
knarf_st in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
(zelf gelegd door knarf_st, maar Patrick installeert ook)

Hou rekening met een kabeldoorvoer vanaf platdak en dat men een hoogwerker of iets moet huren?

Met 280 Wp poly:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JARcdcrBm1bV7gF7xhHXgQnB/thumb.jpg
Meer prijs SMA 4.0: 259 euro incl btw (winkelman hengelo)

Met 325 Wp (ik heb even qcell geselecteerd, jasolar 325 wp heeft solar-bouwmarkt niet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vppbQuEL7ZWXDSxzXGC7nmlG/thumb.jpg
Meerprijs SMA 5.0: 390 euro incl btw (winkelman hengelo)

Montage kosten: 1000 - 1200 euro incl btw
Klein materiaal groepenkast aanpassen: 75 euro btw

Alle prijzen zijn "ongeveer" en 'ff snel"
Of is dit iets voor @koevlaas2 om te installeren?

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2019 19:24 ]

• MinhTuan
hoi @AUijtdehaag even over opstelling, bedoeld je dit ?? natuurlijk in de vorm /\

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/s86dmj5dx2.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door MinhTuan op 20-06-2019 20:55 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Plaatje is donker.Ja dat is um

Ik bedoel dit:
knarf_st in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
(dat is montagesysteem van zonnekompas, dus niet flatfix fusion, maar lijkt erop)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/252094/files/228585113/complete-montageset-oost-west-opstelling-2-rijen.jpg
https://www.solar-bouwmar...west-opstelling-copy.html

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2019 21:10 ]

Verwijderd

Deze kosten worden juist betaald bij Solarwatt. Er zijn aantal fabrikanten die dit in de garantievoorwaarde hebben staan. Deze kosten zijn volgens mij wel gemaximeerd, maar het is niet zo dat je de volledige kosten kwijt bent. Garantie is leuk maar de voorwaarde leest niemand. Deze zijn bij Solarwatt goed geregeld. Die voorwaarde kun je gewoon opvragen en vast laten leggen.
[...]

Pagina: 1