Inductiekookplaat heeft geen aansluitklemmen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:58
We zijn bezig om de keuken te verbouwen, nieuwe kookplaat is al uitgezocht, maar ik zit daarbij met een kleine uitdaging. Normaal kun je een perilex kabel ergens op de aansluitklemmen van de kookplaat aansluiten, maar die zit hier dus niet in. Uit de kookplaat komen 3 soepele kabels, 1 voor de linker, 1 voor de rechter 2 kook zones, en 1 voor de afzuiging.

Ergens moeten deze dus samenkomen om een aansluiting te vormen naar het net toe. Meteen in de stekker is dus kansloos, kroonsteentjes geen optie en lasdoppen ook al niet.

Nu had ik al wel uitgevonden dat als je geen perilex stekker gebruikt je er verplicht een werkschakelaar tussen moet zetten. Zou het mogelijk zijn om de 3 soepele kabels in de werkschakelaar samen te voegen en aan te sluiten?

Andere ideeën?

Beste antwoord (via gjcvro op 19-06-2019 19:47)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:29
jeroen3 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:41:
Je mag er geen schuko aan maken omdat het maximumvermogen boven de 2kW uit komt.
Je hebt twee 3600W groepen nodig, eentje voor links en eentje voor rechts. Dit moet samen komen in een vaste aansluiting.
Plus de afzuiger, hier zou eventueel wel een stekker aan kunnen en op de normale keukengroep kunnen.

Je kunt hier trouwens prima lasklemmen voor gebruiken. Mits je de juiste gebruikt.
WAGO 221-412 is bijvoorbeeld gewoon veilig tot 32A.

Je mag niet alle kabels uit de unit allemaal bij elkaar knopen in een 5-weg lasklem, want dat komt niet goed met je aanvoerleiding. Immers heb je dan max 2x (2kw + 1.6kw), en een afzuiger van ~200W, samen ~7.5 kW (34A)
Wil je dit soort volstrekt foutief 'advies' nooit meer geven?

Het betreft hier één apparaat. Dat apparaat moet dus op één groep worden aangesloten. De juiste oplossing is hier dus om simpelweg gebruik te maken van een 3x16A krachtgroep.

De draden kunnen dan worden aangesloten in een lasdoos. Elke bruine draad van het apparaat aan één van de fasen verbinden, de nullen samenvoegen en de aardedraden samenvoegen.

Dit en niets anders is de juist oplossing voor het betreffende apparaat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Misschien handig om te vermelden wat voor merk/type kookplaat je hebt.
Zal vast ook wel iets in de handleiding staan hierover ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-12 12:16
En wat heb je zelf al gevonden in o.a. de handleiding van ik vermoed Bora? We worden overspoeld met kookplaat topics die eigenlijk allemaal op vrijwel hetzelfde neerkomen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• gjcvro
Nee, geen bora, maar een Lenoxx Zero plus

Stukje uit de handleiding: The unit installation and electrical connection to the power grid shall be carried out by qualified service technicians
only. The device electrical safety is guaranteed only if a regular ground connection is provided for the hob. For any
doubt, the electrical system must be checked by a qualified electrician. Do not connect the hob to the mains using
extension cords or multiple sockets, since they will not guarantee the required safety (e.g. risk of overheating).
Prior to connecting the hob, compare the connection specifications (voltage and frequency) indicated on the appliance
identification nameplate with those of the mains electricity supply.
These specifications shall absolutely match, otherwise the appliance may be subject to damage. Contact an
electrician if case of doubts.
Follow and observe all safety and warning information.
Observe all national and regional laws and regulations and also supplementary regulations of the local
utility companies.
Power connection shall be performed by certified personnel only . They will be responsible for the appliance proper
installation and commissioning.
Electrical connection shall be equipped with a breaker upstream from the appliance which ensures that all poles are
disconnected with a contact gap of at least 3mm.
Before connection:
Switch off the main switch/automatic circuit breaker before connecting the hob modules and the extractor.
Protect the main switch/automatic circuit breaker from being switched on without permission.
Make sure the device is not energised.

