Fiets woon/werk (en recreatief) max €400,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:34
29-07-2019: Het plezier was maar van korte duur, toch weer op zoek naar een tweedehandse. Vanaf hier gaat het topic verder

06-07-2019: Ik heb besloten mijn oude fiets te renoveren. Vanaf deze reactie zal het dan ook daarover gaan.

Na lange tijd op enige afstand werkzaam te zijn geweest, heb ik in februari de keuze gemaakt om part-time dichter bij huis te gaan werken ivm de reistijd.

Ik werk nu 2 dagen in de week op een afstand van zo'n 9km. Heb ik dit vooralsnog per auto afgelegd, speel ik nu sterk met de gedachte om dit hoofdzakelijk per fiets te gaan doen.

Aangezien ik sinds mijn middelbare school tijd de dagelijkse fietstocht met veel plezier heb ingeruild voor een gemotoriseerd alternatief, heb ik enkel een "zuipfiets" in mijn bezit.

Deze zuipfiets bestaat uit een Peugeot Country 500, wat in huidige termen een trekking-fiets lijkt te zijn. Deze fiets heeft echter wat gebreken, zo doet de achterrem het niet (goed) meer, zijn slechts 5 van 21 versnellingen bruikbaar, is de koplamp "verdwenen", het voorwiel heeft een kleine slag, het spatbord hangt met tape aan elkaar en de banden mogen elke 4 weken opgepompt worden. Kortom, geen ideale kandidaat en volgens mij loont het niet om deze nog op te knappen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dLSMUHqMauJJ6SINIeASlxk1/medium.jpg

Daarom dus op zoek naar een nieuwe (tweedehandse) fiets. Tegenwoordig zijn er echter zoveel extra's die ze op een fiets kunnen monteren, dat ik een beetje het spoor bijster ben.

Wat mij in elk geval wél handig lijkt, zijn led-verlichting via dynamo, versnellingen (>3?) en een gesloten kettingkast.

Ik las ook over riemaandrijving ipv ketting, maar ik denk niet dat deze binnen mijn budget valt, althans niet de cdx versie, die men over het algemeen als superieur ziet.

Ik las ook over geveerde zadelpennen en voorvork, ik twijfel of deze een meerwaarde hebben.

Ik lees veel over Batavus, Gazelle en Koga. Zijn dit een beetje dé merken tegenwoordig, of zit je met mijn eisen bij elke fabrikant eigenlijk wel goed? Zijn er echte afraders?

Qua model ben ik er nog niet helemaal over uit. Op zich is een trekking fiets zeer prima voor woon-werk vanwege de zithouding, maar ik wil waarschijnlijk ook de fiets meer recreatief gaan gebruiken en niet altijd op verharde wegen.

Kunnen jullie me een beetje de goede richting op wijzen?

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 29-07-2019 18:20 ]

Beste antwoord (via LA-384 op 06-07-2019 20:10)

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 00:08
LA-384 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:53:
Deze zuipfiets bestaat uit een Peugeot Country 500, wat in huidige termen een trekking-fiets lijkt te zijn. Deze fiets heeft echter wat gebreken, zo doet de achterrem het niet (goed) meer, zijn slechts 5 van 21 versnellingen bruikbaar, is de koplamp "verdwenen", het voorwiel heeft een kleine slag, het spatbord hangt met tape aan elkaar en de banden mogen elke 4 weken opgepompt worden. Kortom, geen ideale kandidaat en volgens mij loont het niet om deze nog op te knappen.
de achterrem doet het niet (goed) meer: dat is mogelijk versleten remblokjes, of de afstelling, of de remkabel.
zijn slechts 5 van 21 versnellingen bruikbaar: Waarom zijn de andere niet meer bruikbaar? Kan je er niet meer naar toe schakelen of trap je door in die versnellingen? (In dat laatste geval: Zien de tanden van de tandwielen (freewheel/cassette/kettingbladen) er uit als haaienvinnen?
de koplamp "verdwenen": kan meestal wel worden, toch?
heeft het voorwiel een kleine slag: Wiel vervangen (of de slag eruit laten halen als dat nog kan)
spatbord hangt met tape aan elkaar: Ja, ook die is te vervangen.
de banden mogen elke 4 weken opgepompt worden: Dan zit misschien een heel klein lek ergens.

