Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-11 22:38
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor zonnepanelen op ons dak gezien verbruik van tegen de 3000 kWh per jaar en nu gaan we richting de 8000 a 9000 i.v.m. een elektrische auto.
Budget is niet zo'n punt, ik wil zoveel mogelijk panelen leggen op één dak. Ook maakt de kleur niet uit, ze zijn haast niet zichtbaar vanaf de openbare weg.
Aansluiting is 3x 25A, extra groepenkast is reeds geplaatst voor de laadpaal.

Nu hebben we bij twee partijen een offerte gekregen en het valt met toch een beetje tegen qua aantal panelen en kosten.

Situatie is als volgt:
Dak op Zuid zuid oost, 55 graden schuin.
In het midden zit een stuk minder schuin, i.v.m. het trapgat. Ook zit daar boven de CV/ventilatie pijpen.
Het dak grenst direct aan het dak van de buren (twee huizen aan één geschakeld), waardoor het dak van de buren in de ochtend voor schaduw kan zorgen.
Zonatlas

Enkele drone foto's (begin mei, 12:30):
Zonnepanelen 1

Zonnepanelen 2

Zonnepanelen 3

Aanbieder 1:
8x JA Solar 300Wp
1x SolarEdge SE2200 HD Wave
8x SolarEdge Optimizer P370
incl. installatie & 10 jaar installatiegarantie incl voorrijkosten

Geschatte opbrengst: 2232 kWh
Prijs ex btw: €3409
Legplan aanbieder 1

Aanbieder 2:
9x Phono Solar 315Wp
1x SolarEdge SE3000HD
9x SolarEdge Optimizer P370
incl. installatie

Geschatte opbrengst 2746 kWh
Prijs ex btw: €4011
Legplan aanbieder 2

Disclaimer: Het legplan van aanbieder 1 is het origineel, voor aanbieder 2 heb ik wat paint skills losgelaten, dus de afmetingen komen niet volledig overeen.

Ik zit met enkele vragen:
1. Hoe weet ik zeker dat ik het maximaal aantal panelen voor mijn dak krijg? Aanbieder 1 plaatst 6 panelen links en 2 rechts. Aanbieder 2 plaatst 4 panelen aan beide kanten en één horizontaal. Het lijkt mij dat hier meer mogelijk is toch? (maten heb ik nu niet beschikbaar, ga ik opzoeken)
2. Advies over de prijs, zijn de offerte realistisch? Ik zie op het forum meerdere prijzen voorbij komen rond de 3500-4000 voor 12 panelen, terwijl ik dat betaal voor maar 8 of 9 panelen.
3. Mis ik nog iets? Ik ben redelijk een leek in de zonnepanelen, maar wil het graag begrijpen en ook het beste krijgen. Ook als dat betekend dat ik initieel iets meer geld kwijt ben.

Alvast bedankt voor het advies.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan beter zoiets wegleggen, als je max. opbrengst wilt:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/duo-345wp-perc.html
https://www.winkelman-zon...llen/51742/?display=tiles
https://www.solar-bouwmar...uro-325wp-full-black.html

Maar zonder exacte maten van het dak is er weinig over te zeggen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:16
2. Advies over de prijs, zijn de offerte realistisch? Ik zie op het forum meerdere prijzen voorbij komen rond de 3500-4000 voor 12 panelen, terwijl ik dat betaal voor maar 8 of 9 panelen.
Het ligt er natuurlijk aan wat voor panelen je neemt en wat voor omvormer. Ik heb bij veel partijen offertes aangevraagd 2 maanden terug voor 12 panelen, en als je dan solar edge neemt kom je echt wel rond 4300-4400 euro uit (na btw teruggaaf). Enige die echt goedkoper was, was solar bouwmarkt.

• marteltor
Dat tweede legplan lijkt me minder goed dan het eerste. Volgens mij kun je het beste sowieso je bovenste ruimte volledig gebtuiken; daar heb je de meeste zon. De rij eronder zal meer schaduw pakken denk ik, zeker in de winter. Misschien loont het 6 panelen te nemen (helemaal bovenin) met hoge opbrengst, ipv 8 met iets mindere opbrengst.

