Proliant G5 met SAS 6G schijven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JeroenV
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-01 22:20
Hallo Tweakers,

Ik heb 2x een HP ProLiant G5 server op de plank liggen zonder schijven. Nu kan ik van een kennis 2x 300GB SAS 10k 6G krijgen. Aangezien de G5 SAS 3 is (15k) vraag ik mezelf af of de 6G schijven backwards compatibel zijn en of de server wel 300GB aan kan aangezien ik gelezen heb dat de grootste schijf destijds 148GB was.

Beste antwoord (via JeroenV op 20-07-2019 11:17)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

mustang9 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 22:51:
Thanks iedereen! Ja ik ga mijn oordopjes vast zoeken en stroom tappen bij de buren! Wel goed dat HP tolerant is met schijven.

Bij de schijven zitten caddies van de G7, dat gaat gewoon passen toch?
Ik weet dat de caddies van de G6 en G7 gelijk zijn, G5 zou ik niet meteen op rekenen maar je kunt ze altijd overzetten in G6 caddies. (Die kun je los bestellen.)
Kunnen jullie tot slot nog een raid controller aanbevelen? Ik heb 500GB nodig en heb dus zometeen 2x 300 op de plank liggen. Is raid 0 of misschien 10 beter (koop ik extra schijven)?

De opstelling is tijdelijk om een software pakket te testen. Betrouwbaarheid is fijn maar de setup word iedere 90 dagen gereset ivm een trial licentie van de leverancier.
Normaliter werden die dingen voor zover ik weet vrijwel altijd uitgeleverd met een RAID controller.
RAID0 kan, mar zou ik niet doen. RAID0 is namelijk helemaal geen RAID, het is pure striping en het *vergroot* je kans op falen. Als je nog iets van disk uitval wilt kunnen hebben: RAID1, RAID10 of RAID5.

Standaard zit in zo'n ding dacht ik een P400 of P410, al dan niet in de i-vorm (dus on-booard) en dat zijn redelijk OK controllers. HP-eigen. Ik zou kijken of dat ding er niet toch in zit, de backplane met je disks zal *ergens* op aangesloten zijn.

Wel zou ik nadenken in hoeverre je die G5 nog als betrouwbaar ziet. Het is zó oud, dat zelfs wij ze al jaren geleden in de prullenbak hebben gegooid. Als je compleet budget-constrained bent, beter eens kijken naar een G6 of G7. (Maar eigenlijk gewoon vragen om budget, ik neem aan dat het testen iets is dat direct of indirect oplevert dus wellicht dat er ook te praten is over een fatsoenlijke server.)

Trouwens, over dat gesproken, waarom testen op koude hardware? Heb je niet ergens een testlab met een hypervisor waar je ff een testvm de lucht in kan schoppen om het pakket te testen? Of desnoods op een afgeschermd deel van je productiecluster.

Dat laatste doen wij met een deel. We hebben een aantal applicaties in T/P draaien of A/P en dat hebben we bewust laten landen op het productiecluster. Voor wat wij er mee doen, is dat zeker acceptabel. Hebben we de robuustheid van het productiecluster terwijl we tóch een A/P of T/P straatje hebben. (Dus ook backups, HA en de hele bende. Die testservers hangt té veel vanaf om op relatief onbetrouwbare hardware te draaien en het lab dat we hadden hebben we uitgeschakeld wegens stroombesparing. Trok iets van 800W uit het stopcontact. In het datacenter. Te duur, te weinig nut, dus uit en de enige machines die dáár nog draaiden hebben we naar het PRD cluster verplaatst.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ja gaat gewoon werken.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:30
De eerste ssd rent wel rondjes om zo’n schijf.

• unezra

unezra

Gaat zeer waarschijnlijk werken, HP is vrij tolerant. Zelfs een SATA disk d'r in van een willekeurig merk werkt in de praktijk prima.

De G5 is wel écht oud. Ik zou zo'n ding niet 24/7 aan willen hebben en de vraag is hoe veel snelheid je er nog uit haalt.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

unezra schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:43:
Gaat zeer waarschijnlijk werken, HP is vrij tolerant. Zelfs een SATA disk d'r in van een willekeurig merk werkt in de praktijk prima.

De G5 is wel écht oud. Ik zou zo'n ding niet 24/7 aan willen hebben en de vraag is hoe veel snelheid je er nog uit haalt.
Ik heb hier ook nog een paar van dat soort 2U (DL380) apparaten liggen.... Aanzetten is wel te doen zolang je maar niet naar je "slimme" meter gaat kijken ;)

Idle 'vreet' één zo'n apparaat "maar" ±350W/h weg terwijl er twee 900W voedingen in passen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• JeroenV
Thanks iedereen! Ja ik ga mijn oordopjes vast zoeken en stroom tappen bij de buren! Wel goed dat HP tolerant is met schijven.

Kunnen jullie tot slot nog een raid controller aanbevelen? Ik heb 500GB nodig en heb dus zometeen 2x 300 op de plank liggen. Is raid 0 of misschien 10 beter (koop ik extra schijven)?

De opstelling is tijdelijk om een software pakket te testen. Betrouwbaarheid is fijn maar de setup word iedere 90 dagen gereset ivm een trial licentie van de leverancier.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat voor een "servers" heb je nu helemaal?

Als er nog géén RAID Controllers in die 'dozen' zitten dan heb je er zo goed als niets aan doordat je er dan ook geen disks "in" kunt stoppen. Zijn die 'dozen' toevallig afkomstig uit een datacenter waar de apparaten ooit verbonden waren met een SAN middels FIberChannel (én daardoor dus 'DiskLess' konden draaien)?