Maar daar wordt dus gesproken over direct verbinden, wat volgens mij niet mag.

• gjcvro
En ik heb al het 1 en ander door zitten lezen met topics, maar de meeste discussie gaan over wel of niet op 3 fase aansluiten. Aangezien er toch een aparte meterkast wordt gemaakt, is die kueze in mijn geval minder spannend. De vraag is meer: hoe kan ik verantwoord van 3 soepele kabels naar het vaste net komen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Perilex naar een (losse) kabeldoos en daar de verbinding maken? Dan de soepele kabels vanuit de kookplaat voorzien van adereindhulzen. En aan beide zijden voorzien van goede trekontlasting.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-06-2019 12:42 ]

• gjcvro
Even kijken of dit werkt: Sinds de perikelen van photobucket geen plaatjes meer hoeven plaatsen..

Dit is het aansluitschem dat in het boekje staat:
https://www.dropbox.com/s/d4zlsxrdp07b9n4/Aansluitschema.PNG

Ik heb de kookplaat snel even in de doos kunnen bekijken, en er lijken inderdaad alleen 3 kabels aan te zitten

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zijn het niet 3 'gewone' 230 aansluitingen ?
Dus dat je de 3 kabels op 3 aparte stopcontacten (en dus ook groepen) moet zetten ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• gjcvro
Nee, en dat staat ook expliciet in de handleiding dat dat niet mag. Geen schucco

Als het zo simpel was had ik het al opgelost :)

[ Voor 24% gewijzigd door gjcvro op 17-06-2019 12:55 ]

• Señor Sjon
Schuco is de stekker. Wellicht bedoelen ze dat je niet de 3 samenknoopt in één Schuco (230V) stekker. Maar het deel wat je uit de handleiding post is ontzettend generiek en staat in vrijwel elke handleiding.

• gjcvro
Ja, maar helaas is dat wel het enige zinnige dat in de handleiding staat.
Ik zie dat het duitse deel iets afwijkt van de engelse tekst hierboven, maar daar hebben ze het er over dat het niet verantwoord is om 3600w door 1 stekker te jagen (en 1 kookgroep is max 1600 (klein) en 2000w (groot))

[ Voor 3% gewijzigd door gjcvro op 17-06-2019 13:20 ]

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:36
Zoals hierboven al gezegd werdt een lasdoos pakken, daarin breng je een 5 aderige vanaf je perilex. Je zet de linker helft op bruin/blauw. De rechter helft op zwart/grijs.
De afzuigunit knoop je bij 1 van die 2, alle aardse samen en klaar is Kees.
Ff kijken hoe je perilex aangesloten zit voor je fases (kookgroep denk ik)
Gebruik wel soepele wagos vanwege de kabels uit de plaat.

• franssnarf
franssnarf schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:22:
Zoals hierboven al gezegd werdt een lasdoos pakken, daarin breng je een 5 aderige vanaf je perilex. Je zet de linker helft op bruin/blauw. De rechter helft op zwart/grijs.
De afzuigunit knoop je bij 1 van die 2, alle aardse samen en klaar is Kees.
Ff kijken hoe je perilex aangesloten zit voor je fases (kookgroep denk ik)
Gebruik wel soepele wagos vanwege de kabels uit de plaat.
In geval van een krachtgroep, alle blauwe bij elkaar en alle aarde bij elkaar, links op bruin rechts op zwart afzuig op grijs.

• gjcvro
Perilex zit er nog niet, elektra wordt nog aangelegd. En ik heb nog niet zo heel veel vertrouwen in de wago oplossing.Is dat echt verantwoord met 16A er doorheen?

Een rolluik heb ik al wel zo aangesloten, dat is max 400w, maar bij 3600 begin ik toch een beetje kriebels te krijgen

[ Voor 27% gewijzigd door gjcvro op 17-06-2019 13:39 ]

• Señor Sjon
gjcvro schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:38:
Perilex zit er nog niet, elektra wordt nog aangelegd. En ik heb nog niet zo heel veel vertrouwen in de wago oplossing.Is dat echt verantwoord met 16A er doorheen?

