Wifi lijkt vol, slecht verbinden of wegvallen van apparaten

Pagina: 1
Acties:
  • 3.600 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-07 15:49
Ik zoek een oplossing voor ons probleem. Sinds dit jaar zijn we helemaal in de smarthome apparaten geslagen.
Nu komen we op het punt dat het lijkt dat het Wifi vol begint te raken,
We hebben veel Smarthome apparaten, ongeveer 15 stuks, die allemaal op de Wifi (2,4Ghz) zitten.
Daarnaast nog Chromecast, PS4, de nodige laptops, tablets en smartphones.

We maken gebruik van de standaard T-Mobile router HG659. Hier lees ik al een maximum van 24 apparaten.
Er staan nog minstens 4 apparaten al klaar om op het wifi gezet te worden.

Mijn laptop krijgt ook geen verbinding meer tot het Wifi netwerk als er de 2,4Ghz geselecteerd wordt. 5Ghz gaat zonder problemen.

Nu ben ik al aan het rondkijken voor oplossingen. We hebben niet echt de mogelijkheid om overal kabels te trekken en onze printer op het zolder heeft behoorlijk de tijd nodig om te printen.

Zelf zit ik er over na te denken om voor eventueel een Mesh router systeem te gaan zoals de TPLink Deco M9+, vanwege ook zijn Zigbee functie en dergelijke (veel Hue en Tradfri lampen aanwezig)
Hier loop ik echter wel een beetje tegen de prijs aan, wat aan de hoge kant is.

Een sterke router kan ook, maar hier lees ik ook vaak de max van 24 apparaten.

Wellicht dat er nog andere oplossingen zijn?

Beste antwoord (via Koen87 op 18-07-2019 12:20)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:55
je zegt het eigenlijk zelf al, zet zoveel mogelijk apparaten al op 5ghz

voor geweldige wifi wil je ook graag zo dicht bij de zender zitten , moest je die centraler kunnen zetten zou dat ook helpen ..
liefst werk je dan natuurlijk met bekabelde accespoints...
indein dat echt niet kan kan je inderdaad kijken naar mesh (=wifi repeater met mooie naam) of wifi powerline (=zeer situatie afhankelijk)

een router heeft niet echt een limiet qua aantal apparaten ;.. meeste dhcp's laten 254 clients to, doch vanaf een 20-30 devices krijg je al snel last dat de antenne niet alle devices vlot kan bedienen...

technisch gezien hebben de meeste routers 3x 5ghz antenne ... sommige zelfs al 4x5ghz
voor echt drukke plaatsen kan je zelfs dingen zoals de ubiquiti proHD kopen, die hebben ook 4 antenne's maar die kunnen elks een apart device bedienen ,waar de "normalere" routers dit niet kunnen

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ijske
je zegt het eigenlijk zelf al, zet zoveel mogelijk apparaten al op 5ghz

voor geweldige wifi wil je ook graag zo dicht bij de zender zitten , moest je die centraler kunnen zetten zou dat ook helpen ..
liefst werk je dan natuurlijk met bekabelde accespoints...
indein dat echt niet kan kan je inderdaad kijken naar mesh (=wifi repeater met mooie naam) of wifi powerline (=zeer situatie afhankelijk)

een router heeft niet echt een limiet qua aantal apparaten ;.. meeste dhcp's laten 254 clients to, doch vanaf een 20-30 devices krijg je al snel last dat de antenne niet alle devices vlot kan bedienen...

technisch gezien hebben de meeste routers 3x 5ghz antenne ... sommige zelfs al 4x5ghz
voor echt drukke plaatsen kan je zelfs dingen zoals de ubiquiti proHD kopen, die hebben ook 4 antenne's maar die kunnen elks een apart device bedienen ,waar de "normalere" routers dit niet kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
Dus de oplossing gaat hem zitten in een router die wat centraler staat en dan zoveel mogelijk apparaten, die het aankunnen, op het 5Ghz netwerk zetten? Dan ga ik daar nu alvast mee beginnen of dat gaat helpen.
Ik wil altijd nog een bekabelde aansluiting aanleggen naar de TV. Deze staat centraler dan waar de modem staat van T-Mobile. Dan leg ik meteen 2 kabels aan zodat er 1 in de nieuwe router kan.
Nog een aanrader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-07 23:52
Denk dat je met een wat kwalitatiever AP moet gaan werken.
Zoiets kan al veel meer concurrent clients aan: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

