Harde schijf wordt niet meer herkend in de BIOS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MysticSnake
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-06-2023
Goedenavond,

Ik heb mijn oude WD harde schijf (500 GB) in mijn nieuwe computer gezet. Daarbij heb ik een grote fout gemaakt door de sata power cable te verbinden met de PCIe/CPU uitgang van mijn voeding.

Hierdoor werd mijn harde schijf niet meer herkend. Echter, toen ik deze harde schijf vervolgens weer in mijn oude computer zette, werd hij ook daar niet meer herkend. Is deze harde schijf nu echt kapot (door te hoge voltage misschien)? Is dit nog te redden?

Zou de SATA disk misschien met een USB adapter nog wel te verbinden zijn om in ieder geval de data er af te halen?

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
Ik ga er vanuit dat je de kabels van een modulaire voeding verkeerd in de voeding hebt gestoken (anders snap ik niet hoe je een SATA kabel op een PCIe connector zet..). Dan zijn er echt hele verkeerde spanningen gekomen op de verkeerde contacten.

Hoogstwaarschijnlijk is het electronica bord van je HDD kapot. Die gaat het ook in een USB adapter niet meer doen.

• MysticSnake
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:56:
Ik ga er vanuit dat je de kabels van een modulaire voeding verkeerd in de voeding hebt gestoken (anders snap ik niet hoe je een SATA kabel op een PCIe connector zet..). Dan zijn er echt hele verkeerde spanningen gekomen op de verkeerde contacten.

Hoogstwaarschijnlijk is het electronica bord van je HDD kapot. Die gaat het ook in een USB adapter niet meer doen.
Dat klopt, dat heb ik inderdaad gedaan. Op mijn voeding (CoolerMaster MWE 650 gold) zijn uitgangen voor SATA en PCIe/CPU. Ik heb de power cable dus vanuit de PCIe/CPU uitgang naar de SATA disk geleid.

Is het electronica bord nog te vervangen dan? De data zelf is dus niet per definitie kwijt?

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

MysticSnake schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:01:
[...]

Dat klopt, dat heb ik inderdaad gedaan. Op mijn voeding (CoolerMaster MWE 650 gold) zijn uitgangen voor SATA en PCIe/CPU. Ik heb de power cable dus vanuit de PCIe/CPU uitgang naar de SATA disk geleid.

Is het electronica bord nog te vervangen dan? De data zelf is dus niet per definitie kwijt?
De platters zelf zijn wellicht nog intact ja, maar reken op een heftige factuur om de data er weer af te laten halen.
Heel misschien kun je met een vervangend controller boardje en iemand met genoeg kennis en kunde om die te vervangen een eind komen, maar ook daarbij loop je risico dat het niet opgelost is..

Stukje perspectief: services van een data recovery bedrijf kosten zo ongeveer €700, afhankelijk van waar je het aanvraagt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• MysticSnake
Het is wel teleurstellend dat een verkeerde voedingspoort deze consequenties heeft. En een data recovery bedrijf is geen optie, ik kan nooit de garantie krijgen dat deze (derden) personen de data niet zullen inzien.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

MysticSnake schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:07:
Het is wel teleurstellend dat een verkeerde voedingspoort deze consequenties heeft. En een data recovery bedrijf is geen optie, ik kan nooit de garantie krijgen dat deze (derden) personen de data niet zullen inzien.
Je mag er wel van uitgaan dat deze bedrijven alle data als vertrouwelijk zullen beschouwen. Ze zullen er een check overheen gooien om te kijken of de data die ze er af halen intact is, d.w.z. dat de bestanden nog zijn wat ze waren, maar ze gaan echt niet door jouw pikante foto's bladeren.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Cpt.Morgan
Het is wel teleurstellend dat een verkeerde voedingspoort deze consequenties heeft..
No offense, maar je hebt, zo te zien, een 3 polige stekker in een 4 polige poort gestoken. En door de locatie van de clip heb je waarschijnlijk nog flink wat kracht moeten zetten ook... En ja, stroom op de verkeerde onderdelen zetten heeft dit soort gevolgen.

