Lage tonen verdwenen. Versterker opgeblazen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvanel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-11-2024
Mijn vraag:

Hey Tweakers,
Ik zat net muziek te luisteren toen ik hoorde dat de lage tonen opeens af en toe weg vielen. Na 5 minuten door geluisterd te hebben zijn de lage tonen compleet (uit de speakers, de subwoofer doet het gewoon) verdwenen. Dit is nu ongeveer 30 minuten geleden. In de tussentijd heb ik de optische kabel nagekeken, dit was niet het probleem. Ik heb de versterker opnieuw aan en uit gedaan, werkte ook niet. De source verandert op de reciever, ook dit verhielp niks. Ik ben nu bang dat ik de versterker in mn reciever heb opgeblazen. Het geluid stond best wel hard dus dat zou best het geval kunnen zijn. Zou dit kunnen kloppen of denken jullie aan iets anders?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Reciever: Onkyo dr-s2.0
Speakers: Teufel Ultima 40 surround set
Bron van geluid: spotify op de ps4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

-Uit en aanzetten werkt niet.
-Ps4 is het probleem niet.
-Optische kabel is het probleem niet.
-Subwoofer doet nog wel iets maar niet veel.
-Speakers zijn niet opgeblazen want deze kunnen nog vele malen harder maar dat kan ik niet aan in een kamer van 4x4 en de speakers zien er perfect uit.

Hoop dat iemand me hier mee kan helpen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Vieze contactpunten in de toonregeling wellicht? Heb je al geprobeerd (op wat lager volume wellicht) om aan de bass/trebble/loudness knoppen te frunnikken?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvanel
Zitten niet op de reciever. Heb wel verschillende modi geprobeerd. Acoustic control deed niks. Subwoofer aan/uit deed niks. Veel/weinig laag naar de speakers deed ook niks @Wintervacht

Misschien nog handig om te weten. Ik was tijdens het ontstaan van het probleem muziek aan het luisteren met best wel veel harde lage tonen

[ Voor 31% gewijzigd door Daanvanel op 16-06-2019 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 09:54
je sub is actief als het goed is, die zou het sowieso moeten doen (als je hem op de sub pre-out hebt aangesloten, (gaat niet door versterker circuits van de speaker uitgangen)

die onkyo heeft geen bi-amp optie, dus als het goed is zitten er bruggen op de aansluitingen van je UL40 speakers..
controleer of die nog goed vast zitten..

onderste 2 zijn low, bovenste zijn high...

de sub kan je nog testen door hem op een willekeurige analoge uitgang van je tv ofzo aan te sluiten...

die versterker is 5x 30W, die krijg je wel stuk met die speakers....

ff af laten koelen wil ook nog wel eens helpen

tip: zoek naar een 2e hands TX-SR508 ofzo

[ Voor 14% gewijzigd door Japidoff op 17-06-2019 00:12 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Gewoon alles systematisch langsgaan: speakers los testen één voor één met andere versterker, dan kanalen van versterker testen met werkende speaker en los de sub testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvanel
@Japidoff
- De sub doet het inderdaad gewoon zoals het hoort. Ben gewoon veel meer bass gewend maar logisch dat dat nu opeens weg is omdat de speakers dat niet meer weergeven.
- de bruggen zitten nog vast

@Jag
Uit niet een van alle uitgangen, op die van de sub na, komt nog laag. Speakers zijn 100% zeker goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:06

Mikayu

.srt

Ik zie nergens dat je de speakers daadwerkelijk getest hebt op een andere versterker om er 100% zeker van te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Japidoff schreef op zondag 16 juni 2019 @ 23:52:

die versterker is 5x 30W, die krijg je wel stuk met die speakers....
Hoe krijg je een versterker kapot met speakers? (Edit: Behalve als ze natuurlijk veel lager impedant zijn dan je versterker aan kan, maar dat is onafhankelijk van vermogen).

Gezien ineens uit al je speakers geen lage tonen meer komen, lijkt het me wel zo logisch dat het een single point is waar het mis gaat. Dus opgeblazen luidsprekers lijkt mij onwaarschijnlijk. Vooral ook omdat normaal gesproken het een stuk eenvoudiger is om de tweeter op te blazen dan de speaker voor lage tonen.

Bij een 3.5mm kabel kan je de lage tonen geheel wegkrijgen door een breuk in de aarde draad, maar hier is hij optisch verbonden dus dat zal het ook niet zijn. Ik verwacht dat de versterker het probleem is, maar als je ander stel speakers hebt om eraan te hangen zou dat wel handig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 17-06-2019 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Japidoff schreef op zondag 16 juni 2019 @ 23:52:
die onkyo heeft geen bi-amp optie, dus als het goed is zitten er bruggen op de aansluitingen van je UL40 speakers..controleer of die nog goed vast zitten..
Het zou natuurlijk wel uitermate toevallig zijn als dat op beide kanalen op het zelfde moment een probleem is. Aangezien dat het geval is zijn er logischerwijs maar twee oorzaken, de bron (en dat lijkt zeer onwaarschijnlijk) of iets wat beide kanalen delen in de versterker. Voeding komt dan meteen boven dobberen. Een te lage spanning kan dit soort effected hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoidberg_AvG
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 13:12
Er zit een CD/DVD speler in de receiver, deze kun je gebruiken om uit te sluiten dat het probleem bij de PS4 of de optische kabel zit.

