Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoekBenaan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-08 23:46
Sinds een kleine 1,5 jaar ben ik aan het werk als backend developer na het behalen van het HBO software engineer diploma. Alleen merk ik al sinds het begin dat ik problemen heb met 40 uur op kantoor werken. Vooral omdat waar ik nu werk bijna geen samenwerking is en je de meeste tijd toch zelfstandig bezig bent.

Ik heb nu al bij een aantal bedrijven gewerkt en bij elk bedrijf doen ze moeilijk over thuiswerken. Waar ik nu werk mag het niet. Terwijl dit vak zich uitstekend leent om thuis te werken. En ik werk veel productiever als ik een aantal dagen per week thuis zou kunnen werken.

Argumenten op niet elke dag naar kantoor te komen:
Geen reistijd
Productiever
Werk prive balans beter
99% van de tijd ben je toch zelfstandig aan het werk, met een koptelefoon om niet afgeleid te worden...

Natuurlijk zijn er ook een aantal nadelen zoals overleggen die wat moeilijker gaan vanuit huis.

Om de balans goed te houden zou ik graag 2 a 3 dagen thuiswerken en de overige dagen naar kantoor komen. Maar dat wil geen enkel bedrijf tot nu toe, met moeite mocht ik eens 1 dag thuiswerken.

Dus, aangezien de bedrijven niet mee willen werken zat ik te denken aan als freelancer te beginnen. Ik hoor vaak dat die hun eigen werktijden kunnen bepalen en kunnen thuiswerken. Zolang het werk maar afkomt.

Dat zou ik graag willen alleen mijn 1,5 jaar ervaring is misschien wat magertjes. Ik heb het ervoor over dat ik meer tijd kwijt ben als freelancer dan in vaste dienst, zolang ik wat meer mijn werktijden en plek kan bepalen.

Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 23:00
Als freelancer zul je wel je eigen boontjes moeten doppen.
Er komt een stukje ondernemerschap bij kijken.
Daarnaast kun je geen aanspraak maken op uitkering en of ziektewet, pensioen, en zul je daar zelf maatregels moeten treffen. Hypotheek krijgen wordt lastiger, en de max wordt aanzienlijk lager.
Je zit idd niet vast aan 40 per week. Wil je enigszins succesvol zijn dan wordt dan waarschijnlijk meer.
Freelancer worden wordt vaak gezien als meer vrijheid en hoger uurloon.
Maar wil je er een toekomst mee opbouwen kost het meer kruim als wanneer je in loondienst bent. Of je daarop zit te wachten ligt aan jezelf.
Dus probeer realistisch te kijken wat er allemaal bij komt kijken. En beslis dan of het voor jou wat waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lekker gaan doen, mensen met minder ervaring zijn ook nodig om het wel uit te voeren. Wel zal je een lager tarief moeten hanteren.
Wat je in ieder geval eerst zou moeten doen is een ondernemingsplan maken. Dan kan je goed inzichtelijk maken of het haalbaar is.

Ik ben zelf ook met weinig ervaring begonnen met ondernemen en als je zorgt dat je een kunstje kan dan kan je daar altijd nog op voortborduren.

Alles wat er verder bij ondernemen komt kijken is erg makkelijk en zou geen reden moeten zijn om het niet te doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ernemmer op 17-06-2019 18:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik denk dat je de vrijheid die je als Freelancer voor thuiswerken krijgt wat overschat. Neem nou bijvoorbeeld als voorbeeld bij je huidige werkgever, als die je in zouden huren als freelancer verwacht ik niet dat ze je dan wel meer dagen thuis zouden willen laten werken, dat er op kantoor gewerkt dient te worden hoort nou eenmaal blijkbaar bij jullie bij de bedrijfscultuur.

Natuurlijk kun je als freelancer opdrachten zoeken waar je gedeeltelijk vanuit huis kunt werken, maar er zijn ook genoeg werkgevers die daar wel ruimte voor bieden.

