Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 17:05
Een paar maanden geleden hebben wij ons huis gekocht. Nu zou ik graag in de komende jaren toe werken naar een energiezuinig huis, en als het kan zelfs volledig van het gas af. Nu heb ik me al aardig ingelezen over alle (on)mogelijkheden, de voordelen/nadelen, en de kosten van dit alles. Echter vind ik het lastig om in te schatten hoe de vele mogelijkheden op elkaar aansluiten en waar afhankelijkheden liggen.

Een overzicht van de huidige situatie:

- Bouwjaar huis: 2003
- Volledige isolatie (muur, vloer, plafond)
- Schuin dak 6 m x 7 m op zuidoosten
- Volledige HR++ beglazing
- Woonoppervlak: 130 m2
- Inhoud: 375 m3
- HR ketel 16 jaar oud (op zolder)
- Verwarming via (gewone) radiatoren
- Koken: gas

Gewenste situatie:
Korte termijn (1 jaar):
- 18 (zwarte) zonnepanelen: 3 x 6 panelen, (3 x 1.65 m) x (6 x 1 m)
- Kleine uitbouw erker voorkant (zuid-oost), veel glas (HR+++ triple glas?)
- Keuken vervangen (Inductie kookplaat)
- Vloerverwarming beneden (eventueel eerste verdieping)
- normale radiatoren eerste verdieping/zolder (eventueel vervangen door LTV)
- Bij voorkeur houten (duoplank) vloer (impact op haalbaarheid?)

Middellange termijn (2-4):
- Warmtepomp monoblock (specs tbd) in de tuin voor verwarming huis (impact afstand?).
- Binnenunit/boiler voor tapwater (op zolder) met elektrische naverwarmen.

Klinkt dit als een logisch plan, of zijn er nog dingen die ik compleet over het hoofd zie?

Zelf twijfel ik een beetje over de hoeveelheid zonnepanelen; momenteel zijn we nog met z'n tweeën en gebruiken niet erg veel elektriciteit, dus voor nu is het nogal overkill. Echter zal dit te zijner tijd veranderen (kinderen, warmtepomp, eventueel elektrische auto, etc). Vandaar dat ik nu liever het dak direct volgooi.

Daarnaast vraag ik me af of ik op deze manier van het gas af kan, kan de warmtepomp de volledige verwarming van het huis op zich nemen. En is een binnenunit/boiler op zolder icm elektrisch naverwarmen voor tapwater voldoende?

Nog een paar wat concretere vraagjes:
- Wat is de maximale afstand van de warmtepomp (monobloc) ten opzichte van het huis?
- Wat is de maximale afstand van de warmtepomp ten opzichte van de boiler?

nog een plaatje ter voorbeeld van wat ik zou willen:

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/warmtepomp_home/luchtwater_met_binnenunit.png

Alvast bedankt voor de hulp!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:31
Voor het uitwerken van je plannen is het huidige energieverbruik belangrijke input. Het beste wacht je een jaartje tot je weet wat je in de huidige situatie gebruikt. Goed monitoren zodat je ook het verbruik op koude dagen weet.

• Xqlusive
De warmtepomp zal inderdaad ook later pas toegevoegd worden aangezien we inderdaad nog helemaal niet kunnen inschatten wat ons energieverbruik hier gaat zijn.
De genoemde punten in de topicstart staan ook op volgorde van uitvoering.

Wel wil ik eigenlijk zo snel mogelijk de zonnepanelen op het dak hebben liggen. Dit zal betekenen dat we in het begin aardig wat teveel zullen produceren, maar later zal dit hoogstwaarschijnlijk wel nodig zijn voor alle andere plannen.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:40

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Niet om reclame te maken maar ga eens kijken op mijn blog ( familie-kleinman.nl/energie ). Ik heb sinds 2008 een vergelijkbaar traject doorlopen.

En mocht je vragen hebben of willen kijken, je bent hier bij mij thuis van harte welkom.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Beginnen met zonnepanelen is een goede stap inderdaad. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar ik zou in nagenoeg alle gevallen het hele dak gewoon volgooien. Mocht je teveel opwekken (omdat je nog geen WP hebt bijvoorbeeld) kun je dat altijd affiken met een klein straalkacheltje. Bij sommige leveranciers krijg je overigens over het teveel opgewekte gedeelte nog steeds een redelijke vergoeding (bijvoorbeeld 11 cent bij GreenChoice).

