Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:13
Ik heb al jaren een Canon 550D camera. Gekocht in 2011 volgens mij en hij doet het nog perfect. Ik gebruik heb regelmatig. Natuurlijk op vakantie e.d. maar soms ook om gewoon lekker foto's te maken. Al was dat de eerste jaren meer dan de afgelopen tijd.

Nu vind ik eigenlijk dat ik toe ben aan een nieuwe DSLR. We hebben een baby op komst en ik wil daar natuurlijk 10.000 foto's van gaan maken. Dat kan natuurlijk prima met de 550D, maar die mist een paar functies die ik erg leuk en belangrijk vind: Ik vind de autofocus op de 550D vaak te wensen overlaten. Nu zijn er in de afgelopen jaren volgens mij erg grote stappen gemaakt op het gebied van autofocus, dus het lijkt me dat de 80D daar veel beter in is.

Ik wil foto's direct kunnen delen met mijn telefoon. Dat kan met de 80D + de canon app op je telefoon .

Denken jullie dat de 80D de beste keus is om naar over te stappen? Of moet ik een andere camera overwegen. Ik wil wel graag bij Canon blijven vanwege mijn lenzen en flitser.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Beste antwoord (via Ozzie op 17-06-2019 14:10)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:06
Zelf toevallig vorig jaar dezelfde stap gemaakt. En het is een wereld van verschil.
Met de 550D kun je prima platen maken, daar niet van. Maar boven de ISO800 gaat het leuke er toch wel vrij snel vanaf. Met de 80D schiet ik met overtuiging tot ISO4000, en als het moet ISO8000. Da's een stop of drie aan licht waar je geen moeite voor hoeft te doen. Daarnaast is de AF inderdaad veel beter.

Dat gezegd hebbende wijzen de geruchten er inderdaad op dat Q4 dit jaar de 90D uit zou moeten komen. Als je daar op kan/wil wachten kan dat interessant zijn, al is het maar omdat de 80D dan waarschijnlijk goedkoper wordt. Als je niet wil wachten, dan is de 80D zeker geen misselijke camera, en ga je er heel veel lol van hebben :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 11:48
Op korte termijn komt de 90D uit, dit kan een leuke upgrade zijn of een kans om de 80D stukke goedkoper aan te schaffen. Ik zou dit even afwachten aan gezien je nu gewoon een werkende camera hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
Hier ook een 550D eigenaar en juist gekozen voor een paar lenzen erbij voor het fotograferen van personen binnenshuis. Daarmee voldoet die voor mij nog prima. Met name de 28mm en 50mm prime lenzen bleken van onschatbare waarde. Met slecht licht toch een lage ISO en voldoende hoge sluitertijd kunnen fotograferen. Zoomlens is standaard uit de tas verdwenen. Daarvoor in de plaats zijn er deze twee primes en een groothoek gekomen.

De rest vangt mijn mobiel af. Die heb je tenminste altijd bij de hand.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Zelf toevallig vorig jaar dezelfde stap gemaakt. En het is een wereld van verschil.
Met de 550D kun je prima platen maken, daar niet van. Maar boven de ISO800 gaat het leuke er toch wel vrij snel vanaf. Met de 80D schiet ik met overtuiging tot ISO4000, en als het moet ISO8000. Da's een stop of drie aan licht waar je geen moeite voor hoeft te doen. Daarnaast is de AF inderdaad veel beter.

Dat gezegd hebbende wijzen de geruchten er inderdaad op dat Q4 dit jaar de 90D uit zou moeten komen. Als je daar op kan/wil wachten kan dat interessant zijn, al is het maar omdat de 80D dan waarschijnlijk goedkoper wordt. Als je niet wil wachten, dan is de 80D zeker geen misselijke camera, en ga je er heel veel lol van hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
Wormaap schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:36:
Met de 550D kun je prima platen maken, daar niet van. Maar boven de ISO800 gaat het leuke er toch wel vrij snel vanaf.
Is dan niet juist het doel om onder de ISO800 te blijven met de juiste lenzen? Kaarslicht daargelaten, maar gewone huiskamersettings moet best lukken met lichtsterke lenzen. Hier gaat dat met de 550D en genoemde primes goed genoeg. Het één sluit het ander niet uit en betere camera's zijn altijd leuk, maar het lijkt me wel zinvol ook eerst het huidige assortiment aan lenzen te horen van @Ozzie.