Een rolluik heb ik al wel zo aangesloten, dat is max 400w, maar bij 3600 begin ik toch een beetje kriebels te krijgen
Je hele huisinstallatie zit met wago's aan elkaar. Die dingen zijn ervoor gemaakt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je mag er geen schuko aan maken omdat het maximumvermogen boven de 2kW uit komt.
Je hebt twee 3600W groepen nodig, eentje voor links en eentje voor rechts. Dit moet samen komen in een vaste aansluiting.
Plus de afzuiger, hier zou eventueel wel een stekker aan kunnen en op de normale keukengroep kunnen.

Je kunt hier trouwens prima lasklemmen voor gebruiken. Mits je de juiste gebruikt.

Je mag niet alle kabels uit de unit allemaal bij elkaar knopen in een 5-weg lasklem, want dat komt niet goed met je aanvoerleiding. Immers heb je dan max 2x (2kw + 1.6kw), en een afzuiger van ~200W, samen ~7.5 kW (34A)

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 17-06-2019 13:43 ]

• gjcvro
Señor Sjon schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:41:
[...]

Je hele huisinstallatie zit met wago's aan elkaar. Die dingen zijn ervoor gemaakt.
Ja, weet ik en 50 % heb ik er zelf ingezet.. maar ik ken weinig delen van mijn huis waar 3600w aan hangt.
Vandaar de twijfel.

• gjcvro

Dus krachtstroom ernaartoe, waarbij er dan 1 fase is die bijna niet belast zal worden.
(en ja, de huisinstallatie is al 3 fase)

• jeroen3
  • Nu online
Nee, geen krachtstroom. Dat is teveel spanning.
Gewoon twee normale groepen of één samengeschakelde groep met dubbele draden.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 17-06-2019 13:56 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat een hoop onzin bij elkaar.

@jeroen3 ; ga je eens verdiepen in de som van nulstromen bij een 3-fase toepassing in ster.

Absoluut wel een krachtgroep. Alle nullen gewoon bij elmaar, alle aardes bij elkaar. Ene helft op L1, andere helft op L2, afzuiger op L3. Alle verbruikers zien dus 230V en de 120° faseverschuiving zorgt dat de stroom door de nul ook onder 16A blijf.

Tel maar op:
sinus(x)+sinus(x+2/3*pi)+sinus(x+4/3*pi)=0

En dan natuurlijk niet een helft tussen zwart en grijs zetten....

• jeroen3
  • Nu online
Dat kan alleen als er drie fase aanwezig is.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:03
kabeltjekabel schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:13:
Wat een hoop onzin bij elkaar.

@jeroen3 ; ga je eens verdiepen in de som van nulstromen bij een 3-fase toelassing in ster.

Absoluut wel een krachtgroep. Alle nullen gewoon bij elmaar, alle aardes bij elkaar. Ene helft op L1, andere helft op L2, afzuiger op L3. Alle verbruikers zien dus 230V en de 120° faseverschuiving zorgt dat de stroom door de nul ook onder 16A blijf.

Tel maar op:
sinus(x)+sinus(x+2/3*pi)+sinus(x+4/3*pi)=0

En dan natuurlijk niet een helft tussen zwart en grijs zetten....
Veel simpeler wordt het niet inderdaad (mits 3 fase aanwezig)
Maar ook 2 losse fases met 2 nullen is prima mogelijk :>

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • Beste antwoord

• Ivow85

Het betreft hier één apparaat. Dat apparaat moet dus op één groep worden aangesloten. De juiste oplossing is hier dus om simpelweg gebruik te maken van een 3x16A krachtgroep.

