Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen met traagheid op Core i7 laptop met Samsung SSD.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-11 20:51
Ik ondervind wat vreemde problemen met traagheid op mijn net gekochte tweedehands laptop:
Merk en type: Lenovo Thinkpad T550
Videochip : Intel HD Graphics 5500
Werkgeheugen : 8GB single channel DDR3
Totale opslagcapaciteit : 256GB (Samsung MZ7LN256HCHP-000L7)
CPU : Intel Core i7-5600U (Klokfrequentie 2,59GHz/Maximale turboklokfrequentie 2,60GHz)

De traagheid doet zich voor bij downloaden (dus op momenten dat er data naar de SSD geschreven wordt).
Ik heb Google Chrome gebruikt (nieuwste versie).

Ik heb in Chrome een download (Openshot) gedaan die keurig verliep tot hij op 0kb bleef steken en daar bleef hij vervolgens een hele tijd op staan alvorens het downloadproces als voltooid te melden.

Idem voor het bijwerken van Chrome naar de nieuwste versie, dat duurde ook ontstellend lang vergeleken met wat ik gewend ben van mijn desktop pc (en die is notabene ouder).

Mijn hypothese is dat dit aan de SSD kan liggen.

Als ik onder Apparaatbeheer naar de eigenschappen van de SSD ga en op het tabblad Gebeurtenissen klik zie ik staan:
16-5-2019 Apparaat gemigreerd.
16-5-2019 Apparaat geconfigureerd (disk.inf).
16-5-2019 Apparaat gestart (disk).

Dit doet mij vermoeden dat hij eerder in een andere machine heeft gezeten en door de vorige eigenaar is overgeplaatst naar deze laptop.

Ik heb Piriform Speccy geïnstalleerd. Volgens Speccy geeft SMART van de SSD voor alle attributen goed aan in de kolom Status (oftewel, de SSD heeft ogenschijnlijk geen defecten).

Als ik Google op Samsung MZ7LN256HCHP-000L7 dan kom ik op deze pagina uit:
pricewatch: Samsung PM871 2,5" 256GB
Kort:
SSD-type:3d v-nand (TLC)
SSD eigenschappen: Trim
540MB/s Lezen (sequentieel)
280MB/s Schrijven (sequentieel)
97.000IOPS Lezen (random 4K, QD32)
74.000IOPS Schrijven (random 4K, QD32)

Hier word ik als leek op zich niet veel wijzer van, behalve dan dat de schrijfsnelheid flink achter blijft bij de leessnelheid.

Zit ik nu op het juiste denkspoor door te stellen dat de SSD de reden zou kunnen zijn dat die downloads zo vreemd traag verlopen? Weet iemand hier überhaupt de reden waarom een download op het allerlaatste moment ineens langdurig stokt?

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2

Alle reacties

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-11 18:51
Test eens even met AS SSD en post hier de screenshot van het resultaat. Download knop is helemaal onderaan: https://www.alex-is.de/PH...wnloads.php?download_id=9

Ik heb zelf ook een T550 met i7-5600U en Sandisk SSD en die presteert naar mijn aanvoelen ook ondermaats en dat lijkt mij te liggen aan de cpu. Als ik task manager open zet en zo wat volg wanneer ik bezig ben, zit die toch wel dikwijls op veel cpu gebruik, alsof die cpu aan de trage kant is. Naar ik het aanvoel is die trager dan m'n T520. Als ik test met AS SSD komt daar geen abnormale traagheid uit.

[ Voor 55% gewijzigd door Dikke Foaf op 16-06-2019 08:23 ]

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 19:57
en download ook meteen https://www.samsung.com/s...roduct/consumer/magician/ deze zou je een indicatie kunnen geven hoe de SSD er voor staat en of er misschien wat instellingen verkeerd staan.

• Uruk-Hai
Afbeeldingslocatie: https://www.ivokremer.nl/img/fora/t550-samsung-ssd-01.png

Afbeeldingslocatie: https://www.ivokremer.nl/img/fora/t550-samsung-ssd-02.png

Afbeeldingslocatie: https://www.ivokremer.nl/img/fora/t550-samsung-ssd-03.png

Afbeeldingslocatie: https://www.ivokremer.nl/img/fora/t550-samsung-ssd-04.png

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Welke antimalware / antivirus software heb je erop staan?

• Uruk-Hai
Het gaat hier om een door de vorige eigenaar vers geïnstalleerde kale Windows 10 installatie.