Ja, dat is waarschijnlijk 100 tot 200 euro aan onderdelen als je houdt van vloeken dat alles zo verschrikkelijk vast zit en het zelf doet. En mogelijk heb je dan ook wat fiets-specifiek gereedschap nodig. Bij de fietsenmaker zou zo'n fiets mogelijk economisch total loss zou.

Voor 400 euro betwijfel ik of je heel veel nieuw gaat komen en je qua features vooruit gaat met dat budget. Als ik dit soort prijzen zie (#1, #2, #3, ).

[ Voor 12% gewijzigd door Groentjuh op 15-06-2019 20:06 . Reden: Topictitel niet onthouden; reactie aangepast aan budget van 400 euro ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb jaren geleden een Cortina HPV gekocht. Redelijk betaalbaar, 7 versnellingen (naafversnelling), rollerbrakes, dikke urban banden.

Gebruik 'm sinds kort voor woon-werk verkeer, kilometer of 6. Bevalt goed. (Ga pas sinds kort op de fiets naar kantoor, we zijn verhuisd, ik liep eerst.)

Cortina zou ik zeker ook niet uitsluiten. Zeker niet als je gewoon veel fiets voor je geld wil hebben.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Die HPV valt iig af, dat is een transportfiets en lijkt me niets. Maar het merk Cortina voeg ik toe aan de lijst. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:50
Ga gewoon bij de plaatselijke fietsenwinkel wat fietsen bekijken en uitproberen... Als je weet wat je wilt kijk je of je daar een leuke tweedehands kan kopen of anders ga je op marktplaats kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:50

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Je doet blijkbaar zelf niet aan fietsonderhoud ;)

Ga gewoon bij de lokale fietsenboer langs, daar staan bijna altijd wel goede en goed onderhouden tweedehands fietsen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
LA-384 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:53:
de achterrem doet het niet (goed) meer: dat is mogelijk versleten remblokjes, of de afstelling, of de remkabel.
zijn slechts 5 van 21 versnellingen bruikbaar: Waarom zijn de andere niet meer bruikbaar? Kan je er niet meer naar toe schakelen of trap je door in die versnellingen? (In dat laatste geval: Zien de tanden van de tandwielen (freewheel/cassette/kettingbladen) er uit als haaienvinnen?
de koplamp "verdwenen": kan meestal wel worden, toch?
heeft het voorwiel een kleine slag: Wiel vervangen (of de slag eruit laten halen als dat nog kan)
de banden mogen elke 4 weken opgepompt worden: Dan zit misschien een heel klein lek ergens.

Ja, dat is waarschijnlijk 100 tot 200 euro aan onderdelen als je houdt van vloeken dat alles zo verschrikkelijk vast zit en het zelf doet. En mogelijk heb je dan ook wat fiets-specifiek gereedschap nodig. Bij de fietsenmaker zou zo'n fiets mogelijk economisch total loss zou.

Voor 400 euro betwijfel ik of je heel veel nieuw gaat komen en je qua features vooruit gaat met dat budget. Als ik dit soort prijzen zie (#1, #2, #3, ).

[ Voor 12% gewijzigd door Groentjuh op 15-06-2019 20:06 . Reden: Topictitel niet onthouden; reactie aangepast aan budget van 400 euro ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@President Er zijn wel wat fietswinkels in de buurt, maar hun (online) tweedehands aanbod is zeer beperkt. Ik heb er persoonlijk een hekel aan om in een winkel informatie in te winnen en dan elders een aankoop te doen. Ik voel er ook niet zoveel voor om 10 winkels af te gaan, maar dat is mijn tekortkoming.

@Tens Nee, afgezien van de banden bijpompen en soms de ketting smeren, vind er aan die fiets geen onderhoud plaats :$

@Groentjuh Nee idd, met dat lijstje is het idd niet aantrekkelijk die Peugeot op te knappen. Op zich vind ik em ook prima zo. Voor het weinige gebruik zijn die euvels niet zo hinderlijk en het maakt em tegelijkertijd niet aantrekkelijk voor diefstal. Die Peugeot wil ik houden als "zuipfiets".

Ik had al bedacht dat ik het tweedehands moet gaan zoeken, maar zoek dus wat handvatten om het aanbod te filteren en mijn keuze te vergemakkelijken.