Wat betreft data recovery, er zijn inderdaad bedrjiven die dit kunnen (bijvoorbeeld https://www.stellar.nl/data-recovery-utrecht.htm, geen ervaring zelf, is maar een voorbeeld). En ja, die hebben dan natuurlijk toegang tot je data, als de recovery lukt, dat is het idee natuurlijk. Als de data daar (te) gevoelig voor is, voor je gevoel, wordt het lastig. Je zou alleen nog zelf kunnen proberen het bord te vervangen met die van een (tweedehands) op de kop getikte HDD van exact hetzelfde type. Er zijn mensen die daar succes mee hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 14-06-2019 22:17 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:53

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Persoonlijk vind ik dergelijke reacties altijd erg jammer. Over het algemeen is het bij computers zo dat 'als het past, is het in orde', mijn vraag is dan ook hoe heb je de verkeerde kabel in jouw voeding kunnen steken. Over het algemeen is dta gewoon niet mogelijk om dat de connectoren anders gevormd zijn. Over het algemeen moet je erg veel kracht zetten wil je dit verkeerd doen.

en nee, 100% niet, maar er is wel een grote kans dat men jouw data kan terughalen. Let er wel op als jij zelf gaat hobbiën is de kans gering. Bijvoorbeeld bij het vervangend van een controllerboard ben jij éém modig uitdezelfde serie en het liefst met dezelfde firmware versie. Met zelfde serie bedoel ik dan niet zozeer de serie hardeschijf, maar eerder uit de zelfde productie serie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MysticSnake
_Dune_ schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:13:
[...]

Persoonlijk vind ik dergelijke reacties altijd erg jammer. Over het algemeen is het bij computers zo dat 'als het past, is het in orde', mijn vraag is dan ook hoe heb je de verkeerde kabel in jouw voeding kunnen steken. Over het algemeen is dta gewoon niet mogelijk om dat de connectoren anders gevormd zijn. Over het algemeen moet je erg veel kracht zetten wil je dit verkeerd doen.

en nee, 100% niet, maar er is wel een grote kans dat men jouw data kan terughalen. Let er wel op als jij zelf gaat hobbiën is de kans gering. Bijvoorbeeld bij het vervangend van een controllerboard ben jij éém modig uitdezelfde serie en het liefst met dezelfde firmware versie. Met zelfde serie bedoel ik dan niet zozeer de serie hardeschijf, maar eerder uit de zelfde productie serie.
Ik heb in mijn openingspost al ruiterlijk erkend dat ik een grote fout heb gemaakt. Ik heb zelf niet goed gekeken en deels op de tast de kabel in de voeding geduwd. Dat dit de gevolgen zouden zijn had ik alleen nooit voorzien, maar ik steek wel degelijk de hand in eigen boezem.

• MysticSnake
Het klopt overigens dat de CPU/PCIe socket van de voeding twee pinnen meer heeft dan de SATA socket. Dit zal ik voortaan met meer precisie en beleid moeten doen. Een dure les helaas, de data recovery services ben ik best bereid te betalen maar ik ben er simpelweg niet gerust op dat er integer met deze data wordt omgegaan. Er zit dus helaas niets anders op dan dit verlies te nemen, vooral jammer van die paar jeugdfoto's die nou net niet ergens geback-upt waren. Misschien nog bij familieleden.

In ieder geval wil ik bij deze iedereen bedanken die zo snel heeft kunnen reageren en heeft meegedacht en tips/suggesties hebben gegeven. Dat waardeer ik zeer.

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 23:34
https://nl.harddriveparts...schijf_pcb_vervangen.html

Voor 30 euro heb je een printplaatje. De rom moet je nog overzetten. Dit schijnt 15 euro te kosten bij bijvoorbeeld telefoonwineltje / electroshop. Zeg 50 euro alles samen. Misschien het proberen waard.