• Remz
Ik ga dan toch eens proberen te achterhalen wat de exacte maten zijn.
Helaas staan die niet op de tekeningen die ik heb gekregen bij het huis.

Solar Bouwmarkt komt inderdaad goedkoper uit als ik het zelf samenstel, maar dan moet ik natuurlijk wel weten welke panelen gaan passen :)

Ik ga het 1e legplan eens voorstellen aan aanbieder 2, en kijken of er nog wat van de prijs af kan.
Ook denk ik dat het 1e legplan nog ruimte laat voor 3 extra panelen? (één links er bij, twee rechts er bij).

• marteltor
Mooiste zou zijn als je in je tuin ook een serre oid neemt en daar panelen op legt. Dan heb je ook WZW een aantal panelen. Fijn als het salderen wegvalt en je de auto wilt laden als je thuis komt van werk (iig in de zomer, als het lang licht is). Of heb je nog een tuinhuisje waar je ook nog eea op kwijt kan?

[ Voor 12% gewijzigd door marteltor op 15-06-2019 23:52 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik vind het altijd zo frappant dat al die installateurs voor solar edge gaan maar toch alleen panelen leggen waar nagenoeg geen schaduw is, daar is de solar edge toch voor, dus die eerste offerte kan ook 12 panelen, en met een beetje maar naar de rand van het dak gaan misschien zelfs 14.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• marteltor
Rol-Co schreef op zondag 16 juni 2019 @ 00:00:
Ik vind het altijd zo frappant dat al die installateurs voor solar edge gaan maar toch alleen panelen leggen waar nagenoeg geen schaduw is, daar is de solar edge toch voor, dus die eerste offerte kan ook 12 panelen, en met een beetje maar naar de rand van het dak gaan misschien zelfs 14.
Lijkt me juist wel schaduw op de 2e rij... Zeker in najaar

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je zegt dat het budget niet zo uit maakt en je zo veel mogelijk panelen wilt plaatsen. Als er dan toch optimizers gebruikt worden kan het legplan van aanbieder 2 prima met nog twee panelen in landscape extra?
Of aanbieder 1 en 2 combineren en links 8 en rechts 4 panelen voor in totaal 12 stuks.
Die zullen niet het meeste opleveren maar alles wat ze opleveren is puur extra winst, de kosten voor omvormers en leggen ben je toch al kwijt dus twee panelen extra is dan helemaal geen bezwaar lijkt me?

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 16-06-2019 00:34 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Remz
We zitten te denken aan een uitbouw in de komende jaren, dus daar zouden dan wel zonnepanelen op het dak kunnen komen. Echter zullen we dat combineren met een flinke verbouwing van de begane grond. En dat is zeker nog 2+ jaar verder.

@Tsurany
Klopt, we hebben het geld liggen en vinden het een fijn idee om zelf (deels) stroom op te wekken.
Het zou dus zonde zijn als we ruimte ongebruikt laten, terwijl daar wel rendement te halen is. De huidige aanbieders zitten nu op de 6 a 7 jaar terugverdien tijd. Als dat door wat schaduwpanelen omhoog gaat naar 8 of 9, is dat wat mij betreft het waard. We zijn van plan om hier meer dan 10+ jaar te gaan wonen.

• Rol-Co

Rol-Co

marteltor schreef op zondag 16 juni 2019 @ 00:14:
[...]

Lijkt me juist wel schaduw op de 2e rij... Zeker in najaar
Klopt, maar ze blijven ook weg bij de schoorsteen, dat hoeft toch niet.
Tsurany schreef op zondag 16 juni 2019 @ 00:32:
Je zegt dat het budget niet zo uit maakt en je zo veel mogelijk panelen wilt plaatsen. Als er dan toch optimizers gebruikt worden kan het legplan van aanbieder 2 prima met nog twee panelen in landscape extra?
Of aanbieder 1 en 2 combineren en links 8 en rechts 4 panelen voor in totaal 12 stuks.
Die zullen niet het meeste opleveren maar alles wat ze opleveren is puur extra winst, de kosten voor omvormers en leggen ben je toch al kwijt dus twee panelen extra is dan helemaal geen bezwaar lijkt me?
Precies dat! 4 panelen erbij en gaan.

