Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 16:22
Ik heb een oude pc met een intel e5200 erin die heel traag is geworden en constant boven de 90 procent CPU-gebruik aan zit. Na een fresh install bleeft dit probleem. Eens getest met een andere SSD waarop een goede windows installatie 10 stond en ook daar 90 procent.
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt maar zou het kunnen dat de CPU of ram versleten is? De CPU is 12 jaar oud maar is nooit overclocked geweest.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:51
Computers lijken trager te worden maar vaak is het juist de software/websites die meer eisend worden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@crazyheinz Daarvoor heb je meer informatie nodig, zoals wat die 90% behelst.

Hoeveel GHz geeft de Task Mananger aan dat de CPU draait?
Welk proces vraagt die 90% (of een groot gedeelte daarvan)?
Heb je in je BIOS misschien nog wat ingesteld dat de CPU langzamer kan maken?

etc. :)

edit:
@Michielgb Dat zijn geen grapjes! :-( (:+)

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 14-06-2019 13:11 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:31
Misschien een idee om Windows XP met IE8 te proberen? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
LordSinclair schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:07:
Computers lijken trager te worden maar vaak is het juist de software/websites die meer eisend worden.
De pc draaide al jaren Windows 10 zonder problemen.
Room42 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:09:
@crazyheinz Daarvoor heb je meer informatie nodig, zoals wat die 90% behelst.

Hoeveel GHz geeft de Task Mananger aan dat de CPU draait?
Welk proces vraagt die 90% (of een groot gedeelte daarvan)?
Heb je in je BIOS misschien nog wat ingesteld dat de CPU langzamer kan maken?

etc. :)

edit:
@Michielgb Dat zijn geen grapjes! :-( (:+)
Het is geen sofware probleem, zelfs een cleane windows geeft 90 procent CPU usage.
Uit de taskmanager is niets nuttigs op te maken. Ik ben verder aan niets geweest in de BIOS, is na een tijd altijd maar trager en trager geworden.
Michielgb schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:09:

Misschien een idee om Windows XP met IE8 te proberen? ;-)
We leven in de 21ste eeuw, dank u :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
crazyheinz schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:12:
[...]

Het is geen sofware probleem, zelfs een cleane windows geeft 90 procent CPU usage.
Daarmee heb je nog lang niet alles uitgesloten.
Uit de taskmanager is niets nuttigs op te maken.
Top, bedankt voor de informatie! :/
Ik ben verder aan niets geweest in de BIOS, is na een tijd altijd maar trager en trager geworden.
Tuurlijk. Ga daar dan toch maar even kijken ;) Reset hem desnoods.
[...]

We leven in de 21ste eeuw, dank u :p
Jouw PC niet! :?

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 14-06-2019 13:14 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]
Uit de taskmanager is niets nuttigs op te maken. Ik ben verder aan niets geweest in de BIOS, is na een tijd altijd maar trager en trager geworden.
Er zal zeker een proces, of meerdere processen, meer dan 0% cpu time moeten claimen. Anders kan je nooit aan 90% cpu usage komen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
Hahah true, is een pc die ik destijd voor mijn vriendin had gebouwd, ondertussen had haar moeder hem jaren geleden overgenomen om gewoon wat te surfen en dat deed ie prima.
redfoxert schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:14:
[...]

Er zal zeker een proces, of meerdere processen, meer dan 0% cpu time moeten claimen. Anders kan je nooit aan 90% cpu usage komen.
Als ik 1 proces stop die het leeuwendeel van de CPU had, dan neemt een ander proces het over. Ik heb de pc momenteel niet voor mij staan maar zal hem nog even aanzetten later om @Evanescent ook wat meer info te kunnen geven.

[ Voor 102% gewijzigd door crazyheinz op 14-06-2019 13:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:29

ResuCigam

BOFH

Zou het niet Windows update kunnen zijn? Ik heb wel vaker gezien dat tragere computers na een verse installatie uren op 100% cpu stonden met updates.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
ResuCigam schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:21:
[...]

Zou het niet Windows update kunnen zijn? Ik heb wel vaker gezien dat tragere computers na een verse installatie uren op 100% cpu stonden met updates.
De andere schijf die ik erin stak was van een pc die 100 procent zeker zijn updates al had gedaan, dus ik vermoed dat dit niet het probleem zal zijn. Ook was de oude installatie exact even traag als nadat ik opnieuw had geïnstalleerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Je zit toch niet toevallig naar het idle proces te kijken? Kun je een screenshot plaatsen?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:41
crazyheinz schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:22:
[...]