De vraag is ook hoeveel data er over het netwerk moet. Als er een stel IP cams zijn dan kan je best deze afscheiden naar een apart wifi netwerk via een apart AP. (wel een verschillend kanaal gebruiken voor beide draadloze netwerken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
larsg schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 21:52:
Zoiets kan al veel meer concurrent clients aan: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

De vraag is ook hoeveel data er over het netwerk moet. Als er een stel IP cams zijn dan kan je best deze afscheiden naar een apart wifi netwerk via een apart AP. (wel een verschillend kanaal gebruiken voor beide draadloze netwerken)
Interessant, er liggen ook nog 4 IP camera's op de schap die geïnstalleerd gaan worden. Daarnaast is de deurbel dan ook een goed idee om dat hierop te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:44
larsg schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 21:52:

Het mooie van UniFi apparaten is dat hij in de WiFi-driver broadcast kan blokkeren van wireless client naar andere wireless clients, wat je al snel enorm veel airtime scheelt, vooral met veel wireless apparaten. Wireless naar bekabeld wordt het broadcast verkeer dan wel doorgelaten waardoor functies als dhcp gewoon blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

DJSnels schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 22:19:
Het mooie van UniFi apparaten is dat hij in de WiFi-driver broadcast kan blokkeren van wireless client naar andere wireless clients
Doe je dit via quest policy of is hier een andere manier voor?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:44
Is een instelling per SSID, niet perse alleen bij guest netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Ah, top...ga ik even mee testen!
Enable Multicast and Broadcast Filtering

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-07 21:59
Allereerst: hoe oud en welk merk type router heb je? Als je een wat oudere router hebt bestaat de kant dat het aantal gelijktijdige sessies nihiel is. Een moderne router gaat daar beter mee om.

Men is hier in dit forum nogal van het "direct adviezen" om unifi te gaan gebruiken. Het is inderdaad mooi spul maar 9 van de 10 x is het voor thuis overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Als je dat allemaal op wifi wil gaan doen (vooral ook die camera's en continu opnemen) ga je niet blij worden. Wifi camera leuk voor event driven connection maar verder niet. Je kan van alles willen maar zorg eerst voor een goede basis. Kijk daar eerst eens naar. Je netwerk is de basis maak die eerst op orde.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
Oortjes schreef op zondag 16 juni 2019 @ 07:59:
Allereerst: hoe oud en welk merk type router heb je? Als je een wat oudere router hebt bestaat de kant dat het aantal gelijktijdige sessies nihiel is. Een moderne router gaat daar beter mee om.

Men is hier in dit forum nogal van het "direct adviezen" om unifi te gaan gebruiken. Het is inderdaad mooi spul maar 9 van de 10 x is het voor thuis overbodig.
Wij hebben sinds eind vorig jaar T-mobile thuis.
De gebruikte modem is van het type: HG659.
Sinds vanochtend ben ik veel apparaten die kunnen, over aan het zetten naar het 5Ghz netwerk.
Dit resulteerde al gelijk dat mijn laptop nu ineens wel weer op het 2,4 Ghz netwerk komt.
Deze nu ook naar 5Ghz gezet.