@Remz
Uitbouw kan ook vol, je hebt zomaar geen 8000kWh per jaar opbrengst, ik heb zelf 11 stuks el cheapo op noord voor puur meer kWh, dus andere dakvlak kan ook nog. ;)

• machinist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-04 16:57
Ik zou me meer verdiepen in de nieuwe panelen, uitgevonden door een Nederlander en de TU delft, schijnen 10x neer op te brengen, zijn panelen met een soort warmte wisselaar systeem in 1, ik kas afgelooen week ergens dat die man ermee op de markt is gekomen. Ik weet ook dat deze man al een paar jaar dit systeem aan China leverde maar hij deed did in combinatie met zijn vaste baan en ging dus niet zo snel. Dat is dus veranderd. En 8 panelen geschatte opbrengst 2250 watt??? Dan ga je uit van de meest ideale situatie....ik heb 12 panelen en maximale was 3100 op een heel zonnige dag in het koude voorjaar

Verwijderd

Ik heb voor 10x sunrise 300wp

Solar edge SE 3500H die is inderdaad groter ingekocht dan nu nodig met oog op de toekomst

Ex btw een stuk minder betaald. betaald all in dan wat jij betaald

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2019 08:44 ]

• Toontje_78
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-07-2022
55° is spits; k zou enkel boven een rij laten leggen, zon komt maar een paar maand onderop. 2 stringen horizontaal voor max, en laat de optimisers maar zitten? Die stack van de buren zal t niet maken en de rest is gelijkmatig beschaduwd.

Met die dakhoek dak schat ik dat NNO niet zoveel zal doen (zoek kaartje met instraling/oriëntatie/hellingshoek http://www.uwzonnepanelen...zonnepanelen-plaatsen.php zegt toch nog 50% van optimaal)

• Rol-Co

Rol-Co

Toontje_78 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:10:
55° is spits; k zou enkel boven een rij laten leggen, zon komt maar een paar maand onderop. 2 stringen horizontaal voor max, en laat de optimisers maar zitten? Die stack van de buren zal t niet maken en de rest is gelijkmatig beschaduwd.

Met die dakhoek dak schat ik dat NNO niet zoveel zal doen (zoek kaartje met instraling/oriëntatie/hellingshoek http://www.uwzonnepanelen...zonnepanelen-plaatsen.php zegt toch nog 50% van optimaal)
Ja dus goedkope paneeltjes plaatsen, veel bang for buck, het hoeft geen efficientie racer te zijn maar heeft wel kWh nodig....
50% is nog best ok, ik heb met mijn noord nog geen 45% ;)

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-10 00:16
machinist schreef op zondag 16 juni 2019 @ 08:07:
Ik zou me meer verdiepen in de nieuwe panelen, uitgevonden door een Nederlander en de TU delft, schijnen 10x neer op te brengen, zijn panelen met een soort warmte wisselaar systeem in 1, ik kas afgelooen week ergens dat die man ermee op de markt is gekomen. Ik weet ook dat deze man al een paar jaar dit systeem aan China leverde maar hij deed did in combinatie met zijn vaste baan en ging dus niet zo snel. Dat is dus veranderd.
Heb je een bron?

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 08:14
Klinkt als PVT panelen, die zijn in verschillende vormen al lang te krijgen, maar zal wel weer ergens geroepen zijn dat het een nieuw wonder is...

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:11
@DJustin @SkyFlyer Laatste 3 berichten van @machinist waren bijna 5 jaar geleden. Nu opeens de vierde. Ik verwacht dat er in wel meer topics reclame zal worden gemaakt voor deze nog anonieme panelen ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Verwijderd

Er zijn panelen met een grotere opbrengsten maar zelfde afmetingen ( 96 x160) ik heb de panelen van Panasonic 330 watt piek met optimiser 12 stuks vorig jaar 4300kw opgeleverd .werken echt goed. Vergeet niet dat zodra het licht wordt de panelen al spanning geven niet zoveel natuurlijk als de zon schijnt maar toch

• CasperCJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-06-2022
Hallo.

