Toon posts:

Lek testen met lucht voor water gekoelde pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn eerste post.....wees aardig voor me :)

Om een verhaal kort te houden eerst maar deze link plaatsen naar overclock.net:

https://www.overclock.net...test-your-loop-101-a.html

Alleen de eerste post is van direct belang.

Weten jullie hoe ik er 1 zelf kan maken want de opgegeven items zoals "Schrader valve,1/4" BSPP thread" bezorgen mij een punt hoofd en ja ik weet dat het een "AV ventiel" is aka amerikaans ventiel. Maar kan niks vinden in nederland.

wat ik nodig heb:

Manometer 0.6 bar
T-line verbinding G1/4
tja dan die schrader valve....kan ik iets anders gebruiken met een g1/4 thread zodat ik kan pompen met een mini pomp?

Of beter kan iemand mij helpen om er 1 te maken het liefst alles te bestellen binnen Nederland.
Ps: Dr.Drop ken ik al maar lees dat de unit kan lekken wil er liever zelf 1 maken.

Alvast heel erg bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Geez, wat is je doel precies? Permanent vacuum loop zonder reservoir? Dat kan namelijk, en daar zal ik het voor doen (en ook vullen met een vacuüm pomp...)

Voor normale mensen zou ik een loop gewoon bouwen en de 24-u tissue test uitvoeren (na bleed, uiteraard). Om eerlijk te zijn is zelfs dat mild overkill. Paar pomp cycles, max/min/max, etc, is doorgaans voldoende.

Het voordeel van een 'semi open' loop met een reservoir is juist het kunnen zien van lekjes (na eerste periode settelen/af-bleeden), makkelijk bij kunnen vullen, etc... let er wel op dat je iets van een T-junction + ball valve inbouwd op een laag/het laagste punt zodat je ook makkelijk kan drainen.

Het probleem van lucht is dat het zich doorgaans heel anders gedraagt dan water, wat in zekere mate natuurlijk ook wat evaporatie kent door componenten heen, maar bovendien ook significant meer erosie veroorzaakt. Voor een simpele lektest in een simpele loop (en dan nog in het bijzonder als je soft tube gebruikt inplaats van HLT) is dit zwáár overkill voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Doel?

Lektesten met lucht "permanent vacuum zonder reservoir?". Nou née gewoon lektesten met lucht in plaats van de reguliere lektesten met water voor 24 uur.

Testen met lucht tot 0.5 bar 1 a 3 uur laten staan, mocht de wijzer op me manometer dalen dan is er een lek.

Success? Dan vullen met water.
Daarom vraag ik om hulp wat jij schreef is iets anders :) denk ik....maar goed wat bedoel je met zie jou quote:

"Het probleem van lucht is dat het zich doorgaans heel anders gedraagt dan water, wat in zekere mate natuurlijk ook wat evaporatie kent door componenten heen, maar bovendien ook significant meer erosie veroorzaakt. Voor een simpele lektest in een simpele loop (en dan nog in het bijzonder als je soft tube gebruikt inplaats van HLT) is dit zwáár overkill voor"

Erosie? Door lucht? Je bedoelt "slijtage" hoe kan dat effect hebben op cpu block, radiator, zat mensen binnen de pc water koeling scene die testen met lucht maar heb nog nooit gelezen over "Erosie" lees ik voor het eerst. Zelfs Aquacomputer beveelt hun Dr.drop voor lektesten als het echt SLECHT was zouden ze het niet verkopen...

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2019 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Erosie komt door water. Is me al een paar keer overkomen met nickleplated blokken, en de reden dat ik ook eigenlijk alleen maar voor clear ga IPV micro-meuk: na verloop van tijd zie je op duidelijke drukpunten in de bochten van de loop duidelijk het koper zichtbaar worden onder het nikkel.

Lucht heeft nog een extra nadeel: het test je pomp zelf niet, die moet je juist niet laten draaien met lucht. Ik blijf erbij dat ik er wel waarde in zie, maar dat het lang niet alles afdekt, en dat ik het zwaar overkill vind.

Nog een factor: lucht is minder zwaar dan water. Complexe buigingen/L-stukken kunnen perfecte seal hebben met lucht, maar zodra er 400g aan water gewicht aan duwt met vernauwing van van een blok (water comprimeert minder dan lucht en zal op een andere manier weerstand geven), kan het gedrag in een keer heel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 15:37

Rmg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:09:
Erosie komt door water. Is me al een paar keer overkomen met nickleplated blokken, en de reden dat ik ook eigenlijk alleen maar voor clear ga IPV micro-meuk: na verloop van tijd zie je op duidelijke drukpunten in de bochten van de loop duidelijk het koper zichtbaar worden onder het nikkel.

Lucht heeft nog een extra nadeel: het test je pomp zelf niet, die moet je juist niet laten draaien met lucht. Ik blijf erbij dat ik er wel waarde in zie, maar dat het lang niet alles afdekt, en dat ik het zwaar overkill vind.

Nog een factor: lucht is minder zwaar dan water. Complexe buigingen/L-stukken kunnen perfecte seal hebben met lucht, maar zodra er 400g aan water gewicht aan duwt met vernauwing van van een blok (water comprimeert minder dan lucht en zal op een andere manier weerstand geven), kan het gedrag in een keer heel anders zijn.
Ik zie al wat je bedoelt heb zelf 10 jaar ervaring met waterkoeling mn Eerste cpu block HK-3.0 nickel met ged water + silver kill coil....geen goed idee...en dan plactisizer van mn slangen. Ik gebruik nu Koolance pre mix coolant houd mn blocks in tip top vorm zelfs na 3 jaar mn blocks zien er als nieuw uit. Ook gebruik ik Aquacomputer AMS radiators dus geen "Flux" soldeer troep ie round tubes koelt als een beest en super still "low fin density"

Tubing: primochill adv LRT geen plactisizer gevonden na 3 jaar. Maar ga over stappen op norprene of EK zmt vanwege de looks.

Overkill? Lekker! Ik heb mn voorgaande systeem ook met lucht getest en vond een Klein lek een verlengstuk was de oorzaak gevonden met q tip en zeep water. Ik zou hem waarschijnlijk niet gevonden hebben met lektesten met water. Trouwens ik lektest met lucht voor 3 uur dan vul ik met water en alsnog lektesten met coolant voor 4 uur. Het hoeft niet maar ik doe het toch extra zekerheid. Betreft druk verschil tussen water en lucht heb op verschillende forums veel onderzoek gedaan meeste mensen zeggen dat luchtdruk test superior is. Wil gewoon peace of mind. Ik gebruik rotary tot het absoluut minimum en alleen straight fittings. Pomp draaien droog is moord op je pomp:) dat weet ik. Lucht test heeft te veel voordelen tegenover klassiek lektest (wat ik alsnog doe). Alleen Dr.drop is niet 100% betrouwbaar althans nog niet meegemaakt vandaag Wil ik er 1 zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pagina: 1