MacBook Pro voor animatie of alternatief

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik ben op zoek naar een laptop voor grafische doeleinden. Ik ben illustrator en animator en werk vanuit huis. Ik gebruik voor mijn werk voornamelijk Procreate op mijn iPad Pro, Photoshop en After Effects. Ook wil ik een Cintiq Pro aan kunnen sluiten op mijn laptop. Nu heb ik al begrepen dat voor AE een RAM geheugen van 32gb minimaal is, maar ik heb weinig verstand van processors en videokaarten, dus ik hoopte hier wat duidelijkheid te vinden.
Ik heb in het verleden een MacBook Pro gehad en was daar erg tevreden over, maar ik ben bang dat ik me laat verleiden door het design en daarom andere opties over het hoofd zie. In het kort mijn wensen:

RAM 32gb
Geheugen minimaal 512gb
Scherm minimaal 16inch

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk wil ik hem gebruiken voor Photoshop, After Effects en administratieve doeleinden.

Wat is je budget?
Ik denk rond 3000,-. Maar goedkoper is welkom natuurlijk :)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
In principe wil ik hem alleen op mijn vaste werkplek gebruiken. Misschien af en toe mee naar een klant.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb in het verleden een MacBook pro gehad en was daar erg tevreden over. Ik heb mij oog op deze laten vallen, maar ben benieuwd of er met deze specs iets goedkopers te vinden is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baswww
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-07 21:20
Hoi!

Ik zit in een vergelijkbare situatie. Nieuwe laptop nodig, lichte voorkeur Mac, maar wil ook alternatieven meenemen in overweging.

Hoe gehecht ben je aan macOS? De Adobe suite is beter geoptimaliseerd voor Windows. Echter, programma's als Final Cut en Davinci Resolve werken weer beter op mac. Ik zelf mis nog steeds de spatiebalk preview op mijn Windows pc wanneer ik grafische dingen doe. En het window management en terminal van mac mis ik ook. Verder vind ik Windows wel oke. File explorer is best fijn bijvoorbeeld.

Wat me tegenhoudt om een mac te kopen, is dat zelf onderhoud doen erg moeilijk is geworden. Bij mijn oude Macbook uit 2011 kan ik gewoon de hard disks en ram vervangen. Dat kan niet meer. En dat zijn nu juist de hele dure upgrades. De 3000 euro waar je het over hebt is in mijn ogen niet genoeg. Wil je AE gebruiken (mijn core business) dan doe je er verstandig aan om de nieuwste Macbook Pro met 8 cores te kopen. En dan wil je minimaal de RAM upgrade kiezen zodat je op 32gb komt. De prijs is dan 3.779,00.

Alternatieven die ik overweeg zijn:
- Dell XPS 15, maar lees veel over slechte support en bouwkwaliteit, wat funest is in een professionele omgeving.
- Lenovo Thinkpad Extreme X1, vanwege vermeende robuustheid en mogelijkheid om zelf upgrades te doen. Alleen is deze toch ook flink aan de prijs en heeft deze slechte speakers (wat belangrijk kan zijn als je snel iets aan klant moet laten zien). Als de prijzen dicht bij elkaar komen heb ik wel de voorkeur voor macOS en de support van Apple.

Ik ben er dus ook nog niet uit, maar ben weer een beetje naar Apple aan het buigen.

Hopelijk zijn er nog anderen die inzichten hebben!