Toon posts:

fsb omhoog -> hd stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik had mijn fsb van 138 (stabiel) naar 143 gezet. Windows booten ging goed alleen hij herkende de muis niet meer, ik dacht even rebooten maar toen deed ie niks meer. Na cmos clearen bleef ie weer hangen. Af laten koelen (half uur), nog niks(blijft hangen tijdens Žbooting systemŽ: 4 rooie ledjes).

Lokale suplier gebeld en weggebracht, men zei dat eventueel de hd kapot kon zijn gegaan. Kan dat? of heeft iemand een idee wat er kapot kan zijn gegaan en op welke kosten ik kan rekenen.?

systeem:
msi k7t turbo
256 spectek
tb 1000
maxtor 7200
asus v7100
standaard muis

B.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Volgens mij kan er door het overklokken nix kapot zijn gegaan.

Alleen je CPU vliegt in de fik als ie te warm word maar voor de rest niet.
Heb je nog op de temp van je CPU gelet:?

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
ohja, Coolermaster.
Hij werd telkens wel erg warm; rond 70 graden.

De ene zegt hier dat 80 graden ook wel mag, de andere zweert erbij dat alles boven 45 niet goed is (bij wijze van)

ik dacht dat als volgens amd 90 graden mag, dat 70 wel redelijk was. In de winkel zei men dat ook, krijg i.i.g. wel nieuwe (grotere) koeler, als ie weer terug is.
Zo rond volgende week.... :'(

Verwijderd

Jawel hoor, lees mijn laatste reactie maar eens van dit topic:
[topic=191328]

Verwijderd

Topicstarter
Maar tijdens booten hing die al.
Dan moet het systeem toch nog bijvoorbeeld geheugen checking enz doen, dan spreekt ie de hd toch nog niet aan?

i.e. eerst intern systeem check doen voordat ie de hd benadert om OS te laden?

dacht ik..

Verwijderd

Volgens mij heb je de processor verbrand.....

Verwijderd

probeer ff de proc en mem in een andere computer, ben je er zo achter

Verwijderd

Topicstarter
tja dat zou best kunnen.

ik kon Žm net aanraken, en ik heb redelijk vuurvast handen... (bakkerszoon he:))

maar dan snap ik die verhalen dat de proc wel 90 graden mag worden eigenlijk niet.

Of zou ie daar heel even ver boven gezeten hebben?
Nog raar want ik had de fsb al eens op 145 gehad en toen draaide alles gewoon.

Verwijderd

90 is wel een beetje heel heet, kan ie wel ff zijn geweest, maar dat is niet goed

Verwijderd

Als de cpu idd doorgefikt is dan moet hij haast wel warmer geworden zijn dan 70c

Ik heb een TB 1000 op een MSI K7T Pro2 en die draait idle al bijna zo'n 50c (met SuperORB)
en dat vond ik al heet!

Maar sinds kort heb ik ook een TB 1200 op een MSI K7T Turbo en die draait idle al op 65c... (met coolermaster) en die haalt de 70c regelmatig... :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok.

Dat kost me dus of een nieuwe HD of nieuwe proc.

das mooi balen.

Žk doe het nooit weer! dat overklokken...

goed weekend!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 22:13
Stel dat je elke minuut de temp checkt, dan is het goed mogelijk dat ie na die 70graden nog een minuut VEEL heter is geworden (gaat snel met die dingen. Dan lijkt me dat hij idd best wel eens te heet is geworden, ondanks dat je maar 70 graden hebt gemeten. (als je begrijpt wat ik bedoel). Ik zou idd eerst eens gaan testen met andere hardware (andere cpu en andere harddisk), voor je dingen terug gaat sturen (vaak zonde van tijd+geld)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 16:42 schreef Batser het volgende:

Wedden van wel, als je ooit bent begonnen kom je er niet meer vanaf.

Verwijderd

Probeer ff bij iemand een ander processor te lenen om te kijken of hij het dan wel doet.

Of neem je bak ff mee naar een pc-shop en vraag of ze hem ff willen testen met een processor van hun erin (Sommige doen het gratis, zoals MEMO Systems Breda)

Ik denk niet dat je HD kapot is....

Suc6!

ps.Probeer anders nog een paar keer de cmos te clearen.

[edit]Oops niet goed gelezen,je hebt hem al weggebracht... afwachten dan maar :) ]

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 16:42 schreef Batser het volgende:
Ok.

Dat kost me dus of een nieuwe HD of nieuwe proc.

das mooi balen.

goed weekend!
niet zo snel afgeschrikt zijn joh...
volgende keer gewoon ff in de BIOS de max temp instellen, schakelt ie uit op het moment dat ie daar boven komt, zet die grens op 60 en je bent veilig, HD gaat alleen stuk als je ATA100/66 controler over de zeik raakt van de te hoge FSB, tegenwoordig kunnen de ATA controlers en de HD's dat wel aan, als je save wil spelen kun je je HD op een ander kanaal frotten

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

/schot in het donker
Als je de fsb verandert, verandert ook de DMA transferrate. Kan dat iets zijn?
/schot in het donker

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Met alle respect, maar overklokken met een Coolermaster :?