Wat ik vaker voorbij zie komen is een gazelle Chamonix, maar ik las ook dat deze vaker wat problemen zou hebben. Wat voor problemen dat zijn is mij niet bekend. Die fiets heeft echter wel enkele extra's waar ik over twijfel of ze nodig zijn, zoals een verende zadelpen. Dat schijnt een zwak punt te zijn aan een fiets?

Overigens heb ik m'n lengte ook niet echt mee. Met 1.70m moet ik het bij de kleine frames zoeken, max 54cm.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 16-06-2019 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Neem bij naafversnelling type Nexus een 8 speed. Die hebben veel minder weerstand in de veelgebruikte versnellingen dan de 7 speed.

[ Voor 6% gewijzigd door NoepZor op 16-06-2019 08:28 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 18:25

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Koop in iedergeval een fatsoenlijke fietspomp :)

Kijk goed naar framemaat, zitpositie en investeer in fatsoenlijke verlichting (accu/dynamo ipv batterij).

Zet notificaties aan op buienradar app :+

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 17:19
Voor €250 red je echt wel een mooie hybride-fiets te kopen, maar dan moet je geen eisen stellen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
LA-384 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 08:02:
@Groentjuh Nee idd, met dat lijstje is het idd niet aantrekkelijk die Peugeot op te knappen. Op zich vind ik em ook prima zo. Voor het weinige gebruik zijn die euvels niet zo hinderlijk en het maakt em tegelijkertijd niet aantrekkelijk voor diefstal. Die Peugeot wil ik houden als "zuipfiets".

Ik had al bedacht dat ik het tweedehands moet gaan zoeken, maar zoek dus wat handvatten om het aanbod te filteren en mijn keuze te vergemakkelijken.

Die fiets heeft echter wel enkele extra's waar ik over twijfel of ze nodig zijn, zoals een verende zadelpen. Dat schijnt een zwak punt te zijn aan een fiets?
Een gedeelte is gewoon fietsonderhoud. Remblokjes, banden, tandwielen, ketting en de rem/versnellingskabels zijn allemaal slijtageonderdelen. Als je dat niet laat ophopen, dan zouden de kosten over een langere periode verspreid zijn geweest.

Het spatbord en slag in wiel is schade door verkeerd gebruik/stallen dan wel vandalisme.

Iedere extra feature kan een fiets kwetsbaarder maken, want het kan allemaal kapot. ;) Heb je vering nodig? Ligt aan waar je rijdt. Dat is typisch zo'n comfort dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Falcon schreef op zondag 16 juni 2019 @ 08:54:
Koop in iedergeval een fatsoenlijke fietspomp :)

Kijk goed naar framemaat, zitpositie en investeer in fatsoenlijke verlichting (accu/dynamo ipv batterij).

Zet notificaties aan op buienradar app :+
De meest ideale koplamp vind ik juist een die op batterijen loopt en ook te gebruiken is als every-day-carry zaklamp. Zoiets als de Fenix UC-30:
https://www.knivesandtool...x-uc30-led-flashlight.htm

Afbeeldingslocatie: https://media.knivesandtools.com/Exact1200x800/23004/feuc30$01-fenix-v2017-feuc30-01.jpg

Geeft een gruwelijke bak licht (tegen de 1000 lumen), ideaal in het donker.

Achterlicht kan prima std. LED zijn wat op een fiets zit. Nut van een dynamo zie ik absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:39
DiedX schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:15:
Voor €250 red je echt wel een mooie hybride-fiets te kopen, maar dan moet je geen eisen stellen.
Precies.

En voor 400 euro heb je een mooie jonge fiets met versnellingen maar zonder poespas die alleen maar kapot kan (vering). Als je zelf niet sleutelt zoals ik, loop naar de fietsenmaker in de buurt. Als er later nog wat is, kan die jou helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:11
Een Gazelle Allure? Lekker licht alu frame, ze zijn er met naafdynamo ook, zoiets:

http://link.marktplaats.nl/m1423661697

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 16:02
DiedX schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:15:
Ik blijf hier ook ff rondhangen :)
Wat zijn hybride fietsen? De prijs staat me wel aan (ondanks ik niet weet wat het is haha)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-05 08:49
Dr Pro schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:00:
[...]