Ik zie dat er een heleboel rommel wordt aangeboden ;).

Ik ben zelf een installateur van zonnepanelen, als budget echt geen probleem is dan raad ik zelf sunpower panelen aan en dan gelijk het parade paardje, namelijk de SP Max 400wp. Deze zijn fors duurder dan al die Chinese rommel maar dan heb je ook een paneel met 25 jaar garantie en met een eigen ingebouwde schaduw management systeem, klein weetje: Sunpower is ook de leverancier van panelen aan o.a het ISS ruimtestation.

Daarnaast plaats ik liever panelen met een SMA omvormer, waarom? Het klinkt allemaal heel leuk die optimizers maar als er één ding is waarvan je ervan uit kunt gaan dat het kapot gaat dan zijn het die dingen.

Wat betreft het aantal panelen is lastig te zeggen, je hebt namelijk een dak waarbij de buurman aan de zuidzijde zit? Dat zou betekenen dat vrijwel het hele dak behalve de bovenste rand in de schaduw ligt.

Panelen die dan eventueel heel veel in de schaduw liggen kunnen dan een aparte SMA "optimizer" krijgen. Het voordeel hiervan is dat niet alle panelen er een moeten hebben om het systeem te laten werken, in tegenstelling tot SolarEdge.

• CurlyMo
Het SE enthousiasme is hier op tweakers wat gematigder. Dat neemt niet weg dat wanneer de overgrote meerderheid van je panelen met zekerheid schaduw problemen zullen hebben SE best een aardige keuze is. Als alternatief zou ik niet voor SMA gaan, maar direct naar micro-omvormers. SMA is leuk wanneer er maar een paar panelen schaduw vangen per moment, anders is er alsnog te weinig spanning om mee te spelen. Helemaal als je ruim onder de 350V zit.

Verwijderd

CasperCJ schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:27:
Hallo.

Ik ben zelf een installateur van zonnepanelen, als budget echt geen probleem is dan raad ik zelf sunpower panelen aan en dan gelijk het parade paardje, namelijk de SP Max 400wp. Deze zijn fors duurder dan al die Chinese rommel maar dan heb je ook een paneel met 25 jaar garantie en met een eigen ingebouwde schaduw management systeem, klein weetje: Sunpower is ook de leverancier van panelen aan o.a het ISS ruimtestation.

Daarnaast plaats ik liever panelen met een SMA omvormer, waarom? Het klinkt allemaal heel leuk die optimizers maar als er één ding is waarvan je ervan uit kunt gaan dat het kapot gaat dan zijn het die dingen.

Wat betreft het aantal panelen is lastig te zeggen, je hebt namelijk een dak waarbij de buurman aan de zuidzijde zit? Dat zou betekenen dat vrijwel het hele dak behalve de bovenste rand in de schaduw ligt.

Panelen die dan eventueel heel veel in de schaduw liggen kunnen dan een aparte SMA "optimizer" krijgen. Het voordeel hiervan is dat niet alle panelen er een moeten hebben om het systeem te laten werken, in tegenstelling tot SolarEdge.
Mooi verkoop praatje 8)7 voor iets wat kapot gaat heb je garantie . Want SMA gaat natuurlijk niet kapot

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:58:
[...]

Mooi verkoop praatje 8)7 voor iets wat kapot gaat heb je garantie . Want SMA gaat natuurlijk niet kapot
Niet overdrijven. Genoeg verhalen dat SE optimizers de laatste tijd veel problemen geven. Dus los van dat je garantie hebt, neem je natuurlijk liever een systeem waarbij de kans op problemen zo laag mogelijk is. Die is lager met alleen een string omvormer zonder optimizers.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Het blijft een lastig dak, in de winter weinig opbrengst.
Mijn idee is precies wat CurlyMo zegt: micro omvormer.
Voor de meeste opbrengst niet alleen ZZO, maar ook het NNW dakdeel vol leggen
De APS micro's zou een goede zijn: http://www.apsmicroinverter.nl/

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hallo.

