Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overstappen naar 'een maatje kleiner'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11 20:45
Tja hoort dit in Desktop Aankoopadvies of eerder in Componenten? Ik probeer het eerst maar hier. Ik heb nu een full-tower (CM-690) staan maar die ben ik een beetje zat. Het plexiglas window is wat bekrast, front audio werkt niet goed en een van de front usb poorten heeft ook moeite. Het wordt gewoon tijd voor eens iets anders na 10 jaar :) Omdat ik toch nog wel eens naar een LAN ga wil ik graag een maatje kleiner. De tijd van 10 HDD's, dubbele DVD drive etc is ook wel voorbij tenslotte :)

Maar waar ga je dan voor? mATX? of ITX? Ik heb het idee als ik een beetje rondkijk dat je zowel 'kleine' mATX kasten hebt als 'grote' ITX kasten en dat dat qua ruimte niet heel veel scheelt. Mijn eerste idee is dus ITX. Een videokaart is eigenlijk het enige wat ik heb dus meer ruimte dan 1 slot verwacht ik niet nodig te hebben. Maar ik sta ook zeker open voor mATX, als het maar even een slagje kleiner is dan mijn huidige setup.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming / programming. Niet hardcode :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Pak 'm beet €300/€400 (2e hands is ok)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Yes:
- i7 6700k (+ koeler indien deze past, Arctic Freezer)
- 2x 16GB DDR4
- 2x SSD (+1x HDD indien het past staat op de planning om vervangen te worden voor een NVMe drive)
- MSI RX470
- Cooler Master V550 PSU (bij voorkeur)
- (evt wat casefans die ik er nu in heb zitten)

Eigenlijk dus alles behalve het moederbord en eventueel voeding indien ik over moet stappen naar SFX.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- case
- moederbord
(- voeding)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil dat het moederbord compatible is met gen 8/9 dan kan ik in de toekomst evt de CPU nog upgraden. Qua RAM bijvoorkeur geen SODIMM zodat ik mijn huidige RAM over kan zetten. Wel zoek ik een wat 'luxe' bord zodat ik weer wat jaartje vooruit kan. Dus: USB-C, voldoende headers voor front-usb, gbit lan, evt wifi build-in (niet nodig). 2x M2 slot. De wat meer 'completere' sets dus. Mooi koelblokje voor over de VRM's en evt NVMe drive zijn mooi meegenomen.
Bijvoorbeeld:
pricewatch: Asus ROG Strix Z370-I Gaming
pricewatch: Gigabyte Aorus I Z390 Pro Wifi
Categorie rond de €175 a 200

Wat betreft de case heb ik liever een 'hogere' case dan een bredere. Hij staat onder mijn bureau dus zo'n vierkante kubus is net wat minder praktisch. Venster zou ik er wel graag in willen :) RGB mag, zeker niet vereist.
Bijvoorbeeld:
pricewatch: Phanteks Evolv Shift Zwart (SFX PSU nodig)
pricewatch: NZXT H200 Zwart (of de 200i, allicht wat "groot" nog)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Tja, hoe klein wil ik? Hm wat ik heb moet er in passen maar het hoef ook weer geen NUC achtig formaatje te zijn :) Heb altijd full-tower gehad dus heb niet echt een goed idee van de maat.

Ga je overklokken?
Not really, CPU is wel unlocked natuurlijk maar met de feature set die ik op mijn moederbord wil is OC'en waarschijnlijk geen probleem.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zoek eigenlijk vooral mensen die ook al de stap gemaakt hebben. Heb altijd 'groot' gehad en kon er alles in proppen wat ik wilde maar ik zie gewoon de laatste jaren dat de case eigenlijk leger wordt dus dan is kleiner wel praktischer. Qua budget tja, performance is prima van mijn huidige systeem dus ik zie dit ook niet als upgrade. Goedkoper is niet altijd beter maar als ik in de V&A iets moois zie heeft dat wel mijn voorkeur.

Een niet zo hele duidelijke vraag dus maar het komt neer op: mATX of ITX? En zijn er nog aanraders binnen deze categorie.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Alle reacties

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
die H200 is bijna net zo groot als een kleine mATX kast dus dan zou ik daar voor gaan, veel meer keuze categorie: Behuizingen

Als een paar cm bredere dan je huidige kast niet uitmaakt zijn er een paar ITX kasten waar je voeding, koeler en videokaart gewoon in passen. Itx mobo erbij en klaar categorie: Behuizingen

• Mattie112
Een paar cm breder maakt inderdaad niet uit, gaat me puur om het feit dat het geen kubus vorm moet zijn aangezien hij op de grond onder mijn bureau staat. Ik zal ook even naar mATX kasten kijken allicht met een max hoogte/breedte filtertje

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Z370/390 gaat een 6700K niet op werken. Daar is een Z170/270 chipset voor nodig.

