Heeft de upgrade naar een RX580 nut met deze CPU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Divid
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart, op dit moment zie ik dat de RX 580 videokaarten erg voordelig zijn en ik ben erg geneigd om deze te halen.

Wat is je budget?
Rond de 200 euro ben ik bereid om uit te geven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik heb geen merkvoorkeur. Ik zou hier ook nog een beetje advies over willen vragen, namelijk welke RX 580 videokaarten het beste is om te halen in het geval dat ik er eentje zou halen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem dat ik nu heb:
AMD Athlon X4 860K Boxed

Gigabyte GA-F2A78M-DS2 (rev.3.0)

XFX Radeon R7 360 Core Edition

WD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB

Fractal Design Core 1100

HyperX Fury black HX318C10FB/8

Corsair VS550 (80Plus)

Ik weet dat dit systeem erg budget is en dat er bottlenecks aanwezig kunnen zijn. Aan jullie heb ik de vraag of de bottlenecks significant genoeg zijn om mijn beslissing over de aankoop te beïnvloeden.
Als jullie mij de RX580 afraden is er dan een andere kaart die jullie me aanraden? Alvast bedankt

Beste antwoord (via Divid op 18-06-2019 14:10)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Niemand die hier nog heeft gevraagd:

* Wat de TS wil doen (dit ding is écht oud... en was het al eigenlijk 8jr geleden..., gamen? Youtube kijken? Wat voor games? Word?)
* Wat de TS z'n verwachtingen zijn

Al in al, wat je ook doet, aangenomen van een game config waar er een wens is om AAA-games op mid te spelen met ~60fps op 1080p, introduceert een bottleneck. Ik zal dus niets aanschaffen om rekening te houden mét die bottleneck. Zelfs de VS-serie voedingen van Corsair hadden een zekere 'houdbaarheidsdatum', en die voeding zal dus mogelijk ook vervangen moeten worden.

Als je nu een Radeon 580 kan betalen, dan zal ik dat zeker aanraden, maar wel natuurlijk met de realisatie dat het nu een kaart is die permanent met de handrem er op zal draaien en mogelijk te veel is voor je PSU.

Eigenlijk moet het hele ding namelijk vervangen worden; de CPU/mobo/RAM combo is namelijk best oud; en eigenlijk is er weinig lol aan modern computeren zonder SSD...

Als je het kan, zal ik haast aanraden te wachten en door te sparen voor een hele nieuwe PC.

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wordt je huidige R7 360 al niet gebottlenecked door die CPU?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou voor de €200,- een upgrade setje halen uit oa V&A

CPU (Ryzen) V&A aangeboden: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
of nieuwe pricewatch: AMD Ryzen 3 1300X Wraith Stealth koeler Boxed

DDR4 RAM nieuw => pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16
B350/450 moederbord Nieuw => pricewatch: ASRock B450M Pro4-F

[ Voor 72% gewijzigd door Hackus op 17-06-2019 13:50 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Divid
Hartstikke bedankt! Ik zal hier even naar kijken.

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-01 21:10
ik heb recent mijn i5-2500K-systeem (van 2011, 3 jaar ouder dan jou cpu) geupgradet van een r9 270x naar een rtx2070.

De video-kaart was in veel gevallen de bottleneck, zelfs op mijn 1920*1200 monitor. Nu is de rtx2070 zeker geen bottleneck meer op deze resolutie, maar mijn plan was wel de cpu ook te upgraden dit jaar, en mijn monitor binnen 2 jaar.

Jouw GPU is een trapje lager nog dan mijn r9 270x, en merkte zeker wel de extra performance. Ik zou er gewoon voor gaan. Eventueel een tweedehands kaart kopen zodat je meer value krijgt.

--> edit: ik zou dus geen cpu-upgrade doen. die ga je veel minder merken in games.

[ Voor 7% gewijzigd door wibra op 17-06-2019 13:54 ]

• Divid
wibra schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:53:
ik heb recent mijn i5-2500K-systeem (van 2011, 3 jaar ouder dan jou cpu) geupgradet van een r9 270x naar een rtx2070.

De video-kaart was in veel gevallen de bottleneck, zelfs op mijn 1920*1200 monitor. Nu is de rtx2070 zeker geen bottleneck meer op deze resolutie, maar mijn plan was wel de cpu ook te upgraden dit jaar, en mijn monitor binnen 2 jaar.