• Cpt.Morgan
MysticSnake schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 00:57:
de data recovery services ben ik best bereid te betalen maar ik ben er simpelweg niet gerust op dat er integer met deze data wordt omgegaan.
Hier zou ik me echt niet druk over maken. Het hele businessmodel van die bedrijven is dat ze data recoveren. Als ze andere dingen met die data zouden doen, zou dat heel snel hun klandizie om zeep helpen als dat uitlekt.

• MysticSnake
elmertje schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:04:
https://nl.harddriveparts...schijf_pcb_vervangen.html

Voor 30 euro heb je een printplaatje. De rom moet je nog overzetten. Dit schijnt 15 euro te kosten bij bijvoorbeeld telefoonwineltje / electroshop. Zeg 50 euro alles samen. Misschien het proberen waard.
Aangezien ik de harde schijf al opgegeven heb is het misschien een optie om dit te proberen ja.

• MysticSnake
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 12:16:
[...]

Hier zou ik me echt niet druk over maken. Het hele businessmodel van die bedrijven is dat ze data recoveren. Als ze andere dingen met die data zouden doen, zou dat heel snel hun klandizie om zeep helpen als dat uitlekt.
Dit betekent dus dat het bedrijf dan financiële schade oploopt en in het ergste geval dus failliet gaat ja...maar ondertussen ligt mijn data dan wel op straat. Dus natuurlijk maak ik me daar druk om, te meer omdat er documenten op staan met privacy gevoelige data. Deze documenten staan uiteraard ook elders opgeslagen, dus die heb ik nog, maar de data staat ook nog op de harde schijf.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:09
MysticSnake schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Dit betekent dus dat het bedrijf dan financiële schade oploopt en in het ergste geval dus failliet gaat ja...maar ondertussen ligt mijn data dan wel op straat. Dus natuurlijk maak ik me daar druk om, te meer omdat er documenten op staan met privacy gevoelige data. Deze documenten staan uiteraard ook elders opgeslagen, dus die heb ik nog, maar de data staat ook nog op de harde schijf.
Maar je kan natuurlijk een overeenkomst sluiten met zo'n bedrijf dat ze zorgvuldig met je data omgaan en deze vertrouwelijk zullen behandelen. Da's niet anders dan je bank die ziet welke klanten je allemaal hebt, of bijv. de SaaS partij van je facturatiesoftware (zou je die gebruiken).

Daarnaast is er een heel praktisch punt, zo'n data recovery bedrijf krijgt honderden hdd's per week opgestuurd. Die hebben helemaal geen tijd of zin om jouw bestanden te analyseren. Voor jou zijn die documenten heel belangrijk, maar het zal dat bedrijf echt een worst wezen wat er op staat.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Laten we bij het begin beginnen; wat is je doel?
- Harde schijf weer kunnen gebruiken?
NIET DOEN. weggooien. Deze disk is niet betrouwbaar meer.
- Data herstellen?
Grote kans dat het voldeoende is om de TVS diodes te verwijderen. Post even een exact typenummer van je schijf, dan kunnen we zeggen wat je precies moet doen.

Wat betreft het wantrouwen tegenover datarecoveryfirma's; Jouw data is écht niet boeiend genoeg om te bekijken of om ook maar 1 seconde langer op te slaan dan strict noodzakelijk. Die clubs krijgen veel gevoeligere en interessantere data binnen dan de foto's die jij van je vrouw onder tafel maakt, je belastingaangiften, en je unencrypted all-my-passwords.txt bestandje.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
[...]Deze documenten staan uiteraard ook elders opgeslagen, dus die heb ik nog, maar de data staat ook nog op de harde schijf.
Als de (belangrijke) data nog elders staat... waar hebben we het dan nog over :? Voor een paar tientjes heb je een recentere, waarschijnlijk snellere én grotere nieuwe HDD (of SSD). Waarom dan überhaupt nog moeite doen die ouwe schijf op te lappen? Of koop jij ook een auto van iemand die, Dukes of Hazard style, over een openstaande brug komt aangesprongen waarna de veren uit de motorkap steken op de bezichtiging? Nee, dat ding laat je links liggen want dat ding vertrouw je never nooit meer, zélfs na oplappen. Als het oplappen dan ook nog een factor 5, 10 of misschien wel 50 duurder is dan eenzelfde auto nieuw bij de dealer... En dat is precies wat je nu met je HDD wil doen?

