Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Compacte server build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:57

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuis virtualiseren / testen / lab omgeving

Wat mag het systeem gaan kosten?
Limiet is 1500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
n.v.t.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen grafische kaart, verder de bare essentials voor iedere standaard build.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
N.V.T.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
nope.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?[i]
Het lijstje even dubbel checken. Volgens mij zit het wel goed maar ik kan zomaar iets gemist hebben.

Voor een nieuwe build wil ik een compacte, low noise, power efficiente build samen stellen. Vandaar deze lijst. Ik zal voornamelijk wat netwerk emulator VM's gaan draaien met wat andere tijdelijke VM's. Productie VM's zullen hier vrijwel niet op draaien.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte B450M DS3H€ 66,-€ 66,-
1BehuizingenCooltek C2 Zilver€ 46,-€ 46,-
1WaterkoelingCorsair Hydro Series H60 (2018)€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M4C3200C16€ 333,-€ 333,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 107,50€ 107,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 679,30

Alles toegelicht:
Case
De kast heb ik gekozen vanwege het formaat. Net aan genoeg ruimte voor een matx bordje is briljant voor een systeem dat je in een hoek kan gooien en nooit meer hoeft aan te raken.
De bezorgtijd is wel sketchy, dit is een onderdeel dat ik ook al besteld heb. Mogelijk is deze nog wel / niet verkrijgbaar, ik ga het zien. Anders bestel ik hem uit China met Ebay.
CPU
De nieuwe Ryzen 3900X of 3950X. Met die 24 threads zou ik zat moeten hebben, waarschijnlijk dat de 3900x hem word.
Mobo
Moederboard gekozen ivm een redelijke chipset (B450.) Power delivery kan wat beter voor een 105W TDP processor, echter is dit een van de weinige mobo's die in de kast past (21,5cm breedte) met 4 geheugen sloten. Het mobo heeft een firmware update gekregen om de 3000 serie te ondersteunen.
Geheugen
Goedkoop kitje van 64GB RAM. Ik heb nog getwijfeld om voor 128GB te gaan met een Threadripper build maar bij nader inzien moet de 64GB voldoende zijn.
Opslag
1TB NVME SSD. Lekker schoon, weinig kabels door die kleine kast.
Voeding
Lekker stille fatsoenlijke voeding. Ik verwacht geen hoog watt gebruik in dit systeem.
Koeling
Corsair Hydro series 120MM. Fatsoelijke AIO die de hitte rond die CPU kan weg trekken naar beneden in de kast. Dit voornamelijk om de voeding iets meer frisse lucht te geven gezien deze naast de CPU koeler hangt.

Opmerkingen
- GPU heb ik hier nog wel liggen en koppel ik enkel vast bij het installeren en bouwen van het systeem. Hierna koppel ik de GPU af en schroef ik de kast dicht. Dan kan ik de hypervisor software benaderen vanaf IP.
- Mogelijk koop ik / kijk ik hier in de kast voor nog een Intel NIC'je. Het mobo heeft onboard Realtec en sommige Hypervisors (ESXI bijv) vinden dat niet al te lief.

Thanks!

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vraag: waarom 24 threads en 64GB RAM?

Uitleg andersom; ik draai 16 Windows 10 VM's (produktie) in minder resources. Ongetwijfeld heb je misschien wat meer threads nodig voor netwerk-offloading / SSL / whatever maar is de 3900X niet een beetje overkill aangezien "core vs. vCPU" een rekenfactor is op basis van je hypervisor en niet 1-op-1 is?

Eigenlijk maar 16 threads want HT/SMT is niet een extra core maar ongeveer maar 40% van een core, afhankelijk van je hypervisor en VM-mapping

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 17-06-2019 17:09 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:08:
Vraag: waarom 24 threads en 64GB RAM?

Uitleg andersom; ik draai 16 Windows 10 VM's (produktie) in minder resources. Ongetwijfeld heb je misschien wat meer threads nodig voor netwerk-offloading / SSL / whatever maar is de 3900X niet een beetje overkill aangezien "core vs. vCPU" een rekenfactor is op basis van je hypervisor en niet 1-op-1 is?

