Inmiddels woon ik een tijdje in een nieuwe woning waar ik destijds het netwerk vooral met de componenten vanuit mijn oude woning heb opgebouwd. Deze componenten hebben allemaal dezelfde SSID, maar in het dagelijks gebruik vind ik de werking minder optimaal. Met name het overschakelen tussen de componenten werkt niet vlekkeloos, en de dekking van de Wifi in het huis is niet optimaal.
De huidige setup:
De Ziggo connectbox (meterkast), met daar een Netgear GS105GE 5-Poorts switch achter met vanaf deze switch:
De concrete vragen die ik heb zijn:
De huidige setup:
De Ziggo connectbox (meterkast), met daar een Netgear GS105GE 5-Poorts switch achter met vanaf deze switch:
- 1 UTP kabel naar de werkkamer op de 1e verdieping. Hier een een desktop op aangesloten en een Netgear R7000 Nighthawk die in access point modus staat geconfigureerd
- 1 UTP kabel naar de zolder. Hier hangt is in de technische ruimte een Sitecom WLX-7000 access point
- 1 powerline kit (TP-Link TL-WPA8630P Kit 3-Port 1300Mbps) naar de garage en de tuin
De concrete vragen die ik heb zijn:
- Gaat een aanpassing van de setup waarbij ik de huidige access points vervang door Unifi AC Lites een verbetering opleveren in dekking en in het overschakelen tussen de punten?
- Zijn er vereisten aan de plaatsing van de Unifi AC lites? Dit omdat de UTP kabel in de werkkamer in een bureau uitkomt, en plafondplaatsing daarmee ingewikkeld maakt.
- Levert het wat op om bij de meterkast een extra access point te hangen als vervanger/aanvuller van het signaal vanuit de Ziggo Connectbox?
- Welke switch is aan te bevelen in een dergelijke setup?