Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vragen over eerste opzet van eigen zonnenpanelen systeem

Pagina: 1
Acties:

• jemoetwathe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-11-2024
Ben bezig met het samenstellen van mijn eerste systeem. Het zal bestaan uit 9 panelen op het zuiden, onder een hoek van 50 graden. In de toekomst kunnen er eventueel nog 4 panelen bij op het platte dak van de garage. Ik wil zelf alles gaan doen, op het aansluiten van de meterkast na. Dit is de situatie: Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/HVnxsCz of hier https://ibb.co/HVnxsCz. In rood de negen panelen die ik wil plaatsen, in blauw nog 2 mogelijke posities.

Vanuit de meterkast wil ik twee buizen trekken naar de garage, waar de omvormer komt te hangen. In 1 buis en plus draad en bv aarde en in de andere buis de min draad en een UTP (lijkt me stabieler dan wifi). Naast de omvormer maak ik een aarde rails en trek die door naar het dak. In het dak van de garage zit een ventilatie punt, waar ik het leidingwerk mooi doorheen kan halen. Tussen de omvormer en de meterkast maak ik nog een werkschakelaar.

Nu heb ik nog enkele vragen , voordat ik de bestelling wil plaatsen.
  1. Moet je alle panelen aarden of aard je een rij door de aardedraad aan het rek te monteren?
  2. Om het maximale uit 9 panelen te halen, zoek ik panelen met een hoge wp. Ik zie een q-cells van 325, een Demin van 360 en een Phono Solar van 360. Q-cells is half-cell, maar een lagere wp. Heeft kijken naar termen als half-cell en PERC zin of kijk je alleen naar de max wp bij een dak zonder belemmeringen? Heeft iemand ervaring met deze panelen, is er een beter dan de andere of is daar gewoon niks over te zeggen? Ze hebben allemaal ongeveer dezelfde garantie en de datasheets wijken slechts minimaal af. Ik neig naar de goedkoopste 360 paneel, omdat ik weinig verschil zie.
  3. Hebben omvormers echt alleen maar zin als er belemmeringen zijn? Hier dus geen belemmeringen, dus ik acht ze niet nodig?
  4. Leggen jullie ook de leidingbuizen door onder de pannen? Dus dat er alleen losse draad loopt naar het paneel. Of moet je juist daar bescherming hebben door het schuren van de wind langs de pannen?
  5. Wij zitten op 2400 verbruik en 9x360x0,85 = 2754wp, dus 9 panelen zou voldoende moeten zijn. Omdat ik wellicht wil uitbreidden in de toekomst met 4 panelen op het platte dak, dacht ik aan een omvormer met 2 MPP's, 1 MPP voor het platte dak omdat de hellingshoek hier anders zal zijn. Maar dan moet je ook al een omvormer hebben met hogere capaciteit, wat als ik het goed begrijp, nadelig kan zijn voor je opbrengst (onder dimensioneren omvormer).
  6. Er zijn vele merken omvormers. Nu even uitgaande van de 9 panelen (zonder uitbreiding in de toekomst) van het type zoals hierboven beschreven. Zijn er voorkeuren tussen bv een Goodwe GW2500-NS, Growatt 300-S, Solaredge SE2200H of een Solax Air 3.0.? Ze moeten goed werken en rendement leveren, maar de software/app moet ook goed zijn. Wat zijn hier de ervaringen?
  7. Wat is de correcte volgorde van aansluiten? Omvormer voorbereiden richting meterkast (nog niet aansluiten), dan string aanleggen en deze aan de omvormer koppelen. Dan de meterkast aansluiten?
Sorry voor de vele vragen, probeer zoveel mogelijk zelf uit te dokteren, maar alle extra kennis is welkom.
Wellicht volgen er nog een paar vragen, ben nu mijn lijstje aan het afvinken, voordat ik tot aanschaf over ga.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:03
@jemoetwathe

1: Dit ligt aan het merk montage materiaal wat je gebruikt bij Clickfit Evo is het voldoende om het 1e paneel te aarden, de tussenklemmen zorgen voor een deugdelijke aarding van de overige panelen.

2: PERC panelen presteren beter dan poly en normale mono panelen.
Heb je ook goed naar de afmetingen van de 3 panelen gekeken? De 360Wp panelen lijken mij panelen van 2x1 meter in tegenstelling tot de qcells, deze zijn waarschijnlijk 1,67x1

3: Je bedoeld waarschijnlijk optimizers of micro-inverters? Als je geen last hebt van schaduw en logging per paneel niet jouw ding is zou ik gewoon een stringomvormer pakken.

4: Mantelbuis onder de dakpannen is niet noodzakelijk, je moet de panelen aansluiten met speciale solar kabel, deze is dubbel geïsoleerd, let wel dat je de kabels in een mantelbuis door de dakdoorvoer legt.

5: ik weet niet hoeveel de oriëntatie en hellingshoek afwijkt, maar de omvormer onderdimensioneren kan niet veel kwaad, ik heb een noord-zuid opstelling van 9,3kWp op een 5Kw omvormer. Verder klopt je theorie van de 2e mppt tracker. Voor de panelen op het platte dak kijk je dan wel het beste naar panelen met een hoog voltage bijvoorbeeld Panasonic.

6: De SolarEdge omvormer werkt enkel in combinatie met de SolarEdge optimizers.
De overige omvormers die je opnoemt hebben allemaal slechts 1 mppt tracker.
Bij Goodwe moet je kijken naar de D-NS serie dacht ik, voor Solax is dit de T-D Boost, en niet de Air serie.
Goodwe en Solax zijn beide Chinese omvormers, de monitoring portalen laten wat te wensen over, van de Solax is het portaal wel uitgebreider, hier kun je per string spanning, stroom, en vermogen monitoren via het webportaal. De app is wat beperkter.
Wil je uitgebreid loggen naar PVvoutput dan neem je een Sma en lees je deze uit met SBFspot.
@AUijtdehaag kan je hier alles over vertellen

7: Begin met het bepalen waar de omvormer komt te hangen, voor de rest maakt de volgorde niet veel uit.

[ Voor 11% gewijzigd door 205Gutmann op 17-06-2019 21:15 ]

• jemoetwathe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-11-2024
@205Gutmann

Zit idd aan clickfit evo te denken. Dus 1 aarde draad omhoog en de rest door lussen moet goed zijn.

De afmetingen zijn idd groter dan bij de buurman, in de lengte dan. Volgens mij moet dat lukken gezien de ruimte die er in de lengte nog vrij is. Las nu in een ander topic over Ja Solar Mono PERC 375 wp glas-glas panelen. Weer 15 wp tov van de andere, maar eerst naar de specs gaan kijken. Wel € 166 pst, wat volgens mij best goed is.

Ik zal wat meer moeten inlezen over de omvormer denk ik. Vaak is "de beste" er gewoon niet en heeft elk merk wel zijn/haar tekortkomingen. Maar zijn er ook echt slechte?

De omvormer komt onder het platte dak van de garage te hangen, iets koeler dan de cv ruimte achter de panelen denk ik. Via een luchtdoorvoer kan ik naar de panelen. Ik moet alleen een gat boren door de geïsoleerde betonvloer naar de kruipruimte om bij de meterkast te komen.

Dank voor je antwoorden!
Zijn er meer mensen de ervaringen hebben met de genoemde panelen?