Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stygeon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:57
Mijn vraag
Hoi allen, ik heb een vraag over CEC, omdat ik een nieuwe TV wou kopen en ik hoopte dat die mijn huidige "probleem" (first world problem) op zou lossen. Momenteel heb ik een Sony Bravia uit 2007 of zo (40W4000) en die gaat niet mee aan en uit met CEC. Ik wou nu mogelijk de philips 55OLED803 kopen, maar eigenlijk alleen als die wél mee gaat slapen / mee aan gaat.

Ik heb een denon avr-x2500h en een appleTV 4k, verder niets qua bronnen. Momenteel gaat de aTV naar de receiver, en de receiver naar de huidige TV (want die receiver zou "het hart van de opstelling" moeten zijn, etc. etc.). Ik wil de afstandsbediening van de aTV gebruiken en de rest als het kan in een la gooien.

Als ik de aTV op "sleep" zet, gaat de receiver braaf mee uit. Maar de receiver zet niet op zijn beurt de huidige TV uit (een sony bravia 40w4000 uit 2007 of zo). Als ik de aTV rechtstreeks naar de TV laat gaan, zet de aTV de TV wel correct uit, maar dan zit de receiver er niet in. Als ik dan de TV naar de receiver laat gaan, voor geluid, dan.... kan mijn ouwe trouwe TV aleen maar stereo doorgeven :'( daar heb ik natuurlijk die receiver niet voor, ik wil de goede 5.1 en zo.

Nou is het plan dus om de aTV naar de TV te laten gaan, en dan de TV weer naar de receiver (want die heeft ook eigenlijk geen enkele andere taak dan de luidsprekers aansturen). De hoop is dat als ik de aTV uitzet, dat die dan de TV uitzet, en dat als de TV uit gaat, dat die dan de receiver uitzet. Het is alleen niet zo nuttig om dat te testen met mijn huidige setup, omdat de huidige TV dus alleen stereo geluid kan "uitgeven".

Dus mijn vraag is:
* heeft iemand ervaring met dat de 55OLED803 wél mooi mee uitgaat op het uiteinde van een Bron(aTV)-Versterker(denon)-scherm(TV) treintje?

Of anders:
• heeft iemand ervaring met dat de 55OLED803 mooi "passthrough" doet met signaal dat binnenkomt en weer uitgaat, zodat in het treintje "speler(aTV)-scherm(nieuwe TV)-denon" de denon het originele geluid binnenkrijgt (en dan hopelijk alles uitgaat als de aTV uitgaat)?

Lang verhaal, hopelijk heeft iemand de tijd en de ervaring om er iets op te antwoorden! Alvast bedankt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
• AppleTV 4k
• Denon avr-x2500h

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niet aan de orde omdat het om een nog niet gekocht scherm gaat - maar met de huidige setup heb ik alle menu opties en poorten etc. binnen de huidige TV en versterker al geprobeerd, zonder soelaas.

Beste antwoord (via Stygeon op 20-06-2019 23:37)

• GJH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 18:59

GJH

Ik heb een 55OLED803 met een Denon X4300 versterker met daaraan gekoppeld een Nvidia Shield (Shield -> X4300 -> TV). Als ik de Shield aan/uit zet gaan zowel de Versterker als de TV aan/uit. Ook als ik de versterker aan/uit zet gaan de TV en Shield mee.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GJH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 18:59

GJH

Ik heb een 55OLED803 met een Denon X4300 versterker met daaraan gekoppeld een Nvidia Shield (Shield -> X4300 -> TV). Als ik de Shield aan/uit zet gaan zowel de Versterker als de TV aan/uit. Ook als ik de versterker aan/uit zet gaan de TV en Shield mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Wat voor instellingen heb je voor CEC op de tv staan? Andere mogelijkheid sleeptimer instellen bij geen gebruik van de tv. Als er geen bron is aangesloten op de kortst mogelijke tijd in sleep laten gaan.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:52
Stygeon schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:13:
Mijn vraag
Dus mijn vraag is:
* heeft iemand ervaring met dat de 55OLED803 wél mooi mee uitgaat op het uiteinde van een Bron(aTV)-Versterker(denon)-scherm(TV) treintje?

Relevante software en hardware die ik gebruik
• AppleTV 4k
• Denon avr-x2500h
Eigenlijk weet je dat nooit. CEC is best een leuk bedachte techniek, maar in de praktijk kan dat heel slecht werken. Het probleem met CEC is dat dit geen internationale standaard is, zoals HDMI dat wel is. Elke fabrikant giet een eigen sausje over CEC, waardoor Samsung dit Anynet+ noemt, LG Simplelink, Philips Easylink. CEC zal goed werken tussen apparaten van hetzelfde merk, maar mogelijk niet of het ene moment wel en het andere moment niet als je apparaten van verschillende fabrikanten gaat gebruiken. Voor een beetje Home Cinema moet je wel merken gaan combineren, omdat Samsung/Philips/LG eenmaal geen hele knappe receivers maken.

Over het algemeen zal de optie aan/uit wel werken. De receiver zet je aan, dus gaan alle daaraan gekoppelde apparaten aan. ARC is ook een techniek die veelal CEC van de TV moet gebruiken. ARC is een optie die ik bijvoorbeeld graag wil gebruiken tussen mij LG OLED C7 en mijn Marantz 5010 receiver, omdat de Netflix app op de LG TV Dolby Vision ondersteunt en ik via de HDMI kabel (die van de receiver richting de TV gaat) het geluid naar mijn receiver wil sturen. Helaas krijg ik dat niet aan de praat en het probleem zit in de CEC communicatie tussen de LG TV en de Marantz receiver.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 19-06-2019 08:56 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 14:16
Hulleman schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:54:
[...]