Naast zonnepanelen zou ik me daarnaast initieel vooral storten op isolatie. Geen idee hoe goed de bestaande isolatie is, maar hoe beter je isoleert, hoe kleiner je warmtebehoefte. Als je dit gedaan hebt is een volgende stap om beter te isoleren.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Xqlusive
mkleinman schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:18:
Niet om reclame te maken maar ga eens kijken op mijn blog ( familie-kleinman.nl/energie ). Ik heb sinds 2008 een vergelijkbaar traject doorlopen.

En mocht je vragen hebben of willen kijken, je bent hier bij mij thuis van harte welkom.
Klinkt interessant, ik ga het eens doorkijken!
cyberstalker schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:24:
Beginnen met zonnepanelen is een goede stap inderdaad. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar ik zou in nagenoeg alle gevallen het hele dak gewoon volgooien. Mocht je teveel opwekken (omdat je nog geen WP hebt bijvoorbeeld) kun je dat altijd affiken met een klein straalkacheltje. Bij sommige leveranciers krijg je overigens over het teveel opgewekte gedeelte nog steeds een redelijke vergoeding (bijvoorbeeld 11 cent bij GreenChoice).
Dat was ook mijn idee inderdaad, gewoon volgooien met panelen, later erbij plaatsen is alleen maar duurder, en straks heb ik het toch wel nodig.
Naast zonnepanelen zou ik me daarnaast initieel vooral storten op isolatie. Geen idee hoe goed de bestaande isolatie is, maar hoe beter je isoleert, hoe kleiner je warmtebehoefte. Als je dit gedaan hebt is een volgende stap om beter te isoleren.
Qua isolatie zit het wel aardig goed volgens mij, het huis is uit 2003 en is volledig geïsoleerd (muur, vloer, plafond). Daarnaast is de beglazing volledig HR++

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:40

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat is je verbruik op dit moment en hoe stook je op dit moment ( welke temperatuur, wat voor klokprogramma ) trouwens?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Xqlusive
mkleinman schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:37:
Wat is je verbruik op dit moment en hoe stook je op dit moment ( welke temperatuur, wat voor klokprogramma ) trouwens?
Even snel gecheckt:

Sinds 25 maart (+-2.5 maand), toen we hier kwamen wonen, hebben we het volgende verbruikt:

66 m3 gas (26 m3 p/m)
320 kWh elektriciteit (128 kWh p/m)

De thermostaat hebben we volgens mij al bijna 2 maand uitstaan, en ik heb het geen moment koud gehad eigenlijk.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Hoeveel Watt zou je uitkomen als je nu je dak vol zou leggen met panelen?

Verder mooi als je toch al voor nieuwe vloer met vloerverwarming gaat. Ik zou even aankijken of je boven nog wel verwarmd, maar dat weet je pas na de winter. En anders daarvoor inderdaad de LTV radiatoren (die ook mooier zijn)

Qua max afstanden wordt zo'n beetje 20 meter vaak aangehouden. Bij mij staat de warmtepomp in voortuin en gaan buizen omhoog naar zolder, minimaal 12 meter, geen probleem.

Maar ik zou het als ik jou was heel simpel houden:
- zonnepanelen leggen
- vloerverwarming doen (eventueel LTV radiatoren boven maar dat kan altijd nog)
- split warmtepomp systeem incl boiler

Dan ben je klaar.
Die laatste stap kun je denk ik al vanaf misschien wel 6500 euro geinstalleerd hebben, heb je ook meteen warm water boiler e.d. De prijs kan hoger uitvallen als je veel vermogen nodig hebt, maar daar lijkt het niet op. Ik denk dat je met zo'n Panasonic 7KW systeem wel uit kan.

Dan kan je dus sparen voor het warmtepomp systeem, en voor nu je CV ketel nog even laten werken, hopen dat hij het volhoudt. En dan vervangen. Is ook binnen een paar dagen gebeurt meestal.

