RobIII schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:36:
[...]
Je moet je afvragen hoeveel die data je waard is (in euro's). Een particulier die het voor €15 doet zal a) zéker niet betrouwbaarder zijn (je hebt toch zo'n issue met privacy

) en b) nul komma nul garantie bieden noch aansprakelijkheid accepteren.
Met de uitspraken die je in dit topic doet wek je de indruk dat het enorm belangrijk is, want oh oh oh iemand zal het maar eens inzien, maar het mag vervolgens niks kosten? Dat rijmt niet.
Ik snap dan ook écht niet waarom je dat wel naar een particulier zou willen brengen of een "elektro bedrijfje" maar niet naar een gerenommeerde partij. Dat kan alleen als kosten een bezwaar spelen.
• Gegevens (goed) terug
• Betrouwbare partij, geen schierige aagjes
• Goedkoop
Pick 2. You can't have your cake and eat it too.
[
Afbeelding]
Ik begrijp deze reactie niet, kennelijk wek ik de indruk dat deze data enorm belangrijk is...laat ik het dan nogmaals uitleggen: Er staat inderdaad data op die enorm belangrijk is voor mij. Dit zijn jeugdfoto's voornamelijk en het boeit me weinig als mensen die inzien. Alleen er staan ook belangrijke privacy gevoelige documenten op (die heb ik als backup nog steeds, maar staan dus óók op de harde schijf) die niet ingezien mogen worden.
Verder heb ik al aangegeven dat geld hier niet het probleem is, ik zou het jammer vinden als we op dit punt in een welles/nietes terecht komen. Het is gewoon zo dat ik nul garantie heb dat een eventueel data recovery bureau niets met die data gaat doen. Het feit dat men hier roept dat ze de data niet boeiend vinden zal allemaal wel, maar het geeft niet één procent meer garantie. Bovendien is het een onprettig gevoel dat je weet dat deze documenten ooit ergens bij iemand op een opslagmedia hebben gestaan en zomaar ineens, volgend jaar, over vijf jaar, over tien jaar desnoods, ineens weer kunnen opduiken.
Ten slotte ben ik absoluut niet van plan om de schijf aan een elektrobedrijfje (of particuliere elektricien) te overhandigen en te zeggen van 'fix het maar hoor, ik zie je over twee dagen wel'. Natuurlijk niet. Ik zou in dat geval een PCB bestellen en met behulp van de elektricien (of dat bedrijfje) de PCB vervangen en de BIOS chip overzetten. Daar ben ik dan uiteraard bij aanwezig. Ik heb op verschillende plekken gelezen dat dit voor een ervaren gast niet meer dan een half uur werk is, dus daar ben ik naar op zoek. Het is niet zo dat deze persoon, of dit bedrijf, ooit toegang krijgt tot deze harde schijf. Na de reparatie neem ik hem mee naar huis, bouw ik hem in, kopieer ik de data en klaar.
Er zijn websites vol met PCBs, dus er is een markt voor. De vraag is alleen of het makkelijk is om iemand te vinden die dit kan/wil doen. Als ik zelf ook maar een beetje soldeerskills had, dan had ik het zelf wel geprobeerd.