Tja hoort dit in Desktop Aankoopadvies of eerder in Componenten? Ik probeer het eerst maar hier. Ik heb nu een full-tower (CM-690) staan maar die ben ik een beetje zat. Het plexiglas window is wat bekrast, front audio werkt niet goed en een van de front usb poorten heeft ook moeite. Het wordt gewoon tijd voor eens iets anders na 10 jaar
Omdat ik toch nog wel eens naar een LAN ga wil ik graag een maatje kleiner. De tijd van 10 HDD's, dubbele DVD drive etc is ook wel voorbij tenslotte 
Maar waar ga je dan voor? mATX? of ITX? Ik heb het idee als ik een beetje rondkijk dat je zowel 'kleine' mATX kasten hebt als 'grote' ITX kasten en dat dat qua ruimte niet heel veel scheelt. Mijn eerste idee is dus ITX. Een videokaart is eigenlijk het enige wat ik heb dus meer ruimte dan 1 slot verwacht ik niet nodig te hebben. Maar ik sta ook zeker open voor mATX, als het maar even een slagje kleiner is dan mijn huidige setup.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming / programming. Niet hardcode
Wat mag het systeem gaan kosten?
Pak 'm beet €300/€400 (2e hands is ok)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Yes:
- i7 6700k (+ koeler indien deze past, Arctic Freezer)
- 2x 16GB DDR4
- 2x SSD (+1x HDD indien het past staat op de planning om vervangen te worden voor een NVMe drive)
- MSI RX470
- Cooler Master V550 PSU (bij voorkeur)
- (evt wat casefans die ik er nu in heb zitten)
Eigenlijk dus alles behalve het moederbord en eventueel voeding indien ik over moet stappen naar SFX.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- case
- moederbord
(- voeding)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil dat het moederbord compatible is met gen 8/9 dan kan ik in de toekomst evt de CPU nog upgraden. Qua RAM bijvoorkeur geen SODIMM zodat ik mijn huidige RAM over kan zetten. Wel zoek ik een wat 'luxe' bord zodat ik weer wat jaartje vooruit kan. Dus: USB-C, voldoende headers voor front-usb, gbit lan, evt wifi build-in (niet nodig). 2x M2 slot. De wat meer 'completere' sets dus. Mooi koelblokje voor over de VRM's en evt NVMe drive zijn mooi meegenomen.
Bijvoorbeeld:
pricewatch: Asus ROG Strix Z370-I Gaming
pricewatch: Gigabyte Aorus I Z390 Pro Wifi
Categorie rond de €175 a 200
Wat betreft de case heb ik liever een 'hogere' case dan een bredere. Hij staat onder mijn bureau dus zo'n vierkante kubus is net wat minder praktisch. Venster zou ik er wel graag in willen
RGB mag, zeker niet vereist.
Bijvoorbeeld:
pricewatch: Phanteks Evolv Shift Zwart (SFX PSU nodig)
pricewatch: NZXT H200 Zwart (of de 200i, allicht wat "groot" nog)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Tja, hoe klein wil ik? Hm wat ik heb moet er in passen maar het hoef ook weer geen NUC achtig formaatje te zijn
Heb altijd full-tower gehad dus heb niet echt een goed idee van de maat.
Ga je overklokken?
Not really, CPU is wel unlocked natuurlijk maar met de feature set die ik op mijn moederbord wil is OC'en waarschijnlijk geen probleem.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zoek eigenlijk vooral mensen die ook al de stap gemaakt hebben. Heb altijd 'groot' gehad en kon er alles in proppen wat ik wilde maar ik zie gewoon de laatste jaren dat de case eigenlijk leger wordt dus dan is kleiner wel praktischer. Qua budget tja, performance is prima van mijn huidige systeem dus ik zie dit ook niet als upgrade. Goedkoper is niet altijd beter maar als ik in de V&A iets moois zie heeft dat wel mijn voorkeur.
Een niet zo hele duidelijke vraag dus maar het komt neer op: mATX of ITX? En zijn er nog aanraders binnen deze categorie.
Maar waar ga je dan voor? mATX? of ITX? Ik heb het idee als ik een beetje rondkijk dat je zowel 'kleine' mATX kasten hebt als 'grote' ITX kasten en dat dat qua ruimte niet heel veel scheelt. Mijn eerste idee is dus ITX. Een videokaart is eigenlijk het enige wat ik heb dus meer ruimte dan 1 slot verwacht ik niet nodig te hebben. Maar ik sta ook zeker open voor mATX, als het maar even een slagje kleiner is dan mijn huidige setup.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming / programming. Niet hardcode
Wat mag het systeem gaan kosten?
Pak 'm beet €300/€400 (2e hands is ok)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Yes:
- i7 6700k (+ koeler indien deze past, Arctic Freezer)
- 2x 16GB DDR4
- 2x SSD (+1x HDD indien het past staat op de planning om vervangen te worden voor een NVMe drive)
- MSI RX470
- Cooler Master V550 PSU (bij voorkeur)
- (evt wat casefans die ik er nu in heb zitten)
Eigenlijk dus alles behalve het moederbord en eventueel voeding indien ik over moet stappen naar SFX.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- case
- moederbord
(- voeding)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil dat het moederbord compatible is met gen 8/9 dan kan ik in de toekomst evt de CPU nog upgraden. Qua RAM bijvoorkeur geen SODIMM zodat ik mijn huidige RAM over kan zetten. Wel zoek ik een wat 'luxe' bord zodat ik weer wat jaartje vooruit kan. Dus: USB-C, voldoende headers voor front-usb, gbit lan, evt wifi build-in (niet nodig). 2x M2 slot. De wat meer 'completere' sets dus. Mooi koelblokje voor over de VRM's en evt NVMe drive zijn mooi meegenomen.
Bijvoorbeeld:
pricewatch: Asus ROG Strix Z370-I Gaming
pricewatch: Gigabyte Aorus I Z390 Pro Wifi
Categorie rond de €175 a 200
Wat betreft de case heb ik liever een 'hogere' case dan een bredere. Hij staat onder mijn bureau dus zo'n vierkante kubus is net wat minder praktisch. Venster zou ik er wel graag in willen
Bijvoorbeeld:
pricewatch: Phanteks Evolv Shift Zwart (SFX PSU nodig)
pricewatch: NZXT H200 Zwart (of de 200i, allicht wat "groot" nog)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Tja, hoe klein wil ik? Hm wat ik heb moet er in passen maar het hoef ook weer geen NUC achtig formaatje te zijn
Ga je overklokken?
Not really, CPU is wel unlocked natuurlijk maar met de feature set die ik op mijn moederbord wil is OC'en waarschijnlijk geen probleem.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zoek eigenlijk vooral mensen die ook al de stap gemaakt hebben. Heb altijd 'groot' gehad en kon er alles in proppen wat ik wilde maar ik zie gewoon de laatste jaren dat de case eigenlijk leger wordt dus dan is kleiner wel praktischer. Qua budget tja, performance is prima van mijn huidige systeem dus ik zie dit ook niet als upgrade. Goedkoper is niet altijd beter maar als ik in de V&A iets moois zie heeft dat wel mijn voorkeur.
Een niet zo hele duidelijke vraag dus maar het komt neer op: mATX of ITX? En zijn er nog aanraders binnen deze categorie.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)