Maximale kabellengte en zekering/aardlek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:05
Voor een weiland feestje moet ik 5kW aan verbruikers aan een kabel van 320 meter hangen. Aan het eind van die 320m komt een verdeelkast waar de 230v verbruikers in geplugd worden. Van wat ik heb begrepen is er een 3x80A 380v aansluiting. Ik heb een tabel gezien met daarin een minimale ader doorsnede vs lengte en vermogen en daar kom ik op een kabel van 5x6mm2. Nu heb ik gehoord dat dat niet zomaar kan omdat bij een dergelijke lengte de automaten bij de vaste aansluiting niet zullen afschakelen als er iets gebeurt met de kabel (vanwege de hoge weerstand). Is dit werkend te maken of moet ik dan met vuistdikke kabels gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
80A bij 380V.. hmm mja dan heb je wel een wat vermogen weg te stoken in je kabels...

maar 5x6mm² is volgens de tabellen mogelijk? houden ze dan de spanningsval aan over de kabel? of iets anders? en welke beperkingen heb je verder?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
6mm2 voor 80A? Of heb je dat berekend aan de hand van de 5 kW? 6mm op die afstanden zou ik MAXIMAAL 32A over voeren, dat is ~20kW dus daar kom je niet aan.

Maar wil je die kabel betrekken? Klinkt als een eenmalig iets, ik zou een zwerfkast en kabel huren; de verhuurder kan je precies vertellen wat je dan nodig hebt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Paul schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 23:18:
6mm2 voor 80A? Of heb je dat berekend aan de hand van de 5 kW? 6mm op die afstanden zou ik MAXIMAAL 32A over voeren, dat is ~20kW dus daar kom je niet aan.

Maar wil je die kabel betrekken? Klinkt als een eenmalig iets, ik zou een zwerfkast en kabel huren; de verhuurder kan je precies vertellen wat je dan nodig hebt.
idd vond het ook al wat aan de dunnere kant lijken :)

TS zou natuurlijk aan het begin van de kabel nog extra kunnen zekeren met 3x 16A :? kan je nog steeds genoeg trekken :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
@SMSfreakie

misschien dat ik de specs van de vaste aansluiting verkeerd heb begrepen, ik ben hier niet helemaal in thuis. De wens is simpel, 5kw (is omhoog afgerond) in een verdeelkast/paddestoel op een afstand van 320m. Ik vond deze tabel en kwam op een doorsnede van 6mm. Dat je niet ongebreideld vermogen door x kabellengte kan trekken snap ik, alleen het verhaal over niet afschakelende automaten was mij helemaal niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je praat dan niet over 80A maar over 8A (80A staat bij 50kw)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-04 08:36

Genius-General

Expect the Unexpected

Zo’n vermogen over zo’n afstand? Ik zou toch eerder naar een 10 a 16mm2 neigen. Kijk eens hier,Is een generator ook een optie? edit: na een avond stappen zeg je niet altijd de juiste dingen😁

[ Voor 17% gewijzigd door Genius-General op 16-06-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Genius-General schreef op zondag 16 juni 2019 @ 03:53:
Zo’n vermogen over zo’n afstand? Ik zou toch eerder naar een 10 a 16mm2 neigen. Kijk eens hier,Is een generator ook een optie?
Ik heb hem zo ingevuld en kom weer op 6mm2

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jSPhmDZf/Knipsel.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:33
leecher schreef op zondag 16 juni 2019 @ 08:51:
[...]

Ik heb hem zo ingevuld en kom weer op 6mm2

[Afbeelding]
Je hebt dan ook een 13A installatieautomaat?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
Wat Xander zegt. Plus een kleine veiligheidsfactor aanhouden kan natuurlijk ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
13A zal dan denk ik 16A worden... Of 10A maar das misschien weer te krap?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
SMSfreakie schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:12:
13A zal dan denk ik 16A worden... Of 10A maar das misschien weer te krap?
ik neem aan dat ik dan max 3,8kw aan verbruikers kan aansluiten? Dat is op zich niet onoverkomelijk.

@Xander
geen idee dat moet ik dan eens checken.

overigens is dit topic vooral voor mijzelf om wat te leren en enigszins idee te krijgen waarop ik moet letten en naar vragen, want zo te lezen is dit iets voor iemand die hier meer verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
leecher schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:51:
ik neem aan dat ik dan max 3,8kw aan verbruikers kan aansluiten?
ls je er een 230v haspel gebruikt klopt dat, maar eerder had je het over verdeelkast en krachtstroom / driefasenaansluiting. Dan kom je met 16A een stukje verder (zo'n 10 kVA) :)

Maar, ga je spullen kopen, of ga je huren?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:33
@Xander
geen idee dat moet ik dan eens checken.
Waarom vul je dan 13A in? :P

De soort en waarde van de voorbeveiliging zijn bepalend voor de kabel die je moet leggen. Dus bepaal eerst het een, en bereken dan het ander. Als straks blijkt dat je in moet prikken op een WCD achter een C-automaat i.p.v. een B-automaat dan halveert de maximale kabellengte... Ofwel je mag ineens 16mm² leggen i.p.v. 6mm². Of je moet aan het begin van je kabel nog een beveiliging plaatsen.

