mustang9 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 22:51:
Thanks iedereen! Ja ik ga mijn oordopjes vast zoeken en stroom tappen bij de buren! Wel goed dat HP tolerant is met schijven.
Bij de schijven zitten caddies van de G7, dat gaat gewoon passen toch?
Ik weet dat de caddies van de G6 en G7 gelijk zijn, G5 zou ik niet meteen op rekenen maar je kunt ze altijd overzetten in G6 caddies. (Die kun je los bestellen.)
Kunnen jullie tot slot nog een raid controller aanbevelen? Ik heb 500GB nodig en heb dus zometeen 2x 300 op de plank liggen. Is raid 0 of misschien 10 beter (koop ik extra schijven)?
De opstelling is tijdelijk om een software pakket te testen. Betrouwbaarheid is fijn maar de setup word iedere 90 dagen gereset ivm een trial licentie van de leverancier.
Normaliter werden die dingen voor zover ik weet vrijwel altijd uitgeleverd met een RAID controller.
RAID0 kan, mar zou ik niet doen. RAID0 is namelijk helemaal geen RAID, het is pure striping en het *vergroot* je kans op falen. Als je nog iets van disk uitval wilt kunnen hebben: RAID1, RAID10 of RAID5.
Standaard zit in zo'n ding dacht ik een P400 of P410, al dan niet in de i-vorm (dus on-booard) en dat zijn redelijk OK controllers. HP-eigen. Ik zou kijken of dat ding er niet toch in zit, de backplane met je disks zal *ergens* op aangesloten zijn.
Wel zou ik nadenken in hoeverre je die G5 nog als betrouwbaar ziet. Het is zó oud, dat zelfs wij ze al jaren geleden in de prullenbak hebben gegooid. Als je compleet budget-constrained bent, beter eens kijken naar een G6 of G7. (Maar eigenlijk gewoon vragen om budget, ik neem aan dat het testen iets is dat direct of indirect oplevert dus wellicht dat er ook te praten is over een fatsoenlijke server.)
Trouwens, over dat gesproken, waarom testen op koude hardware? Heb je niet ergens een testlab met een hypervisor waar je ff een testvm de lucht in kan schoppen om het pakket te testen? Of desnoods op een afgeschermd deel van je productiecluster.
Dat laatste doen wij met een deel. We hebben een aantal applicaties in T/P draaien of A/P en dat hebben we bewust laten landen op het productiecluster. Voor wat wij er mee doen, is dat zeker acceptabel. Hebben we de robuustheid van het productiecluster terwijl we tóch een A/P of T/P straatje hebben. (Dus ook backups, HA en de hele bende. Die testservers hangt té veel vanaf om op relatief onbetrouwbare hardware te draaien en het lab dat we hadden hebben we uitgeschakeld wegens stroombesparing. Trok iets van 800W uit het stopcontact. In het datacenter. Te duur, te weinig nut, dus uit en de enige machines die dáár nog draaiden hebben we naar het PRD cluster verplaatst.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.