Ik blijf hier ook ff rondhangen :)
Wat zijn hybride fietsen? De prijs staat me wel aan (ondanks ik niet weet wat het is haha)
Een fiets met een derailleur welke het frame heeft van een stadsfiets. Je hebt dus de voordelen van de lage weerstand van een racefiets, maar de fijnere en comfortabele zitpositie van een stadsfiets. Ideaal voor langere afstanden naar je werk, maar wel belangrijk om hem goed te onderhouden en binnen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 16:02
Aha, check!

Binnen zetten is geen probleem al gaat ook mijn voorkeur uit naar een fiets met naafversnelling.

Ik blijf verder koekeloeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Derailleur lijkt mij juist weer nief fijn. Meer onderhoud, meer gedoe en een open kettngkast vind ik ook niet heel handig.

Zelf vind ik een naafversnelling érg fijn (7 versnellingen is echt zat), gecombineerd met rollerbrakes om te remmen. (Die dingen remmen hard zat, maar zijn zo goed als onderhoudsvrij.)

Kortom, als je een fiets wil hebben waar het onderhoud weinig meer is dan 1x per zoveel jaar een checkup en af en toe eens een band wisselen, zou ik gaan voor die combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 10-05 17:19
Ik beschouw een Sport-Hybride als een snelle stadsfiets. Heb ik er zelf één met naaf (Alfine 8, in september Rohloff)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb zelf 6 jaar geleden een Koga Miyata 2e hands gekocht voor 250 euro en dat ding rijdt nog steeds erg goed.

Bijvoorbeeld
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
Daar zal je nog jaren op kunnen fietsen als je hem af en toe wat onderhoud geeft.

Of iets goedkoper
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Of als je liever iets met vering hebt en een dichte kettingkast.
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 16-06-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Na een week op marktplaats rondgekeken te hebben, lijkt het opknappen van m'n huidige fiets toch eigenlijk steeds interessanter. De Peugeot country 500 was destijds (1994-1998) geen verkeerde fiets volgens mij, en met z'n 14,5kg een stuk lichter dan wat ik op marktplaats vind (binnen budget).
Groentjuh schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:41:
De eerste twee zo lijkt het. Ik heb de remmen wat beter afgesteld nu en het werkt al een stuk beter. Remblokjes zijn wel erg versleten, dus daar ga ik nieuwe voor zoeken.
Ik kan er niet meer naar toe schakelen. De voorste groep bij de trappers werkt wel, hoewel ik zie dat de tandwielen aardig versleten zijn (sommigen zijn half zo hoog). De achterste groep zijn alleen de kleinste 3 bruikbaar. De schakelaar aan het stuur heeft bij verder schakelen geen weerstand meer en achter gebeurt er dan ook niets.
Kan ik daar feitelijk elk spatbord voor terugplaatsen? Ik vind er zo geen met exact dezelfde afmetingen, maar gezien de beperkte keuze vraag ik me af of dat noodzakelijk is. Zolang het niet te breed is en geschikt voor de juiste wielmaat zou het goed moeten zijn?
Ik ga denk ik de binnen en buitenband vernieuwen voor zo'n schwalbe antilek banden. Maat is gewoon gangbaar 622mm (28").

De rem-versnelling combo aan het stuur is ook wat verroest, evenals de afgesleten tandwielen en slecht schakelen. Ik vraag me dan af, is het mogelijk er een compleet nieuwe/andere derailleur, tandwielen, remsysteem, stuurbediening ed op te zetten? Deze Shimano 700 cx is voor zover ik kan zien nergens meer te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@LA-384 Als het frame as-such goed is, kan het wellicht ook lonen 'm naar een fietsenmaker te brengen en te vragen wat een totale revisie kost.

Er zijn zelfs fabrikanten die precies dat doen: Van oude frames, nieuwe fietsen maken en dat levert héél mooie fietsen op (stock photo, niet mijn fietsen):

Afbeeldingslocatie: https://www.roetz-bikes.com/website/image/product.images/43_cddcbc4/image

https://www.roetz-bikes.com/nl_NL/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Als je redelijk veel gaat fietsen is elektrisch ook een optie.

Ik heb bijvoorbeeld op Marktplaats een Elektrische fiets gekocht met slechts 1100 km, 100% accu ( uitdraai erbij van paar weken terug bij een officiële dealer) en compleet naar mijn wens.