De andere schijf die ik erin stak was van een pc die 100 procent zeker zijn updates al had gedaan, dus ik vermoed dat dit niet het probleem zal zijn. Ook was de oude installatie exact even traag als nadat ik opnieuw had geïnstalleerd.
Je hebt dus een schijf met een bestaande windows installatie van 1 pc over gezet naar een andere pc?
Dat is niet echt vergelijkbaar met een schone windows installatie, en zou dus ook voor een trage windows kunnen zorgen (met wellicht een andere reden dat je andere schrijf ook langzaam is)

Betreft het toevallig een SSD van een van de eerdere generaties?
Kun je eens een (uitgebreide) SMART test op de schijven doen?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
DeBolle schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:25:
Je zit toch niet toevallig naar het idle proces te kijken? Kun je een screenshot plaatsen?
Ik zal als ik terug thuis ben dit doen.
Puc van S. schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:27:
[...]

Je hebt dus een schijf met een bestaande windows installatie van 1 pc over gezet naar een andere pc?
Dat is niet echt vergelijkbaar met een schone windows installatie, en zou dus ook voor een trage windows kunnen zorgen (met wellicht een andere reden dat je andere schrijf ook langzaam is)

Betreft het toevallig een SSD van een van de eerdere generaties?
Kun je eens een (uitgebreide) SMART test op de schijven doen?
Ik heb beide gedaan, een SSD met een bestaande installatie even aangesloten om te vergelijken, en ik heb een verse installatie gedaan op de originele SSD.
Het zijn beide samsung evo 840, de originele SSD in een nieuwe pc gestoken en hij draait als een tierelier, de andere SSD zat ook in een nieuwe pc en werkte ook zonder problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door crazyheinz op 14-06-2019 13:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Probeer het eens met een Linux bootable stick en kijk dan of je CPU weer op 90% staat. Als dat niet het geval is, is je CPU niet defect.
Ook heb ik zelf nog nooit een CPU langzamer zien worden, dat ding deed het of hij deed het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
Ernemmer schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:34:
Probeer het eens met een Linux bootable stick en kijk dan of je CPU weer op 90% staat. Als dat niet het geval is, is je CPU niet defect.
Ook heb ik zelf nog nooit een CPU langzamer zien worden, dat ding deed het of hij deed het niet.
Goeie tip, ga ik proberen.
Ik heb het ook nog nooit meegemaakt, daarom dat ik dit hier poste omdat ik er ook van uitga dat de CPU ofwel werkt ofwel niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Ik gok ook op windows update, of andere geinstalleerde software die ook op de achtergrond updates binnenhaalt en installeert.

Anders misschien een koeler die niet goed meer werkt, waardoor de cpu extreem moet terugklokken en dat achtergrondtaken het gros van de cycli in beslag gaan nemen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squatto
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 12:17
Zou het misschien kunnen dat de processor niet op de juiste snelheid draait? Dat hij te laag staat ofzo?

Als dat het geval is dan staat misschien iets verkeerd in de bios of zijn de tempraturen te hoog waardoor die throtteled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
haarbal schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:39:
Ik gok ook op windows update, of andere geinstalleerde software die ook op de achtergrond updates binnenhaalt en installeert.

Anders misschien een koeler die niet goed meer werkt, waardoor de cpu extreem moet terugklokken en dat achtergrondtaken het gros van de cycli in beslag gaan nemen.
koeler die niet goed meer werkt heb ik ook aan gedacht, ik heb de koelerpasta eens verwijderd en opnieuw aangebracht maar maakte ook geen verschil. De fan van de zalman koeler wekte ook nog perfect en de temperaturen zijn aan de lage kant, in de 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
Ook naar de chipset van het moederbord gekeken bij de fabrikant, kan zijn dat ze een driver issue oplossen met andere drivers dan die windows nu pakt, (oud bakkie heh) in apparaatbeheer bijv al gekeken naar driver updates?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirrordin
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 09:25
Het kan ook zijn dat de updates van microsoft je systeem behoorlijk traag hebben gemaakt. Denk maar aan de software patches die spectre en meltdown tegen gaan, dit heeft een behoorlijke performance hit op zo'n oude processor. Je kan dit het beste testen door een oude versie van windows 10 te installeren waar deze fixes nog niet in zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:16
Wat @DeBolle ook zegt zat ik zelf ook aan te denken. Dat het niet 90% verbruik is, maar 90% niet in gebruik. Ofwel, dat hij 10% gebruikt wordt.