En voor het geval ik je verkeerd begrijp en de quote die ik aanhaal anders geïnterpreteerd zou moeten worden; als die data al zo belangrijk is dan is natuurlijk de eerste vraag: waarom is er géén backup van?

De insteek / het doel van je topic lijkt me toch het redden van je, klaarblijkelijk belangrijke, data. Als je dan iets *niet* wil doen is het zelf gaan lopen frotten en cheap-ass'en maar het aan professionals overlaten. En die gaan écht wel fatsoenlijk met je data om, die draaien daar op. En anders vraag je het ze en lees je de overeenkomst gewoon goed voordat je tekent en ze de schijf overhandigt.

Ik zie het hele probleem dus niet zo. Je vraag zou moeten zijn: "hoe restore ik mijn backup" óf "welk data recovery bedrijf hebben jullie de beste ervaringen mee"?

[ Voor 40% gewijzigd door RobIII op 16-06-2019 03:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Disk open schroeven, platters er uit. Grote magneet. Klaar, data weg. Desnoods nog even in een badje met zuur en je bent klaar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Over het algemeen ben je totaal oninteressant, zo’n bedrijf gaat echt niet door je data neuzen. Dus ik vraag me af waar je zo panisch over doet? Staan er wellicht minder legale dingen op?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wim-Bart schreef op zondag 16 juni 2019 @ 03:41:
Disk open schroeven, platters er uit. Grote magneet. Klaar, data weg. Desnoods nog even in een badje met zuur en je bent klaar.
Het openschroeven is al meer dan genoeg; desnoods kras je er nog eens lekker over. Een grote magneet doet minder dan je denkt (geen wisselend magneetveld); zéker niet de "grote" magneten die jij en ik hebben liggen.

Zelf draai ik ze niet eens open; ik zet een stevige kruiskop erop ergens ter hoogte van de platters en sla er met een flinke hamer een gat in. 1 klap en klaar. Als er een gat in zit en je platters zijn krom danwel verbrijzeld is meer dan genoeg. Of ik smijt ze een keer (buiten) goed hard op een stoep. Klaar. Alles méér dan dat en dan zit je IMHO al in het paranoia spectrum. Geen gedoe met zuur en magneten en flauwekul. Tenzij je de NSA/CIA achter je aan hebt is dat écht overkill en een hoop werk om niks. En het zal je versteld doen staan waar ze nog data van af kunnen lezen als er een 'oneindig diepe portomonnee' tegenover staat; van verbrandde schijven tot schijven die 5 jaar diep in de oceaan op de bodem hebben gelegen enzovoorts. Professionele bedrijven halen daarom HDD's door een shredder.

[ Voor 56% gewijzigd door RobIII op 16-06-2019 11:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• MysticSnake
TommyboyNL schreef op zondag 16 juni 2019 @ 00:34:
Laten we bij het begin beginnen; wat is je doel?
- Harde schijf weer kunnen gebruiken?
NIET DOEN. weggooien. Deze disk is niet betrouwbaar meer.
- Data herstellen?
Grote kans dat het voldeoende is om de TVS diodes te verwijderen. Post even een exact typenummer van je schijf, dan kunnen we zeggen wat je precies moet doen.
Het betreft de Western Digital Caviar Blue 500 GB (16 MB cache). Typenummer: WD5000AAKX - 001CA0.

