Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:33
Inmiddels woon ik een tijdje in een nieuwe woning waar ik destijds het netwerk vooral met de componenten vanuit mijn oude woning heb opgebouwd. Deze componenten hebben allemaal dezelfde SSID, maar in het dagelijks gebruik vind ik de werking minder optimaal. Met name het overschakelen tussen de componenten werkt niet vlekkeloos, en de dekking van de Wifi in het huis is niet optimaal.

De huidige setup:
De Ziggo connectbox (meterkast), met daar een Netgear GS105GE 5-Poorts switch achter met vanaf deze switch:
  • 1 UTP kabel naar de werkkamer op de 1e verdieping. Hier een een desktop op aangesloten en een Netgear R7000 Nighthawk die in access point modus staat geconfigureerd
  • 1 UTP kabel naar de zolder. Hier hangt is in de technische ruimte een Sitecom WLX-7000 access point
  • 1 powerline kit (TP-Link TL-WPA8630P Kit 3-Port 1300Mbps) naar de garage en de tuin
Ik ben op zoek naar een betere WiFi dekking en een verbetering in het overschakelen tussen de verschillende punten. Wanneer ik de diverse topics doorlees, zie ik dat de Ubiquiti Unifi access points worden geprezen. Deze vereisten echter wel POE. Om de nieuwe setup zo overzichtelijk mogelijk te maken, overweeg ik om in combinatie met de Unifi access points ook een switch met POE in de meterkast achter de connectbox te hangen. Gezien de temperatuur van de Unifi switches, heeft mijn voorkeur een POE switch van een ander merk.

De concrete vragen die ik heb zijn:
  1. Gaat een aanpassing van de setup waarbij ik de huidige access points vervang door Unifi AC Lites een verbetering opleveren in dekking en in het overschakelen tussen de punten?
  2. Zijn er vereisten aan de plaatsing van de Unifi AC lites? Dit omdat de UTP kabel in de werkkamer in een bureau uitkomt, en plafondplaatsing daarmee ingewikkeld maakt.
  3. Levert het wat op om bij de meterkast een extra access point te hangen als vervanger/aanvuller van het signaal vanuit de Ziggo Connectbox?
  4. Welke switch is aan te bevelen in een dergelijke setup?
Alvast dank voor het meedenken :)

Beste antwoord (via hutch op 21-06-2019 10:06)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
hutch schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:52:
Deze componenten hebben allemaal dezelfde SSID, maar in het dagelijks gebruik vind ik de werking minder optimaal. Met name het overschakelen tussen de componenten werkt niet vlekkeloos, en de dekking van de Wifi in het huis is niet optimaal.
Ik weet dat je ook over nieuwe apparaten aan het nadenken bent, maar het niet overschakelen komt toch echt waarschijnlijk doordat de instellingen niet correct zijn. Dat kan je ook met nieuwe apparatuur gebeuren, vandaar onderstaande:

Wat je nodig hebt om je devices te laten roamen tussen je APs is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs:

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Een mesh systeem regelt dit wel automatisch voor je, maar als je het goed instelt werkt het ook prima met andere APs, zelfs tussen APs van verschillende fabrikanten.

Met een Ziggo ConnectBox is het allemaal wat lastig in te stellen door beperkingen in de firmware, maar ook daarmee kan het goed werken. Ik heb hier prima roaming tussen een Ziggo ConnectBox, een Sitecom router als AP (en in het verleden ook nog een Linksys router als AP).

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-06-2019 11:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:57
Je wilt sowieso het WiFi gedeelte van je Ziggo Modem uit hebben staan.
Vervolgens maak je een keuze voor de Access Points.
Als jij je kunt vinden in de snelheden van de AC Lite dan neem je die, anders kun je beter kiezen voor de NanoHD

Hoeveel je er nodig hebt ligt aan de situatie, elk huis / project is anders.
Je zou kunnen beginnen met 2-3 Access Points en kijken wat het resultaat is.

Ik zou je wel aanraden om ergens een Hosted UniFi Controller af te nemen, of deze op een Cloudkey of ander Device 24/7 te draaien.
Dit zodat je Access Points indien nodig automatisch van kanaal etc. kunnen switchen. Dit zodat je altijd het beste resultaat hebt.

