Ik heb een aantal Message-ID's van berichten die in de jaren '90 op usenet geschreven zijn.
Op mijn blog had ik links staan naar Dejanews, zodat je deze berichten kon lezen, omdat het de bronnen waren voor mijn informatie. Maar lang geleden is Dejanews overgekocht en sindsdien gaat steeds meer functionaliteit kapot, onder andere het zoeken en linken op Message-ID werkt niet meer. Als je nu zoekt naar bijvoorbeeld "Jad15.64651$k22.374524@flipper" dan vind je alleen mijn blogpost die naar dat bericht linkt, maar niet het originele Usenet news bericht zelf.
Hoe kan ik de oude usenet berichten lezen en er naar linken?
Wat ik al geprobeerd heb was heel arbeidsintensief:
Op mijn blog had ik links staan naar Dejanews, zodat je deze berichten kon lezen, omdat het de bronnen waren voor mijn informatie. Maar lang geleden is Dejanews overgekocht en sindsdien gaat steeds meer functionaliteit kapot, onder andere het zoeken en linken op Message-ID werkt niet meer. Als je nu zoekt naar bijvoorbeeld "Jad15.64651$k22.374524@flipper" dan vind je alleen mijn blogpost die naar dat bericht linkt, maar niet het originele Usenet news bericht zelf.
Hoe kan ik de oude usenet berichten lezen en er naar linken?
Wat ik al geprobeerd heb was heel arbeidsintensief:
- Sommige van de Message-ID's zijn te vinden in Google, doordat Google ze ooit in Google Groups heeft zien staan. Maar voor de meeste geldt dit niet;
- Vroeger waren er veel meer websites met usenet archieven dan alleen Dejanews, maar de sites waarvan ik me de naam herinner bestaan niet meer;
- Bij archive.org kan je complete sets berichten downloaden, maar die archieven beginnen pas rond het jaar 2000 dus daar staan de meeste berichten die ik zoek niet in.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”