Opel karl "duikt" in de bochten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:59
na ruim een jaar een VW Up (2018) gereden te hebben als lease auto, was het tijd voor wat nieuws.
De up was ik zeer tevreden over. Hij lag heerlijk in de bochten. Bleef aardig recht. En was comfortabel rijden.
Nu heb ik sinds gisteren een Opel Karl. Ik dacht wat luxer te willen rijden.
Maar zodra ik in de Karl door een bocht ga, dan "duikt" deze de bocht in. Als ik naar rechts stuur dan duikt de auto linksvoor naar beneden voor mijn gevoel. Alsof deze niet recht blijft.
is er iemand die hier over mee kan praten? Of houd ik mij voor gek..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Vrij logisch dat een hogere, relatief smalle auto overhelt in de bochten toch? Het is en blijft een Opel, ben zelf geen fan van VW maar de wegligging van die kleine koekblikjes is in elk geval op orde, ik heb afgezien van de Insignia nog nooit in een Opel gereden die echt lekker op de weg lag :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-07 14:57

NeHoX

Gamer + PV

Dat heet onderstuur. Misschien een strakker verensetje?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:34
NeHoX schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:10:
Dat heet onderstuur. Misschien een strakker verensetje?
Onderstuur is als de voorwielen grip verliezen en je rechtuit gaat in plaats van de bocht in stuurt. Dit is meer een gevalletje "overhellen" waardoor er een rol in de koets komt. Waarschijnlijk is de Karl wat minder strak geveerd dan de Up, waardoor hij makkelijker inveert bij het nemen van een bocht. Of de stabilisator van de Up is wat zwaarder uitgevoerd.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
@Wintervacht Bedankt voor je input. Maar de karl is net als de up 148cm hoog (net even opgezocht). Kwa gewicht en andere specificaties/afmetingen is deze ook nagenoeg het zelfde.
@NeHoX Onderstuur is hier geen sprake van. ik heb ten alle tijden grip. Ik heb het hier ook niet over circuit-snelheden maar gewoon normaal rijgedrag.
@NoepZor Dat geeft me al meer inzicht. Dankjewel!
Wat zou de reden zijn dat fabrikanten niet altijd een zwaar uitgevoerde stabilisator inbouwen? Naar mijn weten siert het geen enkele auto om zich als een boot te gedragen.

[ Voor 25% gewijzigd door 7Sins op 14-06-2019 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:58

SuBBaSS

-has Ryzen

Nou heb ik zelf nog nooit in een Karl gereden maar wel heel wat kilometers in een Up, maar met wat jij omschrijft moet die Karl wel erg zijn. De Up is zeker comfortabel, maar bijv. op rotondes was het best overhellen geblazen (en erger: bijna van die platte stoel afglijden in mijn geval).

Maar kan natuurlijk zijn dat die Karl nog meer op comfort gericht is. Dan is dit een logisch gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

7Sins schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:12:
[..]
@NoepZor Dat geeft me al meer inzicht. Dankjewel!
Wat zou de reden zijn dat fabrikanten niet altijd een zwaar uitgevoerde stabilisator inbouwen? Naar mijn weten siert het geen enkele auto om zich als een boot te gedragen.
Zware stabilisator en vering maakt de auto stugger/harder. Je voelt de weg beter, en is beter geschikt voor bochtenwerk / sportiever rijden. Zachtere vering is volgens sommigen comfortabeler. Zie bijv ook Citroen die daar om bekend staan (stonden?).

edit: heb je geen proefrit gemaakt voordat je deze auto uitkoos?

[ Voor 5% gewijzigd door noes op 14-06-2019 16:17 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

@Wintervacht Bedankt voor je input. Maar de karl is net als de up 148cm hoog (net even opgezocht). Kwa gewicht en andere specificaties/afmetingen is deze ook angenoeg het zelfde.
Dan is hij gewoon zachter afgeveerd :p

Zachtere vering geeft over het algemeen (i.c.m. de juiste schokdempers) een comfortabelere rit, gezien de VW Up meer is gericht op jonge dynamische mensen is die waarschijnlijk strakker afgeveerd voor betere wegligging.

Beetje schot voor open doel dit maar als je een auto had gewild die als een kart op de weg ligt had je geen Opel moeten nemen :+
Heb je niet eerst een proefrit gemaakt ofzo?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:34
Omdat niet iedereen in een "raceauto" wil zitten :P Zoals wijlen Cruijff ooit sprak: ieder voordeel heeft zijn nadeel. Een straffer geveerde en gedempte auto wordt snel stoterig/hard op slecht wegdek.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:39

CaDje

Framedrops for life

Maar heb je blind een Opel genomen, of is het tijdens je proefrit nooit opgevallen? Gezien het een lease auto is kun je hier weinig aan doen. Je kunt er wellicht grotere velgen onder zetten, dit maakt de auto iets stugger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dit is typisch het effect van zachtere stabilisatorstangen. Kleine stadsauto's als de Up, maar ook Aygo e.d. zijn vrij hard geveerd en hebben vrij stugge stabilisatiestangen in verhouding. Daardoor sturen ze lekker direct en vlot. Auto's die wat groter zijn en meer op comfort hebben slappere stangen, want dat heeft een positief effect op de onafhankelijkheid van de vering. Nadeel is alleen dat bij scherp sturen, zeker als je tegelijkertijd ook remt, dat de auto de neiging krijgt meer te gaan overhellen. Remmen versterkt dit, omdat dat ook nog eens relatief veel druk op de vooras staat en dan het voorwiel aan de buitenkant nog wat meer in veert.