Die SP Max3 panelen zijn 3x duurder per paneel dan die "Chinese rommel".

Ik zie geen verdienmodel qua terugverdientijd voor SunPower... zelfs al zou ik iedere 10 jaar nieuwe (en uiteraard ook weer hogere capaciteit) panelen leggen dan ben ik met "Chinese rommel" goedkoper uit.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• marteltor
Opmerkingen over welke leverancier aan ISS leveren zijn ook totaal irrelevant. Leveranciers die dat noemen scoren bij mij een mentaal minpuntje. Het zegt namelijk niks. Net zoals het niks zegt dat Renault een F1 team heeft als ik een Renault Twingo wil kopen.

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:03:
[...]

Niet overdrijven. Genoeg verhalen dat SE optimizers de laatste tijd veel problemen geven. Dus los van dat je garantie hebt, neem je natuurlijk liever een systeem waarbij de kans op problemen zo laag mogelijk is. Die is lager met alleen een string omvormer zonder optimizers.
Nee hoor gaat er wat kapot vervangt de instalteur hem.gewoon onder garantie

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Tot nu toe heb ik dat er af en toe gezeur is met sma en 5 jaar garantie en na 7 jaar begint het gezeur. Dan geeft opeens niemand thuis, oude onderdelen zijn er niet, Bluetooth wordt niet meer geleverd.....
Niet dat het geen goede omvormers zijn maar men is wat zuur als je dubbel zoveel betaald voor helft van de garantie....

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Rol-Co

Rol-Co

Hallo.

Nou je hebt je marketing praatje weer gedaan he ;)
Paneeltjes van 450,- per stuk en een 1200,- omvormer. Voor 4-5 paneeltjes zijn die sunpowers ok maar met 12 stuks wordt dat toch een heel financieel plaatje voor de paneelkes alleen al.

Dat hij buren heeft met zo'n zelfde dak had hij denk ik wel gezien hoor, daarom is het allemaal onzeker hoeveel het gaat doen ivm schaduw, veel gokwerk.
Maar als je bijv beide dakvlakken vol gooit met 300W paneeltjes van net even 100,- kan hij er 50 plaatsen voor het zelfde geld als die 12 sunpowers van jou, wat brengt meer op denk je? ;)

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 10:19
Zonde om lage rendement panelen te pakken als je je gebruik er nu al makkelijk uithaalt. Hier ook SMA met SunPower. Paneelredement van investerin wordt natuurlijk wat lager als je de extreemste pakt, maar ik zie aanzienlijk meer opbrengst van mijn E20 327 Wp vs LG van mijn collega.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• marteltor
Wat denken jullie van dit idee (ben zelf ook pas net begonnen met deze hobby):
- 6 panelen hoog rendement (maar relatief voordelig), landscape aan zonzijde. Landscape ipv portret, omdat je dan minder last hebt van de schaduw. In portret valt de schaduw mogelijk maar op 1 busbar ipv op alle busbars bij portret. 2.136 wattpiek
- aan andere zijde 16 voordelige panelen. Twee rijen van 8 portret. Dit zijn wel full black panelen omdat ze zichtbaar zijn. Zouden pakweg 50% van geadverteerde rendement moeten kunnen halen op NNW ligging. Is 4800 wattpiek, maar bij 50% dus 2400 wattpiek.
- deze twee collectie van panelen ieder op een eigen string op één sma 5.0 omvormer

Als je ooit uitbouw neemt op zuid west dan kun je nog besluiten 8 panelen van je noordzijde te verhuizen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QmE4BQZJQFCf8BqW43Ui7I2g/thumb.jpg

Uitzoekpunten/zaken die ik niet weet:
- gaat dit goed als ze ieder op eigen string zitten?
- montage materiaal voor zonzijde klopt niet. Het is bedoeld voor panelen van 1.65m ipv de huidig geselecteerde 2m panelen.
- je zou moeten checken of aan de zonnige kant er wel 2 grote panelen van 2 meter naast elkaar kunnen, of dat je schoorsteen om trapgat dan in de weg zit
- zou de sma 5.0 goede keus zijn? Of zou de 4.0 al voldoende zijn zonder veel aftoppen?