• MysticSnake
RobIII schreef op zondag 16 juni 2019 @ 03:11:
[...]

Als de (belangrijke) data nog elders staat... waar hebben we het dan nog over :? Voor een paar tientjes heb je een recentere, waarschijnlijk snellere én grotere nieuwe HDD (of SSD). Waarom dan überhaupt nog moeite doen die ouwe schijf op te lappen? Of koop jij ook een auto van iemand die, Dukes of Hazard style, over een openstaande brug komt aangesprongen waarna de veren uit de motorkap steken op de bezichtiging? Nee, dat ding laat je links liggen want dat ding vertrouw je never nooit meer, zélfs na oplappen. Als het oplappen dan ook nog een factor 5, 10 of misschien wel 50 duurder is dan eenzelfde auto nieuw bij de dealer... En dat is precies wat je nu met je HDD wil doen?

En voor het geval ik je verkeerd begrijp en de quote die ik aanhaal anders geïnterpreteerd zou moeten worden; als die data al zo belangrijk is dan is natuurlijk de eerste vraag: waarom is er géén backup van?

De insteek / het doel van je topic lijkt me toch het redden van je, klaarblijkelijk belangrijke, data. Als je dan iets *niet* wil doen is het zelf gaan lopen frotten en cheap-ass'en maar het aan professionals overlaten. En die gaan écht wel fatsoenlijk met je data om, die draaien daar op. En anders vraag je het ze en lees je de overeenkomst gewoon goed voordat je tekent en ze de schijf overhandigt.

Ik zie het hele probleem dus niet zo. Je vraag zou moeten zijn: "hoe restore ik mijn backup" óf "welk data recovery bedrijf hebben jullie de beste ervaringen mee"?
Er is een verschil tussen belangrijke data (jeugdfoto's bijvoorbeeld) en privacy gevoelige data zoals vertrouwelijke documenten. Beide staan op de harde schijf. De jeugdfoto's staan helaas niet elders (ja dom, ik weet het) en die wil ik wel graag terug. Maar ik kan zo een bedrijf niet vragen om even die foto's te redden met de garantie dat ze niet zo een document openen.

• MysticSnake
Verder zie ik een aantal reacties dat ik de harde schijf zou willen redden en daarna nog zou willen gebruiken, nou natuurlijk niet, dat is het doel niet. Het doel is in eerste instantie de jeugdfoto's. In tweede instantie had ik een digitale Windows 10 PRO licentie die niet gekoppeld was aan een Microsoft account. Als ik de kans krijg om Windows nog één keertje op te starten dan zou ik dat dus nog wel willen doen. Maar goed, als dat niet lukt ben ik best bereid een nieuwe licentie te kopen. Nogmaals, het uitgeven van geld is hier niet het probleem.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nou, dan geef je dat geld toch uit? Ga naar een respectabele club en ze zullen verder van je bestanden afblijven.. Wat kan er zo enorm interessant zijn dat je het niet aandurft?

• MysticSnake
Nog even een reactie op deze: https://nl.harddriveparts.com/
Ik dat er meerdere websites bestaan waar dergelijke harde schijf PCBs aangeboden worden. Dat doet mij vermoeden dat op grotere schaal (en met succes) PCBs worden vervangen als deze kapot of doorgebrandt zijn.
Zijn er geen elektro bedrijfjes (of particulieren desnoods) die dit als business hebben. Dus een PCB vervangen, BIOS chip overzetten met hetelucht pistool, etc?

[ Voor 14% gewijzigd door MysticSnake op 16-06-2019 12:24 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als de data echt belangrijk is kun je beter naar een gerenommeerd data recovery bedrijf gaan. Je genoemde bezwaren zijn onzinnig.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
MysticSnake schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:22:
Zijn er geen elektro bedrijfjes (of particulieren desnoods) die dit als business hebben. Dus een PCB vervangen, BIOS chip overzetten met hetelucht pistool, etc?
Je moet je afvragen hoeveel die data je waard is (in euro's). Een particulier die het voor €15 doet zal a) zéker niet betrouwbaarder zijn (je hebt toch zo'n issue met privacy :? ) en b) nul komma nul garantie bieden noch aansprakelijkheid accepteren.