• Mattie112
Oh really? Hm dan heb ik dat verkeerd begrepen, dacht juist dat het wél backwards compatible was. Tja dat veranderd de zaak wel een beetje, dan moet ik of toch een wat ouder (2e hands) bordje halen of ook een nieuwe CPU aanschaffen. Bedankt in elk geval voor de tip!

• Mattie112
Zit er nu aan te twijfelen of het niet beter is op dit moment om alleen een nieuwe case te kopen. Huidige is 512mm hoog en 530mm diep. Maar kijk ik bijvoorbeeld naar de pricewatch: NZXT H500i Zwart (ATX case) dan is die maar 435 x 428mm, scheelt toch een flink stuk :)

In elk geval heb ik besloten om niet óók de CPU te upgraden, maar evt een 2ehands 6de gen mobo zou nog een optie zijn... ga toch nog eens even kijken :)

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

De NZXT 500i is een mooie en prima kast.

Welk moederbord heb je nu?

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Een 6700K levert best wel wat geld op als je deze verkoopt. Daar koop je met gemak een i5-9400F voor terug en die is met 6 echte cores een stuk beter. Desnoods maak je de sprong naar AMD die 7 juli nieuwe cpu's (Ryzen 3xxx) op de markt brengt die Intel het vuur aan de schenen legt.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:34

HugoBoss1985

Xenotech

Coolermaster Q500L.

Een van de kleinste kasten waar een ATX bord in kan met ook nog eens een van de beste airflow mogelijkheden.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18
Kwa ruimte maken M-ATX en M-ITX idd elkaar weinig, een ATX kast zijn lomp in algemeen waarbij een hoop ruimte onbenut blijft, dus daar zou ik niet aan beginnen als je kleiner wil.

Zelf heb ik de cooltek C3(M-ATX), daar zit gewoon een MSI GTX1080 in en wil probleemloos.
productreview: Cooltek C3 Zwart review door interficiam

Alles past maar net en de kast wordt niet te heet.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

mr_evil08 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:27:
Kwa ruimte maken M-ATX en M-ITX idd elkaar weinig, een ATX kast zijn lomp in algemeen waarbij een hoop ruimte onbenut blijft, dus daar zou ik niet aan beginnen als je kleiner wil.

Zelf heb ik de cooltek C3(M-ATX), daar zit gewoon een MSI GTX1080 in en wil probleemloos.

Behalve in het geval van de Q500L dus ;)

Een GTX1080 in een Cooltek C3, wordt dat niet ontzettend heet i.c.m. een hoop herrie?

• Mattie112
Vidra schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:27:
De NZXT 500i is een mooie en prima kast.

Welk moederbord heb je nu?
pricewatch: MSI Z170A MPOWER GAMING TITANIUM
Uszka schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:15:
Een 6700K levert best wel wat geld op als je deze verkoopt. Daar koop je met gemak een i5-9400F voor terug en die is met 6 echte cores een stuk beter. Desnoods maak je de sprong naar AMD die 7 juli nieuwe cpu's (Ryzen 3xxx) op de markt brengt die Intel het vuur aan de schenen legt.
Hm ik zie inderdaad dat die CPU nieuw nog voor rond de €300 over de toonbank gaat. Ben zelf niet bezig met overklokken (had een mooie deal op deze CPU) dus het is niet eens zo'n gek idee om dat geld dan te gebruiken voor een nieuwe generatie die qua standaard performance niet veel zal verschillen.

Bedankt voor de tip in elk geval!
HugoBoss1985 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:17:
Coolermaster Q500L.

Een van de kleinste kasten waar een ATX bord in kan met ook nog eens een van de beste airflow mogelijkheden.
Bedankt voor de tip!
mr_evil08 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:27:

Nou dat is inderdaad wat ik nu heb ja eigenlijk zou de complete HDD/DVD kooi er af kunnen :) Die NZXT is in elk geval een flinke slag kleiner maar inderdaad wel nog full-atx.

Zal de Cooltek ook even bekijken
HugoBoss1985 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:13:
[...]

Behalve in het geval van de Q500L dus ;)

Een GTX1080 in een Cooltek C3, wordt dat niet ontzettend heet i.c.m. een hoop herrie?
"Gelukkig" heb ik maar een RX470 :)

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Mattie112 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:49:
[...]

[...]