Ex btw prijs is 5874 incl montage

[ Voor 12% gewijzigd door marteltor op 16-06-2019 15:28 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
@marteltor
16 panelen keer 39.9 volt open klem is 638.4. Bij koud helder weer en opeens geen netspanning is dat hoger dan 600 volt is boem SMA 5.0 stuk.

Als je 16 panelen op Noord wilt voor deze indeling neem dan of 2*8 parallel met y stekkers of haal jinko Maxims 290. Deze zijn begrensd op 35 volt open klem, dus nooit hoger dan 560 volt. Blije omvormer, blije @marteltor .
Het kan met een 4.0 en dat zekert prettiger af. Prijs is prima. Veel plezier!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• marteltor
Lardman schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:35:
@marteltor
16 panelen keer 39.9 volt open klem is 638.4. Bij koud helder weer en opeens geen netspanning is dat hoger dan 600 volt is boem SMA 5.0 stuk.

Als je 16 panelen op Noord wilt voor deze indeling neem dan of 2*8 parallel met y stekkers of haal jinko Maxims 290. Deze zijn begrensd op 35 volt open klem, dus nooit hoger dan 560 volt. Blije omvormer, blije @marteltor .
Het kan met een 4.0 en dat zekert prettiger af. Prijs is prima. Veel plezier!
ah kijk, dat soort dingen weet ik dus niet :p met die 290 jinko panelen komt max vermogen ook wat lager uit (16 panelen keer 10 watt), waardoor die sma 4.0 minder zal aftoppen.

Weet alleen niet of de TS ook de noord kant wel vol wil leggen...

• Rol-Co

Rol-Co

bobsnl schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:47:
Zonde om lage rendement panelen te pakken als je je gebruik er nu al makkelijk uithaalt. Hier ook SMA met SunPower. Paneelredement van investerin wordt natuurlijk wat lager als je de extreemste pakt, maar ik zie aanzienlijk meer opbrengst van mijn E20 327 Wp vs LG van mijn collega.
Top dus de jouwe halen een hogere efficientie, maar je hebt ook meer geld in je systeem als tvt dus komt het weer op het zelfde neer. ;)
Maar ts heeft wel ruimte, alleen niet ideaal, maar kan voor dat geld wel beide dakvlakken vol gooien en nog geld over houden.
Het is natuurlijk zonde om een noord oost vol te leggen met duur spul, dat doet al 50% en daar dan een heel klein beetje winst bij als het sunpowers zouden zijn, dat verdien je niet terug.
En een 325Wp all black paneel kost nog 140,- dus waarom niet.

• Remz
Lijkt me goed om dus nog eens op te meten hoeveel 300+Wp panelen er nou echt op passen, ik ga zelf wel de meetlint pakken en wat uittekenen, dat leg ik dan wel voor aan een aanbieder/installateur.

Voor de Noord oost kant zouden eventueel wat goedkopere panelen een optie zijn, alhoewel het me voor nu toch meer gaat om het dak wat sowieso zon vangt.
Panelen zoals SunPower gaan me toch even iets te ver.

Dus het idee van @marteltor spreekt me erg aan.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan redelijk makkelijk de pannen van je carport opmeten, en dan is het een kwestie van pannen tellen. (Mits de panhoogte gelijk is, op het huis)

Lijkt me geen makkelijk pannetje. Panhaken onder iedere pan?

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2019 16:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• marteltor
Remz schreef op zondag 16 juni 2019 @ 16:30:
Voor de Noord oost kant zouden eventueel wat goedkopere panelen een optie zijn, alhoewel het me voor nu toch meer gaat om het dak wat sowieso zon vangt.
Ik kan beamen wat hier al vaker is gezegd op GoT, namelijk dat het al snel een hobby wordt en je toch je dan vol wilt leggen ;-) uiteindelijk haal je het er financieel toch wel uit, als je er nog een tijd blijft wonen

• Rol-Co

Rol-Co

marteltor schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:39:
[...]