@Ozzie Vorige post vergeten te zeggen. Gefeliciteerd!

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
De 80D is een enorme stap voorwaarts in zowel bediening, AF snelheid en vooral beeldkwaliteit.

Onder de ISO 800 blijven zoals hier boven beschreven staat, klinkt als een fijn streven, maar ik vind het prima dat mijn huidige camera gewoon prima platen op ISO 6400 levert zonder zichtbare ruis. Er zijn gewoon heel veel situaties waar het licht te beperkt is, of de beweging te snel is en een 600mm f/1.4 lens heb ik nog niet gezien.

Nogmaals: ik probeer de ISO altijd zo laag mogelijk te houden, maar soms kom je daar gewoon niet aan.

Ik zou nooit wachten, de prijs van de 80D is geen 2e hypotheek en al flink gedaald sinds introductie. Er komt altijd een opvolger van elke camera. Maar voor die uit is en regulier beschikbaar en voorradig, ben je een hele tijd verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Wachten op een beter model kan altijd. De 80D is nu maar 800,- euro en als de 90D uitkomt zal die vast rond 1200,- euro zitten. Dat vind ik wel weer een erg groot verschil.

Investeren in lenzen kan altijd nog. Ik heb nu een leuke set lenzen waar ik prima mee uit de voeten kan en heb niet meteen een lens in mijn hoofd die ik er graag bij zou willen. Die 28mm f/1.8 lijkt me wel leuk. Maar ik heb er nu niet direct behoeft aan. Ik heb de 50mm en misschien koop ik de 24mm f/2.8 er nog bij. Die is iets minder lichtsterk, maar dan kan ik in ieder geval kijken wat ik met een 24mm lens zou willen schieten voordat ik ~500 euro uitgeef aan een lens die ik misschien niet ga gebruiken.

Ik denk dat ik meer op de lijn van @Wormaap zit.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:56

Neus

www.zenaconsult.com

Een nieuwe 80D body haal je voor rond de 670 euro (via eGlobalCentral). Een eye-fi SD (of Toshiba's FlashAir) kaartje kost maar 40 euro, daarmee kan je prima je foto's naar je mobiel sturen.

Ik heb zelf alle plaatjes van onze kleine (destijds) met een oude 5D en een 50mm 1.8 gemaakt, prima combo en nog full-frame ook. Voor de wifi verbinding gebruikte ik de eye-fi kaar met CF adapter.

Nu inmiddels overgestapt naar een Fujifilm X100F, een stuk compacter. En met de huidige cashback van 150 euro net zo duur als een kale 80D.

[ Voor 17% gewijzigd door Neus op 17-06-2019 12:58 ]

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Neus schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:55:
Een nieuwe 80D body haal je voor rond de 670 euro (via eGlobalCentral).
Bij zoiets als eGlobalCentral zal dus ik nooit iets bestellen. Ik betaal dan liever iets meer bij een winkel met goede service, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
CurlyMo schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:44:
[...]

Is dan niet juist het doel om onder de ISO800 te blijven met de juiste lenzen? Kaarslicht daargelaten, maar gewone huiskamersettings moet best lukken met lichtsterke lenzen. Hier gaat dat met de 550D en genoemde primes goed genoeg. Het één sluit het ander niet uit en betere camera's zijn altijd leuk, maar het lijkt me wel zinvol ook eerst het huidige assortiment aan lenzen te horen van @Ozzie.