Het is wel een feit dat deze in de meterkast hangt, echter krijg ik in het verste punt in de tuin wel gewoon de Sonos en wifi aan de gang. Wellicht een idee om de modem naar de woonkamer te verplaatsen.
Frogmen schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:29:
Als je dat allemaal op wifi wil gaan doen (vooral ook die camera's en continu opnemen) ga je niet blij worden. Wifi camera leuk voor event driven connection maar verder niet. Je kan van alles willen maar zorg eerst voor een goede basis. Kijk daar eerst eens naar. Je netwerk is de basis maak die eerst op orde.
Vandaar dat ook dit topic is geopend? Aangezien ik zelf een basis in gedachten had, de deco M9+. gooi ik het nu op het forum. Wat is dan een goede basis volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Koen87 Je vraagt om een goede basis en dat is alle vaste apparaten waar mogelijk bekabelen, kan dit niet kijk dan naar de mogelijkheden van eventuele meerdere bedrade AP's. Meen je dat dat allemaal niet kan, begin er dan niet aan of accepteer je problemen en uitdagingen.
Als laatste geloof niet de marketeers, maar vertrouw de techneuten, die moeten het uiteindelijk maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
[quote]Koen87 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 13:30:
[...]

Het is wel een feit dat deze in de meterkast hangt, echter krijg ik in het verste punt in de tuin wel gewoon de Sonos en wifi aan de gang.

[...]
wat je waarschijnlijk niet wist, is dat je dit keihard je complete wifi nekt...
je zender moet zoveel moeite doen om dat achterste puntje van je tuin te halen dat je bv chromecast vanvoor ook maar geduld moet hebben...

die antenne's kunnen maar 1 gebruiker tegelijk bedienen , en hoe sneller dat hij zn data naar de sonos kan verzenden,hoe sneller hij weer doorkan naar een andere gebruiker.

dat je daar nog sonos kan luisteren is leuk,maar dat zegt niks over hoe goed je signaal daar nog is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:54
Om even bij ijske aan te sluiten. Het gaat over sticky clients: http://wifinigel.blogspot...t-are-sticky-clients.html .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 08:06
lier schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 22:58:
Ah, top...ga ik even mee testen!
Enable Multicast and Broadcast Filtering
Besef je wel dat een DHCP request ook een broadcast is, ga je deze filteren op je WIFI dan kan je wel eens voor een verrassing komen te staan dat je geen IP's meer uitgedeelt krijgt.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
Frogmen schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:01:
@Koen87 Je vraagt om een goede basis en dat is alle vaste apparaten waar mogelijk bekabelen, kan dit niet kijk dan naar de mogelijkheden van eventuele meerdere bedrade AP's. Meen je dat dat allemaal niet kan, begin er dan niet aan of accepteer je problemen en uitdagingen.
Als laatste geloof niet de marketeers, maar vertrouw de techneuten, die moeten het uiteindelijk maken.
Tot op zekere hoogte gaat bekabelen wel, maar natuurlijk niet overal.
AP's bedraden vind ik inderdaad een goede optie.
ijske schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:11:
[quote]Koen87 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 13:30:
[...]

Het is wel een feit dat deze in de meterkast hangt, echter krijg ik in het verste punt in de tuin wel gewoon de Sonos en wifi aan de gang.

[...]
wat je waarschijnlijk niet wist, is dat je dit keihard je complete wifi nekt...
je zender moet zoveel moeite doen om dat achterste puntje van je tuin te halen dat je bv chromecast vanvoor ook maar geduld moet hebben...

die antenne's kunnen maar 1 gebruiker tegelijk bedienen , en hoe sneller dat hij zn data naar de sonos kan verzenden,hoe sneller hij weer doorkan naar een andere gebruiker.

dat je daar nog sonos kan luisteren is leuk,maar dat zegt niks over hoe goed je signaal daar nog is
Gelukkig komt dit maar sporadisch voor ;)

Het overschakelen van zoveel mogelijk apparaten naar 5Ghz heeft veel geholpen.
Volgende fase is 2 kabels trekken van de meterkast naar de woonkamer (1x internet, 1x IPTV)
Daar komt dan een AP / Router en gaan de apparaten (PS4 / TV / HEOS) aangesloten worden via de kabel.
Hierna verzoek ik nog een kabel te trekken naar het zolder, waar ook een AP komt te staan en een bekabelde verbinding naar de printer / homeoffice.
Zodoende kan ik de wifi van de Modem uitzetten en overschakelen op AP's

