Ben bezig met het samenstellen van mijn eerste systeem. Het zal bestaan uit 9 panelen op het zuiden, onder een hoek van 50 graden. In de toekomst kunnen er eventueel nog 4 panelen bij op het platte dak van de garage. Ik wil zelf alles gaan doen, op het aansluiten van de meterkast na. Dit is de situatie:
of hier https://ibb.co/HVnxsCz. In rood de negen panelen die ik wil plaatsen, in blauw nog 2 mogelijke posities.
Vanuit de meterkast wil ik twee buizen trekken naar de garage, waar de omvormer komt te hangen. In 1 buis en plus draad en bv aarde en in de andere buis de min draad en een UTP (lijkt me stabieler dan wifi). Naast de omvormer maak ik een aarde rails en trek die door naar het dak. In het dak van de garage zit een ventilatie punt, waar ik het leidingwerk mooi doorheen kan halen. Tussen de omvormer en de meterkast maak ik nog een werkschakelaar.
Nu heb ik nog enkele vragen , voordat ik de bestelling wil plaatsen.
Wellicht volgen er nog een paar vragen, ben nu mijn lijstje aan het afvinken, voordat ik tot aanschaf over ga.
Vanuit de meterkast wil ik twee buizen trekken naar de garage, waar de omvormer komt te hangen. In 1 buis en plus draad en bv aarde en in de andere buis de min draad en een UTP (lijkt me stabieler dan wifi). Naast de omvormer maak ik een aarde rails en trek die door naar het dak. In het dak van de garage zit een ventilatie punt, waar ik het leidingwerk mooi doorheen kan halen. Tussen de omvormer en de meterkast maak ik nog een werkschakelaar.
Nu heb ik nog enkele vragen , voordat ik de bestelling wil plaatsen.
- Moet je alle panelen aarden of aard je een rij door de aardedraad aan het rek te monteren?
- Om het maximale uit 9 panelen te halen, zoek ik panelen met een hoge wp. Ik zie een q-cells van 325, een Demin van 360 en een Phono Solar van 360. Q-cells is half-cell, maar een lagere wp. Heeft kijken naar termen als half-cell en PERC zin of kijk je alleen naar de max wp bij een dak zonder belemmeringen? Heeft iemand ervaring met deze panelen, is er een beter dan de andere of is daar gewoon niks over te zeggen? Ze hebben allemaal ongeveer dezelfde garantie en de datasheets wijken slechts minimaal af. Ik neig naar de goedkoopste 360 paneel, omdat ik weinig verschil zie.
- Hebben omvormers echt alleen maar zin als er belemmeringen zijn? Hier dus geen belemmeringen, dus ik acht ze niet nodig?
- Leggen jullie ook de leidingbuizen door onder de pannen? Dus dat er alleen losse draad loopt naar het paneel. Of moet je juist daar bescherming hebben door het schuren van de wind langs de pannen?
- Wij zitten op 2400 verbruik en 9x360x0,85 = 2754wp, dus 9 panelen zou voldoende moeten zijn. Omdat ik wellicht wil uitbreidden in de toekomst met 4 panelen op het platte dak, dacht ik aan een omvormer met 2 MPP's, 1 MPP voor het platte dak omdat de hellingshoek hier anders zal zijn. Maar dan moet je ook al een omvormer hebben met hogere capaciteit, wat als ik het goed begrijp, nadelig kan zijn voor je opbrengst (onder dimensioneren omvormer).
- Er zijn vele merken omvormers. Nu even uitgaande van de 9 panelen (zonder uitbreiding in de toekomst) van het type zoals hierboven beschreven. Zijn er voorkeuren tussen bv een Goodwe GW2500-NS, Growatt 300-S, Solaredge SE2200H of een Solax Air 3.0.? Ze moeten goed werken en rendement leveren, maar de software/app moet ook goed zijn. Wat zijn hier de ervaringen?
- Wat is de correcte volgorde van aansluiten? Omvormer voorbereiden richting meterkast (nog niet aansluiten), dan string aanleggen en deze aan de omvormer koppelen. Dan de meterkast aansluiten?
Wellicht volgen er nog een paar vragen, ben nu mijn lijstje aan het afvinken, voordat ik tot aanschaf over ga.