Puur alleen de reden om meer thuis te werken zou ik dan ook niet aanpakken om als freelancer te beginnen. Buiten dat zijn er genoeg andere reden om wel als Freelancer te beginnen, want het levert wel een hoop meer flexibiliteit op qua hoe je je werk in wil delen, maar daar staan ook andere zaken tegenover die je zelf moet regelen die in loondienst niet hoeven.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 12:02

Greyfox

MSX rulez

KoekBenaan schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:36:
Dus, aangezien de bedrijven niet mee willen werken zat ik te denken aan als freelancer te beginnen. Ik hoor vaak dat die hun eigen werktijden kunnen bepalen en kunnen thuiswerken. Zolang het werk maar afkomt.
Dat is dus geen duurzame reden om freelancer te worden.
Als je nu geen baan kunt vinden waar je deels thuis kunt werken, waarom denk je dan wel een opdracht te vinden waar dat kan?
Overigens ben ik het met je eens dat je veel productiever thuis kunt zijn en mijn opdrachtgevers hebben nooit een probleem met 1 of 2 dagen thuis werken.
Maar puur freelancer worden vanwege het idee dat je dan veel thuis kunt werken, dat zou ik je adviseren er nog even over na te denken.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Over het algemeen wordt er van externe IT gedetacheerde juist verwacht dat ze op kantoor aanwezig zijn, i.t.t. tot de vaste werknemers die juist wat meer flexibiliteit krijgen.
Althans, dat is mijn beperkte ervaring in IT detachering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoekBenaan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-08 23:46
Ernemmer schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:48:
Wat je in ieder geval eerst zou moeten doen is een ondernemingsplan maken. Dan kan je goed inzichtelijk maken of het haalbaar is.
Een ondernemingsplan is inderdaad wel een goed idee. Heb je nog tips hoe je het beste aan je eerste klanten komt?
Woy schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:08:
Ik denk dat je de vrijheid die je als Freelancer voor thuiswerken krijgt wat overschat. Neem nou bijvoorbeeld als voorbeeld bij je huidige werkgever, als die je in zouden huren als freelancer verwacht ik niet dat ze je dan wel meer dagen thuis zouden willen laten werken, dat er op kantoor gewerkt dient te worden hoort nou eenmaal blijkbaar bij jullie bij de bedrijfscultuur.

Natuurlijk kun je als freelancer opdrachten zoeken waar je gedeeltelijk vanuit huis kunt werken, maar er zijn ook genoeg werkgevers die daar wel ruimte voor bieden.

Puur alleen de reden om meer thuis te werken zou ik dan ook niet aanpakken om als freelancer te beginnen. Buiten dat zijn er genoeg andere reden om wel als Freelancer te beginnen, want het levert wel een hoop meer flexibiliteit op qua hoe je je werk in wil delen, maar daar staan ook andere zaken tegenover die je zelf moet regelen die in loondienst niet hoeven.
Dan ben je als freelancer natuurlijk vrij om die opdracht niet aan te nemen. Maar dan had ik mijn huidige baan natuurlijk ook niet moeten aannemen, aangezien tijdens de sollicitatie werd gezegd dat ze niet aan thuiswerken deden. Het argument was dat er elke dag intensief met elkaar werd samengewerkt op kantoor. In werkelijkheid wordt er meer langs elkaar heen gewerkt dan met elkaar. En dat maakt het op kantoor zitten nog erger, aangezien woon-werk mijn eigen tijd is. Dat is dan een investeringen die geen zin heeft omdat je vervolgens op kantoor exact hetzelfde doet als je thuis zou kunnen. Namelijk zelfstandig werken. En thuis gaat dan nog een stuk beter ook.