Met de uitspraken die je in dit topic doet wek je de indruk dat het enorm belangrijk is, want oh oh oh iemand zal het maar eens inzien, maar het mag vervolgens niks kosten? Dat rijmt niet.

Ik snap dan ook écht niet waarom je dat wel naar een particulier zou willen brengen of een "elektro bedrijfje" maar niet naar een gerenommeerde partij. Dat kan alleen als kosten een bezwaar spelen.

• Gegevens (goed) terug
• Betrouwbare partij, geen schierige aagjes
• Goedkoop

Pick 2. You can't have your cake and eat it too.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/msNJM3Yag88Q2cI5UMVjlZmw/full.png

[ Voor 48% gewijzigd door RobIII op 16-06-2019 18:30 ]

Over mij

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
MysticSnake schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:16:
...
In tweede instantie had ik een digitale Windows 10 PRO licentie die niet gekoppeld was aan een Microsoft account. Als ik de kans krijg om Windows nog één keertje op te starten dan zou ik dat dus nog wel willen doen. ...
Waarom in godsnaam?
Als je je PC/laptop nu voorziet van een nieuwe SATA-SSD die qua grootte voldoet aan je behoefte en je maakt een installatiemedium met Windows 10 Pro er op, kan je je eigen Windows weer legaal opnieuw installeren zonder licentiekey (gewoon het licentiekey-venster skippen).
En je geeft meteen je laptop een enorme boost.

• Wim-Bart

Wim-Bart

PCB vervangen heb ik ooit eens zelf gedaan en dat werkte. Was wel even kloten met die dunne flatkabeltjes om die in de klemmetjes te schuiven. Maar kon data redden. Dus het is een optie.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• MysticSnake
RobIII schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:36:
[...]

Je moet je afvragen hoeveel die data je waard is (in euro's). Een particulier die het voor €15 doet zal a) zéker niet betrouwbaarder zijn (je hebt toch zo'n issue met privacy :? ) en b) nul komma nul garantie bieden noch aansprakelijkheid accepteren.

Met de uitspraken die je in dit topic doet wek je de indruk dat het enorm belangrijk is, want oh oh oh iemand zal het maar eens inzien, maar het mag vervolgens niks kosten? Dat rijmt niet.

Ik snap dan ook écht niet waarom je dat wel naar een particulier zou willen brengen of een "elektro bedrijfje" maar niet naar een gerenommeerde partij. Dat kan alleen als kosten een bezwaar spelen.

• Gegevens (goed) terug
• Betrouwbare partij, geen schierige aagjes
• Goedkoop

Pick 2. You can't have your cake and eat it too.

[Afbeelding]
Ik begrijp deze reactie niet, kennelijk wek ik de indruk dat deze data enorm belangrijk is...laat ik het dan nogmaals uitleggen: Er staat inderdaad data op die enorm belangrijk is voor mij. Dit zijn jeugdfoto's voornamelijk en het boeit me weinig als mensen die inzien. Alleen er staan ook belangrijke privacy gevoelige documenten op (die heb ik als backup nog steeds, maar staan dus óók op de harde schijf) die niet ingezien mogen worden.

Verder heb ik al aangegeven dat geld hier niet het probleem is, ik zou het jammer vinden als we op dit punt in een welles/nietes terecht komen. Het is gewoon zo dat ik nul garantie heb dat een eventueel data recovery bureau niets met die data gaat doen. Het feit dat men hier roept dat ze de data niet boeiend vinden zal allemaal wel, maar het geeft niet één procent meer garantie. Bovendien is het een onprettig gevoel dat je weet dat deze documenten ooit ergens bij iemand op een opslagmedia hebben gestaan en zomaar ineens, volgend jaar, over vijf jaar, over tien jaar desnoods, ineens weer kunnen opduiken.