Loont het dan nog om Ubiquiti spul aan te schaffen? Of is een TP-Link / Linksys etc. goed genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
als je dingen zoals je ps4, pc etc allemaal bekabeld doet, dan bedient je accespoint nog enkel maar wat tablet's/smartphones ?

als je wensen niet meer zijn dan 3 telefoontjes die wel is wat youtuben op toilet bij wijze van , dan kan je prima verders met een setje tp-link eap225's denk ik

maar mooie oplossing heur ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-04 15:45
In zijn geval zou ik eerder voor een EAP 245 gaan. Hierdoor kunnen de IPcams gemakkelijk doorheen gaan. Prijs verschil is rond de 30 euro en deze zijn een pak stabieler dan de 225's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
ijske schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:48:
als je dingen zoals je ps4, pc etc allemaal bekabeld doet, dan bedient je accespoint nog enkel maar wat tablet's/smartphones ?

als je wensen niet meer zijn dan 3 telefoontjes die wel is wat youtuben op toilet bij wijze van , dan kan je prima verders met een setje tp-link eap225's denk ik

maar mooie oplossing heur ;)
Laptops, telefoons, tablets, sonos, 4x IP camera's, Deurbel, Wifi aangestuurde rolluiken, Chromecast en ik ben vast wat vergeten ;) ja dus, Nest Thermostat en 3x Protect
Binnenkort Nuki en geen idee wat meer in de toekomst.
PhanToM__ schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:58:
In zijn geval zou ik eerder voor een EAP 245 gaan. Hierdoor kunnen de IPcams gemakkelijk doorheen gaan. Prijs verschil is rond de 30 euro en deze zijn een pak stabieler dan de 225's.
De modem laat ik dan de routing doen, waardoor ik een switch in de woonkamer plaats voor de tv/ps4/heos en AP? IPTV gaat via een aparte kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
Ja hoor prima. Heb je al een switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
PhanToM__ schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:23:
Ja hoor prima. Heb je al een switch?
Nee, ik weet dat er veel verschil bestaat, echter nog niet in verdiept. Heb je een voorstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Koen87 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:36:
[...]

Nee, ik weet dat er veel verschil bestaat, echter nog niet in verdiept. Heb je een voorstel?
als je toch voor POE accespoints gaat, stel ik ineens een POE switch voor
scheelt weer 2 draden, inclusief een stopcontact, bij je tv...

bv een TP-Link TL-SG108PE (opgelet, is gewoon POE, niet POE+ , heeft met vermogen te maken)

als aantal draden/stopcontacten niet boeit , TP-Link TL-SG108
wil je zeker zijn dat je voldoende mogelijkheden hebt , voldoende sterke voeding , linksys LGS308MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
TL-SG108PE is een wannabe managed switch. In zijn geval zal ik zeker niet daarvoor gaan. Daar krijg je kopzorgen van.

Ik opteer voor de T1500G-10PS (TL-SG2210P). Futureproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
ijske schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:56:
[...]

als je toch voor POE accespoints gaat, stel ik ineens een POE switch voor
scheelt weer 2 draden, inclusief een stopcontact, bij je tv...

bv een TP-Link TL-SG108PE (opgelet, is gewoon POE, niet POE+ , heeft met vermogen te maken)

als aantal draden/stopcontacten niet boeit , TP-Link TL-SG108
wil je zeker zijn dat je voldoende mogelijkheden hebt , voldoende sterke voeding , linksys LGS308MP
POE is dan inderdaad interessant en een aansluiting in het stopcontact of het ophangen/neerzetten kan dan wat fraaier afgewerkt worden met maar 1 kabel.
PhanToM__ schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 19:44:
TL-SG108PE is een wannabe managed switch. In zijn geval zal ik zeker niet daarvoor gaan. Daar krijg je kopzorgen van.