Maar het gaat mij niet alleen om het thuiswerken, maar dat is wel onderdeel van de flexibiliteit die ik graag wil. Want als je naar kantoor moet komen dan worden de werktijden een stuk meer bepaald dan vanuit huis. Je kunt niet even de hond gaan uitlaten vanuit kantoor. Je kunt je werkuren niet over de dag verspreiden want je zit op kantoor. Ga je eerder weg dan wordt je vreemd aangekeken. Kom je later dan wordt je vreemd aangekeken. Als het goed weer is doordeweeks en slecht in het weekend dan kun je niet even de dagen omwisselen.
Greyfox schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:16:
Dat is dus geen duurzame reden om freelancer te worden.
Als je nu geen baan kunt vinden waar je deels thuis kunt werken, waarom denk je dan wel een opdracht te vinden waar dat kan?
Overigens ben ik het met je eens dat je veel productiever thuis kunt zijn en mijn opdrachtgevers hebben nooit een probleem met 1 of 2 dagen thuis werken.
Maar puur freelancer worden vanwege het idee dat je dan veel thuis kunt werken, dat zou ik je adviseren er nog even over na te denken.
Zoals hierboven vermeld gaat het mij niet alleen om het thuiswerken, maar vind ik de flexibiliteit wel belangrijk.

Ik kom met alle plezier naar kantoor, maar wel alleen als het ook nut heeft. Ik investeer namelijk mijn eigen tijd en materiaal in woon-werk verkeer en dan verwacht ik wel dat dit nut heeft. Maar tot op heden, en al helemaal bij mijn huidige baan, vraag ik mij elke dag af waarom ik naar kantoor ben gekomen. Dat vind ik erg vervelend. Tijdens mijn afstudeer stage had ik geregeld dat ik 2 dagen thuis mocht werken en de overige 3 op kantoor. Ook daar had het niet altijd nut om naar kantoor te komen, maar dat vond ik al een stuk minder erg omdat het minder frequent was.
Viper® schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:38:
Over het algemeen wordt er van externe IT gedetacheerde juist verwacht dat ze op kantoor aanwezig zijn, i.t.t. tot de vaste werknemers die juist wat meer flexibiliteit krijgen.
Althans, dat is mijn beperkte ervaring in IT detachering.
Je hebt het dan wel over een ZZP'er?
Dat vaste werknemers meer flexibiliteit krijgen daar heb ik helaas nog weinig van gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
KoekBenaan schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:58:
[...]

Een ondernemingsplan is inderdaad wel een goed idee. Heb je nog tips hoe je het beste aan je eerste klanten komt?
Dat volgt uit je ondernemingsplan;

Wat wil je precies gaan doen en is daar vraag naar?
Hoeveel vraag is daar naar en wie zijn je klanten?
Welke klanten zijn geschikt voor jou, ivm thuiswerken of hele korte reistijd?
Waarom zouden ze jou moeten inhuren en niet een ander?
Hoe benader je die klanten?
Hoe ga jij jezelf promoten, of in ieder geval in de kijker brengen bij je klanten

Gebruik heel veel Linkedin en je hebt binnen no-time een klus. Misschien moet je met je eerste klus ook niet te kieskeurig zijn en eerst zorgen dat je een leuke buffer opbouwt. Daarna kan je gaan cherry-picken voor de leuke opdrachten, of de minder leuke opdrachten die toch veel geld opleveren.
Succes met het schrijven van je plan de aankomende weken.

PS. Ik werk zelf 100% thuis en bevalt mij erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 12:08

Basszje

Reisvaap!]

Met 1.5 jaar ervaring zou ik er erg voorzichtig mee zijn. Je moet dus klanten zien te werven tegen een vrij hoog uurloon ( want in Nederland en je moet dus sociale zekerheid zelf betalen ) en die ergens vandaan zien te halen.

Verder als je ergens vastloopt in een onduidelijk project waar van alles extra bijkomt heb je niemand om op terug te vallen. Als je die ellende een paar keer bedrijfsmatig hebt meegemaakt ( ervaring ) is het makkelijker om het zien aan te komen en te weten wat er meestal dan gebeurt.