Ik kan beamen wat hier al vaker is gezegd op GoT, namelijk dat het al snel een hobby wordt en je toch je dan vol wilt leggen ;-) uiteindelijk haal je het er financieel toch wel uit, als je er nog een tijd blijft wonen
En met slecht weer (wat best wel voorkomt in NL) toch nog een redelijk vermogen/eigengebruik.

• DriekusFreak
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-11 08:19
Ik zou de panelen in dit geval niet in portretopstelling leggen. Schaduwlijnen zijn vanwege het buurdak meestal horizontaal. Als er dan schaduw op een paneel valt, brengt het hele paneel weinig meer op.

Suc6

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=7614

Verwijderd

Kwam op Tweakers voor een andere reden ( had advies nodig) en wist helemaal niet dat forum ook voor zonnepanelen al zo groot is. Interessant! Veel vragen over zonnepanelen. Kom ook uit de installatiebranche en kan hier uit ervaring goed advies in geven.Ben het helemaal eens. Pas op voor Chinese meuk en pv cowboys. Niet alle Chinese panelen zijn trouwens van slechte kwaliteit alleen garantie krijgen is altijd een probleem. Mocht je installateur er niet meer zijn kun je als consument fluiten naar je garantie. Zelf ook goede ervaring met Sunpower Panasonic en Solarwatt. Ik adviseer sowieso Europese inverters.Zelf goede ervaring met SMA en Fronius. Optimizers zou ik niet aan beginnen zeker niet wanneer schaduw ontbreekt. Kost alleen geld en electronica op het dak geeft altijd meer risico. Afhankelijkheid van Solaredge vind ik ook riskant. Verschillende merken stringinverters kunnen ook onderling makkelijker worden uitgewisseld. Wanneer Solaredge failliet gaat ben je de pineut.Succes .
[massage=59157006,noline]CasperCJ schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:27[/message]:
Hallo.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:03
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:11:
Kwam op Tweakers voor een andere reden ( had advies nodig) en wist helemaal niet dat forum ook voor zonnepanelen al zo groot is. Interessant! Veel vragen over zonnepanelen. Kom ook uit de installatiebranche en kan hier uit ervaring goed advies in geven.Ben het helemaal eens. Pas op voor Chinese meuk en pv cowboys. Niet alle Chinese panelen zijn trouwens van slechte kwaliteit alleen garantie krijgen is altijd een probleem. Mocht je installateur er niet meer zijn kun je als consument fluiten naar je garantie. Zelf ook goede ervaring met Sunpower Panasonic en Solarwatt. Ik adviseer sowieso Europese inverters.Zelf goede ervaring met SMA en Fronius. Optimizers zou ik niet aan beginnen zeker niet wanneer schaduw ontbreekt. Kost alleen geld en electronica op het dak geeft altijd meer risico. Afhankelijkheid van Solaredge vind ik ook riskant. Verschillende merken stringinverters kunnen ook onderling makkelijker worden uitgewisseld. Wanneer Solaredge failliet gaat ben je de pineut.Succes .
[...]
Garantie hebben en garantie krijgen zijn 2 verschillende dingen, probeer over 10 jaar maar eens garantie te claimen bij je failliete Europese fabrikant.

Je vergelijkt merken uit het top segment met merken uit het budget segment.
Voor de prijs van één Sunpower paneel koop je 2 tot 3 Chinese panelen, ik heb 20 panelen op mijn noord dak liggen, had ik daar Sunpower of Panasonic panelen geplaatst was mijn tvt >20 jaar 7(8)7

De Chinese string omvormers doen prima hun werk, enkel de monitoring portalen zijn een drama bij de goedkope omvormers, al moet ik zeggen dat de Sunny portal ook niet om over naar huis te schrijven is.
Na 3 weken ben ik al overgestapt naar PV output welke per 5 minuten mijn omvormer uitleest.

Wij plaatsen standaard omvormers van Solax, prima omvormer voor het geld, en wat voor ons een groot voordeel is, men heeft een fatsoenlijke Nederlandse helpdesk.