Die tool die je gebruikt van Draka is trouwens voor vaste installatiekabel (YMVK), dat is anders dan een soepele aansluitleiding (bijvoorbeeld rubber snoer). Dat verschil zit echter in de thermische belastbaarheid, niet in de maximale kabellengte bij kortsluiting, dus in dit geval kun je met die tool uit de voeten. (Lees: je moet vanwege de lengte de kabel flink dikker dimensioneren, bij die dikte hoef je je niet meer druk te maken of de leiding te warm wordt want je hebt een relatief lage stroom door een relatief dikke geleider, dan doen het mantelmateriaal en de installatiemethode er niet meer zo toe).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]
ik neem aan dat ik dan max 3,8kw aan verbruikers kan aansluiten? Dat is op zich niet onoverkomelijk.
Hoezo 3,8kW, hoe berekende je dat? Als je bedoelt 10 x 380, dan is dat niet correct, evenmin trouwens als dat de huidige 400V zou zijn, Want bij 10A en fasespanning 230V is dit 2300VA per fase of wel 2,3kW bij cosphi = 1. Bij 3 fasen wordt dat dus 6,9kW en dat is ruim boven die 5kW. Kortom, heb je nu maar één fase of alle drie? Als je de belasting over drie fasen kan verdelen, en in totaal niet meer dan die 5kW nodig hebt, dus 1,67kW per fase, dan kun je inderdaad een tussenkastje plaatsen met drie lichtere smeltpatronen, waardoor je met de eis van bij kortsluiting snel te kunnen afschakelen met aanmerkelijk dunnere kabel kan volstaan. Zie hiervoor ook bovenstaand bericht van Xander. Begrijp je nu de berekende waarden rechts in de rekenhulp met goed of fout er voor? Terwijl alle vermelde doorsneden wel voldoen aan de eis m.b.t. warmteontwikkeling. De rekenhulp houdt dus twee aspecten in de gaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Waarschijnlijk omdat dat wel vaker fout voorgerekend wordt. Sowieso een rare manier van uitrekenen, maar als de wortel 3 ook nog wordt weggelaten klopt er inderdaad niks meer van. Die oude tabellen lijken ook allemaal uit te gaan van 220V ipv 230

Gewoon direct aan het begin afzekeren met B16 krachtgroep en aan het eind wat met B10 enkelfase in de paddestoel. Kun je nog steeds 6,6 kW nominaal stoken en hoef je niet te dimensioneren voor de kortsluitstroom van een 80A hoofdzekering 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Vraag anders ook eens na hoe de krachtstroomaansluiting waarop je wilt inpluggen afgezekerd is, want die zal ws niet direct achter de hoofdzekeringen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zat even te kijken naar de prijzen om zulke kabels en verdeelkast te huren maar dan kom je al snel aan de 150-200 euro. Is het niet een heel stuk makkelijker om een stroomaggregaat te huren voor 50 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 16-06-2019 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Xander schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:24:
[...]

Waarom vul je dan 13A in? :P
Omdat ik dan op die 5x6mm2 uitkom :P
Paul schreef op zondag 16 juni 2019 @ 13:55:

Maar, ga je spullen kopen, of ga je huren?
Huur
Ernemmer schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:20:
Ik zat even te kijken naar de prijzen om zulke kabels en verdeelkast te huren maar dan kom je al snel aan de 150-200 euro. Is het niet een heel stuk makkelijker om een stroomaggregaat te huren voor 50 euro.
Ook geen gek idee. Dank allen voor het meedenken. Ik kan niet alles volgen met mijn Havo-natuurkunde skills (bij die 3 fasen houdt het wel een beetje op) dus ga het in zijn geheel wegleggen bij iemand die er wel verstand van heeft :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:53:
Waarschijnlijk omdat dat wel vaker fout voorgerekend wordt. Sowieso een rare manier van uitrekenen, maar als de wortel 3 ook nog wordt weggelaten klopt er inderdaad niks meer van. Die oude tabellen lijken ook allemaal uit te gaan van 220V ipv 230