@Ozzie Vorige post vergeten te zeggen. Gefeliciteerd!
Het is natuurlijk altijd prettig om je ISO laag te houden. Maar een 80D op ISO6400 is (subjectief oordeel) letterlijk even goed als een 550D op ISO800. En hoewel lichtsterke primes hartstikke leuk zijn, hebben ze ook hun nadelen. Korte DoF is leuk voor stilstaande onderwerpen, maar killing als je een snel bewegend onderwerp wil raken. Die drie stops ISO krijg je zonder enig nadeel.

Normaal gezien ben ik altijd vóór de 'lenzen zijn belangrijker dan camera'-mentaliteit. Maar als je een camera van bijna 10 jaar oud gaat vervangen wordt het verhaal net wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:56

Neus

www.zenaconsult.com

Ozzie schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:03:
[...]Bij zoiets als eGlobalCentral zal dus ik nooit iets bestellen. Ik betaal dan liever iets meer bij een winkel met goede service, maar dat is een andere discussie.
Ik snap je heel goed; gelukkig is het met mijn X100F helemaal goed gegaan en ik heb, naast een kleine € 400 minder betaald te hebben, dus een cashback gekregen èn gewoon internationale garantie. Dan zijn het die 'paar euros' wel waard.

Maar goed, ik raak off-topic. Probeer anders een WiFi SD / CF kaartje als je een mobiele connectie noodzakelijk vind. Dat is een kleine investering. Upgraden omdat je meer AF wilt is logisch, maar dat kost je een hele hoop meer. En die kleine van je beweegt het eerste jaar niet zo veel of snel hoor :-)

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:25

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Er zal idd wel vroeg of laat een 90D of andere opvolger van de 80D komen. De geruchtenstroom is vrij sterk dat het ook meteen de opvolger wordt voor de 7D mk2 dus qua prijs waarschijnlijk wel een stukje boven de 80D bij introductie. Ik zou gewoon nu voor de 80D gaan, is een beest van een camera en een enorm verschil (in positieve zin uiteraard) met de 550D.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:29
Laat me dan nog een ander voorstel doen:

Koop een 2dehandse 70D of 80D en gebruik het extra geld voor een goed lensje. Het verschil tussen de 70D en de 80 zal niet zo groot zijn, en je doet nog altijd een stevige stap vooruit.

Ofwel ga je ineens voor een FF en je denkt dan aan een tweedehands 5Dmk xx.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Te laat, heb hem inmiddels al gekocht. Alleen pas 10 foto's ofzo mee gemaakt want toen was de batterij leeg :)

Maar ben er heel blij mee en merkte meteen al dat het een totaal andere camera is dan de 550D. Dus vanavond maar weer even lekker verder spelen ermee.

Naar tweedehands 80D heb ik gekeken trouwens, maar ik vind dat mensen behoorlijk hoge prijzen vragen voor tweedehands apparatuur. En dan is het vaak een set met een lens die ik niet hoef, of een battery-grip erbij waar ik niet direct behoeft aan heb. Het verschil zou dan maar iets van 100,- euro zijn. Daar koop ik geen mooie lens voor.

Lenzen komen op den duur wel weer. Ik wil graag nog een 17-55mm f/2.8, alleen die is net zo duur als deze body. Of een 70-200 f/2.8 maar die is helemaal verschrikkelijk duur, die komt misschien wel tweedehands over een tijdje.

Dus alles op zijn tijd. Ik kan nu lekker foto's maken met de lenzen die ik heb en als ik deze body weer 8 jaar ga gebruiken is het maar een kleine investering. Ik geef per maand meer uit aan netflix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:29
@Ozzie Voor babyfotografie heb ik vooral mijn Tamron 17-50 2.8 gebruikt.
Dat vind ik nog altijd een toppertje voor zijn geld.

In elk geval proficiat met je aankoop.

Ik fotografeer niet zo veel en koop altijd een body van 4-5 jaar geleden, maar dan ook in de net iets hogere reeks (toestellen die aan 1200-1400€ op de markt komen). Nu heb ik al een paar jaar de Sony A77, en daar ben ik nog dik tevreden over.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1