Afgezien van wat Windows 10 standaard al aan boord heeft staat er (nog) geen anti-malware op.
Maar dat lijkt mij ook niet relevant, want dit vreemde gedrag vertoonde hij direct bij het eerste gebruik en het enige dat ik tot nu toe gedaan heb is software downloaden van de officiële websites (op ninite.com na dan).

[ Voor 16% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-06-2019 10:11 ]

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Chipset drivers geïnstalleerd?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Uruk-Hai
Dat kan ik nog wel even doen, alle recente drivers gaan installeren. Ik had ze al gedownload.

Maar dan ben ik nog wel even bezig, want het zijn nogal wat drivers.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-11 22:01
Maak eens een nieuwe gebruiker aan, is het probleem dan nog zo?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Uruk-Hai
Ook een goed idee, zal ik straks ook even doen. Maar eerst de drivers installeren en dan testen.
Daarna nieuw user account aanmaken en nog een keer testen.

• Uruk-Hai
Ik heb alle drivers geïnstalleerd en daarna de download van Openshot nog een keer geprobeerd met Taakbeheer open om de processorbelasting gedurende het downloaden te controleren.

Wat ik zie is dat de processor minimaal belast wordt tijdens het downloaden, maar dat de belasting toeneemt gedurende de allerlaatste fase, als alle MB's binnen zijn maar Chrome nog niet aangeeft dat de download voltooid is. De CPU piekt gedurende die periode echter lang niet maximaal, hooguit zo'n 20%. Na zo'n 2-3 minuten is dit voorbij op het moment dat Chrome aangeeft dat de download klaar is en dan zakt de processorbelasting direct naar het nulpunt.

Ik ga het zelfde nu nog een keer proberen in een nieuw user account.

Update: nieuw user account is aangemaakt en de test is nogmaals uitgevoerd.
De resultaten zijn nu veel minder goed in plaats van beter. Tijdens het downloaden piekt de processor de eerste 40 seconden naar 100%, vervolgens naar 5% en tijdens de laatste kwart download naar tussen 40 en 60%. Na het voltooid teken van Chrome blijft hij pieken op gemiddeld 40%.

Vervolgens probeer ik met SHIFT DEL de download even snel weer te verwijderen, maar het duurt enorm lang voor hij daar mee begint.

Komt waarschijnlijk omdat dit een nieuw user account is en omdat er op de achtergrond van alles ingesteld wordt voor die nieuwe user.

Hoe dan ook, er is geen verschil in gedrag waarneembaar.

Ik ga nu nog een test doen met Edge. Kijken of de browser het verschil maakt.

[ Voor 40% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-06-2019 11:20 ]

• Mel33
Je hebt ergens een instelling dat hij de ram gebruikt en dat eerst volpompt en het dan naar de ssd pompt
Ram is nu nog veel sneller dan ssd dus misschien is het dat.

Succes

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Uruk-Hai
Het vreemde download gedrag zit hem in Chrome, want als ik met Edge dezelfde download doe dan rond die na het binnen halen van de laatste MB wel direct de download af.

Direct daarna schiet de processorbelasting echter naar 60% en vervolgens terug naar 30%.

Hij is op dit moment in het wilde weg aan het pieken, terwijl ik de laptop helemaal niet aanraak.

Ik denk dat ik er maar mee moet leren leven.

[ Voor 9% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-06-2019 11:33 ]

• Mel33
Ja Google Chrome slurpt eest jouw gegevens binnen natuurlijk (haha)

Heb je die chrome al eens gereset btw en ge-update?
En hoe is het met de nieuwe gebruiker

• Uruk-Hai
Hoe het met de nieuwe gebruiker is heb ik in mijn vorige posts al aangegeven. Er is geen verschil merkbaar.

Ik ga het hier voorlopig bij laten. Bedankt allemaal voor de tips & tricks _/-\o_

Ik denk dat ik verder ga met dit topic als ik de laptop langere tijd in gebruik heb en tegen problemen aan loop die echt storend zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-06-2019 11:44 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:34

DukeBox

loves wheat smoothies

Als hij download tot het eind en dan enige tijd blijft wachten dan lijkt het mij eerder in de hoek te zitten van antivirus. Zodra de download klaar is wordt deze dan gescanned en daarna pas 'vrijgegeven'.
Je kan het eens proberen met je realtime AV uitgeschakeld en ook de Microsoft cloud beveiliging.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Uruk-Hai
Is een goede overweging en het proberen waard. Op mijn desktop gebruik ik de gratis versie van Avast.
Die zal ik ook op de laptop gaan installeren en daarna de downloadtest herhalen.

Maar dat is van latere zorg. Ik ben nu wel even gaar van al dat tweaken en testen.