Of wil je Monobloc om het zelf te kunnen gaan installeren? Kan ook, wordt nog goedkoper.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Xqlusive
!null schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:08:
Hoeveel Watt zou je uitkomen als je nu je dak vol zou leggen met panelen?
Ik heb nu 2 offertes binnen voor 18 panelen, eentje 5580 Wp, andere 5400 Wp. Daar moet ik volgens mij wel even mee vooruit kunnen.
Verder mooi als je toch al voor nieuwe vloer met vloerverwarming gaat. Ik zou even aankijken of je boven nog wel verwarmd, maar dat weet je pas na de winter. En anders daarvoor inderdaad de LTV radiatoren (die ook mooier zijn)
Vloerverwarming zal hoogstwaarschijnlijk eerst alleen beneden zijn, boven heeft minder prioriteit, zou het alleen nu direct doen als het nodig is straks een warmtepomp goed zijn werk te kunnen laten doen.
Qua max afstanden wordt zo'n beetje 20 meter vaak aangehouden. Bij mij staat de warmtepomp in voortuin en gaan buizen omhoog naar zolder, minimaal 12 meter, geen probleem.
Dan hoef ik me daar in ieder geval niet druk om te maken. In de voortuin en dan omhoog is ook nog niet zo'n slecht idee, had ik nog niet aan gedacht!
Maar ik zou het als ik jou was heel simpel houden:
- zonnepanelen leggen
- vloerverwarming doen (eventueel LTV radiatoren boven maar dat kan altijd nog)
- split warmtepomp systeem incl boiler

Dan ben je klaar.
Die laatste stap kun je denk ik al vanaf misschien wel 6500 euro geinstalleerd hebben, heb je ook meteen warm water boiler e.d. De prijs kan hoger uitvallen als je veel vermogen nodig hebt, maar daar lijkt het niet op. Ik denk dat je met zo'n Panasonic 7KW systeem wel uit kan.

Dan kan je dus sparen voor het warmtepomp systeem, en voor nu je CV ketel nog even laten werken, hopen dat hij het volhoudt. En dan vervangen. Is ook binnen een paar dagen gebeurt meestal.

Of wil je Monobloc om het zelf te kunnen gaan installeren? Kan ook, wordt nog goedkoper.
Een monobloc was meer met reden dat ik beneden geen ruimte heb om de binnen unit te plaatsen, maar als ik gewoon met leidingen omhoog kan naar zolder kan een split-unit ook prima natuurlijk. Boven op zolder is aardig wat meer ruimte om apparatuur te plaatsen. Bedankt voor de tip!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben zelf 3 jaar geleden gasloos gegaan en ook op 4 jaar tijd "ongeveer" dezelfde stappen doorlopen.
Ik heb zelfs op de zolder vloerverwarming gelegd (koelen, koude trekt naar onder)
Bovendien WTW ventilatie aangelegd in bestaand huis uit 1986. (itho qualityflow)

Ook heb ik iemand anders volledig gasloos gemaakt met zonnepanelen, panasonic monobloc en atlantic explorer 3

Je kunt het uitsmeren over meerdere jaren.
Echter zou ik niet te lang wachten. De subsidie (RVO) op warmtepompen kan toch wel minder gaan worden de komende jaren.

Shop advies:
Zelf ophalen in duitsland https://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic_2
Er komt wel een "J" serie uit met een ander type koelmiddel, onbekend is nog wanneer.
En voor de WP boiler: https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2019 16:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• !null
@Xqlusive Omdat je ketel nu al op zolder hangt is het ook praktischer om de binnenunit op zolder te plaatsen. Het hoeft niet hoor, maar het maakt het redelijk makkelijk om gewoon de leidingen aan te sluiten zoals ze uit de vloer komen voor de cv ketel.
En gezien je het laat doen is het dan ook binnen een paar dagen gebeurt.

Wat betreft de zonnepanelen. Je kunt wel zoveel leggen, maar zoveel opgewekte stroom verbruik je zelf (nog niet). Dit kan er dus voor zorgen dat je een stuk minder per kWh stroom terug gaat krijgen, dus niet zomaar de 20 ct aanhouden.
Later zal je wel meer verbruiken, maar lijkt me dat je er nog steeds onderzit (totdat je elektrisch gaat rijden). Maar het salderen gaat wel afgebouwd worden.

Ik zou even de berekening maken, maar je zou ook kunnen kiezen om eerst (of na 1 jaar wonen) voor de warmtepomp te gaan. Daar is nu nog subsidie op.
Of maar 2500 tot 3000 Wp zonnepanelen te leggen, als dat er voor zorgt dat je warmtepomp niet jaren hoeft uit te stellen en nu kan doen.

Ik vind je plan goed hoor, maar je moet niet zomaar denken dat je al die zonnepanelen snel hebt terugverdiend.

