4k afspelen op tv hapert, denk videokaart probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• poeloe!666
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-01-2021
Heb een 4k tv gekocht( Philips 49pus8303/12) en dacht daar wel even 4k films via mn pc op af te kunnen spelen, ze hebben me al vaker vertelt dat ik niet moet denken, LOL
Speel ze af via vlc, dan starten ze wel alleen je ziet een hapering in het beeld en das lastig kijken.
Mijn systeem ziet er als volgt uit:

Computer:
Computertype ACPI x64-based PC
Besturingssysteem Microsoft Windows 7 Ultimate
OS Service Pack Service Pack 1
Internet Explorer 11.0.9600.19377
DirectX DirectX 11.1

Moederbord:
CPU Type HexaCore AMD FX-6300, 4119 MHz (20.5 x 201)
Moederbordnaam Asus M5A78L-M/USB3
Moederbord Chipset AMD 760G, AMD K15
Systeemgeheugen 16368 MB (DDR3-1600 DDR3 SDRAM)

Scherm:
Video kaart NVIDIA GeForce GT 730 (2 GB)
V
Multimedia:
Geluidskaart nVIDIA HDMI/DP @ nVIDIA GK208 - High Definition Audio Controller
Geluidskaart VIA VT1708S @ ATI SB750 - High Definition Audio Controller

Hoop eigenlijk dat het aan mn videokaart ligt, zo ja graag advies welke kaart dat ik dan het beste zou kunnen aanschaffen.
Het is enkel voor 4k en geen games, prijs is ook niet echt van belang al moet ik het wel ff met de directrice overleggen, dus ....

B.v.D Paulo

Alle reacties

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-01 13:53

basdej

OutSystems Consultant

Sowieso ondersteunt je videokaart geen 4K resolutie. Dus die moet vervangen worden.

Daarnaast heb je een vrij oude CPU en moederbord.

Ik twijfel dus of de upgrade van je videokaart het gewenste resultaat op gaat leveren.

Hoi.

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 18:21
Als je nu eens gewoon het verbruik van de GPU en CPU in de gaten houdt op het moment dat je een 4K video afspeelt? Dit kan bijvoorbeeld gewoon in Windows Taakbeheer zelf.

Maar zoals @basdej al aangeeft, je hardware is gewoon sterk verouderd.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:33
Je TV ondersteunt vast wel DLNA. Als dat het geval is zou je onder Video>Renderer je TV moeten zien staan. Selecteer deze, dan wordt video via het netwerk naar de TV verstuurt.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Wat @hcQd zegt. Na een korte zoektocht zie ik dat Philips de app SimpleShare heeft. Hiermee kun je films van je netwerk afspelen, dus van je pc. Dus wordt niet door je pc afgespeeld, maar gedeeld en afgespeeld door je tv. Je hebt alleen nog wat software nodig om je pc op te zetten als een media server. Zijn genoeg gratis opties voor.

Mocht je toch een simpele oplossing willen, dan moet je inderdaad je videokaart upgrade, naar iets simpels als een Nvidia 1030 bijvoorbeeld.

Als je verder geen upgrade wilt doen dan zijn dit je opties. Je kunt in ieder geval 4k afspelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Praetextatus op 17-06-2019 02:10 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 20:47

Twarp

just grin...

basdej schreef op maandag 17 juni 2019 @ 01:26:
Sowieso ondersteunt je videokaart geen 4K resolutie. Dus die moet vervangen worden.

Daarnaast heb je een vrij oude CPU en moederbord.

Ik twijfel dus of de upgrade van je videokaart het gewenste resultaat op gaat leveren.
https://www.geforce.com/h...rce-gt-730/specifications

Die kaart ondersteund wel 4K, maar alles is gewoon (re)te traag om maar iets te doen met 4K.

Meh ...

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
De CPU/GPU van de laptop kan die 4k niet aan lijkt me. De laptop moet de 4k beelden verwerken dus een hoop bites per seconde doorgeven aan de tv. Gezien de laptop dat niet kan zal de kwaliteit van de beelden naar beneden worden geschroefd door de laptop. De TV zal de beelden afspelen in lagere kwaliteit en die wellicht proberen op te schalen. Daar gaat het dus mis.

