Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp gezocht bij het samenstellen van mijn pc installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-11 21:32
Hallo allemaal,

Ik lees hier al maanden mee in het zonnepanelen-topic omdat ik graag zo'n installatie wil aanleggen. Mijn situatie is als volgt: ik heb een schuin pannendak waar ik 20 panelen kwijt kan in standaard maat. Dak is iets oostelijk van het zuiden (173 graden volgens eens gratis kompas app) en 45 graden schuin. Geen schaduw.
Achter het huis zit een aanbouw met plat dak. Dit is dus de noordkant vh huis maar omdat dit platte dak vrij diep is, 8 meter, vangt het achterste deel een groot deel van het jaar gewoon de zon. Hier zou ik 16 of 24 panelen kwijt kunnen, oost-west.

Tot zover heb ik het duidelijk. Op het schuine dak zou ik graag full-black panelen willen, ongeveer 300wp, merk vind ik niet zo belangrijk, ik vind ook maar weinig onderscheid in merken als ja Solar, boviet, enz.

Op het plat dak had ik goedkope Poly panelen bedacht omdat je die toch niet ziet. Van 275 watt zijn overal wel voor weinig te krijgen.

Maar nu loop ik vast, de omvormer die ik erbij moet zoeken. Hier kom ik niet uit. Hoe kan ik dit uitrekenen?

Vraag 2: is het slim de omvormer aan de noordkant buiten aan de muur te hangen onder een flink dakoverstek ivm de warmte die eraf komt?

Vast bedankt voor de hulp
Groeten Remco

- toevoeging: wat stom, autocorrectie in de titel, pc moet uiteraard PV zijn. Is dit nog te corrigeren?

[ Voor 4% gewijzigd door Remco d op 17-06-2019 07:02 ]

Alle reacties

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
20% ondercapaciteit rekenen voor je omvormer.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijk hier eens: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Dan links op New Project drukken. Vul even alle gegevens in en je ziet dan waar je omvormer aan moet voldoen. Wellicht interessant om met twee omvormers te werken afhankelijk van het kabel traject?

Ik zou de omvormer wel gewoon binnenshuis plaatsen als je de ruimte hebt, zo heel warm worden ze toch ook weer niet en het is wel een stuk praktischer om er gewoon goed bij te kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LQ7jjWscgAtjp3ekanINIoDw/full.png

Ik kom op zo iets uit, twee omvormers. Eentje voor de 20 panelen op zuid en eentje voor de 20 panelen plat oost/west. Je kan zelf even kijken wat er veranderd met 16 of 24 panelen op het platte dak.

[ Voor 24% gewijzigd door Tsurany op 17-06-2019 09:05 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N