Ik opteer voor de T1500G-10PS (TL-SG2210P). Futureproof.
De vraag die ik mij stel, is dat wel handig om in de woonkamer in/rond het tv-meubel zo'n switch neer te zetten. Internet komt bij de meterkast naar binnen en daar staat de modem nu ook.
Daarna gaan er 2 kabels (IPTV en Internet) naar de woonkamer. Later kunnen er vanuit de meterkast eventueel nog kabels gelegd worden naar de garage (later evt mantelzorgwoning) en de zolder.

Optie 1:
Wat eventueel ook een optie is, is om dan de managed switch in de meterkast te zetten en een unmanaged switch bij de tv-meubel?

Optie 2:
Modem ook naar de tv-meubel halen, managed switch daar neerzetten en de 2 kabels gebruiken voor naar de Modem en vanuit de switch terug de meterkast in en van daaruit verder.

Een betere vraag, waarom een managed switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je uberhaubt je modem wel richting je TV meubel halen op een normale manier? :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
SMSfreakie schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:16:
kan je uberhaubt je modem wel richting je TV meubel halen op een normale manier? :-)
Waarom niet? De glasvezelmodem blijft in de meterkast en er loopt een ethernet kabel vanuit die modem naar de T-Mobile modem

Het liefst heb ik natuurlijk zo min mogelijk apparaten op en rond het TV-meubel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
Koen87 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:00:
[...]

POE is dan inderdaad interessant en een aansluiting in het stopcontact of het ophangen/neerzetten kan dan wat fraaier afgewerkt worden met maar 1 kabel.

[...]

De vraag die ik mij stel, is dat wel handig om in de woonkamer in/rond het tv-meubel zo'n switch neer te zetten. Internet komt bij de meterkast naar binnen en daar staat de modem nu ook.
Daarna gaan er 2 kabels (IPTV en Internet) naar de woonkamer. Later kunnen er vanuit de meterkast eventueel nog kabels gelegd worden naar de garage (later evt mantelzorgwoning) en de zolder.

Optie 1:
Wat eventueel ook een optie is, is om dan de managed switch in de meterkast te zetten en een unmanaged switch bij de tv-meubel?

Optie 2:
Modem ook naar de tv-meubel halen, managed switch daar neerzetten en de 2 kabels gebruiken voor naar de Modem en vanuit de switch terug de meterkast in en van daaruit verder.

Een betere vraag, waarom een managed switch?
Ho... Het is niet zo zeer het managed gedeelte (alhoewel dat Vlans geen kwaad kunnen), maar eerder het feit dat er toch wel enorm veel traffic langs je switch gaat en ik heb de indruk dat uw toestellen alleen maar stijgen, dus een deftig switch die deze allemaal heel goed beheerd, vind ik wel een must.

Echter kan je voor een goedkopere versie gaan, maar ik denk wel dat je binnen de kortste keren een upgrade gaat uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
PhanToM__ schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:26:
[...]

Ho... Het is niet zo zeer het managed gedeelte (alhoewel dat Vlans geen kwaad kunnen), maar eerder het feit dat er toch wel enorm veel traffic langs je switch gaat en ik heb de indruk dat uw toestellen alleen maar stijgen, dus een deftig switch die deze allemaal heel goed beheerd, vind ik wel een must.

