Waarmee zonnescherm bevestigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorty_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-03 18:27
Hallo allen,

Ik ga het zonnescherm van mijn ouders overnemen. Het scherm was bij mijn ouders bevestigd met 4 bouten (2 aan elk uiteinde). Nu lees ik op internet dat je het beste een zonnescherm met chemische ankers kan bevestigen aan de muur. De 4 bouten en een aantal nieuwe pluggen heb ik meegekregen.

Is het bevestigen van een zonnescherm met 4 rvs bouten voldoende, of zijn chemische ankers echt aan te bevelen bij zo'n zwaar object?

Extra info:
- elektrisch knikarmscherm, gesloten cassette;
- 5,5 meter bij 2,7 meter uitval;
- wordt bevestigd op de gevel van een nieuwbouwhuis met gevelsteen (geen uitbouw).

https://imgur.com/btkSHhN (zonnescherm)
https://imgur.com/1h2LiWR (plug + bout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 16:19

mark-k

AKA markkNL

Ik zou dat niet met gewoon wat plugjes ophangen nee, better safe than sorry. Gewoon chemisch anker gebruiken, zo duur is dat nou ook weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als de maat van de plug bij de bout hoort en het gat goed geboord (niet geklopt) wordt dan zal je echt geen chemische ankers nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-05 22:14
Bij mijn vader hangt al +10 jaar een knikarmscherm met ongeveer dezelfde afmetingen zonder enige problemen, gewoon met pluggen. Bij mij hangt al ~4jaar een knikarmscherm van 4m met een uitval van 3 meter zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:59
Sorry maar ik moest even aan dit filmpje denken.

https://www.dumpert.nl/mediabase/7693939/8c6d2ed4
Ik zie weinig verkeerds aan die pluggen. En dat gat gewoon met een boorhamer kloppend erin maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 19:33
Vorige maand een soortgelijk scherm opgehangen. Overgenomen van iemand anders en die zat vast met houtdraadbouten en pluggen. (Professioneel geïnstalleerd) Echter kwamen er bij hun scheuren in de gevel doordat het een aanbouw was en er dus niet genoeg stenen boven het scherm zaten. Bij het loshalen viel het mij op dat er meerdere bouten en pluggen echt niet meer zo heel vast in die stenen zaten. Of dat kwam door de scheuren in de gevel durf ik niet te zeggen, maar wij hebben het scherm hier nu met chemische ankers bevestigd. Werkt erg makkelijk en geeft mij veel meer vertrouwen dan die pluggen. Die chemische ankers komen namelijk echt nooit meer los. Ik weet ook niet waarom iedereen zo graag met pluggen werkt. Zo duur is een anker nou ook weer niet en het is naar mijn mening in alle opzichten beter. Sterker en je zet ook geen onnodige druk op de stenen net als met keilbouten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

zynex schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 23:03:
Ik weet ook niet waarom iedereen zo graag met pluggen werkt. Zo duur is een anker nou ook weer niet en het is naar mijn mening in alle opzichten beter. Sterker en je zet ook geen onnodige druk op de stenen net als met keilbouten bijvoorbeeld.
Grootste nadeel is dat het juist muurvast zit, maakt het verwijderen ook erg lastig. Als het zonnescherm niet heel lang meer mee gaat is het de vraag of je hem zo muurvast wilt ophangen. Enige manier om hem dan los te halen is de bouten wegslijpen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 19:33
Tsurany schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 23:09:
[...]

Grootste nadeel is dat het juist muurvast zit, maakt het verwijderen ook erg lastig. Als het zonnescherm niet heel lang meer mee gaat is het de vraag of je hem zo muurvast wilt ophangen. Enige manier om hem dan los te halen is de bouten wegslijpen.
Ja, maar als je pluggen weghaalt heb je net zo'n groot gat. Het makkelijkste is ze gewoon wegslijpen en dan heb je nagenoeg hetzelfde resultaat. Wat vervolgens redelijk vaak gebeurt is dat het overgebleven stuk draadeinde/chemisch anker een klein beetje wordt weg geboord. Vervolgens maak je wat gruis van een oude steen en daar vul je het gat mee op. Of je dit nu met pluggen of een chemisch anker doet maakt niet uit, maar het resultaat is hetzelfde: van een afstandje zie je haast niet meer dat er ooit iets gezeten heeft.

(Ohja, en afhankelijk van je geluk/merk chemisch anker en hoeveel draad er nog uitsteekt: chemisch ankers hebben de neiging minder goed aan metaal/rvs te hechten dan aan de steen. Ik heb het dus wel eens gezien dat mensen met vrij lange sleutels en veel geweld de draad uit het anker gedraaid krijgen. Je tapt dan als het waren het chemische anker...ik geloofde het eerst ook niet, maar heb het met eigen ogen gezien en er leek mij niks mis met dat anker aangezien het verder gewoon muurvast zat, maarja kan dus niet garanderen dat dat altijd lukt/iets te maken heeft met het betreffende anker (Fischer))

Edit: ik lees je berichtje nu iets beter, maar wie draait er dan ook bouten direct in een chemisch anker? Dat zou ik echt nooit doen en heb ik ook nog nooit gezien bij een zonnescherm. Ben benieuwd hoe je dat überhaupt voor elkaar wilt krijgen. Binnen een kwartier zit alles muurvast en persoonlijk krijg ik het niet voor elkaar om binnen een kwartier een scherm van 100kg op te hangen en uit te lijnen. Dus altijd gebruiken met draadeinde en moeren. Dan kun je het dus wel gewoon op een normale manier loskrijgen en ophangen. In de ophang beugels zitten vaak ook sleuven zodat je het iets kan afstellen naar boven/links/recht en dat zou al niet lukken als je bouten direct in een chemisch anker draait.

[ Voor 18% gewijzigd door zynex op 14-06-2019 23:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Het ligt vooral aan de muur waar hij aan opgehangen wordt, welke situatie beter is. Chemisch verankering zou altijd mijn voorkeur hebben, maar vaak kan bout en plug ook.
Volgens mij heb je 10mm bouten en dan zou ik een 14mm plug gebruiken; de 12er plug zou goed kunnen in beton, maar bakstenen kunnen sneller scheuren met deze combinatie.
Pagina: 1