Gewoon direct aan het begin afzekeren met B16 krachtgroep en aan het eind wat met B10 enkelfase in de paddestoel. Kun je nog steeds 6,6 kW nominaal stoken en hoef je niet te dimensioneren voor de kortsluitstroom van een 80A hoofdzekering 8)7
Dat kan natuurlijk, alles op de subgroepen is dan uitstekend beveiligd. Maar de kabelweerstand dient nog steeds laag genoeg te zijn om bij een kortsluiting in die kabel deze snel genoeg te kunnen uitschakelen. Hoe zwaarder dan de zekering is, hoe dikker de kabel moet zijn. Alleen de vraagsteller is er wellicht bij gebaat om zo'n tijdelijke voorziening niet te duur te laten zijn. En dat kan maar op één manier, dunnere kabel met zekeringen van een lagere waarde. Alleen zul je dan genoegen moeten nemen met wat minder dan die 6,9kW

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 16-06-2019 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@Techneut ; daarom zeg ik ook dat hij die kabel direct aan het begin moet afzekeren. Dimensioneren voor kortsluitstroom van B16 is wat vriendelijker voor de portemonnee dan dimensioneren voor C80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Mocht het tijdelijk zijn (met een klein budget) zou ik een B16 automaat plaatsen en daarna 10mm2 ymvk-as gebruiken. Dan heb je wel maximaal 3.3kw beschikbaar en bij 16A een spanningsval van 20V over de kabel. Mocht er kortsluiting aan het einde van de kabel ontstaat en de zekering springt niet brand er alleen maar een kabel uit op een weiland.

Mocht je echt 5kw nodig hebben dan zal je een b25 automaat moeten gebruiken samen met een 16mm2 kabel.

Mocht het langdurig zijn zonder budget restrictie zou ik 16mm2 gebruiken bij 16 en 25mm2 bij 25.

Budgettechnisch voor een avond of dag zou een generator van 6kw goedkoper zijn verwacht ik. (6.6kw te koop voor 600 euro bij HBM, ongeveer 70 euro per dag te huur bij Boels.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hier in de buurt is ook zo'n veld waar wel eens een feesttent wordt neergezet. Ik blijf me verbazen over hoe vaak daar van die dieselaggregaten neergezet en opgehaald worden. Volgens mij hadden allang een keer een grondkabeltje onder dat veld kunnen trekken, net zoals op het marktplein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Waarom vraag je het dan niet aan de verhuurder die weet dit soort dingen waarschijnlijk uit zijn hoofd :)
ga het in zijn geheel wegleggen bij iemand die er wel verstand van heeft :9
Dat dus :P

Als ik bij Boels kijk, 25m 32A 3-fase kost € 14,52, heb je er 12.8 voor nodig. Kabels lopen nooit recht, dus zeg 15 stuks (275m). Kost € 217

https://www.boels.nl/hure...en/stroomaggregaat-10-kva en https://www.boels.nl/hure.../kabels/verdeeldoos-400-v kosten samen 130.

https://www.boels.nl/hure...n/stroomaggregaat-5.200-w kost € 48 minder in verhuur maar je gaat richting max belasting, je moet tijdens het feest 3x bijvullen, ik vermoed dat het ding meer herrie maakt en je moet een 32A CEE-form op een 16A aansluiting zien te krijgen.

Die 10 KVa heeft weer als nadeel dat transport lastiger is, maar met een aanhanger kom je een heel eind (ding weegt 380 kilo, waarschijnlijk zonder brandstof, dus reken daar nog 50 kilo extra.

Oh, en informeer / onderhandel vooraf over de kleine letters zodat ze niet achteraf met allemaal extra kosten komen waardoor het 2x zo duur wordt:
excl. kosten voor onderhoud, brandstof, olie, slijp- en slijtage, transport, reiniging, accessoires en diverse toebehoren, eventuele milieuheffingen en toeslag voor schade-afkoop- en brand-/diefstalregelingen.
Er zijn meer verhuurders, maar vaak staan de prijzen niet online :P
Ik zie nu ook http://www.pol-hoogwerkers.nl/ die lijkt wat goedkoper maar dan heb je E achter B nodig want dat begint bij 800 kilo :P

kabeltjekabel schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:03:
Hier in de buurt is ook zo'n veld waar wel eens een feesttent wordt neergezet. Ik blijf me verbazen over hoe vaak daar van die dieselaggregaten neergezet en opgehaald worden. Volgens mij hadden allang een keer een grondkabeltje onder dat veld kunnen trekken, net zoals op het marktplein.
Ik weet niet wat daar de afstand is, maar vergis je niet in graafkosten, vergunningen, etc. Ook heel afhankelijk van wie de grond is tussen de locatie waar het punt komt en de locatie waar het vandaan moet komen. Als ik de 320 meter van TS neem, en de eerste de beste hit van Google voor grondkabel dan kom ik op € 2500 voor alleen al de kabel. Daar kun je 19 keer een aggregaat voor huren bij Boels :P