Hm ik zie inderdaad dat die CPU nieuw nog voor rond de €300 over de toonbank gaat. Ben zelf niet bezig met overklokken (had een mooie deal op deze CPU) dus het is niet eens zo'n gek idee om dat geld dan te gebruiken voor een nieuwe generatie die qua standaard performance niet veel zal verschillen.

Bedankt voor de tip in elk geval!

[...]

Bedankt voor de tip!

[...]

Nou dat is inderdaad wat ik nu heb ja eigenlijk zou de complete HDD/DVD kooi er af kunnen :) Die NZXT is in elk geval een flinke slag kleiner maar inderdaad wel nog full-atx.

[...]

"Gelukkig" heb ik maar een RX470 :)
Let wel op met de Q500L, er kunnen 2x 140mm fans in de bodem volgens de specs... maar mij lukt dat niet met een ATX bord.
Hooguit 2x 120mm! Of misschien 140mm "slim" fans.
Als je die Q500L volbouwd met fans dan koelt hij echt enorm goed voor zo'n compacte ATX case.
De voeding inbouwen vraagt wel iets meer geduld dan bij traditionele cases.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-06-2019 17:00 ]

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:48
Als je voor een NZXT kast gaat zou ik even wachten op de nieuwe x10 serie. Dus in jou geval de 510i. Die hebben de nieuwe controller aan boord, wat wel handig is als je ooit nieuwe RGB zaken van NZXT wil toevoegen.
nieuws: NZXT kondigt H510 Elite-behuizing aan

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18
Mattie112 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:49:
[...]

[...]
Wanneer je aardig kleiner wil zul je richting M-ATX moeten gaan(mits je moederbord wil vervangen), dat zijn moederborden/kasten waarbij je nog geen concessies hoeft te doen(geen noemswaardige dan), hier zit ook gewoon SLI support op en het past, het is natuurlijk niet verstandig ivm eventuele hitteprobleem wat je dan gaat krijgen.

Mini ITX moet je vaak flinke concessies doen, 1x pcie slot 2x geheugen sloten etc de uiteindelijke ruimte besparing is te verwaardelozen.

De cooltek C3 heeft helaas geen 3,5inch bay, wel 2x 2,5inch voor SSD,s etc, ik zie nu dat de kast niet meer leverbaar is.
Deze kast is wel hetminimale wat je kan krijgen op M-ATX gebied jaren geleden toen ik hem kocht en toch nog high-end cpu coolers en videokaarten in kunnen proppen.

Videokaart wat ik heb:
pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G

Wat belangrijk is waar je op moet letten is als volgt:
Grafische kaart maximum lengte
CPU koeler maximum hoogte

Ik kom ook nog wel op LAN,s daarbij iederkeer de vraag hoe ik het voor elkaar krijg. _/-\o_

@HugoBoss1985 Herrrie? nee of ik moet bewust al mijn fans handmatig op 100% zetten wil ik dat krijgen.
Hier de Noctua NH-D15S, met een stock cooler ga je het niet redden nee.

Geen case fan wel gehad maar had geen noemenswaardig effect.
Dus 1 CPU fan en zit precies voor de openingen waardoor de kast+CPU gekoelt wordt en natuurlijk de videokaart koelers meer zit er niet in.

Voeding wordt passief gekoelt.
Nadeel, ram vervangen etc zul je eerst de videokaart eruit moeten halen om erbij te kunnen.

CPU wordt bij ARK op Ultra 55c met dit weer, dat is nog prima, de videokaart blijft ook in zijn norm zonder de fans op 100%.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2019 22:18 . Reden: ARK cpu temp ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
lijstje met kleine (tot 31 liter) atx kasten mét ruimte voor cpu koeler en gpu:
categorie: Behuizingen
wel bijzonder dat daar dus een kast tussen zit die kleiner is dan de h200 en daar past alleen maar een itx mobo in!

[ Voor 12% gewijzigd door Rrob op 20-06-2019 10:06 ]

• Mattie112
Inmiddels de knoop doorgehakt dat het geen ITX gaat worden, dat zijn dan net te veel concessies. Dan blijft er nog open staan: mATX of alleen een andere case. Ik ga zo direct mijn huidige CPU/mobo even op de V&A zetten. Kan ik die voor een mooi bedrag verkopen stap ik over naar mATX met een nieuwe 9-gen CPU. Is verkopen niet interessant dan ga ik (voor nu) puur voor een maarje kleinere case. Alle case suggesties zal ik zeker even op een rijtje zetten :)

Ik zal inderdaad even mijn CPU koeler op moeten meten (GPU is niet belachelijk groot) maar om die evt ook te vervangen zou ik niet heel erg vinden, zo duur zijn die dingen ook weer niet.

Pagina: 1