Verder zie ik op de site van Teufel dat de speakers 4-8 ohm zijn, terwijl je receiver minimaal 6 ohm speakers moet hebben. Dit zou de reden kunnen zijn dat je receiver is overleden.
Mocht je een nieuwe versterker/receiver nodig hebben dan zou ik er een nemen die geschikt is voor 4 ohm speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:20
Als de eindtrappen van je versterker stuk zijn hoor je helemaal niets meer.
Met een (te) lichte versterker kan je heel makkelijk speakers opblazen doordat deze gaat vervormen wanneer deze overbelast word. Ik zou je speakers eens op een andere set aansluiten om een en ander uit te sluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Heb je zoals Zoidberg_AvG al aangaf eens is een andere bron geprobeerd (zoals de ingebouwde DVD speler)? Het kan een wat lastiger probleem zijn om dingen te testen als je geen apparatuur kunt wisselen om te kijken waar het probleem ontstaat. Ik zie dat de PS4 geen tulp uitgangen heeft, heeft je tv deze wel? Sluit deze dan eens aan (indien dit nog niet aangesloten is) en gebruik die eens als bron (PS4 -> tv -> versterker). Zit daar wel meer bas in of blijft het nog zo vlak? Is puur om een andere ingangsbron te testen.
Het lastige is dat eigenlijk de front/center speakers niet geschikt zijn voor je versterker, deze geeft in de specificatie aan een speaker van tenminste 6 Ohm. De specificatie van de speaker (front/center) is 4-8 Ohm, eigenlijk dus geen aanrader. Al is mijn vermoeden niet dat het in de speakers nu zit maar in de versterker en dan specifiek in de DSP unit. Dit omdat je aangeeft dat de active sub ook minder bass weergeeft.

@martijn_me Dat komt wel het vaakst voor maar hoeft niet perse altijd waar te zijn (beschadigde/opgeblazen versterker). Als je chip zodanig beschadigd dat er een stroom probleem ontstaat, zal je dit als eerste in de lage tonen merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvanel
Thanks voor de reacties!

@Mikayu
-Klopt heb ik inderdaad niet gedaan. De lage tonen vielen precies gelijk uit over alle speakers dus het lag niet aan de speakers.

@Zoidberg_AvG
-Ik heb gister avond gelijk een dvd in de reciever gedaan. Ook het geluid via de dvd gaf geen lage tonen.
-De reciever die ik gebruik is de oude van mn pa. Heb eigenlijk nooit gekeken of de weerstand wel passend was...

@MdBruin
-Heb de dvd speler in de reciever dus al geprobeerd. Zelfde probleem...

Ik ga zo de volgende dingen nog proberen:
1. Ik hang twee oude boxen, als ik die nog ergens kan vinden, aan de reciever. Kijken of die hetzelfde hebben
2. Versterker uit de kast halen en open schroeven om te kijken of er iets zichtbaars is doorgebrand

Edit: Afkoelen bleek de oplossing te zijn. Heb net alles weer zoals het was aangesloten en de speakers geven alle lage tonen gewoon weer weer. Het kan aan mij liggen maar heb alleen wel het gevoel dat het minder klinkt dan voordat de reciever stopte met de lage tonen. Vanavond als mn pa thuis is laat ik het hem even horen en kan hij nog oordelen

[ Voor 18% gewijzigd door Daanvanel op 17-06-2019 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@Daanvanel best kan dat er wat schade in de (DSP) chip is ontstaan doordat deze zo heet is geworden. Ik zie dat er een fan aanwezig is op de achterkant, gaat deze wel draaien (kan zijn dat deze pas vanaf een bepaalde temperatuur gaat draaien)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:49
Schade in de DSP lijkt mij niet waarschijnlijk. Tenminste als deze niet gecombineerd wordt met de versterking chip (ik ken het design van deze versterker niet). Ik verwacht dat het een overload/temperatuur beveiliging is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvanel
Ik ben er vandaag achter gekomen dat de fan in de reciever het niet doet. Als de reciever aan gaat, draait de fan voor zo’n 10-15 seconde en gaat dan uit. De reciever is nu, na zo’n 3 uur aangestaan te hebben, gloeiend heet maar de fan staat uit. Weet iemand waardoor dit zou kunnen komen?
Pagina: 1