Het is zeker meer stress als je hoge vaste lasten hebt, want je hebt dus geen vast inkomen. En ik zou ook een gezonde buffer aanhouden van zeker 2-3 loon als het tegenzit.

Afgezien van 'werk' zit je ook vast aan de hele overhead. Klanten zoeken, gratis offertes opstellen, klantbenodigheden inventaristen, factureren, belastingaangiftes, onderhandelen over meerwerk en wiens schuld wat is, etc. Als je werk hebt voor 36 uur, kan je makkeliijk per week er 10 uur bij optellen.

Imo is freelancen meer iets voor mensen met wat meer ervaring onder de riem. Je kan op zoek of er geen kleinere collectieven of co-working opties bestaan. Of via payroll wellicht (maar dat is net als vaste dienst ).

Je kan ook op zoek naar een bedrijf waar je 36 uur kan werken, en beginnnen met 1 thuiswerkdag met eventuele latere uitbreiding als het goed gaat. Dat is ook een goede test om te kijken of het lukt. Sommige mensen laten zich meer afleiden thuis als op werk. Of zoek een kleiner bedrijf voor de halve tijd (26uur ofzo) en gebruik de rest van de tijd om een klantencirkle op te bouwen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Als Freelancer gaat het thuiswerken niet makkelijker worden; integendeel. Natuurlijk kan je als ondernemer helemaal zelf op zoek gaan naar opdrachten waar dat wel kan, maar die zijn vrij zeldzaam, en kwa profiel meestal voor meer senior developers.

Mocht je die stap willen nemen zou ik primair proberen gewoon een leuke klus voor een leuk tarief te vinden, en het thuiswerken later proberen op te bouwen als je wat meer ervaring en een buffer hebt.

Ik ben zelf ZZPer en zal het ook zeker niemand afraden. Maar je werk gaat niet op magische wijze leuker worden als ZZPer. Sterker nog; je moet vooral als junior heel hard werken om juist die krenten uit de pap te halen. Het is makkelijker om via een detacheerder op leuke projecten te komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Hydra op 18-06-2019 08:44 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 17:03
Hot topic qua werk/prive balans, iedereen is er mee bezig en naar op zoek als starter. Ook ik heb 1,5 jaar ervaring en ben er ook erg mee bezig. Wensen zoals meer vrije tijd, tijd vinden om aan mijn eigen projectje te werken. Allemaal dingen die we graag zouden willen. De een kiest al snel voor 36/32 uur werken en de ander is er nog over aan het nadenken en werkt 40 uur en is vooral van mening dat er iets moet veranderen ;)

Mijn mening is allereerst, we vergelijken ons teveel met anderen en moeten realistisch zijn voor onszelf. Dus kun je het, heb je de discipline, energie en sociale in je om het te doen? E.g. denk je dat de extra stress van ZZP'er je met 1,5 ervaring een betere werk/prive balans zullen opbrengen?

Persoonlijk heb ik de volgende theorie;
Toen we op school zaten moesten we naast onze school werken om leuke dingen te kunnen doen in de tijd die we over hadden. Nu we beginnend arbeider zijn moeten we naast onze baan vooral leren om snel stappen te kunnen maken. En als ervaren arbeider moet je blijven leren om die ervarenheid vast te houden. Hoe je het ook wend of keert je moet iets extra's doen om de vruchten ervan te plukken en werk is nou eenmaal een groot deel van je leven. Zorg dus ook dat je het sociaal naar je zin hebt.

Sidenote: 'de koptelefoon mensen' onttrekken zich vaak van het sociale, terwijl dat ene grappige gesprek nou juist je dag maakt in sommige gevallen ;) Ik doe het ook wel eens, voor opperste concentratie, maar probeer het te beperken.