Je kan die 4k beelden ook op een stick zetten en in de tv usb ontvanger steken? De laptop is een bottleneck, zonde!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
Twarp schreef op maandag 17 juni 2019 @ 02:21:
[...]

https://www.geforce.com/h...rce-gt-730/specifications

Die kaart ondersteund wel 4K, maar alles is gewoon (re)te traag om maar iets te doen met 4K.
Dat de kaart ondersteunt inderdaad wel 4K output, maar niet de bijbehorende h264/h265-codecs (Max resolutie of meer dan 8 bits niet op 264, 265 sowieso niet: Wikipedia: Nvidia PureVideo

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
Dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door White Feather op 17-06-2019 08:28 ]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

LucyLG schreef op maandag 17 juni 2019 @ 04:05:
De CPU/GPU van de laptop kan die 4k niet aan lijkt me. De laptop moet de 4k beelden verwerken dus een hoop bites per seconde doorgeven aan de tv. Gezien de laptop dat niet kan zal de kwaliteit van de beelden naar beneden worden geschroefd door de laptop. De TV zal de beelden afspelen in lagere kwaliteit en die wellicht proberen op te schalen. Daar gaat het dus mis.

Je kan die 4k beelden ook op een stick zetten en in de tv usb ontvanger steken? De laptop is een bottleneck, zonde!
Volgens mij is het geen laptop? Zijn gewoon pc onderdelen toch?

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:06
Bij het afspelen van een stevig videobestand vanaf een PC is het niet alleen de vraag of je systeem geschikt is voor het format, maar ook wat je PC nog meer aan het doen is of gaat doen tijdens het afspelen.
Een apparaatje als de nVidia Shield kan goed en ongestoord 4K films afspelen op je TV als daar een onafhankelijke externe opslag aan hangt, liefst via een goede AVR. Want je wilt bijvoorbeeld Dolby Atmos geluid.
Maar vanaf je PC die op het internet is aangesloten, als deze bijvoorbeeld een virusscan start of update, wordt het afspelen vaker gestoord omdat processor, geheugen, hdd etc gedeeld worden. Via het thuisnetwerk gaat het beter, maar dan moet je router voldoende prioriteit geven aan je videobestand. Je kan dan beter met een Shield en/of NAS werken, die niets anders te doen heeft dan jouw film afspelen. Bij een 4K film van 60GB/1,5 uur moet de keten >= 90 Mbit/s aan kunnen.

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
PCan schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:11:
Bij het afspelen van een stevig videobestand vanaf een PC is het niet alleen de vraag of je systeem geschikt is voor het format, maar ook wat je PC nog meer aan het doen is of gaat doen tijdens het afspelen.
Een apparaatje als de nVidia Shield kan goed en ongestoord 4K films afspelen op je TV als daar een onafhankelijke externe opslag aan hangt, liefst via een goede AVR. Want je wilt bijvoorbeeld Dolby Atmos geluid.
Maar vanaf je PC die op het internet is aangesloten, als deze bijvoorbeeld een virusscan start of update, wordt het afspelen vaker gestoord omdat processor, geheugen, hdd etc gedeeld worden. Via het thuisnetwerk gaat het beter, maar dan moet je router voldoende prioriteit geven aan je videobestand. Je kan dan beter met een Shield en/of NAS werken, die niets anders te doen heeft dan jouw film afspelen. Bij een 4K film van 60GB/1,5 uur moet de keten >= 90 Mbit/s aan kunnen.
Het bestand van de 4k beelden is trouwens ook van belang. Indien er een H265 compressie bijvoorbeeld is toegepast is er meer rekenkracht nodig om de bestanden af te spelen. H264 zal de kaart echter wel kunnen afspelen mijns inziens maar dat is het probleem niet.

Een minder gecomprimeerd bestand gaat wel beter spelen indien je via de computer afspeelt. Ik zou echter de TV direct laten afspelen, Nieuwe smart TV's heb ik ervaring dat een mp4 in h264 goed wordt afgespeeld. Kan USB stick in de TV doen.

De frames per second is gemiddeld 30 voor een film. Dus met 4k is dat 30 keer de een aantal bits per seconde. denk aan 6 mb ongeveer. Dat is veel voor een processor en daarnaast is de rekenkracht van de processor en ram niet volledig beschikbaar want de computer doet meer.

Indien je via PC wilt afspelen kan je ook de kwaliteit wat terugdraaien, HD is ook nog steeds mooi.

[ Voor 4% gewijzigd door LucyLG op 22-06-2019 22:12 ]

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-01 18:18
Ik zet voor afspelen van een film op mijn tv, gewoon de film op een USB stick of een externe harddisk en steek deze in de usb poort van de TV of mediaspeler.
Pagina: 1