Is het slim om een nieuwe set speakers te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvalson
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
Mijn vraag
Is het slim om een nieuwe set speakers te kopen voor mijn auto?

Relevante hardware die ik gebruik
Ik rijd op dit moment in een Chevrolet Aveo HB uit 2010.
Ik ga komende week de standaard radio laten vervangen door de volgende unit:
https://www.autowolf.nl/n...en-4gb-met-android-8.html
Ik heb totaal geen idee hoe goed (of eerder slecht) de standaard radio van de Aveo is.
Voor zover ik weet zitten de fabrieksspeakers nog in de auto en is daar voor de rest niks mee gedaan.
Ik mis echter gewoon de goede kwaliteit van het geluid als ik het volume helemaal omhoog gooi (en hoe hard de muziek gaat valt ook wel beetje tegen). Nu is mijn vraag dus of het nut heeft om nieuwe speakers te kopen of of de nieuwe radio deze problemen al op zal lossen.

als extra vraag nog: aan wat voor speakers zit je dan te denken om een merkbare verbetering te horen in geluid. Ik zat zelf een beetje te denken aan een budget van 50-60 euro voor eerst alleen 2 speakers voor en dan later nog een keer de achterste speakers te doen.

Ik hoor graag van u.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:23
Ik zou het eerst gewoon eens proberen, ik denk namelijk niet dat je in de prijsklasse 50-60 een verbetering gaat merken met de standaard speakers, dan liggen de budgetten meestal iets hoger.
Het kan best zo zijn dat jij het prima vindt klinken op de huidige speakers, dan is het ook klaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Die standaard zooi die er in zit is meestal niet veel soeps, of het is al compleet gescheurd/verweerd. Zou de speakers mooi vervangen als ik jou was.

Mijn beperkte ervaring ermee is dat dat echt behoorlijk veel scheelt (en hoeft zeker niet duur te zijn)

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:16
LuisjeNL schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:09:
Die standaard zooi die er in zit is meestal niet veel soeps, of het is al compleet gescheurd/verweerd. Zou de speakers mooi vervangen als ik jou was.

Mijn beperkte ervaring ermee is dat dat echt behoorlijk veel scheelt (en hoeft zeker niet duur te zijn)
speakers vervangen ben ik niet met je eens. Mijn huidige wagen had ook een heel slecht geluid, het klonk echt verschrikkelijk. Toen ging de cd speler stuk en heb dit gedeelte vervangen door een duur merk. Ineens had ik wel goed geluid.

Bij alle audio geldt, de bron moet goed zijn, troep uit de bron is troep in de speakers en daar kwam ik met mijn autoradio nog eens achter. Als ik TS was zou ik een andere duurdere bron hebben uitgekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Nu online
Ben ik met je eens hoor, de bron moet goed zijn. Maar speakers maken meer verschil dan een versterker, die produceren het geluid. (Maar geen idee wat de kwaliteit van de huidige radio is natuurlijk)

Qua verhouding van geld uitgeven kun je dan beter meer uitgeven aan speakers dan aan een radio zelf.

Mijn inziens natuurlijk :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:16
LuisjeNL schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:22:
Ben ik met je eens hoor, de bron moet goed zijn. Maar speakers maken meer verschil dan een versterker, die produceren het geluid. (Maar geen idee wat de kwaliteit van de huidige radio is natuurlijk)

Qua verhouding van geld uitgeven kun je dan beter meer uitgeven aan speakers dan aan een radio zelf.

Mijn inziens natuurlijk :+
kijk eens wat TS koopt. In plaats van een gerenomeerd merk, een merkloze bron. Daar kan je echt geen goed geluid van verwachten. De beste speakers gaan een slecht signaal echt niet mooi maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Je hebt de radio al gekocht/betaald? Dan zou ik die gewoon laten inbouwen en dan luisteren hoe goed/slecht het is.
De radio die je hebt gekocht verricht namelijk ook geen wonderen, het is een luxe Chinese "tablet" welke ook als radio fungeert.
Enige wat ik vind is 4x 48W en dat zegt nog niks.

Mocht je nog kunnen annuleren dan zou ik dat doen en kijken bij wat A merken ( Sony,Kenwood etc.) voor de juiste audio start.
Maar goed, ik ken het ding niet, misschien klinkt hij wel stukken beter dan je huidige radio.

Toegeven helpen nieuwe speakers (A merk) altijd wel want wat je nu hebt is goedkope af fabriek speakers maar dat compenseert niet als de radio slecht is.
Mocht je toch gaan vervangen dan gelijk allemaal, 2 slechte/oude erin houden is echt niks als je een keer het volume wat harder zet.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Nu online
aljooge schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:35:
[...]

kijk eens wat TS koopt. In plaats van een gerenomeerd merk, een merkloze bron. Daar kan je echt geen goed geluid van verwachten. De beste speakers gaan een slecht signaal echt niet mooi maken.
Oeps, niet goed naar gekeken, point taken ;)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvalson
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
Ik zou nooit voor de zo genoemde A merken kunnen gaan ik vindt de waarde propositie voor die radio's te laag. een model van 399 bied in zulke gevallen niet zo veel en die Android radio's vanuit China hebben vaak een stapje voor bij mij omdat ze gewoon op het volledige Android draaien en dus kan ik er aardig wat aan aanpassen.
Het model wat ik heb gekozen word qua geluidskwaliteit door de reviews die ik heb gezien relatief goed ontvangen.
Er moet ook rekening gehouden worden met het feit dat de standaard radio die nu nog in de auto zit al 9 jaar oud is en ik denk dat over de tijd de kwaliteit veel beter is geworden (de radio die ik nu heb gezien komt uit 2018).

Ik ben een leek als het gaat om geluidskwaliteit etc... Dus ik weet niet of 4x 48w goed is of middelmatig of slecht. (Mede omdat ik niet eens weet wat de radio die ik nu heb levert misschien is dat maar 4x 20w)

Ik ga inderdaad dan maar even afwachten het zou goed kunnen dat de radio de kwaliteit van het geluid bij hoge tonen toch verbeterd en er voor zocht dat ik mooiere en meer zuivere lage tonen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:58
Setje fatsoenlijke speakers kan zeker verbetering geven, koop echter geen zooi van een paar tientjes want dat ga je er enkel op achteruit. Een actief subwoofertje zal in jou geval denk ik het meeste voordeel opleveren. Die platte Pioneers klinken best leuk, nemen niet al te veel ruimte in beslag en kosten ook de wereld niet.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:57
399 euro betalen voor iets wat je zelf voor 230 euro kan bestellen. Die merkloze Chinese radio's staan overigens niet bepaald bekend om hun geweldige audiokwaliteit. Gezien de auto is het vermoedelijk niet veel soeps qua speakers, echter zijn speakers van 50 euro ook zonde van je geld. Mijn tip: bestel de radio gewoon op Ali voor de helft en gebruik de rest van je geld voor de speakers.

[ Voor 90% gewijzigd door NotSoSteady op 17-06-2019 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:23
Wat hierboven gezegd wordt over de geluidskwaliteit hoeft niet waar te zijn. Na snel zoeken op internet blijkt dat er een TDA7851 versterker IC gebruikt wordt en deze wordt ook gebruikt door gerenommeerde merken.
Pagina: 1