Ik ben al een tijdje aan het kijken voor zonnepanelen op ons dak gezien verbruik van tegen de 3000 kWh per jaar en nu gaan we richting de 8000 a 9000 i.v.m. een elektrische auto.
Budget is niet zo'n punt, ik wil zoveel mogelijk panelen leggen op één dak. Ook maakt de kleur niet uit, ze zijn haast niet zichtbaar vanaf de openbare weg.
Aansluiting is 3x 25A, extra groepenkast is reeds geplaatst voor de laadpaal.
Nu hebben we bij twee partijen een offerte gekregen en het valt met toch een beetje tegen qua aantal panelen en kosten.
Situatie is als volgt:
Dak op Zuid zuid oost, 55 graden schuin.
In het midden zit een stuk minder schuin, i.v.m. het trapgat. Ook zit daar boven de CV/ventilatie pijpen.
Het dak grenst direct aan het dak van de buren (twee huizen aan één geschakeld), waardoor het dak van de buren in de ochtend voor schaduw kan zorgen.

Enkele drone foto's (begin mei, 12:30):

Aanbieder 1:
8x JA Solar 300Wp
1x SolarEdge SE2200 HD Wave
8x SolarEdge Optimizer P370
incl. installatie & 10 jaar installatiegarantie incl voorrijkosten
Geschatte opbrengst: 2232 kWh
Prijs ex btw: €3409

Aanbieder 2:
9x Phono Solar 315Wp
1x SolarEdge SE3000HD
9x SolarEdge Optimizer P370
incl. installatie
Geschatte opbrengst 2746 kWh
Prijs ex btw: €4011

Disclaimer: Het legplan van aanbieder 1 is het origineel, voor aanbieder 2 heb ik wat paint skills losgelaten, dus de afmetingen komen niet volledig overeen.
Ik zit met enkele vragen:
1. Hoe weet ik zeker dat ik het maximaal aantal panelen voor mijn dak krijg? Aanbieder 1 plaatst 6 panelen links en 2 rechts. Aanbieder 2 plaatst 4 panelen aan beide kanten en één horizontaal. Het lijkt mij dat hier meer mogelijk is toch? (maten heb ik nu niet beschikbaar, ga ik opzoeken)
2. Advies over de prijs, zijn de offerte realistisch? Ik zie op het forum meerdere prijzen voorbij komen rond de 3500-4000 voor 12 panelen, terwijl ik dat betaal voor maar 8 of 9 panelen.
3. Mis ik nog iets? Ik ben redelijk een leek in de zonnepanelen, maar wil het graag begrijpen en ook het beste krijgen. Ook als dat betekend dat ik initieel iets meer geld kwijt ben.
Alvast bedankt voor het advies.
Budget is niet zo'n punt, ik wil zoveel mogelijk panelen leggen op één dak. Ook maakt de kleur niet uit, ze zijn haast niet zichtbaar vanaf de openbare weg.
Aansluiting is 3x 25A, extra groepenkast is reeds geplaatst voor de laadpaal.
Nu hebben we bij twee partijen een offerte gekregen en het valt met toch een beetje tegen qua aantal panelen en kosten.
Situatie is als volgt:
Dak op Zuid zuid oost, 55 graden schuin.
In het midden zit een stuk minder schuin, i.v.m. het trapgat. Ook zit daar boven de CV/ventilatie pijpen.
Het dak grenst direct aan het dak van de buren (twee huizen aan één geschakeld), waardoor het dak van de buren in de ochtend voor schaduw kan zorgen.
Enkele drone foto's (begin mei, 12:30):
Aanbieder 1:
8x JA Solar 300Wp
1x SolarEdge SE2200 HD Wave
8x SolarEdge Optimizer P370
incl. installatie & 10 jaar installatiegarantie incl voorrijkosten
Geschatte opbrengst: 2232 kWh
Prijs ex btw: €3409
Aanbieder 2:
9x Phono Solar 315Wp
1x SolarEdge SE3000HD
9x SolarEdge Optimizer P370
incl. installatie
Geschatte opbrengst 2746 kWh
Prijs ex btw: €4011
Disclaimer: Het legplan van aanbieder 1 is het origineel, voor aanbieder 2 heb ik wat paint skills losgelaten, dus de afmetingen komen niet volledig overeen.
Ik zit met enkele vragen:
1. Hoe weet ik zeker dat ik het maximaal aantal panelen voor mijn dak krijg? Aanbieder 1 plaatst 6 panelen links en 2 rechts. Aanbieder 2 plaatst 4 panelen aan beide kanten en één horizontaal. Het lijkt mij dat hier meer mogelijk is toch? (maten heb ik nu niet beschikbaar, ga ik opzoeken)
2. Advies over de prijs, zijn de offerte realistisch? Ik zie op het forum meerdere prijzen voorbij komen rond de 3500-4000 voor 12 panelen, terwijl ik dat betaal voor maar 8 of 9 panelen.
3. Mis ik nog iets? Ik ben redelijk een leek in de zonnepanelen, maar wil het graag begrijpen en ook het beste krijgen. Ook als dat betekend dat ik initieel iets meer geld kwijt ben.
Alvast bedankt voor het advies.