Echter kan je voor een goedkopere versie gaan, maar ik denk wel dat je binnen de kortste keren een upgrade gaat uitvoeren.
Eens met het feit dat er inderdaad veel meer traffic over het netwerk gaat komen.
De vraag is alleen deze switch dan niet veel centraler moet staan i.p.v. in de woonkamer. Of is het de verwachting dat de AP veel data zal gaan vereisen? Bedraad zal er namelijk niet veel meer op komen dan de apparaten om en rond de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
Ik snap de vraag niet zo goed. Waar dat de switch fysiek staat is volledig uw eigen keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
managed vs unmanaged heeft niks te maken met de maximale throughput van zo'n apparaat, beide zijn krak even snel....
heeft dus niks te maken met aantal devices je erop verbind ,of hoeveel snelheid die clients halen

het managed verhaal komt pas boven als je bv aparte netwerken wil maken voor bv gasten , uptime in het oog houden, dingen uitlezen zoals verbonden apparaten, traffiek errors bekijken in je lokale netwerk , bepaalde snelheden forceren op poorten, poorten trunken....en dat soort shit..

persoonlijk zou ik dat tientje extra er wel aan geven om voorbereid te zijn .... maar das iedereen voor zichzelf

sowieso nooit geen 2 kabels tussen 2 switches steken en denken "das extra snel"... dat werkt zo niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
PhanToM__ schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:02:
Ik snap de vraag niet zo goed. Waar dat de switch fysiek staat is volledig uw eigen keuze.
Ik verwacht 2 switches nodig te hebben dan ivm verschillende ruimtes.
Voor het gemak de IPTV even buiten beschouwing gelaten.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TgYWBfs/2019-06-20-13-35-14-Window.png
ijske schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:18:
managed vs unmanaged heeft niks te maken met de maximale throughput van zo'n apparaat, beide zijn krak even snel....
heeft dus niks te maken met aantal devices je erop verbind ,of hoeveel snelheid die clients halen

het managed verhaal komt pas boven als je bv aparte netwerken wil maken voor bv gasten , uptime in het oog houden, dingen uitlezen zoals verbonden apparaten, traffiek errors bekijken in je lokale netwerk , bepaalde snelheden forceren op poorten, poorten trunken....en dat soort shit..

persoonlijk zou ik dat tientje extra er wel aan geven om voorbereid te zijn .... maar das iedereen voor zichzelf

sowieso nooit geen 2 kabels tussen 2 switches steken en denken "das extra snel"... dat werkt zo niet ;-)
Duidelijk, hierboven heb ik even een idee opgezet wat ik er van denk te maken voor nu.
Later kan er dan nog een AP bij komen die op zolder komt of in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1113455

Verkeerde post.

[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 1113455 op 20-06-2019 17:03 . Reden: Verwijderen AUB ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_OlVeld
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-06-2022
Vanaf gisteren, het moment dat ik 3 nieuwe smart-lampen wilde instellen via mijn 2.4Ghz netwerk, geeft dit netwerk aan dat het "toegangspunt tijdelijk vol" is.

Zoals @Koen87 beschrijft heb ik alles al zoveel mogelijk gedaan. Alleen zijn er erg veel smart-home dingen die aan het 2.4Ghz netwerk 'nodig' zijn. Dit alleen met een standaard Connectbox van Ziggo (eind 2021 ontvangen en firmware update gehad volgens mij).

De routing heb ik al automatisch gedaan, 5- en 2.4Ghz dus gesplits. WifiSpots (Ziggo) uitgeschakeld.

Wanneer ik een Sonos speaker in de tuin, verste punt van de router (woonkamer, +/- 1,5m van de binnenkomende aansluiting) wil laten koppelen met de Wifi (Sonos heeft 2.4Ghz nodig), is dat geen enkel probleem. Hetzelfde geld voor een Wifi-camera in de schuur (nog iets verder weg).

De DHCP e.d. optimaal ingesteld.

Ik lees een aantal zaken over 'betere' routers of mesh netwerken. Maar kan geen wijs uit hetgeen ik nu nodig zou hebben.

Ik ga ervan uit dat er t.z.t. wel een aantal andere smart-home dingen bij komen, maar heel veel niet.

Wie heeft de gouden tip voor me?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
The_OlVeld schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:40:
Wie heeft de gouden tip voor me?
Zou je even een nieuw topic willen starten? Het overnemen van het topic van iemand anders is niet gewenst.[/]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.