Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3-Axu5
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-06-2024
Goeiedag!

Ik heb een Panasonic 4K UHD speler en een LG Oled 4K televisie maar wanneer ik bepaalde films afspeel zie ik veel ruis en de kwaliteit is niet zo goed. Bij de films van Transformers vind ik geen ruis en is de beeldkwaliteit super. Maar bij andere films zoals Batman vs Superman en Star wars Rogue One is er veel ruis te zien.

Wanneer ik Transformers draai zegt de 4K speler dat het 4k draait en de televisie zegt Dolby Vision. Wanneer ik de andere films erin stop is het hetzelfde alleen zegt de TV dan dat het HDR is.

De televisie die ik heb is de Oled 4K 55 Inch C7V. De UHD speler is van Panasonic type DP-UB824.

Nu weet ik niet of het aan de opnames ligt of de instellingen van mijn speler en tv. Natuurlijk heb ik al ruis reductie geprobeerd wat met de settings te spelen maar niks beters gevonden. Het zou mij wel raar lijken als het aan de opnames ligt. Ik ben wel niet een echte kenner van dit soort dingen dus alle tips en kritische punten zijn welkom. :)

Mijn excuses als dit de verkeerde plaats is om dit te posten maar ik wist niet goed waar anders.

Alvast bedankt om dit even te lezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-05 18:02
In het menu van de speler, moet je ook nog aangeven of je lcd of oled kijkt. (instellingen- Hdmi - geavanceerd) Tevens zijn niet alle films met Dolby vision. (zie je bv ook met Netflix wel ogf geen dolby vision) De tv springt automatisch naar dolby vision als die aanwezig is

Ik heb dezelfde combi (C7-UB824), maar ruis ben ik nog niet tegengekomen. Misschien eens een nieuwe/andere HDMI kabel proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ruis op een hdmi kabel? Dat is digitaal. Het signaal is er of het is er niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 21:02

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Veel films zijn helemaal niet geschoten in 4k, die zijn opgeschaald. Daarnaast wordt er overmatig film grain toegevoegd om dat upscalen wat onzichtbaarder te maken, en omdat het hip is. Dat is waarschijnlijk wat je ziet. Op sites als https://4kmedia.org/real-or-fake-4k/ kun je checken of je film überhaupt 4k is.
Anoniem: 93986 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:18:
Ruis op een hdmi kabel? Dat is digitaal. Het signaal is er of het is er niet.
Dat is een wijdverspreide misvatting. Er kunnen artefacts in het beeld en haperingen in het geluid voorkomen bij een slechte HDMI-verbinding. Er zit dus wel degelijk iets tussen 'signaal' en 'geen signaal'.

[ Voor 38% gewijzigd door Bart ® op 16-06-2019 09:59 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dat klopt. Ik vereenvoudig misschien iets teveel maar ruis is zeker niet iets wat voorkomt bij een slechte hdmi verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrrack
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-08-2022
Het is misschien ook nog de moeite waard om te kijken naar instellingen rondom sharpening op zowel de tv als de Blu-ray speler. Het is mogelijk film grain (al dan niet kunstmatig toegevoegd op een digitale bron) die wordt versterkt doordat een van beide een flinke hoeveelheid sharpening toepast. Bij een goede bron is er in feite geen extra verscherping te of ruis reductie nodig.

Op welke beeldinstelling staan beide? Meestal levert film/cinema/professional/thx (of welke term de fabrikant er dan ook aan heeft gehangen) het meest accurate beeld op en zijn overbodige functies uitgeschakeld.
Vind je andere aspecten van de film modus niet prettig kijken maar is het ruis probleem wel verhopen neem dan alleen die instellingen uit de de modus over die van invloed zijn op de ruis die je eerder zag.

Los van de instellingen hebben bepaalde films meer film grain of ruis. Dat is een keuze van de filmmaker. Dat in zijn geheel proberen weg te poetsen heeft andere nadelen zoals het verlies van scherpte en extra artefacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Dit heeft verder weinig met fotografie te maken, dus even een schopje naar Televisies & Beamers.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3-Axu5
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-06-2024
Dankuwel allemaal! Ik ga al de tips is uitproberen. Ik zal hier op de pagina laten weten wat het resultaat is. :)

Edit: Heb een nieuwe kabel gekocht en het is opgelost. Bedankt iedereen. :)

[ Voor 25% gewijzigd door N3-Axu5 op 23-07-2019 13:15 ]

Pagina: 1