[ Voor 11% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-06-2019 11:49 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Ik had exact hetzelfde met een snelle (qua specs) Lenovo laptop (Y50-70 of iets dergelijks) met een verse, legale maar kale Windows 10 erop. Ik heb het kunnen verhelpen door vanaf de Lenovo website alle Windows 10 drivers voor dat model te downloaden en installeren: hij doet het nu prima.

Je SSD presteert niet slecht, de throughput vanuit het moederbord is alleen niet geweldig. Daarvoor moet het moederbord goede drivers hebben.

In jouw geval ging ik ook bij Lenovo alle drivers voor exact jouw type laptop downloaden en ze daarna installeren: de hele laptop knapte er qua snelheids-feel bij mij enorm van op.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-11 20:47
Ik ken dit beestje: Het is eigenlijk de goedkopere versie van de 960 EVO.
Deze heeft eigenlijk S-ATA snelheden, maar dan op een M2 / NMVE formaatje.

En ja, de ~280 MB a 300 MB/sec zijn de max. schrijfsnelheden (Dat is ongeveer 2x sneller dan een snelle HDD of vergelijkbaar met de goedkoopste S-ATA SSD)

Aan jou de keus: vervangen of met de Windows instellingen aan de gang ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Uruk-Hai
Ik had exact hetzelfde met een snelle (qua specs) Lenovo laptop (Y50-70 of iets dergelijks) met een verse, legale maar kale Windows 10 erop. Ik heb het kunnen verhelpen door vanaf de Lenovo website alle Windows 10 drivers voor dat model te downloaden en installeren: hij doet het nu prima.
Vreemd... ik heb maar liefst 18 drivers gedownload en geinstalleerd en geen enkel verschil gemerkt.
Die van de chipset zaten daar ook bij.

[ Voor 52% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-06-2019 11:54 ]

• Uruk-Hai
D_Jeff schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:52:
Ik ken dit beestje: Het is eigenlijk de goedkopere versie van de 960 EVO.
Deze heeft eigenlijk S-ATA snelheden, maar dan op een M2 / NMVE formaatje.
Dat klopt niet, ik weet zeker dat mijn SSD een 2,5inch SATA SSD is.

Oh wacht... ik zie nu dat jouw reactie op twee manieren leesbaar is. Je bedoelt neem ik aan dat de 960 EVO ook die beroerde SATA schrijfsnelheid heeft.

Nou ja, no way dat ik een op zich goede SSD nu al ga vervangen. Ik heb er nog amper ervaring mee. Wie weet valt het op de langere termijn nog wel mee.

[ Voor 32% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-06-2019 11:59 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-11 20:47
Zo bedoel ik het indd ;)
Om het simpel te houden: De huidige SSD is geen snelheidsmonster. Ik denk als je een 850Pro (S-ATA) erin zet (een voorbeeldje), je al wat verschil kan merken.
Daarnaast laten een enkele youtube filmpjes zien dat de T550 ook een M2 aansluiting heeft, dus je hebt keuze.

Omdat vervanging niet aan de orde is:
Zaken waarmee je rekening kunt houden:
- Defrag uit
- Zoek even wat er geschreven wordt over Windows WriteCache settings (in Device Manager). Er zijn bepaalde Samsung modellen die iets beter presteren door met die setting te spelen.
- AHCI of Intel RAID? indien het laatste, zorg dat je naast de chipsetdrivers ook de Intel RAID drivers hebt
(In de BIOS te zien - met F2 of F9 kom je daarin -- 1 vd 2, weet het even niet precies)
- Chrome: Hardware versnelling in gebruik?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Uruk-Hai
D_Jeff schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:12:
Daarnaast laten een enkele youtube filmpjes zien dat de T550 ook een M2 aansluiting heeft, dus je hebt keuze.
Deze: YouTube: Inside Lenovo's Thinkpad T550

Ik wist niet eens dat de mogelijkheid er in zat :)

[ Voor 3% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-06-2019 12:21 ]

• Uruk-Hai
Yes!!! Ik heb het nu eindelijk goed werkend :)

Wat ik gedaan heb is het volgende:

Gaan naar https://pcsupport.lenovo....s/thinkpad-t550/downloads

Onder Componenten aanvinken: Opslag

Intel Rapid Storage Technology Driver downloaden en installeren.

Avast Free installeren.

Nogmaals de download van Openshot starten.

Nu is er geen enkele vertraging meer na het binnen halen van de laatste MB 8)

Mijn dank is groot beste mede-Tweakers!

Pagina: 1