• Xqlusive
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:19:
Ik ben zelf 3 jaar geleden gasloos gegaan en ook op 4 jaar tijd "ongeveer" dezelfde stappen doorlopen.
Ik heb zelfs op de zolder vloerverwarming gelegd (koelen, koude trekt naar onder)
Bovendien WTW ventilatie aangelegd in bestaand huis uit 1986. (itho qualityflow)
voor nu gaat vloerverwarming op zolder me wat te ver, maar WTW ventilatie zat ik ook al aan te denken, er zit nu wel een mechanische ventilatiedoos die ondertussen ook alweer 16 jaar oud is, deze pompt de warme lucht zo naar buiten toe. Dit is natuurlijk zonde.
Ook heb ik iemand anders volledig gasloos gemaakt met zonnepanelen, panasonic monobloc en atlantic explorer 3

Je kunt het uitsmeren over meerdere jaren.
Echter zou ik niet te lang wachten. De subsidie (RVO) op warmtepompen kan toch wel minder gaan worden de komende jaren.
Mijn voorkeur gaat er ook naar uit om binnen 2 jaar een warmtepomp aan te schaffen, het punt is dat ik eigenlijk eerst over wil op vloerverwarming beneden, wat op zijn beurt weer afhankelijk is van de uitbouw beneden. Dit met de aanname dat een warmtepomp zijn werk niet goed kan doen met de huidige radiatoren beneden.
Shop advies:
Zelf ophalen in duitsland https://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic_2
Er komt wel een "J" serie uit met een ander type koelmiddel, onbekend is nog wanneer.
En voor de WP boiler: https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html
Dank voor de tip, Duitsland is om de hoek, dus tegen die tijd ga ik zeker eens over de grens shoppen!

• Xqlusive
!null schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:47:
@Xqlusive Omdat je ketel nu al op zolder hangt is het ook praktischer om de binnenunit op zolder te plaatsen. Het hoeft niet hoor, maar het maakt het redelijk makkelijk om gewoon de leidingen aan te sluiten zoals ze uit de vloer komen voor de cv ketel.
En gezien je het laat doen is het dan ook binnen een paar dagen gebeurt.
Goed punt, de binnenunit op zolder is misschien wel de betere optie. Ik ga eens bedenken waar ik de buitenunit dan het beste kwijt kan. Voor het huis is een optie, maar mooi is anders natuurlijk...
(waarschijnlijk niet haalbaar, maar is zo'n buitenunit op het dak (met ombouw) heel prijzig?)
Wat betreft de zonnepanelen. Je kunt wel zoveel leggen, maar zoveel opgewekte stroom verbruik je zelf (nog niet). Dit kan er dus voor zorgen dat je een stuk minder per kWh stroom terug gaat krijgen, dus niet zomaar de 20 ct aanhouden.
Later zal je wel meer verbruiken, maar lijkt me dat je er nog steeds onderzit (totdat je elektrisch gaat rijden). Maar het salderen gaat wel afgebouwd worden.

Ik zou even de berekening maken, maar je zou ook kunnen kiezen om eerst (of na 1 jaar wonen) voor de warmtepomp te gaan. Daar is nu nog subsidie op.
Of maar 2500 tot 3000 Wp zonnepanelen te leggen, als dat er voor zorgt dat je warmtepomp niet jaren hoeft uit te stellen en nu kan doen.

Ik vind je plan goed hoor, maar je moet niet zomaar denken dat je al die zonnepanelen snel hebt terugverdiend.
Ik besef me zeker dat de terugverdientijd aardig langer wordt als ik sterk ga overproduceren. Een andere optie zou zijn om een gedeelte met zonnecollectoren te vullen, echter lees is daar vooral over dat dan een paar extra PV panelen meestal beter is.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:30
Xqlusive schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 18:36:
[...]

voor nu gaat vloerverwarming op zolder me wat te ver, maar WTW ventilatie zat ik ook al aan te denken, er zit nu wel een mechanische ventilatiedoos die ondertussen ook alweer 16 jaar oud is, deze pompt de warme lucht zo naar buiten toe. Dit is natuurlijk zonde.

[...]

Mijn voorkeur gaat er ook naar uit om binnen 2 jaar een warmtepomp aan te schaffen, het punt is dat ik eigenlijk eerst over wil op vloerverwarming beneden, wat op zijn beurt weer afhankelijk is van de uitbouw beneden. Dit met de aanname dat een warmtepomp zijn werk niet goed kan doen met de huidige radiatoren beneden.

[...]