Plaatsing maakt niet zo heel veel uit, zolang ze maar niet achter een boekenkast of dergelijke liggen.
Een mooie centrale plek zodat je zo min mogelijk obstakels hebt is het beste natuurlijk.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Toen ik laminaat op de 1ste en zonderverdieping gelegd heb, heb ik er speciaal voor gekozen om een ondervloer te gebruiken zonder aluminium folie. Ik zag de bui al hangen met wifi coverage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:57
joopv schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:19:
Toen ik laminaat op de 1ste en zonderverdieping gelegd heb, heb ik er speciaal voor gekozen om een ondervloer te gebruiken zonder aluminium folie. Ik zag de bui al hangen met wifi coverage.
En al had je dat gedaan, en dan een Access Point op de 1e verdieping, dan was het nog geen probleem geweest.
Maar goed, dan moet je wel een kabel naar de 1e hebben liggen en een Extra AP aanschaffen natuurlijk. >:)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
hutch schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:52:
Deze componenten hebben allemaal dezelfde SSID, maar in het dagelijks gebruik vind ik de werking minder optimaal. Met name het overschakelen tussen de componenten werkt niet vlekkeloos, en de dekking van de Wifi in het huis is niet optimaal.
Ik weet dat je ook over nieuwe apparaten aan het nadenken bent, maar het niet overschakelen komt toch echt waarschijnlijk doordat de instellingen niet correct zijn. Dat kan je ook met nieuwe apparatuur gebeuren, vandaar onderstaande:

Wat je nodig hebt om je devices te laten roamen tussen je APs is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs:

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Een mesh systeem regelt dit wel automatisch voor je, maar als je het goed instelt werkt het ook prima met andere APs, zelfs tussen APs van verschillende fabrikanten.

Met een Ziggo ConnectBox is het allemaal wat lastig in te stellen door beperkingen in de firmware, maar ook daarmee kan het goed werken. Ik heb hier prima roaming tussen een Ziggo ConnectBox, een Sitecom router als AP (en in het verleden ook nog een Linksys router als AP).

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-06-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:50
In theorie sluit ik me aan bij @Cpt.Morgan , maar in de praktijk draait het niet altijd even goed.

De technologie dat de vendors gebruiken zijn niet identiek en er is ook geen internationale overeenkomst. Ieder vendor heeft zijn manier van werken. Uiteraard proberen ze zo goed mogelijk met elkaar te communiceren maar dat werkt niet altijd.

Ik ben zelf nooit een fan geweest van verschillende apparatuur in één zelfde netwerk., en zeker niet een router als AP. Gebruik de toestellen voor wat ze gemaakt zijn. Een poweline adaptor zou ik ook niet in uw opstelling gebruiken. Ze zijn goed voor huis tuin keuken, maar in zo een opstelling als die van jou kunnen ze al gauw in de "war" geraken.

Wat ik zelf voorstel: eap 245 van TPlink. Ik heb gemerkt dat deze net iets stabieler presteren dan de ac lites. Geen idee hoeveel je er gaat nodig hebben, dat moet je maar zelf zien. Sluit ze aan met een PoE switch van TP-link(bv. T1500G-PS) Installeert op een pc de controller software van TP link, en je hebt een subliem stabiel netwerk.

De AP bevestig je best op je plafond, naar beneden toe gericht. Om dat de stralen gemakkelijker naar beneden gaan, dan naar boven.

En wees niet bang van kabels te trekken. Hoe vaak dat ik te horen krijg van mensen "kabel trekken is geen optie!", Tot ik eraan kom met een voorstel.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PhanToM__ schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:23:
In theorie sluit ik me aan bij @Cpt.Morgan , maar in de praktijk draait het niet altijd even goed.

De technologie dat de vendors gebruiken zijn niet identiek en er is ook geen internationale overeenkomst. Ieder vendor heeft zijn manier van werken. Uiteraard proberen ze zo goed mogelijk met elkaar te communiceren maar dat werkt niet altijd.
Valt best mee. DIt zijn wel degelijk volledig gestandaardiseerde velden in de WiFi beacons (zie IEEE 802.11-2016). Het gaat alleen fout als een vendor een bepaalde optie in de UI niet correct in de beacon laat doorwerken. Kan gebeuren, heb het zien gebeuren, maar het is echt eerder uitzondering dan regel.