Eigenlijk weet je dat nooit. CEC is best een leuk bedachte techniek, maar in de praktijk kan dat heel slecht werken. Het probleem met CEC is dat dit geen internationale standaard is, zoals HDMI dat wel is. Elke fabrikant giet een eigen sausje over CEC, waardoor Samsung dit Anynet+ noemt, LG Simplelink, Philips Easylink. CEC zal goed werken tussen apparaten van hetzelfde merk, maar mogelijk niet of het ene moment wel en het andere moment niet als je apparaten van verschillende fabrikanten gaat gebruiken. Voor een beetje Home Cinema moet je wel merken gaan combineren, omdat Samsung/Philips/LG eenmaal geen hele knappe receivers maken.

Over het algemeen zal de optie aan/uit wel werken. De receiver zet je aan, dus gaan alle daaraan gekoppelde apparaten aan. ARC is ook een techniek die veelal CEC van de TV moet gebruiken. ARC is een optie die ik bijvoorbeeld graag wil gebruiken tussen mij LG OLED C7 en mijn Marantz 5010 receiver, omdat de Netflix app op de LG TV Dolby Vision ondersteunt en ik via de HDMI kabel (die van de receiver richting de TV gaat) het geluid naar mijn receiver wil sturen. Helaas krijg ik dat niet aan de praat en het probleem zit in de CEC communicatie tussen de LG TV en de Marantz receiver.
Communicatie-conflicten komen inderdaad nog wel eens voor, en met name LG heeft er een naar trekje van om hun eigen implentatie te hanteren.
Voor wat betreft de oorspronkelijk vraag betwijfel ik of CEC op de sony niet werkt; ik gok eerder dat er ergens instellingen niet goed staan of een kabel niet helemaal lekker functioneert. Een defect in alleen CEC is niet uit te sluiten, maar wel erg onwaarschijnlijk. Het is eenvoudig te testen door bijvoorbeeld raspberry pi op een HDMI te prikken.
In de meeste devices kan je zeer uitgebreid aangeven hoe je wil dat CEC functioneert en wat het gedrag van de devices is. Je kan het eventueel via LibCEC en een adapter vanaf je pc over de command line regelen mocht je erg graag willen. Mogelijk dat je aan de hand daarvan ook kan testen of CEC wel daadwerkelijk defect is.
Helaas kan ik je niet vertellen hoe philips met Denon samen overweg kunnen, maar over het algemeen is Philips niet de meest toegankelijke op dit gebied.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik snap best de irritatie dat het je een stukje gemak kost, maar om vanwege CEC het geluid minder te hebben (receiver niet als centrum in de keten - niet gewenst zoals je zelf zegt) of een nieuwe tv te kopen, vind ik best een grote stap.

Ik heb jarenlang gewerkt met een Logitech Harmony en dat was fantastisch, totdat ik apparaten in huis kreeg die gebruik maken van een flymouse. Dat kon de Harmony niet. Nu ligt die te verstoffen bij de slaapkamersetup (waar ik maar af en toe kijk) Bij mijn huiskamersetup doe ik alles met 4 (en soms 5) afstandsbedieningen. Niet ideaal, maar in elk geval geen gekloot met CEC. Ik heb zelfs de ARC omzeilt door de audio van mijn tv dan maar via de optische aansluiting terug naar de receiver te sturen, zodat ik net als jij mijn Netflix geluid over de receiver kan horen. Geen HD audio, maar surround in elk geval.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stygeon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:57
Bedankt iedereen, veel zinnige antwoorden met verschillende benaderingen, waaronder gelukkig een “bij mij werkt de mee tv met dit merk versterker”. Ik kan er mee vooruit 👍🏿

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:52
Jorgen schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 23:02:
Ik snap best de irritatie dat het je een stukje gemak kost, maar om vanwege CEC het geluid minder te hebben (receiver niet als centrum in de keten - niet gewenst zoals je zelf zegt) of een nieuwe tv te kopen, vind ik best een grote stap.

Ik heb jarenlang gewerkt met een Logitech Harmony en dat was fantastisch, totdat ik apparaten in huis kreeg die gebruik maken van een flymouse. Dat kon de Harmony niet. Nu ligt die te verstoffen bij de slaapkamersetup (waar ik maar af en toe kijk) Bij mijn huiskamersetup doe ik alles met 4 (en soms 5) afstandsbedieningen. Niet ideaal, maar in elk geval geen gekloot met CEC. Ik heb zelfs de ARC omzeilt door de audio van mijn tv dan maar via de optische aansluiting terug naar de receiver te sturen, zodat ik net als jij mijn Netflix geluid over de receiver kan horen. Geen HD audio, maar surround in elk geval.
Om ARC te omzeilen is optisch aansluiten de next best thing. 5.1 Dolby bij Netflix is prima en geen wereld van (hoorbaar) verschil met Dolby+. Ik gebruik mijn Harmony Hub + companion nog heel veel. Inmiddels ook een Google Home, waardoor stemcommando's ook goed werken via de Harmony (iets wat Apple niet kan.. via yonomi wel, maar niet ideaal). Wel met je eens dat Logitech maar eens moet komen met een flymouse en stembediening in hunafstandsbedieningen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1