De draden kunnen dan worden aangesloten in een lasdoos. Elke bruine draad van het apparaat aan één van de fasen verbinden, de nullen samenvoegen en de aardedraden samenvoegen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• s0ulmaster
Ivow85 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:31:
[...]

sinds wanneer mag je geen kookplaat meer aansluiten op 2 (verbonden) groepen?
Dan heb je dus 2x nul en 2x fase O-)

tijd voor wat klusjes!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
s0ulmaster schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:35:
[...]

sinds wanneer mag je geen kookplaat meer aansluiten op 2 (verbonden) groepen?
Dan heb je dus 2x nul en 2x fase O-)
Dat mag alleen met een "kookgroep" (om het 'verbonden' te verduidelijken), dus dat twee groepen middels één automaatschakelaar uitgezet worden. twee afzonderlijke groepen met losse schakelaars mag weer niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Avvd op 17-06-2019 14:37 ]

• Ivow85
Een daarvoor geschikte kookplaat mag je inderdaad wel op een gekoppelde 2x230v groep aansluiten.

Alleen deze kookplaat gebruikt voor het inductie gedeelte 2x3600w. Dus alleen wanneer het deel met de afzuig-unit minder dan 80w aansluitwaarde heeft, mag je deze bij één van de andere twee fasedraden knopen.

• kabeltjekabel
Ja, en geen adereindhulzen of met nietjes afgewerkt spul in Wago's steken. Of je moet van die penstekers hebben...

Bij Wago 221 lasklemmen gewoon gestript, niet twisten.

Gebruik je iets van schroefklemmen, dan wel nietjes / adereindhulzen.

@jeroen3 ; 3-fase is al bij de eerste post afgehamerd.
Je opmerking over te hoge spanning slaat ook nergens op. Al die platen sluit je L-N aan.
En oh; Schuko gaat tm 16A, dus 3,7 kW

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-06-2019 14:42 ]

• s0ulmaster
Ivow85 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:38:
Een daarvoor geschikte kookplaat mag je inderdaad wel op een gekoppelde 2x230v groep aansluiten.

Alleen deze kookplaat gebruikt voor het inductie gedeelte 2x3600w. Dus alleen wanneer het deel met de afzuig-unit minder dan 80w aansluitwaarde heeft, mag je deze bij één van de andere twee fasedraden knopen.
Daar moet ik je dan inderdaad gelijk in geven. (y)

tijd voor wat klusjes!

• Ivow85
Overigens, als dat deel niet meer dan een 150-200W trekt en er in het pand geen 3-fasen aanwezig is zou ik het nog wel aandurven om dat afzuig gedeelte bij één van de andere fasen aan te sluiten.

In praktijk gebruik je immers maar kortstondig het maximale vermogen van de inductie-pitten, waardoor van structurele overbelasting in een normaal huishouden geen sprake zal zijn, ondanks dat de totale aansluitwaarde op één van de fasen iets te hoog is.

• gjcvro
Nogmaals: Er is krachtstroom aanwezig in huis, 3x25A. De meterkast moet nog gemaakt worden, dus keuze kookgroep/kracht is niet echt een punt. Mij ging het vooral om het netjes en verantwoord aansluiten van flexibele kabel aan massieve kabel, en dan via werkschakelaar of perilex.

• jeroen3
  • Nu online
Ivow85 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:31:
[...]

Er komt zoveel meer bij elektra kijken dat je eigenlijk bij dit soort topic direct een lmgtfy naar lokale installateurs moet geven.
Je kunt nooit goed inschatten hoe de situatie echt is. Er word zelden een volledig typenummer gegeven.
De kennis van de TS is nooit duidelijk. En het loopt eigenlijk altijd helemaal los met dit soort topics.

Volgens het gelinkte aansluitdiagram ging het om drie apparaten. Links, rechts en een afzuiger, allemaal met bediening en losse kabels. Als het fysiek èèn apparaat was, zaten er geen kabels aan maar een aanlsluitblok.
Maar inderdaad, voor de eingebruiker is het wel èèn apparaat, dus moeten alle drie achter dezelfde scheider zitten.
Of dat nu een 3P+N of drie gebrugde 1P+N zijn maakt niet uit.

Als het gaat om flexibele kabel aan massieve kabel. De eerder genoemde WAGO 221 zijn daar geschikt voor. Zodra je schroeven of kooiklemmen ziet heb je bij soepel eerst hulzen nodig.