[ Voor 19% gewijzigd door Paul op 16-06-2019 21:59 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 06:04
Een YMVK-as huren wordt lastig denk ik :P
Ik zou inderdaad ook voor een aggregaat gaan, een 10-15kVA modelletje zoals bovenstaand is prima. Zijn ook nog wel vrij stil.
Die stalen frame dingen moet je vermijden, is leuk voor je boormachine maar minder voor je audioapparatuur.
Anders moet je met 63A 5x16 CEE kabels in de weer, en die wegen nogal wat. De 32A 5x6 versie kun je maximaal afzekeren met 3x10A op 400m en dit is net te weinig voor 5kW, bovendien hou je amper spanning over.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Paul schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:55:
[...]

[...]
Ik weet niet wat daar de afstand is, maar vergis je niet in graafkosten, vergunningen, etc. Ook heel afhankelijk van wie de grond is tussen de locatie waar het punt komt en de locatie waar het vandaan moet komen. Als ik de 320 meter van TS neem, en de eerste de beste hit van Google voor grondkabel dan kom ik op € 2500 voor alleen al de kabel. Daar kun je 19 keer een aggregaat voor huren bij Boels :P
Allemaal in bezit van één partij (inclusief het net!) en 150m (straat volgen, korter als je onder het veld door gaat) verderop staat er een trafohok met 10 kV aansluiting. Op 250m staat er nog eens een gloedjenieuwe trafo aan datzelfde 10 kV net en ik durf te wedden dat als ik op trafohunt ga ik er nog wel een paar kan vinden op soortgelijke afstanden.

Ik zal het eens als idee indienen :+ .

Kan ook zijn dat het regeltjesgezeur is voortkomende uit de toch wat aparte positie van deze partij

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-06-2019 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Kijk ook eens hoe je uitkomt met afzekeren met 6A. Weliswaar zit je dan met drie fasen wat krap met het beschikbare vermogen 4140VA, maar die eerder genoemde 5kW was meen ik begrepen te hebben vrij ruim berekend. Dus stel dat die 4140VA wel genoeg is, dan kom je op minimaal 4mm2 en dat scheelt voor zo'n lange kabel toch wel een slok op een borrel met 10mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 23:11

Illusion

(the art of)

Techneut schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:27:
Kijk ook eens hoe je uitkomt met afzekeren met 6A. Weliswaar zit je dan met drie fasen wat krap met het beschikbare vermogen 4140VA, maar die eerder genoemde 5kW was meen ik begrepen te hebben vrij ruim berekend. Dus stel dat die 4140VA wel genoeg is, dan kom je op minimaal 4mm2 en dat scheelt voor zo'n lange kabel toch wel een slok op een borrel met 10mm2.
Als je naderhand voor je crew een huis-tuin-en-keuken frituurpan aansluit om wat te snacken, ga je al ruim over die 6A heen..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-05 15:40
6A lijkt me wel heel krap ja. De grote vraag is eigenlijk; gaat dit regelmatig voorkomen? Zo ja, dan zou ik zeker een vaste aansluiting overwegen. Grondkabel is misschien duur, maar het eet geen brood. Zo niet, dan is een aggregaat, ondanks dat je 'm ondertussen bij moet vullen e.d., toch de makkelijkste oplossing.
Let wel, alleen al de grondkabel gaat zomaar over de 1000 euro (5x10mm2, moet je de kabel wel lager dan 3x80a afzekeren). Het hangt dus echt af van hoe vaak je er gebruik van gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Eén ding nog, er wordt steeds opnieuw door sommigen verwezen naar die 80A. Het mag duidelijk zijn dat dat dit helemaal niet hoeft, dit zijn namelijk vrijwel zeker de hoofdzekeringen van het netwerkbedrijf en niet die van een afgaande groep. Logisch dat je deze moet beveiligen met een veel lagere waarde. Voor 80A zou je met die eis van bij een kortsluiting snel kunnen afschakelen minimaal 70mm2 kabel moeten hebben! Natuurlijk zal zo'n zware kabel niet de bedoeling zijn, die 16A beveiliging is dan inderdaad het meest aan te bevelen, dan is de vereiste kabeldoorsnede nog te overzien. Met zekeringen van 10A zou je nog met een maatje dunner toe kunnen.

Ik moet zeggen dat dit een aardig vlotte rekenhulp is die http://drakanl.prysmiangroup.com/kabulator-nl vergeleken met zelf uit moeten rekenen, want dat is wel te doen, maar kost behoorlijk wat werk. Weliswaar is het voor vaste Draka kabel, maar enorm veel zal dat niet uitmaken.
Pagina: 1