Heb recent nog een steekproef gedaan met zeven verschillende AP's van zes verschillende vendors, van high-end enterprise via mainstream enthousiast routers tot low-end en vendor-supplied en met exact de juiste instellingen ging het steevast goed. De ene keer dat het niet goed leek te gaan bleek het user error te zijn - ik was een keer vergeten om op 'save' te drukken na instelling van de gewenste security setting |:(

Ik durf rustig eerder te wijzen richting foute instellingen voordat ik ga kijken of vendors het verprutst hebben :z
Ik ben zelf nooit een fan geweest van verschillende apparatuur in één zelfde netwerk., en zeker niet een router als AP. Gebruik de toestellen voor wat ze gemaakt zijn.
In een ideale wereld: absoluut eens, en als TS helemaal neits had staan zou ik zeker ook aanraden om (voorzover mogelijk/zinnig) identieke hardware te gebruiken. Maar de wereld is niet ideaal, TS heeft al spullen liggen en spullen die het prima samen beter kunnen doen dan ze het nu doen. Domweg zeggen "weg ermee" en vervangen is ondoelmatig en eigenlijk tweakers onwaardig.

Als alles goed staat en er nog steeds problemen zijn met dekking en/of roaming, dan wordt het tijd om te kijken naar nieuwe hardware, maar zelfs dan is de vraag of het zinnig is om beide huidige apparaten weg te doen en te vervangen door drie nieuwe, als het probleem mogelijk met een enkele nieuwe opgelost kan worden.
Een poweline adaptor zou ik ook niet in uw opstelling gebruiken. Ze zijn goed voor huis tuin keuken, maar in zo een opstelling als die van jou kunnen ze al gauw in de "war" geraken.
"In de war" geraken ze niet, maar het is een lapmiddel van een technologie, dat inherent storingsgevoeliger is dan WiFi en doorgaans ook slechter presteert. Enige wat het beter kan is door een muur heen komen. Komt bij dat de betere adapters die nog redelijke kans van slagen hebben randaarde vereisen, wat in NL onbegrijpelijk zeldzaam is, en behoorlijk duur zijn. Dus eens, niet gebruiken.
Wat ik zelf voorstel: eap 245 van TPlink. Ik heb gemerkt dat deze net iets stabieler presteren dan de ac lites. Geen idee hoeveel je er gaat nodig hebben, dat moet je maar zelf zien. Sluit ze aan met een PoE switch van TP-link(bv. T1500G-PS) Installeert op een pc de controller software van TP link, en je hebt een subliem stabiel netwerk.
Ondersteunen die dingen nu al de DFS kanalen? Zo ja: prima optie. Zo nee: absolute no-no bij meer dan 1 AP, aangezien je bij WiFi-ac in de 5GHz standaard 80MHz kanalen gebruikt en je zonder DFS maar een enkele 80MHz kanaal beschikbaar hebt waardoor alle AP's in huis elkaar storen :X
En wees niet bang van kabels te trekken. Hoe vaak dat ik te horen krijg van mensen "kabel trekken is geen optie!", Tot ik eraan kom met een voorstel.
:Y d:)b

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
Bedankt voor de reacties. Eerste stap lijkt me nu om de settings van de verschillende access points na te lopen. Ik ga hier dit weekend mee aan de slag en laat dan weten of het tot verbetering heeft geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
Ik heb vanochtend alle instellingen nagelopen conform de suggestie van Cpt.Morgan. Meeste van de instellingen (SSID, password, encryptie) stonden goed ingesteld. De APs zonden echter allemaal op hetzelfde kanaal uit. Ik heb dit aangepast en inmiddels is de dekking in huis een stuk verbeterd.

Ik zal de komende periode evalueren of de dekking en het signaal voldoende naar wens is, of dat eventuele verdere optimalisatie zinvol is.

Dank allen!
Pagina: 1