Ding was nieuw € 2500,- en heeft zelfs bizarre functies als regeneratie, temperatuur meter, automatische verlichting, etc.. Alles werkt en zag er als nieuw uit alleen zat er een klein slag in het wiel.
Een Sparta ION RXS+, herenmodel, 7 jaar oud voor €450,- gevonden op MP.

Ik heb nu al 4000 km erop gefietst en kan je verzekeren, als je "dagelijks" 9 km heen en weer moet door weer en wind is dat steuntje verdomde handig en lekker.
Uiteraard geld; hoe meer erop zit hoe meer er stuk kan maar tot op heden * Humma Kavula knocks on wood niks, zelfs geen lekke band, alhoewel het achterbandje nu wel aan vervanging toe is.

Allicht dat er rond de €400 ook wel wat te vinden is.

-edit-
Topic titel niet goed gelezen 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Humma Kavula op 21-06-2019 18:49 . Reden: [s]Maar wat is het budget nou eigenlijk?[/s] ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:40
Humma Kavula schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 18:38:
Maar wat is het budget nou eigenlijk?

Ik heb bijvoorbeeld op Marktplaats een Elektrische fiets gekocht met slechts 1100 km, 100% accu ( uitdraai erbij van paar weken terug bij een officiële dealer) en compleet naar mijn wens.

Ding was nieuw € 2500,- en heeft zelfs bizarre functies als regeneratie, temperatuur meter, automatische verlichting, etc.. Alles werkt en zag er als nieuw uit alleen zat er een klein slag in het wiel.
Een Sparta ION RXS+, herenmodel, 7 jaar oud voor €450,- gevonden op MP.

Ik heb nu al 4000 km erop gefietst en kan je verzekeren, als je "dagelijks" 9 km heen en weer moet door weer en wind is dat steuntje verdomde handig en lekker.
Uiteraard geld; hoe meer erop zit hoe meer er stuk kan maar tot op heden * Humma Kavula knocks on wood niks, zelfs geen lekke band, alhoewel het achterbandje nu wel aan vervanging toe is.

Maar goed, dat is een idee als je budget max €500,- is.
titel van dit topic niet gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:31

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

unezra schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:33:
[...]

Nut van een dynamo zie ik absoluut niet.
:?
Batterijen nooit leeg en nooit hoeven vervangen lijkt me toch redelijk nuttig.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bart ® schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 18:52:
[...]
:?
Batterijen nooit leeg en nooit hoeven vervangen lijkt me toch redelijk nuttig.
Mij niet. :)
Zo'n lamp gebruik je in de regel niet iedere dag en genoemde lamp is USB oplaadbaar.

Volgens mij heb ik nog geen 1000 lumen fietslampen op een dynamo gezien, terwijl die er wel zijn op accu's.
(Er zijn ook speciale fietslampen maar die vind ik dan weer minder praktisch omdat ze echt alleen gemaakt zijn voor op je fiets. Genoemde Fenix is er juist een die je altijd bij je kunt hebben én het ook prima doet als fietslamp.)

Nu moet ik wel zeggen dat ik 'm zelden op vol vermogen gebruik, meestal op een van de tussenstanden en zelfs daarmee moet je al oppassen dat je je tegenliggers niet verblind. Toch, als je zoals ik vrij beperkt zicht hebt in het donker, is zo'n lamp onovertroffen. Je ziet zelf wat, in plaats van dat je vooral gezien word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

unezra schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 18:55:
[...]

Mij niet. :)
Zo'n lamp gebruik je in de regel niet iedere dag en genoemde lamp is USB oplaadbaar.
Dan is ie er makkelijk af te halen en dus ook makkelijk te jatten. Of je moet hem telkens meenemen als je je fiets in het openbaar parkeert. Doe mij dan maar een vast gemonteerde lamp op een dynamo.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bart ® schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 19:01:
[...]
Dan is ie er makkelijk af te halen en dus ook makkelijk te jatten. Of je moet hem telkens meenemen als je je fiets in het openbaar parkeert. Doe mij dan maar een vast gemonteerde lamp op een dynamo.
Ding is met een clamp in 15 seconden vast te schroeven. :)

Zoiets:
https://www.knivesandtool...montagesysteem-alb-10.htm

(Ik heb nog een ander model.)