Ten slotte ben ik absoluut niet van plan om de schijf aan een elektrobedrijfje (of particuliere elektricien) te overhandigen en te zeggen van 'fix het maar hoor, ik zie je over twee dagen wel'. Natuurlijk niet. Ik zou in dat geval een PCB bestellen en met behulp van de elektricien (of dat bedrijfje) de PCB vervangen en de BIOS chip overzetten. Daar ben ik dan uiteraard bij aanwezig. Ik heb op verschillende plekken gelezen dat dit voor een ervaren gast niet meer dan een half uur werk is, dus daar ben ik naar op zoek. Het is niet zo dat deze persoon, of dit bedrijf, ooit toegang krijgt tot deze harde schijf. Na de reparatie neem ik hem mee naar huis, bouw ik hem in, kopieer ik de data en klaar.

Er zijn websites vol met PCBs, dus er is een markt voor. De vraag is alleen of het makkelijk is om iemand te vinden die dit kan/wil doen. Als ik zelf ook maar een beetje soldeerskills had, dan had ik het zelf wel geprobeerd.

• MysticSnake
Renault schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:01:
[...]

Waarom in godsnaam?
Als je je PC/laptop nu voorziet van een nieuwe SATA-SSD die qua grootte voldoet aan je behoefte en je maakt een installatiemedium met Windows 10 Pro er op, kan je je eigen Windows weer legaal opnieuw installeren zonder licentiekey (gewoon het licentiekey-venster skippen).
En je geeft meteen je laptop een enorme boost.
Dit kan inderdaad, maar dan is Windows dus niet geactiveerd, tenzij ik iets over het hoofd zie.

• MysticSnake
Wim-Bart schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:34:
PCB vervangen heb ik ooit eens zelf gedaan en dat werkte. Was wel even kloten met die dunne flatkabeltjes om die in de klemmetjes te schuiven. Maar kon data redden. Dus het is een optie.
Dat heb ik ook gelezen ja, een PCB vervangen is enorm secuur werk en je kan snel fouten maken. Verder wordt het nog lastiger om die BIOS chip over te zetten, ik heb gelezen dat dat in 9 van de 10 keer noodzakelijk is. Maar als ik iemand kan vinden die dit dagelijks doet dan is het een ander verhaal, overigens vermoed ik dat veel data recovery bedrijven dit ook doen.

Wat ik zou kunnen proberen is om de TVS diode te verwijderen, zoals eerder gesuggereerd, maar ik weet niet of dat voldoende is. Terwijl de harde schijf met de verkeerde voedingsoutput was verbonden heb ik de computer een aantal keer opnieuw opgestart omdat de harde schijf maar niet werd herkend in de BIOS. Dus de kans is er dat er meer beschadigd is aan de PCB.

• Wim-Bart

Wim-Bart

MysticSnake schreef op zondag 16 juni 2019 @ 23:20:
[...]

Dat heb ik ook gelezen ja, een PCB vervangen is enorm secuur werk en je kan snel fouten maken. Verder wordt het nog lastiger om die BIOS chip over te zetten, ik heb gelezen dat dat in 9 van de 10 keer noodzakelijk is. Maar als ik iemand kan vinden die dit dagelijks doet dan is het een ander verhaal, overigens vermoed ik dat veel data recovery bedrijven dit ook doen.

Wat ik zou kunnen proberen is om de TVS diode te verwijderen, zoals eerder gesuggereerd, maar ik weet niet of dat voldoende is. Terwijl de harde schijf met de verkeerde voedingsoutput was verbonden heb ik de computer een aantal keer opnieuw opgestart omdat de harde schijf maar niet werd herkend in de BIOS. Dus de kans is er dat er meer beschadigd is aan de PCB.
Kan meevallen. Ik had het zelfde ongeveer met een Molex -> SATA kabel. Printplaat van de disk deed Vnok-Brand en stinken. Had een identieke disk liggen. Print vervangen en werkte gewoon. Niks chip overzetten. Was een WD 15EARS disk (1.5TB WD Green).

