Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:26
Mijn eerste vraag-om-hulp-topic in al die jaren hier.

Ik heb een probleem met de ethernet aanlsuiting op mijn laptop.
Het gaat om een Dell Latitude 7270.
Deze laptop heeft een gigabit aansluiting, maar blijft steken op 100. Dit staat ook bij de ethernet-opties in Windows 10 pro (64 bit).
ethernet 100

Ik weet zeker dat het ooit gewerkt heeft omdat ik een nieuwe snelheid van Ziggo kreeg en via deze laptop (bekabeld) de nieuwe snelheid heb getest: 250mbit.

Als ik google vraag, krijg ik meestal oplossing met nieuwe/andere kabels of aansluitingen.

In eerste instantie dacht ik uiteraard dat het de kabel was. Dus ik in de meterkast met een andere kabel direct op de router aangesloten. Nog steeds 100mbit.
Andere kabel en poorten geprobeerd, nog steeds 100mbit.

Op mijn telefoon een speedtest gedaan via wifi, 250mbit. Er zijn dus wel apparaten die boven de 100mbit uitkomen.

Toen bedacht ik me dat ik nog een laptop van mn werk bij me had. Die op de oorspronkelijke netwerkkabel aangesloten, en jawel: 1000mbit.

Het ligt dus niet aan de kabels/router.
Dus ik een nieuwe driver van Dell gedownload: Geen effect. Nieuwe driver van Intel: Geen effect.

Ik sta nu op t punt om een re-install te doen van Windows. Maar dat doe ik liever niet eigenlijk.

Iemand een geniaal idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:01

3DDude

I void warranty's

eigenschappen --> Configure --> Link speed
En anders in dat dialoog venster onder advanced kan je wellicht de speed instellen

Andere kabel --> heb je dat ook ?
Of alleen deze die het voor je andere laptop wel doet?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Netwerkkaart/poort stuk? Bij eigenschappen een limiet ingesteld? Gezien het de kabel en de andere apparatuur niet is blijft alleen de hardware in je laptop en de configuratie over.

Software uitsluiten is makkelijk te doen met een Linux USB stick met een Live OS er op zodat je het snel kan testen. Doet die het wel, dan zit het in Windows (driver of instellingen). Werkt dat ook niet, dan zit het in hardware (poort of firmware).

[ Voor 88% gewijzigd door johnkeates op 15-06-2019 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Het gekke is dat ik bij een andere driver wel een uitroepteken bij de driver settings kreeg. Daarbij stond dat mijn adapter wel hogere snelheden aan kon maar de "host" niet. Daarom dacht ik eerst dat het aan de kabel/switch/router lag.

Ik heb meerdere kabels geprobeerd, waarbij de laptop van mijn werk (HP) wel 1000 haalt, bij alle kabels.
Dus zoals johkeates al aangeeft lijkt het echt aan de laptop te liggen.

Als ik bij de driver de speed&duplex de snelheid op 1000 zet (ipv auto) dan krijg ik geen verbinding.

Ik kan eens kijken of ik een linux dingetje kan maken. Ik ga daar even mee aan de slag.

Edit

Linux gaf ook aan 100mbit. Ik denk dus dat de poort stuk is.

Ik had nog een usb3 gigabit ethernet kabelding liggen. Die heb ik nu aangesloten en heb nu wel 1000mbit.
Jammer dat het zo moet, wellicht tijd voor een nieuwe laptop ;)

Dank voor het meedenken @3DDude , @johnkeates !

[ Voor 26% gewijzigd door rinkel op 15-06-2019 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Check voor de zekerheid de fysieke poort nog even, als er verbogen contactpinnen in zitten kan dat ook wat verklaren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik had daar idd al even naar gekeken. Kan zo niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Hmm, da's jammer; was een makkelijke fix geweest. Niks aan te doen. De Ethernet jack zit edge-mounted op het moederbord en kort daarachter een SMD scheidingstrafo, als een van die een losse pin heeft (van de Rx/Tx paren voor Gigabit) verklaart dat waarom alles tot 100Mbit FD wel werkt maar daar boven dus niet.

Voor dit model het repareren waarschijnlijk niet meer waard om dat je voor zo'n moederbord (kaal) weinig betaalt, en zelfs met 1 uurtje werk en 2x verzendkosten al meer kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ja idd.
Ik kan m eens open maken en kijken of ik er makkelijk bij kan. Ik ben wel handig met een soldeerbout.
Maar voor nu werkt dit wel. Het kost me alleen een USB-poort.

offtopic:
Ik heb deze laptop van mijn oude werkgever overgenomen, erg fijn ding. Het is een i5 maar voelt veeeel sneller dan de HP i7 van mn werk, beide hebben een SSD.
Maar goed, da's offtopic.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 15-06-2019 18:47 ]

Pagina: 1