Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-06-2019
Mijn vraag

Ik maak op vakanties altijd foto’s met mijn apple iphone SE. Alleen ik wil ik mij daar nu iets meer in gaan verdiepen.

Ik wil graag landschap en mogelijk in steden foto’s gaan maken

Mijn vraag: welke lens zou daar het beste bij passen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Iphone SE

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

de Sony a6000 heeft mijn interesse gewekt. Hoge mp, vele opties, niet al te duur, goede starters camera etc etc..

Kortom,

Sony a6000, lenskeuze voor landscape, cityscape ook in het donker foto’s

Wat zijn jullie adviezen?

Beste antwoord (via F-B op 24-06-2019 18:59)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

Als je onder de €650,- wilt blijven en de A6000 heeft je interesse gewekt dan kun je niet veel andere kanten uit dan de 16-50mm kitlens - volgesn de meesten niet groots, maar je kunt er prima mee fotograferen. Een alternatief met een betere lens met iets meer groothoek en iets minder tele is de Fuji x-t100 of de Canon M50; beide lenzen gaan van 15 tot 45mm.

Voor minder geld vind je bij Canon en Nikon ook DSLR's - soms zelfs met een standaardzoom en een telelens. Wat meer omvang en gewicht, maar tegelijk flink minder euri qua aanschaf. Maar je zit verder wel vast aan de lenzen die je voor spiegelreflexen kunt krijgen (wat geen ramp hoeft te zijn)

Wat je vooral kunt doen is in de prijswatch de rubrieken systeemcamera's en spiegelreflexcamer's bekijken en te sorteren op oplopende prijs. Daarna kun je zelf aan Google vragen wat je over welke camera nog meer weten wilt - of hier, als Google je geen uitsluitsel wil geven.

Lees daarnaast ook de andere posts in deze rubriek door. Bijna dagelijks vragen mensen daar wat ze voor (andere) camera moeten kopen en zo tussenbeide worden daarbij een heleboel wetenswaardigheden over milimeters, megapixels en wat dies meer zij vermeld.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:44

fdees

Trust me I'm an Engineer

Wat is je budget?

Welke lenzen wil je gaan gebruiken, voor landschap is breed vaak veel gebruikt. Maar een telelens kan ook echt leuk zijn. Daarnaast kan je kijken naar statief, voor lange sluitertijden bij weinig licht.

Maar belangrijkste is hoeveel mag het kosten.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-06-2019
Alles bijelkaar onder de 650 zeker.

Ja ik zou graag mooi brede foto’s willen maken dus dan boven en onder mogelijk bijsnijden.
Verder wil ik gewoon scherpe foto’s ook bij inzoomen.

Als starter lijkt mij dat meer dan genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door F-B op 16-06-2019 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:51
Persoonlijk vind ik dat je voor landschap zowat elke lens kan gebruiken.

Groothoek (12-24mm) is leuk wanneer je de weidsheid wil benadrukken.

Tele (>100mm) is leuk wanneer je de achtergrond naar voren wilt halen (noemen ze compressed background volgens mij). Met tele kun je ook de semi-macro kant op gaan, waardoor je achtergrond lekker blurry is.

Macro is het betere alternatief wanneer je iets kleins in de natuur wilt benadrukken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

Als je onder de €650,- wilt blijven en de A6000 heeft je interesse gewekt dan kun je niet veel andere kanten uit dan de 16-50mm kitlens - volgesn de meesten niet groots, maar je kunt er prima mee fotograferen. Een alternatief met een betere lens met iets meer groothoek en iets minder tele is de Fuji x-t100 of de Canon M50; beide lenzen gaan van 15 tot 45mm.

Voor minder geld vind je bij Canon en Nikon ook DSLR's - soms zelfs met een standaardzoom en een telelens. Wat meer omvang en gewicht, maar tegelijk flink minder euri qua aanschaf. Maar je zit verder wel vast aan de lenzen die je voor spiegelreflexen kunt krijgen (wat geen ramp hoeft te zijn)

Wat je vooral kunt doen is in de prijswatch de rubrieken systeemcamera's en spiegelreflexcamer's bekijken en te sorteren op oplopende prijs. Daarna kun je zelf aan Google vragen wat je over welke camera nog meer weten wilt - of hier, als Google je geen uitsluitsel wil geven.

Lees daarnaast ook de andere posts in deze rubriek door. Bijna dagelijks vragen mensen daar wat ze voor (andere) camera moeten kopen en zo tussenbeide worden daarbij een heleboel wetenswaardigheden over milimeters, megapixels en wat dies meer zij vermeld.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-08 14:55

wickedm3n

Always having fun!

Zelf heb ik een prime 19mm van sigma die goede prijs kwaliteit heeft. Nier super wijd maar prima naar mijn mening. De 10-18 is erg gaaf die is alleen wat duurder. De 35mm van Sony wordt ook veel voor cityscape gebruikt volgens mij.

In progress: VW kever

Pagina: 1