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

MysticSnake schreef op zondag 16 juni 2019 @ 23:16:
[...]

Ik begrijp deze reactie niet, kennelijk wek ik de indruk dat deze data enorm belangrijk is...laat ik het dan nogmaals uitleggen: Er staat inderdaad data op die enorm belangrijk is voor mij. Dit zijn jeugdfoto's voornamelijk en het boeit me weinig als mensen die inzien. Alleen er staan ook belangrijke privacy gevoelige documenten op (die heb ik als backup nog steeds, maar staan dus óók op de harde schijf) die niet ingezien mogen worden.

Verder heb ik al aangegeven dat geld hier niet het probleem is, ik zou het jammer vinden als we op dit punt in een welles/nietes terecht komen. Het is gewoon zo dat ik nul garantie heb dat een eventueel data recovery bureau niets met die data gaat doen. Het feit dat men hier roept dat ze de data niet boeiend vinden zal allemaal wel, maar het geeft niet één procent meer garantie. Bovendien is het een onprettig gevoel dat je weet dat deze documenten ooit ergens bij iemand op een opslagmedia hebben gestaan en zomaar ineens, volgend jaar, over vijf jaar, over tien jaar desnoods, ineens weer kunnen opduiken.
..
Normaal niet relevant, maar aangezien je er zelf over door blijft gaan;

Wtf is dat voor “gevoelige” data dan?

Ik kan me er niks bij voorstellen.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
MysticSnake schreef op zondag 16 juni 2019 @ 23:17:
[...]

Dit kan inderdaad, maar dan is Windows dus niet geactiveerd, tenzij ik iets over het hoofd zie.
Dan is Windows 10 wel geactiveerd: bij installatie van Windows 10 valideer je de installatie door aan Microcoft een unieke door Windows 10 gegenereerde code te verstrekken: daarin staat een opgave van de hardware waarop werd geïnstalleerd. Als je dezelfde versie van Windows 10 (hier dus de NL Pro versie) opnieuw installeert en daarbij het licentiecode venster skipt, zal na de installatie Windows 10 z.s.m. contact leggen met internet (bij de eerste gelegenheid). Windows 10 zoekt dan contact met Microsoft en vergelijkt dan de huidige hardware met die van toen Windows 10 werd gevalideerd. Als dat voldoende overeen komt, heb je meteen een werkende, legale, gevalideerde Windows 10 terug. Probeer maar uit.
In de praktijk mag je bv. wel een harddisk wisselen voor een SSD, maar niet een moederbord vervangen: dan moet je contact opnemen met Microsoft om ene legale Windows terug te krijgen.

Al met al denk ik dat ik je dus uitstekend nieuws heb gemeld. :+

Verwijderd

Beste Mystic Snake, ik wil je harde schijf beste voor je doormeten hoor. Dit is waar je bij bent. Met een beetje geluk is het alleen een diode. Met wat meer pech moet het pcb vervangen worden. Alleen een board met dezelfde ic bios firmware zal werken op je harde schijf. anders moet deze over gezet worden op een compatibel board. ik heb het een en ander op de website staan hoe je dit zelf kunt doen. Kijk maar https://hardeschijfdokter.nl/Doe-Het-Zelf-Data-Recovery

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:09
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:50:
ik wil je harde schijf beste voor je doormeten hoor. Dit is waar je bij bent.
Ik zou dat afraden. Voor hetzelfde geldt zit er een data logger verstopt in het apparaat wat 't doormeet.

* Freeaqingme mompelt iets over heeeel belangrijke data, geen garanties, etc 8)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1