Inderdaad moet je je lamp telkens van je fiets schroeven, maar dat heb je met een beetje fietslamp ook. Die high-power modellen zijn redelijk jatgevoelig en zou ik ook niet op mijn fiets laten zitten.

Moet wel zeggen dat zoiets als dit ook wel praktisch kan zijn:
https://www.knivesandtool...-oplaadbare-fietslamp.htm

1800 lumen (da's echt way meer dan je nodig hebt) maar met een quickrelease. Dus zo er vanaf te klikken. (Wil je ook, met €130 aan fietslamp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

unezra schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 19:05:
[...]

Ding is met een clamp in 15 seconden vast te schroeven. :)

Zoiets:
https://www.knivesandtool...montagesysteem-alb-10.htm

(Ik heb nog een ander model.)

Inderdaad moet je je lamp telkens van je fiets schroeven, maar dat heb je met een beetje fietslamp ook. Die high-power modellen zijn redelijk jatgevoelig en zou ik ook niet op mijn fiets laten zitten.

Moet wel zeggen dat zoiets als dit ook wel praktisch kan zijn:
https://www.knivesandtool...-oplaadbare-fietslamp.htm

1800 lumen (da's echt way meer dan je nodig hebt) maar met een quickrelease. Dus zo er vanaf te klikken. (Wil je ook, met €130 aan fietslamp.)
En nu dit advies even afzetten tegen de wensen van TS (fiets van 400 euro). Nee, ik blijf nog steeds bij een dynamo.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
LA-384 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:55:
De eerste twee zo lijkt het. Ik heb de remmen wat beter afgesteld nu en het werkt al een stuk beter. Remblokjes zijn wel erg versleten, dus daar ga ik nieuwe voor zoeken.
Het is dan eigenlijk alleen het eerste. Op versleten remblokjes afstemmen is alleen maar uitstel van een doorgesleten remblokje.
Ik kan er niet meer naar toe schakelen. De voorste groep bij de trappers werkt wel, hoewel ik zie dat de tandwielen aardig versleten zijn (sommigen zijn half zo hoog). De achterste groep zijn alleen de kleinste 3 bruikbaar. De schakelaar aan het stuur heeft bij verder schakelen geen weerstand meer en achter gebeurt er dan ook niets.
Dan is de schakelkabel naar de achterderailleur te lang. Trek eens aan de kabeltje dat onderlangs je frame loopt en kijk eens of je naar de grotere tanden kan komen? Lukt dat, dan zou je de kabel gespannen opnieuw vast moeten maken aan de achterderailleur.
Kan ik daar feitelijk elk spatbord voor terugplaatsen? Ik vind er zo geen met exact dezelfde afmetingen, maar gezien de beperkte keuze vraag ik me af of dat noodzakelijk is. Zolang het niet te breed is en geschikt voor de juiste wielmaat zou het goed moeten zijn?
Wielmaat is belangrijk en het mag niet te breed zijn. Maar ik ben geen fietsenmaker van beroep, dus misschien dat er iets belangrijks is dat ik niet weet.
Ik ga denk ik de binnen en buitenband vernieuwen voor zo'n schwalbe antilek banden. Maat is gewoon gangbaar 622mm (28").
Banden vervangen is meestal goed te doen, maar wat doe je met de voorwiel (met slag) zelf?
De rem-versnelling combo aan het stuur is ook wat verroest, evenals de afgesleten tandwielen en slecht schakelen. Ik vraag me dan af, is het mogelijk er een compleet nieuwe/andere derailleur, tandwielen, remsysteem, stuurbediening ed op te zetten? Deze Shimano 700 cx is voor zover ik kan zien nergens meer te koop.
Mijn fiets heeft op dit moment een nieuwe trapas (tweede; aangepast voor Crankdiepte van nieuwe crankset want liep nog prima), crankset (tweede), achterderailleur (tweede), freewheel(derde), ketting(derde) en achterrem, remblokjes (zoveelste), zadel (tweede), dynamo (derde), banden (te-veelste; lek op onplakbare plekken of simpelweg ouderdom).

Kan het? Zolang je alles kan demonteren en iets met identieke specificaties kan vinden en kan kopen/bestellen wel. Daarnaast ga je wat stukjes gereedschap nodig hebben zoals bijvoorbeeld:
- een crank puller (Om crank los te halen, zodat je ofwel de kettingbladen kan vervangen of de crankset in zijn geheel.)
- freewheel afnemer OF cassette afnemer en kettingzweep om de tandwielen achter los te maken.

