elektronisch hek open houden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-01-2024
Ik heb een elektronisch hek welke met een afstandsbediening open gaat en daarna automatch weer sluit.
Nu wil ik graag vanuit huis het hek voor een lange tijd open kunnen houden.

Ik dacht aan een oplossing om de afstandsbediening met een standaard schakelaar te bedienen en de bedieningsknop ingedrukt te houden maar het sluit dan alsnog omdat signaal van de afstandsbediening maar een beperkte tijd wort uitgestuurd.
Alleen wanneer ik de schakelaar om de minuut opnieuw indrukt blijft het hek open staan.

Oplossing ??:
Is er bv een soort schakeling welke het contact een korte tijd verbreek en daarna weer contact maakt (binnen 1 minuut)
Of een schakelaar welke om de minuut even contact maakt?

Wanneer ik de afstandsbediening dan aansluit op deze schakeling blijft het hek open staan totdat ik de schakeling uit zet.
Ik heb alleen zelf niet de kennis en middelen om zelf een schakeling te ontwerpen en te maken.
Graag even meedenken wat een oplossing zou kunnen zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-05 14:15
Als het een auto-hek is heeft het meestal een sensor die "kijkt" of er geen auto tussen staat. Misschien kan je die onderbreken, dan blijft het hek open

[ Voor 9% gewijzigd door planB op 16-06-2019 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-05 13:03

Matis

Rubber Rocket

Of je onderbreekt de spanning naar de motor van het hek voor een bepaalde tijd nadat deze open is.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:22

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is er in de besturingskast van dat hek niet een optie voor hoe het het moet reageren. Mij lijkt het dat je een soort van half of vol automaat kunt instellen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
PTO en PTC instelbaar? Dan moet je bij openen en sluiten een signaal geven.

Of werken met een fotocel. Zodra je het hek langer open wilt laten staan iets voor de fotocel zetten zodat die open blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Bedankt voor alle ideeën.
Om het hek momenteel open te laten staan bedek ik inderdaad de focel met een kapje.
Dit is echter niet ideaal want hiervoor moet ik eerst naar buiten en wil het hek van binnenuit kunnen bedienen.

Ik kan ook niet de motor bedienen zonder extra kabels naar het hek te leggen en dan daarvoor moet ik in de tuin gaan graven.

Ik zoek dan ook een oplossing om een extra de afstandsbediening te gebruiken om het hek open te houden. Hiervoor moet ik echter iets hebben waarmee de afstandsbediening continu een signaal blijft geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Ik heb op het hek hier een afstandsbediening met 1 knop.

1 x drukken en het hek gaat open en sluit na 30seconde
2x snel drukken tijdens de openings case van het hek stopt alles

Dus bv hek blijft halverwege staan en sluit niet meer.

Zit hier gewoon oem als systeem op de motor. Misschien ook bij jou?

Hoe is de motor op je stroom net aangesloten. Direct of zitten er nog meer dingen op de lijn naar hek. Als direct, afkoppelen. Stekker aan maken en met een klik aan en uitschakelaar verbinden.

Ab1 om het hek te openen.
Ab2 om de stroom te verbreken.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 23-06-2019 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Als je dan toch een extra afstandsbediening gaat gebruiken: maak het klepje voor de fotocel elektrisch bediend. Stroom heb je op op die plek, alleen een kleine constructie met een servomotor zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 07:27
Ik heb toevallig laatst een pcb ontworpen waardoor ik mijn poort nu via internet kan bedienen. Ik heb een Wemos D1 mini gekoppeld aan de knoppen van een afstandsbediening. De Wemos kan ik vervolgens bedienen via Blynk om de poort te openen. De afstandsbediening (en de Wemos) worden nu gevoed door een 12V adapter ipv een 12V batterij. Dan hoef ik deze ook niet meer te verwisselen.

Eigenlijk precies hetzelfde principe als dat jij wilt. Ik heb nog wel een pcb over met de onderdelen. Het aanpassen van de code zal niet veel werk zijn.

1. Wat voor batterijen zitten er in de afstandsbediening?
2. Heb je zelf een soldeerbout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Net weer terug van vakantie en pak dit project weer op.
De oplossing van Lennyz zou goed kunnen werken alleen wil ik de poort niet via internet/wifi bedienen maar met een fysieke schakelaar (open/dicht) en wanneer het hek dicht is kan ik vanuit mijn auto met de afstandsbediening het hek weer openen (en gaat dan automatisch weer dicht.
De afstandsbediening heeft 2x 1.5v nodig en kan ik dus eenvoudig met een adapter voeden en solderen is geen probleem.

Nu nog de knoppen verbinden met een schakelaar welke om de 20 seconden contact maakt.
Heb ik daar een Wemos D1 mini voor nodig zoals Lennyz? Of kan het eenvoudiger?

Heb je al in het boekje gekeken of de motor er een oem oplossing voor ingebouwd heeft ( zoals bij mijn hek 2x snel drukken)

Zonee, zonde om het wiel uit te vinden als het al is gedaan.
Zoja. Dan heb ik niks gezegd

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 14:55
Finder DIN tijdrelais heb ik gebruikt, heeft verschillende opties aan boord waaronder om de zoveel tijd een puls uitsturen. Wanneer je de 12VDC voeding erop zet (met je aan/uit schakelaar) en blijft hij dit doen. Als je het NO contact dan verbind met de knop in de print in je ab ben je er denk ik. Kost wel ongeveer 50 euro.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Ik zat ook al te denken aan een oplossing met een DIN tijdrelais.
Ik heb er nu 1 gevonden voor 19 euro en volgens mij moet het daarmee wel gaan lukken. een tweede voeding van 6v zal ik dan in plaats van de baterijen plaatsen.

Bedankt voor de input ik ga even wat knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Volgens mij nu een oplossing gevonden voor onder de 5 euro.
Schakeling is helemaal te programmeren:
zie:
https://www.banggood.com/...982.html?cur_warehouse=CN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:28:
Heb je al in het boekje gekeken of de motor er een oem oplossing voor ingebouwd heeft ( zoals bij mijn hek 2x snel drukken)

Zonee, zonde om het wiel uit te vinden als het al is gedaan.
Zoja. Dan heb ik niks gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Hoi Emile, dat is het eerste waar ik naar gekeken had en heb daar ook overleg over gehad met de monteur welke het hek destijds had geplaatst maar dat is voor mijn hek niet mogenlijk.

Maar met de schakeling welke ik nu heb gevonden moet het gaan lukken op een nette manier.
Pagina: 1