SolarEdge optimizers welke indOP ondersteunen kun je "unlocken" met een speciale SolarEdge tool waardoor je ze ook op een normale string omvormer kunt aansluiten

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Remz Op de dakkant naar de buren; alles landscape.
- Bovenste rij hoog rendement panelen zonder optimizers (Eventueel 2 rijen, 2e rij met optimizers?)
- Dan twee of drie rijen goedkope in serie met optimizers, eventueel met de bovenste rij parallel op een mppt
Vier rijen totaal.
- Andere dakkant helemaal vol met goedkope all-black op simpele onder gedimensioneerde string omvormer
(portrait?)

Ik zag hier gisteren tot mijn verbazing best nog veel zon op een -bijna- noord schuurdak later op de dag. (iets minder steil). Gaan ook panelen komen.

Laat de exacte maten hier nog weten, inclusief dak breedte, dan weten we ook de nok-nok afstand, voor een beter advies, en zoveel mogelijk dakvulling. Als we de aantallen, types en dakhoek weten kunnen we ook wat zeggen over de omvormer. Zie ook mijn sig.
:+ vergeet niet het dak van de buren wit te maken :+

edit: natuurlijk wel de panelen zo hoog mogelijk tegen de nok leggen, niet zoals in legplan te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 21-06-2019 09:10 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Verwijderd

Precies wat ik bedoel. Garantie geven is niet hetzelfde als garantie krijgen. Hier zit precies het probleem met veel producenten buiten Europa. De fabrikant geeft garantie, maar de importeur wordt volgens de wet fabrikant. Dit betekent dat de garantie geen juridische waarde vertegenwoordigd van de fabrikant in bijvoorbeeld China. Heb veel collega installatiebedrijven gesproken die hier al problemen mee hebben ondervonden. Ze krijgen geen garantie van de groothandel en worden doorverwezen naar de fabrikant in China. ik zeg succes! Natuurlijk kunnen ook bedrijven in Europa failliet gaan. Vandaar dat kwaliteit voor mij eerst komt. Je hebt altijd risico maar je kunt dit ook beperken. Iedereen moet voor zich zelf kiezen. Niets mis met goedkoop. maar heeft toch vaak een reden.Ik adviseer alleen maar bedrijven die al lang bestaan, lang bestaansrecht hebben en aantoonbaar betere kwaliteit leveren. je moet voor de lol eens gaan kijken op Facebook op Crapsolar. Heb zoveel shit zien langskomen. Ik wil en moet mensen uit mijn buurt over 10 jaar ook nog helpen . ik vind de prijsverschillen ook niet heel hoog. Dit scheelt vaak maar 2 jaar tvt. Totaal onbelangrijk bij solar. Rendement en risico zijn voor mij veel belangrijker.
205Gutmann schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:05:
[...]

Garantie hebben en garantie krijgen zijn 2 verschillende dingen, probeer over 10 jaar maar eens garantie te claimen bij je failliete Europese fabrikant.

Je vergelijkt merken uit het top segment met merken uit het budget segment.
Voor de prijs van één Sunpower paneel koop je 2 tot 3 Chinese panelen, ik heb 20 panelen op mijn noord dak liggen, had ik daar Sunpower of Panasonic panelen geplaatst was mijn tvt >20 jaar 7(8)7

De Chinese string omvormers doen prima hun werk, enkel de monitoring portalen zijn een drama bij de goedkope omvormers, al moet ik zeggen dat de Sunny portal ook niet om over naar huis te schrijven is.
Na 3 weken ben ik al overgestapt naar PV output welke per 5 minuten mijn omvormer uitleest.

Wij plaatsen standaard omvormers van Solax, prima omvormer voor het geld, en wat voor ons een groot voordeel is, men heeft een fatsoenlijke Nederlandse helpdesk.

SolarEdge optimizers welke indOP ondersteunen kun je "unlocken" met een speciale SolarEdge tool waardoor je ze ook op een normale string omvormer kunt aansluiten
Pagina: 1