Verder staan Opel's nou niet bepaald bekend om hun sportieve weggedrag. Als ik Top Gear mocht geloven, is Opel (Vauxhaul) in de regel qua onderstuur nog erger dan Audi.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 21:11

Spacecowboy

XBL: Biggmans

CaDje schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:18:
Maar heb je blind een Opel genomen, of is het tijdens je proefrit nooit opgevallen? Gezien het een lease auto is kun je hier weinig aan doen. Je kunt er wellicht grotere velgen onder zetten, dit maakt de auto iets stugger.
Je maakt de auto niet stugger. Hooguit is misschien je bandwang lager (en dat is weer afhankelijk van het type band wat je kiest), waardoor je minder comfort hebt. Omdat het onafgeveerde gewicht groter wordt, zal het weggedrag juist slechter worden, omdat de blijkbaar toch al zachte vering het nog harder te verduren krijgt.

Je zou eens kunnen navragen bij de opeldealer bijvoorbeeld, en vragen of er iemand even met je meerijdt. Vaak vinden ze dat geen enkel probleem, en heb je meteen duidelijkheid.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Is er inmiddels alweer een update van onderstaande uitvoering? Zo nee, ze zijn vooral positief over het (volwassen) onderstel?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Opel Karl - AutoWeek review

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-07 12:00
deepbass909 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:24:
Dit is typisch het effect van zachtere stabilisatorstangen. Kleine stadsauto's als de Up, maar ook Aygo e.d. zijn vrij hard geveerd en hebben vrij stugge stabilisatiestangen in verhouding. Daardoor sturen ze lekker direct en vlot. Auto's die wat groter zijn en meer op comfort hebben slappere stangen, want dat heeft een positief effect op de onafhankelijkheid van de vering. Nadeel is alleen dat bij scherp sturen, zeker als je tegelijkertijd ook remt, dat de auto de neiging krijgt meer te gaan overhellen. Remmen versterkt dit, omdat dat ook nog eens relatief veel druk op de vooras staat en dan het voorwiel aan de buitenkant nog wat meer in veert.

Verder staan Opel's nou niet bepaald bekend om hun sportieve weggedrag. Als ik Top Gear mocht geloven, is Opel (Vauxhaul) in de regel qua onderstuur nog erger dan Audi.
Ik heb een Grande Punto gehad en een tijdje een Corsa uit dezelfde generatie (GM werkte toen samen met Fiat, zelfde platform), maar er zat een wereld van verschil tussen de twee qua weggedrag. De Fiat reed veel beter.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
Iedereen bedankt voor de input. het is me al duidelijk dat ik er aan mag wennen.

Uiteraard heeft er een proefrit plaats gevonden. Maar omdat het niet jouw auto is, en de 1e keer er in rijden is ook wennen, had ik een nog rustiger tempo dan normaal. Waardoor het me waarschijnlijk niet is opgevallen.
Of het komt dat iemand van 140kg meereed bij de proefrit en de auto in balans hield met zn gewicht t.o.v. een 800kg autotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

7Sins schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:06:
na ruim een jaar een VW Up (2018) gereden te hebben als lease auto, was het tijd voor wat nieuws.
De up was ik zeer tevreden over. Hij lag heerlijk in de bochten. Bleef aardig recht. En was comfortabel rijden.
Nu heb ik sinds gisteren een Opel Karl. Ik dacht wat luxer te willen rijden.
Maar zodra ik in de Karl door een bocht ga, dan "duikt" deze de bocht in. Als ik naar rechts stuur dan duikt de auto linksvoor naar beneden voor mijn gevoel. Alsof deze niet recht blijft.
is er iemand die hier over mee kan praten? Of houd ik mij voor gek..
Die staat nogal 'soepel op de poten'. wil je strakker, sportiever rijden, zul je een ander stel veren/schokbrekers moeten gebruiken. Of te wel sportonderstel. Comfort en sportief gaan niet altijd goed samen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
7Sins schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 17:02:
Of het komt dat iemand van 140kg meereed bij de proefrit en de auto in balans hield met zn gewicht t.o.v. een 800kg autotje.
Dat merk je wel in een kleiner autootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-07 11:13
Setje strakkere veren hoeft niet heel veel geld te kosten. Als je het beter vind rijden, misschien de investering wel gewoon waard.
https://broekhuizenautoma...ida-2wd-2015-va30-aa30mm/
Wel even controleren of die op jou auto passen, kan het niet garanderen. Vaak zijn ze ook wel te koop via de dealer, maar dan is het natuurlijk meestal duurder.

[ Voor 13% gewijzigd door WEBGAMING op 15-06-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:14
Ik heb een keer een mokka als huurauto gehad. Ik vond het een vreselijke auto qua wegligging en overhellen in de bochten. Ik reed privé een golf, dus ik dacht dat het aan het hoge model lag.

Nu rijd ik privé een mazda cx-5 wat ook een hoog model is, maar deze heeft totaal geen last van overhellen of slechte wegligging. Ik denk dat dat wat jij beschrijft gewoon de rij eigenschappen zijn van de huidige Opels.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Pagina: 1