[TransIP] VPS, DNS instellen voor e-mail

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 10:56
Ik heb voor mezelf een VPS bij transip gehuurd.
Nu heb ik er op het moment 2 websites op draaien.
Een is voor mezelf, heb daar eigenlijk geen email voor nodig, en 1 website die ik voor iemand anders regel. Hij heeft echter het domeinnaam bij Hostnet gekocht.

Nu heb ik de dns wel aangepast dat het verkeer juist naar mijn vps wordt gestuurd ipv naar hostnet, maar de mail lukt me nog niet helemaal. Ik heb de tutorials van transip een beetje gevolgd om de mail werkend te krijgen voor mijn eigen website, dit werkt nu ook. Maar voor die andere website nog niet.

Wat er denk ik moet gebeuren? :

1.
Volgens transip moet ik de het onderstaande in de DNS zetten, maar als ik dat probeer bij Hostnet geeft hij een error weer.

NaamTTLTypeWaarde
@5 minTXTv=spf1 include:_spf.transip.email ~all.
transip-A._domainkey5 minCNAME_dkim-A.transip.email.
transip-B._domainkey5 minCNAME_dkim-B.transip.email.
transip-C._domainkey5 minCNAME_dkim-C.transip.email.
x-transip-mail-auth5 minTXTbd0742d9ce663518aaaaaaaa06ad08a55ac6f61df1fbab159a8b1ea649b

2.

In Exim staat onder 'begin routers'
transip_email:
domains = ! local_domains

Moet hier dan ook nog de domeinnaam staan die niet van transip is?

Beste antwoord (via kameleleon op 25-06-2019 18:00)

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
kameleleon schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:41:
[...]

[Afbeelding: dns]

lijkt me goed zo?
TTL staat op 300 btw
Een snelle test in mijn account leert mij dat Hostnet het net wat anders aanpakt.

Je mag er x-transip-mail-auth.domeinnaam.xyz. van maken ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Niet online
Het zorgeloos mailen is om te versturen vanaf je VPS zonder dat je hoeft te kijken naar je IP-reputatie en het regelen van DKIM in je mailtje.

Allereerst, welke error krijg je te zien bij Hostnet wanneer je de DNS-records probeert toe te voegen?
Voor mail ontvangen heb je bij Hostnet ook nog een MX-record nodig, dit zie ik niet in je overzicht staan.
Ook dient er achter een spf-record (je eerste record) geen . te staan. Is dit een typo of probeerde je het zo in te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
daupie schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 15:35:
Het zorgeloos mailen is om te versturen vanaf je VPS zonder dat je hoeft te kijken naar je IP-reputatie en het regelen van DKIM in je mailtje.

Allereerst, welke error krijg je te zien bij Hostnet wanneer je de DNS-records probeert toe te voegen?
Voor mail ontvangen heb je bij Hostnet ook nog een MX-record nodig, dit zie ik niet in je overzicht staan.
Ook dient er achter een spf-record (je eerste record) geen . te staan. Is dit een typo of probeerde je het zo in te voeren?
De error die ik krijg bij het invullen van die
daupie schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 15:35:

Bij het invoeren van die dkim regels kreeg ik : De hostname van het record komt niet overeen met de naam van de zone

maar hoeven die dan niet, moet ik een mx regel instellen met : 10 mx.transip.mail ?

Die punt in die spf was een typo idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yeebo
  • Niet online
kameleleon schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:49:
[...]

Bij het invoeren van die dkim regels kreeg ik : De hostname van het record komt niet overeen met de naam van de zone
maar hoeven die dan niet, moet ik een mx regel instellen met : 10 mx.transip.mail ?
Wat betreft je DKIM-records, het kan zijn dat Hostnet de volledige domeinnaam wilt hebben. Bijvoorbeeld:
transip-A._domainkey wordt transip-A._domainkey.example.org.
transip-B._domainkey wordt transip-B._domainkey.example.org.
transip-C._domainkey wordt transip-C._domainkey.example.org.

Je MX-record dient te verwijzen naar je mailserver (als je het ontvangen ook door je VPS wilt laten uitvoeren). Je kan het bijvoorbeeld zo doen:
MX = mail.example.org.
mail.example.org. A 1.1.1.1
mail.example.org. AAA 2606:4700:4700::1111

(uiteraard example.org en de IP-adressen vervangen door de juiste).

