Linux op een Lenovo Thinkpad T550

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:15
Ik heb in een ander topic aangegeven dat ik een aantal vreemde tekortkomingen merkte aan het functioneren van Windows 10 (Pro, 64-bit) op mijn net gekochte laptop:
Merk en type: Lenovo Thinkpad T550
Videochip : Intel HD Graphics 5500
Werkgeheugen : 8GB single channel DDR3
Totale opslagcapaciteit : 256GB (Samsung MZ7LN256HCHP-000L7)
CPU : Intel Core i7-5600U (Klokfrequentie 2,59GHz/Maximale turboklokfrequentie 2,60GHz)

Die tekortkomingen zijn inmiddels opgelost met de juiste driver updates en antivirus software.

Maar ik heb ook ooit ergens gelezen dat Thinkpad laptops bij uitstek geschikt zijn voor de installatie van Linux. Dat is een van de redenen waarom ik hem gekocht heb. Mocht ik daar om wat voor reden dan ook in de toekomst behoefte aan krijgen dan wil ik moeiteloos over kunnen stappen.

Nu vraag ik mij af: hoeveel moeite kost het om Linux op deze laptop als een zonnetje draaiend te krijgen? Daarmee bedoel ik snel, alle interne hardware ondersteunend, zonder vreemde hickups en goede accuduur.

Welke Linux distributie draait hier het beste op? Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Ik ben zelf erg van Debian en afgeleiden daarvan (Ubuntu, Linux Mint e.d.).

Het gaat mij echt specifiek om mensen die zelf ook een Thinkpad T-serie laptop hebben en Linux daarop geïnstalleerd hebben. Waren er na de installatie van Linux nog uitdagingen om te overwinnen of viel het allemaal wel mee?

[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-06-2019 21:07 ]

Beste antwoord (via Uruk-Hai op 17-06-2019 12:29)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Arch Linux natuurlijk })
Zonder gekheid, daar is ontzettend veel over te vinden: https://wiki.archlinux.org/index.php/Laptop/Lenovo

Je kunt ook prima Fedora proberen, die zal out-of-the-box prima draaien, net zoals bijna elke Linux distro anno 2019.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Arch Linux natuurlijk })
Zonder gekheid, daar is ontzettend veel over te vinden: https://wiki.archlinux.org/index.php/Laptop/Lenovo

Je kunt ook prima Fedora proberen, die zal out-of-the-box prima draaien, net zoals bijna elke Linux distro anno 2019.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Weinig moeite, ik heb zonder problemen ubuntu op zowel een L430 als een X220 geinstalleerd gekregen. Alles werkte en ik wist er vooraf weinig vanaf. Het enige was als ik het me goed kan herinneren dat op een van die machines de helderheidsinstellingen niet meer via de knoppen werkten maar dat vond ik niet hinderlijk genoeg om er tijd in te steken om het op te lossen.

Ondertussen is omdat dat beter uitkwam een weer terug naar win10 en de andere naar cloudready, maar dat had niets met het functioneren van linux te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 16-06-2019 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-09 09:51
T450 hier, vanalles gedraaid al en telkens geen of minimale issues. De enige potentieel lastige is een fingerprint sensor - die heb ik niet.
Solus draaide echt fantastisch, maar check of je alle gewenste programma's in hun 'beperkte' repo vindt.
Arch deed het ook erg leuk.. Voor nu heb ik Opensuse Tumbleweed - voelbaar een tikje trager, maar dit vind ik veruit de mooiste KDE integratie.
Fedora zou het beste ondersteund zijn omdat ze bij RH ook vooral thinkpads gebruiken, maar ik wou eens geen Gtk basis en hun KDE vond ik een beetje té vanilla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Na m'n vorige post heb ik het ook nog even op de generatiegenoot X250 gedraaid. Werkte prima, al moet ik zeggen dat ik niet naar die fingerprint sensor gekeken heb. Het enige wat wel opviel en wat ik me nu ook weer uit het verleden herinner is dat de touchpad wat anders werkt. Hij reageert wat abrupter. In windows komt hij geleidelijk op gang en remt hij geleidelijk af terwijl het in ubuntu van 0-100 in 0 sec was. Het nadeel daarvan is dat je de max snelheid van de touchpad ook vrij laag moet zetten om hem niet direct weg te laten schieten.

Je kunt ubuntu ook vanaf een stick draaien dus misschien is dat een aardig idee om eens mee te testen.

verzonden vanaf mijn X220 met ubuntu 18.04 :+

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 29-06-2019 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zou goed moeten gaan idd... de Thinkpad serie staat o.a. om deze reden al langer op mijn wensenlijstje.

Heb jij er ook een waarvan je het toetsenbord makkelijk kan vervangen? :)

Ik vind de robuustheid en dat je dingen zelf kan fixen grote voordelen. Geen idee of dat nog voor de nieuwste modellen geldt echter.

Mijn grootste angst is altijd dat er een keer koffie of thee overheen gaat... (mijn Acer is dan meteen dood waarschijnlijk)

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 29-06-2019 09:39 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Laatst online: 11:45
Let op met de E485 & E585 moet je wel wat trucjes uithalen maar verder werkt het wel:
https://forums.lenovo.com...able/td-p/4191484/page/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 23:07
Ik heb een T520 met nu debian erop en ervoor arch, ging zeer vlot.
Ook nog een X230 en daarop stond arch en kali en alles zeer vlot en van de eerste keer geinstalleerd.
Veel beter dan de hp elitebooks die hier ook staan. Dat is echt een drama. Heeft me véél reboots gekost.

Geen problemen ondervonden met de lenovo's tot nu toe! Doen, zeker als je mainstream blijft (debian, ubuntu,...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:15
Dank voor de reacties allemaal :)
Pagina: 1