Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinko
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-07-2021
Hallo Tweakers!

Even een vraagje! Ik heb wat accuproblemen met mijn laptop (dell Chromebook 13 7310, bijna 3 jaar oud), eigenlijk vrij plotsklaps. Hij stopt bij tussen 60% en 80% met opladen, er staat dan nog wel op charging in de icoontjes rechtsonderin de menubalk, maar er komt geen percentage meer bij. Ook is de LED indicator voor opladen uit. Normaal ging de laptop altijd rond een uurtje of 6-8 mee. Gisteren heb ik hem ongeveer 2,5 uur gebruikt en toen met ongeveer 40% op de batterijmeter even uitgezet en 20 minuten naar huis gefietst. Toen ik hem thuis vervolgens opstartte, nog niet aan de lader, gaf hij meteen aan dat hij geen batterijlading meer had en sloeg meteen uit. Toen voor zover het ging helemaal opgeladen (tot 67%), het powertooltje in linux gaf echter aan dat de accu nog maar op 30% van originele capaciteit functioneert. Vandaag start ik hem op en heeft hij ineens 82% lading en geeft het powertooltje aan dat de accu op 60% van originele capaciteit functioneert. Mijn vraag is: waar ligt het probleem? Kan ik dit gewoon oplossen met een nieuwe batterij? Of is er iets softwarematig mis of wellicht met de sensor op het moederbord die de batterij monitort?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dell Chromebook 13 7310 uitgerust met Gallium OS (Ubuntu-derived Linux-distro voor Chromebooks; ChromeOS staat er niet meer op)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinko
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-07-2021
Update: na een aantal dagen geen gebruik te hebben gemaakt van de laptop, vandaag nogmaals opgestart. Nu geeft hij 0% accu en laadt helemaal niet meer op. Ik heb de laptop opengeschoefd en merkte dat er veel druk op de onderplaat stond. De batterij was helemaal kromgetrokken. Aan de onderkant zit een soort folie, en het lijkt erop alsof er op sommige plaatsen vloeistof onder zit o.i.d.. Het lijkt me toch niet helemaal normaal? Iemand enig idee of het slechts een foutieve accu was of dat er meer aan de hand is? Heb zelf zoiets niet meegemaakt, riekt toch een beetje naar een foutief product (ondanks dat de garantie al is afgelopen), of niet?