• gjcvro
OK, dan zal het waarschijnlijk de combinatie Perilex -> lasdoos met wago klemmetjes -> kookplaat worden.
3 fase aangesloten + nul achter een 3 fase schakelaar.

Ik ga alleen nog even kijken of een aardlek nou verplicht was in deze situatie of niet, ik zag wat tegengestelde berichten. Ik was van mening dat alles achter een aardlek moest zitten, maar kwam ergens iets tegen dat vast (of zo goed als permanent vast) niet per se achter een aardlek moest. Moet alleen de bron nog een keertje checken.

vwb kennis: Ik loop een dikke 20 jaar achter, na de MBO elektrotechniek nooit meer dat werk gedaan, dus de regels zijn ietwat anders ;-)

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-12 15:54
Ja, aardlek is verplicht bij gebruik van een contactdoos. Alleen vast aangesloten apparatuur (sommigen zullen beweren dat dat voor een kookplaat ook geldt omdat je niet bij de stekker kan, ik vind het zelf gewoon een contactdoos) mag zonder aardlek uitgevoerd, maar alleen indien de aardverspreidingsweerstand laag genoeg is. Dat laten meten is duurder dan een handvol aardlekschakelaars, dus gewoon lekker met ALS aansluiten. Of een aardlekautomaat natuurlijk, dat scheelt 4 posities in je groepenkast. Krachtgroep is inderdaad de enige fatsoenlijke oplossing in jouw geval.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon een 3fasen aardlekautomaat..

404 Signature not found

• franssnarf
gjcvro schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:53:
OK, dan zal het waarschijnlijk de combinatie Perilex -> lasdoos met wago klemmetjes -> kookplaat worden.

Ik ga alleen nog even kijken of een aardlek nou verplicht was in deze situatie of niet, ik zag wat tegengestelde berichten. Ik was van mening dat alles achter een aardlek moest zitten, maar kwam ergens iets tegen dat vast (of zo goed als permanent vast) niet per se achter een aardlek moest. Moet alleen de bron nog een keertje checken.

vwb kennis: Ik loop een dikke 20 jaar achter, na de MBO elektrotechniek nooit meer dat werk gedaan, dus de regels zijn ietwat anders ;-)
Let wel ff op welke fases je kookplaat gaat zetten kijkend naar rest van je huis.
Als je 3 fases hebt kan je mooi alles verdelen. Elke fase 2 lichte en 2 zware groepen.
Voorbeeld is dus 2 slaapkamers samen met 1 gedeelte kookplaat en een wasmachine enz

• kabeltjekabel
jeroen3 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:25:
[...]

Er komt zoveel meer bij elektra kijken dat je eigenlijk bij dit soort topic direct een lmgtfy naar lokale installateurs moet geven.
In jouw geval was dat een nuttigere bijdrage geweest dat wat je nu gepost had...
gjcvro schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:53:

Ik zou die Perilex overslaan. Dat ding zit er dan ook alleen maar in als een verzameling extra overgangsweerstanden.

Gewoon alles met aardlekbeveiliging. Je weet de weerstand naar aarde toch niet, en met het Nederlandse systeem van een aardelektrode bij elk huis varieert die ook met grondwaterstant (en degradeert 'ie na verloop van tijd).

• gjcvro
kabeltjekabel schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:05:
Ik zou die Perilex overslaan. Dat ding zit er dan ook alleen maar in als een verzameling extra
Ik dacht ergens gevonden te hebben dat je een verbruiker dichtbij spanningsloos moest kunnen maken, dat was dus de functie van de perilex (of werkschakelaar)

• kabeltjekabel
In dat geval zou ik gewoon een werkschakelaar ophangen.

• gjcvro
Nog even wachten op de wensen van de keukenbouwer, dan kan van het weekend de bestelling er uit.
De beslissing perilex/werkschakelaar stel ik nog wel even uit, belangrijkste is dat er een oplossing bekend is.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

[ Voor 8% gewijzigd door gjcvro op 19-06-2019 19:50 ]

Pagina: 1