Veelal zijn dingen 10 tot 30 euro, maar dat tikt uiteindelijk ook aan! Ik zou dus oppassen met alles te vernieuwen wanneer niet nodig.

Oh ja, ik heb het liefst beide. Dynamo als 'hoofdverlichting' en afneembare lampjes op standaard batterijen voor die keer de er iets kapot gaat in de stroomkring! In de stad, waar ik doorgaans fiets, die ik het voor zichtbaarheid voor anderen en voor mr agent/boa . De straatverlichting laat mij genoeg zien om te fietsen!

[ Voor 4% gewijzigd door Groentjuh op 22-06-2019 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Geheel tegen mijn verwachting in ben ik toch mijn huidige fiets gaan opknappen. Financieel niet zo aantrekkelijk, maar wel leuk om te doen.

Ik heb gisteren de laatste spullen binnengekregen en ben er een halve ochtend en middag mee in de weer geweest.
  • De voorvelg met slag is vervangen voor een nieuwe
  • Ook de binnenband en buitenband voor zijn vernieuwd. Gekozen voor een (dikkere 47mm tov 37mm) Schwalbe Marathon GT 365, omdat ik er ook vaker mee door los zand zal gaan fietsen.
  • De achterband ook gelijk vervangen voor eenzelfde Schwalbe band, maar dan iets dunner (40mm). De binnenband was nog goed.
  • Nieuwe spatborden voor en achter.
  • Nieuwe koplamp.
  • Nieuwe bekabeling achterlicht en koplamp naar dynamo.
  • Nieuwe, iets langere remblokjes voor en achter (wat een verschil!)
Het schakelprobleem zou nog wel eens oud vet kunnen zijn. De internet-tip was om dat los te weken met WD-40, wat op dit moment gaande is. Ik merk al dat het schakelen weer lijkt te werken. Als alles goed is gegaan, zal ik het morgen weer goed invetten en dichtschroeven.

Zeer waarschijnlijk ga ik nog enkele tandwielen voor vervangen, aangezien daar toch wel een paar tanden in zijn geheel of voor de helft missen/afgebroken zijn. Op zich schakelt hij wel prima, maar nu ik toch bezig ben, kan het maar meteen goed gebeuren.

Een valkuil waar ik tegen aanliep was dat ik iets te enthousiast was met de bandenmaat. Hoewel de 47mm band met 1cm speling wel net binnen het spatbord past, vind ik dat toch wat weinig marge. Ik twijfel nog of ik die nog voor de smallere versie ga vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Goed bezig. 1cm speling is wel genoeg.

Qua aandrijving zou ik in ieder geval voor het blad waar je het meeste op fietst (waarschijnlijk middenblad), cassette, ketting en derailleur wielen vervangen. Binnen en buitenkabel vervangen wil ook wel helpen voor een fris schakelgevoel. Hoeft ook niet zoveel te kosten als je even zoekt. 7 speed kost geen knoop meer.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:38
unezra schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:19:
Derailleur lijkt mij juist weer nief fijn. Meer onderhoud, meer gedoe en een open kettngkast vind ik ook niet heel handig.

Zelf vind ik een naafversnelling érg fijn (7 versnellingen is echt zat), gecombineerd met rollerbrakes om te remmen. (Die dingen remmen hard zat, maar zijn zo goed als onderhoudsvrij.)

Kortom, als je een fiets wil hebben waar het onderhoud weinig meer is dan 1x per zoveel jaar een checkup en af en toe eens een band wisselen, zou ik gaan voor die combinatie.
Een Shimano Nexus 7 loopt aanmerkelijk zwaarder dan de Nexus 8. Alleen al daarom zou ik aanraden om te kijken naar een fiets met een Nexus 8 naaf. Ik fiets naar mijn werk (maar ook andere ritjes) op een fiets met Rohloff naaf. 14 Versnellingen is wat overkill voor woon-werk, maar als je toch al veel fietst zeer prettig. Valt nooit binnen budget van TS, maar dat een naaf met 7 versnellingen echt zat is ben ik dus niet met je eens. Kies dan voor de Nexus 8 (of SRAM 7 als die toevallig in een fiets zit welke je interessant vindt).