Natuurlijk ga je NOOIT tegen je leverancier zeggen dat je aan het overklokken bent geslagen, omdat dan de garantie vervalt!

Overklokschade kun je doorgaans alleen zien aan eventueel afgebrokkelde cores of cores die zwartgeblakerd zijn...

• Evil Dax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 11:54

Evil Dax

had toch duidelijk zon besteld

Denk eerder dat je Southbrigde eruit ligt.
Door het (te ver) overklokken van je FSB gaat ook je PCI omhoog. Afhankelijk van type mobo gaat je Southbridge ook mee omhoog, dus die kan om zeep gaan. IDE-devices hebben (voor zover ik weet) geen invloeden van de FSB/PCI, dus daar zou ik het niet zoeken...
suk6 !

in de winter is het kouder als buiten

• de-don
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-04 15:56
4 rode led's = cpu kapot

heb ook al gehad

gewoon een slecht exemplaar gehad

helaas nieuwe halen :'(

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 16:50 schreef MrK het volgende:

[..]

Wedden van wel, als je ooit bent begonnen kom je er niet meer vanaf.
Jep :)
Ik heb ook al 2 mobo's gesloopt en 1 cpu. En toch blijf ik gewoon weer tweaken. Ik bedoel, de 1200Mhz die mijn cpu std is, is meer als voldoende, maar toch wil ik hem gewoon zo vet mogelijk hebben. Raar maar waar.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]
volgende keer gewoon ff in de BIOS de max temp instellen, schakelt ie uit op het moment dat ie daar boven komt, zet die grens op 60 en je bent veilig
[quote]

ja, dat had ik dus gedaan. max temp 75 gr.
Helaas heeft dat dus niet geholpen.

Ik had het systeem dus ook weggebracht omdat ik niet van iemand anders andere spullen kon lenen om te checken e.d.
Daarnaast heb ik dus ook maar netjes gezegd dat ik had overgeclocked, omdat ik ervan uitging dat ze er daar toch wel achterkomen.
(eerlijk duurt Žt langst enzo...)

anywees, bedankt voor de adviezen e.d.

ik koop nu wel een 1,2 en kijk wel hoever die Žt gaat doen (met dikkere cooler (de dikste van Coolermaster, is die wel goed dan? zal toch wel)) en uiteraard de UDMA van de HD uit.

eerst maar dat ding terug.
gelukkig is het mooi weer.

later meer.... B-)

B.

Verwijderd

CPU mag in de core 90 graden worden maar zo warm word de koeler nooit, dus als hij 70 graden aangeeft zit je processor zelf misschien al over de 90 heen en dan is het :'( voor je.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Op vrijdag 27 juli 2001 17:04 schreef de-don het volgende:
4 rode led's = cpu kapot

heb ook al gehad

gewoon een slecht exemplaar gehad

helaas nieuwe halen :'(
ik heb van de week met 4 rode led`s ondervonden dat de voeding van de tower kapot was, had zelfs het moederbord al retour gezonden omdat ik d8 dat ie kapot was, dus nix mee an de hand, bleek dus wel de voeding te zijn.

Verwijderd

Ik hoop dat je een oud model KT-Turbo hebt. Die gaan namelijk vrij snel kapot bij het overklokken. Een bug in het ontwerp misschien? Ik weet het niet.

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Eerst teveel met de bussnelheid gespeeld, hd bootsector verkloot. Daarna----->4 led rood.

Bleek mijn MoBo kaduuk. Heb hem toen omgeruild en wat blijkt? MSI heeft nieuwe versies van de Turbo uitgebracht. En die doet het bij mij nu heeeeeeel lekker overgeclocked....

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:41
denk niet dat je cpu doodt is.... mijn duron heeft al eens temperaturen van 110 graden ( peltier verkeerd om ) en 96 graden overleeft ( windows deedt mijn fan uit... waardoor de heatsink niet afkoelt.. en waardoor de peltier onder de heatsink.. jeweetwel ;) ) dus ik denk dat die nog wel heet is..

p.s als tie zo heet als de mijne was dan gaat tie wel stinken :7

https://wren.co/join/Devian

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-03 13:56
Op vrijdag 27 juli 2001 16:18 schreef Bierkameel het volgende:
Volgens mij kan er door het overklokken nix kapot zijn gegaan.

Alleen je CPU vliegt in de fik als ie te warm word maar voor de rest niet.
Heb je nog op de temp van je CPU gelet:?
Toch wel !!!
Met de het verhogen van de fsb verhoog je ook de pci klok van je systeem...
Dit kan ernstige schade veroorzaken aan de rest van je systeem zoals HD's, pci kaarten...

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

Verwijderd

Topicstarter
nou, ik kan Žm vanmiddag ophalen.

processor te warm geworden; dus er zit een nieuwe op.

bedankt voor de answers.

B.

Verwijderd

zei ik toch :P

nog garantie van kunnen maken ??

Verwijderd

Topicstarter
ik niet maar zij wel.
uiterst correcte zaak; moederbord en proc vervangen, en binnen de garantie ondanks dat ik had gezegd dat ik had overgeclocked.

Tevens nu een koeler waar Ola jaloers op zou zijn, blijft nog wel warm trouwens.

B.
Pagina: 1