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 17-06-2019 23:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • Beste antwoord

• unezra

unezra

mustang9 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 22:51:

Ik weet dat de caddies van de G6 en G7 gelijk zijn, G5 zou ik niet meteen op rekenen maar je kunt ze altijd overzetten in G6 caddies. (Die kun je los bestellen.)

Normaliter werden die dingen voor zover ik weet vrijwel altijd uitgeleverd met een RAID controller.
RAID0 kan, mar zou ik niet doen. RAID0 is namelijk helemaal geen RAID, het is pure striping en het *vergroot* je kans op falen. Als je nog iets van disk uitval wilt kunnen hebben: RAID1, RAID10 of RAID5.

Standaard zit in zo'n ding dacht ik een P400 of P410, al dan niet in de i-vorm (dus on-booard) en dat zijn redelijk OK controllers. HP-eigen. Ik zou kijken of dat ding er niet toch in zit, de backplane met je disks zal *ergens* op aangesloten zijn.

Wel zou ik nadenken in hoeverre je die G5 nog als betrouwbaar ziet. Het is zó oud, dat zelfs wij ze al jaren geleden in de prullenbak hebben gegooid. Als je compleet budget-constrained bent, beter eens kijken naar een G6 of G7. (Maar eigenlijk gewoon vragen om budget, ik neem aan dat het testen iets is dat direct of indirect oplevert dus wellicht dat er ook te praten is over een fatsoenlijke server.)

Trouwens, over dat gesproken, waarom testen op koude hardware? Heb je niet ergens een testlab met een hypervisor waar je ff een testvm de lucht in kan schoppen om het pakket te testen? Of desnoods op een afgeschermd deel van je productiecluster.

Dat laatste doen wij met een deel. We hebben een aantal applicaties in T/P draaien of A/P en dat hebben we bewust laten landen op het productiecluster. Voor wat wij er mee doen, is dat zeker acceptabel. Hebben we de robuustheid van het productiecluster terwijl we tóch een A/P of T/P straatje hebben. (Dus ook backups, HA en de hele bende. Die testservers hangt té veel vanaf om op relatief onbetrouwbare hardware te draaien en het lab dat we hadden hebben we uitgeschakeld wegens stroombesparing. Trok iets van 800W uit het stopcontact. In het datacenter. Te duur, te weinig nut, dus uit en de enige machines die dáár nog draaiden hebben we naar het PRD cluster verplaatst.)

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Als ik nu een smerig oude server zonder support zou inzetten voor een test, zou ik er onmiddellijk een SSD in stoppen. Koop een random 500GB SATA ding en prop die in een caddy. Daar word je vele malen blijer van dan 2x of 4x 10k rpm SAS.

while (! ( succeed = try ()));

• JeroenV
http://pic100.picturetrai...59/24809766/414247962.jpg

Deze controller zit er in, is dat een P400i?

• unezra

unezra

Het staat letterlijk op de chip. :)

LSISAS1078

Deze dus:
http://datasheet.elcodis..../20/692072/lsisas1078.pdf

• unezra

unezra

hans_lenze schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 08:38:
Als ik nu een smerig oude server zonder support zou inzetten voor een test, zou ik er onmiddellijk een SSD in stoppen. Koop een random 500GB SATA ding en prop die in een caddy. Daar word je vele malen blijer van dan 2x of 4x 10k rpm SAS.
Mwah, neuh. Dat is heel vaak niet nodig en totale overkill.
Leuk als je het hebt liggen, maar qua performance zeker geen must.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:09
Ik heb $langGeleden eens extra disks voor een HP server die toen al op leeftijd was besteld. De disks werkten weliswaar, maar staken wel een stukje uit, en de ILO interface bleef aangeven dat er een hardware probleem was. Ondanks dat het geheel dus prima werkte.

Nou is 't meervoud van anekdote gelukkig geen 'data', maar er bestaat denk ik dus een kleine kans dat ondanks dat het vast gewoon werkt je server ergens gaat klagen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:23
P400 is op basis van een LSI 1078 chip. Ik zie een 256MB cache module, bij een kale LSI 1078 kan dat niet.

• unezra

unezra

_JGC_ schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:10:
[...]
P400 is op basis van een LSI 1078 chip. Ik zie een 256MB cache module, bij een kale LSI 1078 kan dat niet.
Ah, juist.
I stand corrected.

Vond het eerlijk gezegd ook wat onlogisch, een retail LSI in een HP server. Voor zover ik weet levert HP zijn systemen normaliter altijd uit met eigen RAID controllers.

Zo'n P400 word ik zelf hoe dan ook niet heel warm van. Hangt beetje van het gebruik af though. In mijn testservers heb ik ze ook en daar gebruik ik ze gewoon. Throughput boeit toch niet. Ik heb ook wat met ZFS gerommeld en daarvoor zijn ze d'r uit gegaan en vervangen door een LSI SAS 9207-8i HBA. (Geen RAID controller dus.)

• JeroenV
Klopt het dat ik voor mijn 300GB 6G SAS 10k schijven een andere Raid controller nodig heb (E200i/64)?

https://h20195.www2.hpe.c...ml.aspx?docname=c04284194

EDIT: Beide schijven worden herkend in RAID1 dus het werkt!

Thanks allemaal!

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenV op 29-06-2019 16:41 ]

Pagina: 1