Ik ondervind wat vreemde problemen met traagheid op mijn net gekochte tweedehands laptop:
Merk en type: Lenovo Thinkpad T550
Videochip : Intel HD Graphics 5500
Werkgeheugen : 8GB single channel DDR3
Totale opslagcapaciteit : 256GB (Samsung MZ7LN256HCHP-000L7)
CPU : Intel Core i7-5600U (Klokfrequentie 2,59GHz/Maximale turboklokfrequentie 2,60GHz)
De traagheid doet zich voor bij downloaden (dus op momenten dat er data naar de SSD geschreven wordt).
Ik heb Google Chrome gebruikt (nieuwste versie).
Ik heb in Chrome een download (Openshot) gedaan die keurig verliep tot hij op 0kb bleef steken en daar bleef hij vervolgens een hele tijd op staan alvorens het downloadproces als voltooid te melden.
Idem voor het bijwerken van Chrome naar de nieuwste versie, dat duurde ook ontstellend lang vergeleken met wat ik gewend ben van mijn desktop pc (en die is notabene ouder).
Mijn hypothese is dat dit aan de SSD kan liggen.
Als ik onder Apparaatbeheer naar de eigenschappen van de SSD ga en op het tabblad Gebeurtenissen klik zie ik staan:
16-5-2019 Apparaat gemigreerd.
16-5-2019 Apparaat geconfigureerd (disk.inf).
16-5-2019 Apparaat gestart (disk).
Dit doet mij vermoeden dat hij eerder in een andere machine heeft gezeten en door de vorige eigenaar is overgeplaatst naar deze laptop.
Ik heb Piriform Speccy geïnstalleerd. Volgens Speccy geeft SMART van de SSD voor alle attributen goed aan in de kolom Status (oftewel, de SSD heeft ogenschijnlijk geen defecten).
Als ik Google op Samsung MZ7LN256HCHP-000L7 dan kom ik op deze pagina uit:
pricewatch: Samsung PM871 2,5" 256GB
Kort:
SSD-type:3d v-nand (TLC)
SSD eigenschappen: Trim
540MB/s Lezen (sequentieel)
280MB/s Schrijven (sequentieel)
97.000IOPS Lezen (random 4K, QD32)
74.000IOPS Schrijven (random 4K, QD32)
Hier word ik als leek op zich niet veel wijzer van, behalve dan dat de schrijfsnelheid flink achter blijft bij de leessnelheid.
Zit ik nu op het juiste denkspoor door te stellen dat de SSD de reden zou kunnen zijn dat die downloads zo vreemd traag verlopen? Weet iemand hier überhaupt de reden waarom een download op het allerlaatste moment ineens langdurig stokt?
Merk en type: Lenovo Thinkpad T550
Videochip : Intel HD Graphics 5500
Werkgeheugen : 8GB single channel DDR3
Totale opslagcapaciteit : 256GB (Samsung MZ7LN256HCHP-000L7)
CPU : Intel Core i7-5600U (Klokfrequentie 2,59GHz/Maximale turboklokfrequentie 2,60GHz)
De traagheid doet zich voor bij downloaden (dus op momenten dat er data naar de SSD geschreven wordt).
Ik heb Google Chrome gebruikt (nieuwste versie).
Ik heb in Chrome een download (Openshot) gedaan die keurig verliep tot hij op 0kb bleef steken en daar bleef hij vervolgens een hele tijd op staan alvorens het downloadproces als voltooid te melden.
Idem voor het bijwerken van Chrome naar de nieuwste versie, dat duurde ook ontstellend lang vergeleken met wat ik gewend ben van mijn desktop pc (en die is notabene ouder).
Mijn hypothese is dat dit aan de SSD kan liggen.
Als ik onder Apparaatbeheer naar de eigenschappen van de SSD ga en op het tabblad Gebeurtenissen klik zie ik staan:
16-5-2019 Apparaat gemigreerd.
16-5-2019 Apparaat geconfigureerd (disk.inf).
16-5-2019 Apparaat gestart (disk).
Dit doet mij vermoeden dat hij eerder in een andere machine heeft gezeten en door de vorige eigenaar is overgeplaatst naar deze laptop.
Ik heb Piriform Speccy geïnstalleerd. Volgens Speccy geeft SMART van de SSD voor alle attributen goed aan in de kolom Status (oftewel, de SSD heeft ogenschijnlijk geen defecten).
Als ik Google op Samsung MZ7LN256HCHP-000L7 dan kom ik op deze pagina uit:
pricewatch: Samsung PM871 2,5" 256GB
Kort:
SSD-type:3d v-nand (TLC)
SSD eigenschappen: Trim
540MB/s Lezen (sequentieel)
280MB/s Schrijven (sequentieel)
97.000IOPS Lezen (random 4K, QD32)
74.000IOPS Schrijven (random 4K, QD32)
Hier word ik als leek op zich niet veel wijzer van, behalve dan dat de schrijfsnelheid flink achter blijft bij de leessnelheid.
Zit ik nu op het juiste denkspoor door te stellen dat de SSD de reden zou kunnen zijn dat die downloads zo vreemd traag verlopen? Weet iemand hier überhaupt de reden waarom een download op het allerlaatste moment ineens langdurig stokt?
Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2