Eigenlijk maar 16 threads want HT/SMT is niet een extra core maar ongeveer maar 40% van een core, afhankelijk van je hypervisor en VM-mapping
Wanneer ik een netwerk lab simuleer vraagt 1 node 1 core met ongeveer 4gb ram ieder. Met een degelijk labje ga je dan al snel door je geheugen heen.

Een andere manier is om geheugen compressie toe te passen, maar dit neemt aanzienlijk meer cpu in beslag dan de hoeveelheid RAM. Vandaar de keuze voor deze combinatie.

Wat extra informatie, ik draait nu op een lawaaierige 1U server met 12 cores en 96GB RAM. Met een aantal grootte lab's zit ik dan rond de 60 / 65% CPU. En wat ruimte vrij houden voor andere VM's etc vind ik dan wel fijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door Yariva op 17-06-2019 17:13 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Ziet er goed uit, B450 + Ryzen 3 = qua energie, als je geen PCI-E 4.0, Thunderbolt, of >24 PCI-E lanes hoeft, erg netjes.

Helaas gaat die PC niet werken, want de niet-G Ryzens hebben namelijk geen IGP. Je zult dus een DGPU moeten hebben, de machine boot niet zonder. Je zult niet veel nodig hebben, maar wel iets... Tenzij je echt in de handleiding van het systeem ziet dat er ook écht geboot kan worden zonder DGPU (meeste consumenten bordjes kunnen dat niet).

Ik ken de kast niet goed, maar ondanks de lage TDP van de Ryzen, heb ik zo m'n twijfels over het nut van 120mm AIO's. Het zal het geheel kunnen koelen, maar zeker niet beter dan zelfs een boxed Ryzen cooler. Ik durf haast te stellen overigens dat dit beestje in een Fractal Node 202 met een low profile Noctua nog wel kan werken overigens... 105W TDP is bij AMD heel wat anders dan Intel, en ik zal met dit soort load met een 65W noctua nog wel durven te koelen :)

Let bij het moederbord er trouwens op dat je zeker weet dat de laatste BIOS geflashed is áls de CPU's uitkomen, en dat dit bordje op de lijst staat van 'ondersteund'. De power delivery is zoals je zei marginaal, waardoor er natuurlijk het risico is dat de firmware 'vergeten' wordt. Let dus op. Hoewel het meestal 3x0 bordjes zijn die geen upgrade krijgen, maar goed...

Verder: netjes.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Umbrah schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:13:
Ziet er goed uit, B450 + Ryzen 3 = qua energie, als je geen PCI-E 4.0, Thunderbolt, of >24 PCI-E lanes hoeft, erg netjes.

Helaas gaat die PC niet werken, want de niet-G Ryzens hebben namelijk geen IGP. Je zult dus een DGPU moeten hebben, de machine boot niet zonder. Je zult niet veel nodig hebben, maar wel iets... Tenzij je echt in de handleiding van het systeem ziet dat er ook écht geboot kan worden zonder DGPU (meeste consumenten bordjes kunnen dat niet).

Ik ken de kast niet goed, maar ondanks de lage TDP van de Ryzen, heb ik zo m'n twijfels over het nut van 120mm AIO's. Het zal het geheel kunnen koelen, maar zeker niet beter dan zelfs een boxed Ryzen cooler. Ik durf haast te stellen overigens dat dit beestje in een Fractal Node 202 met een low profile Noctua nog wel kan werken overigens... 105W TDP is bij AMD heel wat anders dan Intel, en ik zal met dit soort load met een 65W noctua nog wel durven te koelen :)

Let bij het moederbord er trouwens op dat je zeker weet dat de laatste BIOS geflashed is áls de CPU's uitkomen, en dat dit bordje op de lijst staat van 'ondersteund'. De power delivery is zoals je zei marginaal, waardoor er natuurlijk het risico is dat de firmware 'vergeten' wordt. Let dus op. Hoewel het meestal 3x0 bordjes zijn die geen upgrade krijgen, maar goed...

Verder: netjes.
Thanks!
Ik heb nog een nvidia kaartje op de plank liggen die ik gebruik voor installatie. Daarna gooi ik deze er weer uit wanneer ik de machine kan benaderen over LAN.
Verder heb ik ook nog een amd 1600 op de plank liggen. Mocht de laatste versie er niet op staan plaats ik die er even in en werk ik de firmware bij.