Jouw GPU is een trapje lager nog dan mijn r9 270x, en merkte zeker wel de extra performance. Ik zou er gewoon voor gaan. Eventueel een tweedehands kaart kopen zodat je meer value krijgt.

--> edit: ik zou dus geen cpu-upgrade doen. die ga je veel minder merken in games.
Ook jij bedankt!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wibra schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:53:

i5-2500K(set) is al dik 50% beter dan een X4 860K ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Divid
Hackus schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:00:
[...]

i5-2500K(set) is al dik 50% beter dan een X4 860K ;)
Oke, maar als ik een RX580 zou halen, merk ik dan alsnog een betere performance?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Divid schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:04:
[...]

Oke, maar als ik een RX580 zou halen, merk ik dan alsnog een betere performance?
ik zou geen RX580 halen, dan liever een RX570 voor €155,- je huidige set(CPU,MB,RAM) is ook aan vervangen toe. als je in stappen wilt upgraden, zou ikzelf eerst halen wat ik eerder aangaf. keuze is aan jezelf natuurlijk

• Divid
Hackus schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:07:
[...]

ik zou geen RX580 halen, dan liever een RX570 voor €155,- je huidige set(CPU,MB,RAM) is ook aan vervangen toe. als je in stappen wilt upgraden, zou ikzelf eerst halen wat ik eerder aangaf. keuze is aan jezelf natuurlijk
Oke bedankt!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:30
Zou ook zeker doen wat @Hackus aangeeft. Eerst CPU, Mobo en RAM. Daarna eens kijken naar een nieuwe GPU. Het zal qua gamen wellicht iets meer performance geven met je huidige GPU en later met een nieuwe GPU een stuk meer. Daarnaast zou ik zeker ook kijken naar een 2e hands GPU. Wel even goed onderzoeken wat je koopt, maar scheelt een hoop geld.

• Divid
Thanks!

• krs-1
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 02:38
mijn i5 4690k bottlenecked mijn rx 580. Ik wacht even af wat de prijs gaat doen met de release van de nieuwe generatie op 7 juli. Ben er eigenlijk wel zeker van dat de kaart ook bij jou zou bottlenecken.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
krs-1 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:36:
mijn i5 4690k bottlenecked mijn rx 580. Ik wacht even af wat de prijs gaat doen met de release van de nieuwe generatie op 7 juli. Ben er eigenlijk wel zeker van dat de kaart ook bij jou zou bottlenecken.
Of even RX 580 wordt gebottelnecked wordt door een 4690k ligt volledig aan het spel dat je speelt, op welke resolutie en op welke settings.

Draai je op 4k of op 1440 op hoge resolutie, dan zal in de meeste gevallen de 580 de bottleneck zijn. Hoge frames op lage resoluties zullen eerder de cpu raken dan de gpu.

En het is inderdaad wel duidelijk dat de 860k veel sneller de bottleneck zal zijn dan de 2500k.

Acties:
  • Beste antwoord

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:47

Umbrah

The Incredible MapMan

* Wat de TS wil doen (dit ding is écht oud... en was het al eigenlijk 8jr geleden..., gamen? Youtube kijken? Wat voor games? Word?)

Al in al, wat je ook doet, aangenomen van een game config waar er een wens is om AAA-games op mid te spelen met ~60fps op 1080p, introduceert een bottleneck. Ik zal dus niets aanschaffen om rekening te houden mét die bottleneck. Zelfs de VS-serie voedingen van Corsair hadden een zekere 'houdbaarheidsdatum', en die voeding zal dus mogelijk ook vervangen moeten worden.

Als je nu een Radeon 580 kan betalen, dan zal ik dat zeker aanraden, maar wel natuurlijk met de realisatie dat het nu een kaart is die permanent met de handrem er op zal draaien en mogelijk te veel is voor je PSU.

Eigenlijk moet het hele ding namelijk vervangen worden; de CPU/mobo/RAM combo is namelijk best oud; en eigenlijk is er weinig lol aan modern computeren zonder SSD...

Als je het kan, zal ik haast aanraden te wachten en door te sparen voor een hele nieuwe PC.

• Divid
Umbrah schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:42:

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, ik weet dat ik alles moet upgraden maar wil met de videokaart beginnen. En was vergeten mijn SSD erbij te zetten..., deze had ik ietsjes later gehaald.
Pagina: 1