Dank voor de tip, Duitsland is om de hoek, dus tegen die tijd ga ik zeker eens over de grens shoppen!
Wel zonde om eerst een verdeler te kopen die geschikt is voor de cv ketel.

• Xqlusive
Ramon_1984 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 19:07:
[...]

Wel zonde om eerst een verdeler te kopen die geschikt is voor de cv ketel.
Ik wist niet dat daar verschi tussen zat...
Dit is precies de reden van dit topic, dat ik er achter kom hoe dingen van elkaar afhankelijk zijn, en in welke volgorde dingen het beste gedaan kunnen worden.

Hoe raad je dan aan om dit te doen?

• !null
Ik heb een huis uit 2014 met vloerverwarming plus cv ketel gekregen. Bij plaatsen van warmtepomp hebben we thermostaat regeling uit de vloerverwarming verdeler gehaald zodat hij zijn water kwijt kan. Dat werkt goed.

• Ramon_1984
Xqlusive schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 19:13:
[...]

Ik wist niet dat daar verschi tussen zat...
Dit is precies de reden van dit topic, dat ik er achter kom hoe dingen van elkaar afhankelijk zijn, en in welke volgorde dingen het beste gedaan kunnen worden.

Hoe raad je dan aan om dit te doen?
Ik weet niet wat de wensen zijn met de verwarming / koeling, maar zelf zou ik het volgende doen.

X Beneden verdieping vloerverwarming laten infrezen, slang 16X2 maximaal 80 meter per groep.
X Pomploze verdeler , en de aanvoer / retour uitvoeren in 28MM, ga je in de toekomst zone regeling
toepassen dan zou ik een constant flow verdeler nemen
X Als het kan, dan vanaf de verdeler een 28MM aanvoer / retour leding naar boven brengen, die kan je dan
later weer oppakken als je de slaapkamers wil verzien van LTV verwarming / koeling
X Mocht je beneden de ruimte hebben voor een boiler / technische ruimte dan zou ik zo maken dat je geen
boiler vat op zolder hoeft te zetten.
X En ik zou nu eerste een warmtepomp kiezen en daarna pas de zonnenpanelen.

• Xqlusive
Ramon_1984 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:08:
[...]

Ik weet niet wat de wensen zijn met de verwarming / koeling, maar zelf zou ik het volgende doen.

X Beneden verdieping vloerverwarming laten infrezen, slang 16X2 maximaal 80 meter per groep.
X Pomploze verdeler , en de aanvoer / retour uitvoeren in 28MM, ga je in de toekomst zone regeling
toepassen dan zou ik een constant flow verdeler nemen
X Als het kan, dan vanaf de verdeler een 28MM aanvoer / retour leding naar boven brengen, die kan je dan
later weer oppakken als je de slaapkamers wil verzien van LTV verwarming / koeling
X Mocht je beneden de ruimte hebben voor een boiler / technische ruimte dan zou ik zo maken dat je geen
boiler vat op zolder hoeft te zetten.
X En ik zou nu eerste een warmtepomp kiezen en daarna pas de zonnenpanelen.
Super bedankt voor de gedetailleerde uitleg! Dit klinkt als een ideaal plan wat het mogelijk maakt om later alsnog boven vloerverwarming te plaatsen.
Jammer genoeg is beneden niet echt ruimte om een boilervat te plaatsen, dit zal waarschijnlijk allemaal op zolder moeten. Zit er een nadeel aan om dit op zolder te hebben ipv beneden?

• Ramon_1984
Xqlusive schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:41:
[...]

Super bedankt voor de gedetailleerde uitleg! Dit klinkt als een ideaal plan wat het mogelijk maakt om later alsnog boven vloerverwarming te plaatsen.
Jammer genoeg is beneden niet echt ruimte om een boilervat te plaatsen, dit zal waarschijnlijk allemaal op zolder moeten. Zit er een nadeel aan om dit op zolder te hebben ipv beneden?
Grootste nadeel wat ik kan bedenken is lekkage 8)

Even een grove schatting voor het benodigde vermogen warmtepomp
We nemen even de lijst van https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/
Dan kan je zien dat je met wtw unit 60 watt per m2 nodig zult hebben.
130 X 60 = 7,8kw
Je zal dus een warmtepomp nodig hebben die bij -10 nog 7.8kw kan leveren.

[ Voor 24% gewijzigd door Ramon_1984 op 14-06-2019 22:52 ]

Pagina: 1