Maar is de pc dan ook traag? Of is het meer dat je dat dan ziet en het idee hebt dat hij traag is. Is bij apparaatbeheer ook alles geinstalleerd? Dus geen uitroeptekentjes oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-08 18:07
crazyheinz schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:52:
[...]

koeler die niet goed meer werkt heb ik ook aan gedacht, ik heb de koelerpasta eens verwijderd en opnieuw aangebracht maar maakte ook geen verschil. De fan van de zalman koeler wekte ook nog perfect en de temperaturen zijn aan de lage kant, in de 30 graden.
Zoals Mirrordin zegt: die spectre en meltdown patches zijn killing op sommige processoren.

Check even het proggie inSpectre, en zet deze eens tijdelijk uit.

https://www.grc.com/inspectre.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-08 18:07
Ernemmer schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:34:
, dat ding deed het of hij deed het niet.
Niet helemaal mee eens met deze stelling. Processoren slijten weldegelijk over lange perioden van tijd. Ik ken er de technische kant niet precies van, ( iets met interne micro-corrosie door electriciteit oid ), maar uiteindelijk zal je processor "verouderen". Ikzelf klock mijn processoren altijd flink over ( tot aan de 24/7 rand ), en na verloop van tijd ( meestal 3 a 4 jaar ) moet echt het voltage iets omhoog om het geheel weer stabiel te krijgen. Ze worden wellicht niet langzamer, maar wel minder efficient/stabiel door verhoogde weerstand binnenin de processor..

Dit lijkt me overigens in dit geval niet aan de orde bij de TS. Zijn of haar problemen schrijf ik eerder toe aan een zwaarder OS en updates als Meldown/Specte patches..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Fysieke slijtage is een fabeltje, een cpu werkt of werkt niet. Deze zal niet zomaar uit zichzelf trager worden.
Externe factoren kunnen weldegelijk invloed hebben. Denk aan oververhitting door een verstofte heatsink of een kapotte ventilator, waardoor de processor gaat terugklokken uit zelfbescherming.
Mirrordin schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:41:
Het kan ook zijn dat de updates van microsoft je systeem behoorlijk traag hebben gemaakt. Denk maar aan de software patches die spectre en meltdown tegen gaan, dit heeft een behoorlijke performance hit op zo'n oude processor. Je kan dit het beste testen door een oude versie van windows 10 te installeren waar deze fixes nog niet in zaten.
Onzin, deze fixes hebben maar een marginale impact, al helemaal als je kijk naar thuisgebruik.

Een e5200 is ondertussen een behoorlijk oud beestje. Windows 10 is door allerlei updates en extra features niet meer die windows 10 zoals deze in 2016 uit kwam en browsers vragen ook steeds meer van je systeem.

Daarom ook de volgende vragen:
  • Welk proces vraagt zoveel CPU? Kom niet aan met "ergens iets", wees nu eens concreet.
  • Controleer eens met een programma als CPU-Z of de processor nog wel de opgegeven 2500Mhz haalt.
Ik stel voor dat niemand hier nog iets post voordat we eens concrete informatie krijgen van de TS :O

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

Ik zet in op het fysieke stuk.
PC 10 jaar oud, nergens lees ik iets over onderhoud (mss overheen gelezen).

Kijk eens (als je PC uit staat)
-of de CPU fan nog vrij kan draaien, zo nee vervangen
-of het koelblok niet vol stof zit, ja vol stof, dan schoonmaken
Tevens wanneer is voor het laatst de koelpasta van je cpublok vervangen?
Toevallig nooit? dan ook even nieuw koelpasta aanbrengen (eerste oude verwijderen (met alcohol))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:32
een cpu "verslijt" niet. in ieder geval niet in deze termen. Het kan zijn dat hij gewoon stopt met werken of mss zelfs nog instabiel wordt, naar 90% load is geen symptoom daarvan . de oorzaak moet ergens anders gezi
ocht worden. wellicht is het moederbord defect. check eens de systeem logboeken om te kijken of je daar iets geks ziet.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
DeBolle schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:25:
crazyheinz schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:31:
[...]

Ik zal als ik terug thuis ben dit doen.
... ik mis toch nog steeds een screenshot van de actieve processen. Weet niet hoe dat bij Windows-10 is, maar wellicht vergelijkbaar als bij Windows-7 en dan 'show processes from all users' kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Gaat het goed met je @crazyheinz ? En jouw probleem?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Pagina: 1