Onverklaarbare snelheidsverschillen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-10 06:47
Beste medetweakers,

Netwerken zijn helaas niet mijn specialiteit, ik begrijp daarom niet waarom ik de volgende snelheidsverschillen krijg bij speedtest.net
  • Laptop bedraad: ca 9 Mbps
  • Laptop Wifi: ca 30 Mbps
  • Desktop PC bedraad: ca 60 Mbps
Ik krijg dus maximaal zo'n 60 Mbps binnen in huis, dat kan wel kloppen met instap internet abbo van Telfort.
Wat ik niet snap is dat ik op m'n laptop bedraad maar zo'n 1/3e van de snelheid van wifi op dezelfde laptop haal en slechts 16% van het maximaal haalbare. Meestal is bedraad juist sneller dan wifi op hetzelfde apparaat.

Dat de wifi op m'n laptop niet verder dan 30 Mbps komt zou kunnen door een oudere netwerkkaart. Maar dan nog zou met draad sneller moeten zijn.

Hieronder de netwerkkaart types van laptop en desktop PC:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/59Qj9Tyn/netwerkadapter-Laptop.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bwgwFjVN/netwerkadapter-PC.png

De router is Zyxel P-2812HN(L)-Fx series.

Mijn vraag is of ik door instellingen de maximale snelheid van 60 Mbps op mijn laptop kan ontvangen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het mogelijk (geen idee of je er zin in hebt) om de laptop eens op te starten met een Linux Live CD/USB? Dan sluit je in 1x alle drivers & Windows uit (qua defecten, ruzie, etc) en kan je met een simpel OS testen of je wel meer dan 9Mbps haalt.

Indien dat lukt en snelheid fors meer dan 9Mbps; iets op je laptop ligt dwars. Driver. Virusccanner, noem maar op.

/edit: ah, VMware zit ertussen... Dat kan echt invloed hebben; des te meer reden om een ander OS te booten & testen.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 17-06-2019 17:29 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03

Barrycade

Through the...

Maar wat voor snelheid geeft hij aan onder netwerkinstellingen als je laptop bedraad is aangesloten?

Klinkt alsof je ethernet op 10 Mbps staat ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik je voor de laptop dezelfde kabel als voor de pc?
Heb namelijk zelf wel eens meegemaakt dat ik een zelfgemaakte kabel gebruikte, waarbij de volgorde van de draden niet goed was, maar wel aan allebei de kanten gelijk.
De kabel werkte wel, maar over een snelheid van 10 mbit, waarschijnlijk is er dan teveel storing, door het niet juist gebruiken van de 'paren'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Heel raar, ik test 'm net nog eens met de kabel in de laptop en nu pak ik wel 60 Mbps.
Gisteravond heb ik 3x de test met, en 3x zonder kabel gedaan en kreeg ik steeds dezelfde resultaten als in de openingspost vermeld. Waarom ik nu wel met kabel goeie resultaten krijg is mee een raadsel maar daarmee lijkt het probleem te zijn opgelost.

Bedankt voor het meedenken! de Tip van Linux Live kan ik altijd nog eens proberen bij evt ander issues.

Nog 1 restvraagje, is het normaal dat Wifi ongeveer 50% van kabelsnelheid is, in de woonkamer op ca 4m afstand van de router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Robonus schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:41:

Nog 1 restvraagje, is het normaal dat Wifi ongeveer 50% van kabelsnelheid is, in de woonkamer op ca 4m afstand van de router?
Nee, dat is niet "normaal"; beide waarden hebben niks met elkaar te maken. Want ik heb op mijn Xbox One X gewoon Gbit ethernet en mijn WiFi op mijn OP7 is 670Mbps en mijn laptop 545Mbps. Sterker nog, er zijn mensen die 10Gbit bedraad hebben liggen thuis en misschien 430Mbps WiFi omdat ze WiFi niet interessant vinden.

Je Zyxel is trouwens wel een antiek dingetje; het zou me meevallen als die meer dan 300Mbps WiFi kan leveren en/of krachtig genoeg is om meerdere WiFi-devices tegelijk van bandbreedte te kunnen voorzien. Maar dat is mijn mening.

/edit: en terwijl ik dit zit te tikken, schiet mijn laptop naar 745Mbps Tx (volgens mijn router)

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 17-06-2019 17:48 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Volgens mij zit je VMware Workstation dwars. Toevallig geen Local NAT ingesteld?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
^^^
Eerlijk waar geen idee, ik heb bij mijn weten nooit VMware software geinstalleerd, moest ook even googlen om te kijken wat het is. Lijkt iets met virtual desktop te zijn kennelijk.

Ook Local NAT zei me niks, wiki leert me:
Network address translation (NAT, ook wel network masquerading of IP masquerading) is een verzamelnaam voor technieken die gebruikt worden in computernetwerken waarbij de adresinformatie in de datapakketjes veranderd wordt. Zodoende kunnen verschillende netwerken aan elkaar worden verbonden. De techniek wordt hoofdzakelijk in routers ingezet.

Daarom zei ik dat ik qua netwerk kennis zwaar onderontwikkeld ben ;)

Ik heb in ieder geval nooit zoiets bewust ingesteld. Het enige wat ik met de laptop heb gedaan toen ik 'm ca 2 jaar terug kocht is m'n SSD uit vorige laptop overgezet, en daar schone windows 10 op geinstalleerd.

Ik zal vanavond thuis even kijken of ik alles van VMware eraf kan gooien. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb hier ook last van op mijn desktop pc. Zo nu en dan springt de netwerkadapter van 1gbps naar 100mbps.

Vroeger had ik hier nooit last van, dus ik vermoed een probleem met Windows 10. Of misschien is mijn bekabeling aan gort.

Ik heb de netwerkdriver geupdatet (intel driver) en nu lijkt het beter te werken. Maar goed, het blijft vreemd.
Pagina: 1