Ik heb om deze redenen en meer, besloten om de eerste 3 jaar gewoon ervaring op te bouwen bij mijn huidig bedrijf, dan een overstap te maken naar een bedrijf op basis van afstand van huis, salaris en zelfotnwikkeling als hoofdreden (overstappen loont) en dan na 2 a 3 jaar te gaan kijken of ik minder ga werken of iets als 3/4 dagen voor een baas en 1/2 dagen aan kleine projectjes die ik thuis kan doen.

Ik ben van mening dat het ontwikkelen van complexe software in een team behoort te gebeuren. Vooral waar domein/product kennis erg van belang is. Sparren met je analist, UX, mede developer, meetings is voor mij minimaal 40% van de tijd. De overblijvende tijd ben je dus bezig met het uitzoeken en echt developen is dus een nog kleiner percentage. Dan kan de koptelefoon op of kun je een dag thuiswerken, maar dat is in mijn ogen max 2 dagen en voor mij als beginner maar 1 vind ik zelf. Je pakt zoveel meer op van je collega's als je aanwezig bent.

Wat mij enorm heeft geholpen om minder bezig te zijn de werk/prive balans is;
- Een toekomstplan te maken zoals ik hierboven kort beschreven heb
- Binnen mijn vrije tijd minimale verplichtingen hebben, e.g. ik ben gestopt met voetbal en dat scheelt mij zo'n 8 uur in de week en ik dacht dat ik gigantisch zou missen, maar het tegendeel is waar en nu ga ik voetballen wanneer ik dat wil. Vrije tijd is voor mij dus vrij in te vullen tijd geworden, weinig moetjes en moet ook altijd lachen om de mensen die zeggen dat ze 'het zo druk hebben' en nooit tijd hebben. Ze willen geen tijd voor je vrij maken en zijn gebonden door hun eigen verplichtingen is basically wat ze zeggen ;)
- Vermoeidheid komt niet door het werk, het komt door bijv. telefoon, email, slaaptekort, gamen en de autorit naar huis. Dat foggy gevoel in je hoofd komt omdat je je focus op maakt aan die dingen en met slaaptekort niet echt hersteld. Ik rij motor en kom overal fris en fruitig aan, probeer mij telefoon te negeren, mail 3x een moment per dag, gamen niet doen als je al moe bent en er bewust van zijn wat de gevolgen zijn en gewoon no nonsense 7-8u slapen.

Merk dat ik stiekem toch veel eigen ervaring neerzet en misschien is het niet passend of bruikbaar, maar dat mag je zelf bepalen. Vooral op zoek gaan naar verschillende oplossingen voor de werk/prive balans en het belang van samenwerken misschien herzien zijn mijn gedachtes als ik je stukje lees.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 18-06-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Er zijn wel bedrijven die je vrijheid geven. Zo kwam ik laatst het volgende tegen op een vacaturepagina bij een bedrijf:
Je wilt een nieuwe stap in je carrière, en je weet wat je wilt.
Flexibele werktijden, leren van collega’s en serieuze projecten.

En je weet ook wat je niet wilt. Geen oude systemen, maar voorop lopen.
Niet vastzitten aan één klant, maar Agile zijn.
Geen uren maken, maar oplossingen bedenken voor sterke merken.

Ontdek de vrijheid om je eigen tools te kiezen.
Om te werken op kantoor, thuis of op het strand. En gehoord te worden in je vernieuwende ideeën.
Je hebt verder natuurlijk ook digital nomads. Wellicht zijn er binnen development ook dat soort mogelijkheden? (bijv. https://www.workingnomads.co/remote-development-jobs)

[ Voor 86% gewijzigd door barrymossel op 18-06-2019 15:42 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:37
Ik heb laatst nog met een bedrijf gesproken die iedereen 2 dagen thuis liet werken, stond ook in de vacature tekst al aangegeven. Verder ken ik ook genoeg mensen die als developer 1 a 2 dagen thuis werken (3 dagen minder denk ik).

Je kan wellicht ook een baan dichter bij huis zoeken. Of een baan die wat meer interactie vereist op kantoor.
Pagina: 1