En je dient alle records aan te maken, dus MX, SPF, het TXT-verificatierecord, de DKIM-records en eventueel DMARC.

[ Voor 26% gewijzigd door Yeebo op 15-06-2019 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@kameleleon ik heb je titel even gewijzigd, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
Sorry voor het late reageren, had het prive even druk. Ik heb alle regels er nu in kunnen krijgen behalve de 'x-transip-mail-auth' regel. Wanneer ik hem probeer toe te voegen komt er 'Het record bevat geen hostname' te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Niet online
kameleleon schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:58:
Sorry voor het late reageren, had het prive even druk. Ik heb alle regels er nu in kunnen krijgen behalve de 'x-transip-mail-auth' regel. Wanneer ik hem probeer toe te voegen komt er 'Het record bevat geen hostname' te staan.
Je weet zeker dat je hem op TXT hebt staan?

(Daarnaast quote of tag @ diegene waar je op reageert even, ik kwam nu toevallig langs je topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
daupie schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:36:
[...]

Je weet zeker dat je hem op TXT hebt staan?

(Daarnaast quote of tag @ diegene waar je op reageert even, ik kwam nu toevallig langs je topic).
dns

lijkt me goed zo?
TTL staat op 300 btw

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Niet online
kameleleon schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:41:
[...]

[Afbeelding: dns]

lijkt me goed zo?
TTL staat op 300 btw
Een snelle test in mijn account leert mij dat Hostnet het net wat anders aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
daupie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:47:
[...]

haaa top, hij doet het!

hardstikke bedankt! ben nog een beetje een n00b met dns regels enzo haha.
De mail doet het nu ook :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Even een paar extra check vragen:
1. Heb je de mailpoorten al open gezet op je VPS? https://www.transip.nl/kn...rten-van-vps-inschakelen/
2. Heb je TransIP al als relay ingesteld op je VPS? https://www.transip.nl/kn...ps-mailservice-instellen/

[ Voor 9% gewijzigd door TwArbo op 25-06-2019 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
TwArbo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:16:
Even een paar extra check vragen:
1. Heb je de mailpoorten al open gezet op je VPS? https://www.transip.nl/kn...rten-van-vps-inschakelen/
2. Heb je TransIP al als relay ingesteld op je VPS? https://www.transip.nl/kn...ps-mailservice-instellen/
1. Nee, maar dat hoeft toch ook niet nu ik de mailservice van transip gebruik?
2. Dit heb ik helemaal gevolgd ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Niet online
kameleleon schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:14:
[...]

Als je de relay gebruikt hoeft deze poort inderdaad niet open aangezien het alleen om uitgaand 25 gaat, en dit verstuur je via de relay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
kameleleon schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:14:
[...]

daupie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:37:
[...]

Als je de relay gebruikt hoeft deze poort inderdaad niet open aangezien het alleen om uitgaand 25 gaat, en dit verstuur je via de relay.
1. Die moet je wel open zetten als je bijvoorbeeld verbinding wilt maken met de SMTP van jouw eigen server of met de IMAP van jouw eigen server. Relay is enkel verzendende mail vanaf de server. Dus deze wordt niet direct gebruikt vanaf jouw eigen mail client op je computer/telefoon/tablet/etc. Pas als jouw server de mail weer doorstuurt naar de volgende "horde" in zijn route.

[ Voor 14% gewijzigd door TwArbo op 25-06-2019 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Niet online
TwArbo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:05:
[...]

[...]

1. Die moet je wel open zetten als je bijvoorbeeld verbinding wilt maken met de SMTP van jouw eigen server of met de IMAP van jouw eigen server. Relay is enkel verzendende mail vanaf de server. Dus deze wordt niet direct gebruikt vanaf jouw eigen mail client op je computer/telefoon/tablet/etc. Pas als jouw server de mail weer doorstuurt naar de volgende "horde" in zijn route.
Alleen SMTP poort 25 uitgaand staat dicht bij TransIP, inkomend niet. De mailpoorten hoeven in de situatie van TS dus niet open.
Pagina: 1