Verder, een degelijke gesloten kettingkast zorgt voor zo goed als geen onderhoud aan de ketting, zolang je hem maar vervangt als de ketting is versleten. Fiets je te lang door dan kun je problemen krijgen, maar dat is met een riem ook zo. Een ketting loopt ook niet zwaarder dan een riem. Als je de keuze hebt tussen een betere naaf met ketting ten opzicht van een mindere naaf met riem, kies voor de betere naaf met ketting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Het schakelen doet het verder goed, de ketting loopt ook nagenoeg geruisloos, dus die dingen vervang ik enkel wanneer nodig. Het probleem voorheen was dat ik bij het schakelen achter geen weerstand voelde. Na openmaken van de shifter bleek het palletje niet terug in de inkeping te vallen. Nu het oude vet is losgeweekt, gebeurt dit wel weer.

Maar kan ik de tandwielen voor niet gewoon simpelweg losschroeven en uitwisselen voor een gelijk tandwiel? Ik zie diverse "inbusgaten" zitten op de tandwielen en op de crank (die stang waar de trapper aan zit), dus mijn gevoel zegt dat ik dat zonder speciaal gereedschap uit elkaar kan schroeven.

Kan ik voor het opnieuw invetten van de shifter trouwens gewoon zo'n ketting-spray gebruiken? Of toch specialere olie. Ik lees over teflon-spray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Er zijn 2 mogelijkheden:
Optie 1: Je hebt een crankset waarbij je kettingbladen los kunt vervangen. Daarbij kun je inderdaad de kettingbladen losschroeven.
Optie 2: Je hebt een crankset waarbij je de kettingbladen niet los kunt vervangen. Hierbij zijn de kettingbladen vastgelast of vastgeklonken.

In beide gevallen heb je een crackpuller nodig, want doorgaans kun je alleen naar binnen de kettingbladen verwijderen. Je zult de crank dus moeten verwijderen van de trapas.

Bij optie 1 heb je dan een vervangt kettingblad nodig. Hoe gemakkelijk dat is, weet ik niet. Maar in dat geval is het inderdaad gemakkelijk. Crank eraf, kettingblad losschroeven, nieuw kettingblad vastschroeven en crank weer vastmaken.

Bij optie 2 dien je te letten op de lengte en soort trapas dat je hebt. En de crankdiepte van de (oude/)nieuwe crankset. De kettingbladen dien niet veel verder naar binnen en naar buiten te komen, anders kun je tegen diverse problemen aanlopen. Het aantal tanden per tandwiel dient hetzelfde te zijn.

Ik zou even kijken of je de kettingbladen los kan krijgen en daarna verder je plan gaan trekken.

Mocht je aan de achterkant dingen willen vervangen? Ook daar heb je speciaal gereedschap nodig. Daarvoor moet je uitzoeken of je een cassette OF freewheel hebt zitten. Bij de eerst kun je enkel de bladen vervangen, bij de tweede vervang je de alles. Alleen bij de ene gebruik je weer ander gereedschap als bij de andere, dus haal daarvoor je achterwiel een keer los en zoek uit welke je hebt en bestel daarna de kettingzweep en casette afnemen of bestel een freewheel afnemer (geen kettingzweep nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Het plezier was maar van korte duur. Vandaag merkte ik na 2km dat m'n achterrem (blokjes) wat begonnen aan te lopen. Aangezien dit steeds erger werd, besloten om te keren, om na nog eens 500m te eindigen met een klapband. :-(

Het blijkt dat om voor mij onverklaarbare reden er een flinke slag in het achterwiel is gekomen. De spaken zitten er nog in, dus heb werkelijk geen idee hoe dat zo kan ontstaan. Ik heb wel over een zandpad met kiezel gefietst, maar daar moet zo'n velg toch tegen kunnen of niet dan?

Aangezien het vervangen van het wiel achter opnieuw in de papieren gaat lopen (plus ik moet nog uitzoeken wat ik nou daadwerkelijk nodig heb), denk ik dat ik toch maar voor een gebruikte fiets ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Doe 100 bij je budget (of zoek op marktplaats) voor een Cortina Speed 7 versnellingen. Prima fiets voor woon-werk

You only live once, so enjoy the ride.

Pagina: 1