dunne UTP 6 kabel (op rol)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 23:55
Ik zou graag een erg dunne (rond, niet plat) CAT6 kabel op rol kopen. Die dunste die ik kan vinden is 2,8mm maar alleen op erg korte patchkabel leverbaar. Wie weet waar ik deze kabel op rol of per meter kan kopen?

Ik wil er 3 door een standaard pvc pijp trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door TheSiemNL op 14-06-2019 11:50 ]

Beste antwoord (via TheSiemNL op 14-06-2019 16:24)

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-05 17:24
Ik weet uit ervarig toevallig dat de blauwe Belden Cat.6 kabel redelijk dun is maar zoals @rens-br al schreef zit je altijd rond de 5-6 milimeter diameter, veel dunner kan geen Cat.6 kabel voor lange afstanden zijn.

Een standaard leidingbuis kan 5/8" c.q. 16mm of 3/4" c.q. 19mm zijn. Door 3/4" leidingbuis zou redelijk makkelijk 3 dunnere Cat.6 kabels moeten kunnen. Een 5/8" buis wordt erg krap met 3 dunnere datakabels.
Hooguit met een shot talkpoeder of 3M leiding-gel/lube maar ik geeft je niet heel veel kans.

In het ergste geval 1 of 2 datakabels trekken en aan het einde een switch voor de meedere aansluitingen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
TheSiemNL schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:45:
Ik zou graag een erg dunne (rond, niet plat) CAT6 kabel op rol kopen. Die dunste die ik kan vinden is 2,8mm maar alleen op erg korte patchkabel leverbaar. Wie weet waar ik deze kabel op rol of per meter kan kopen?
Grote kans dat die dunnere kabel alleen maar Cat6 specs haalt op die korte afstand. Als de kabel langer wordt zal niet voldoen aan de Cat6 specificaties.

Daarnaast is volgens een whitepaper de dikte van een Cat6 kabel rond de 5.3 tot 5.8mm:
The diameter of Category 6 cables are in the range of 0.21 to 0.25 inch (5.3 - 5.8 mm)
Ik ben dus bang dat je dunner niet gaat vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-04 17:16
Cat6 kabel heeft bijna altijd een skelet, en deze is doorgaans al meer dan 2,8mm in doorsnede. Met kabel is goedkoop absoluut duurkoop. Als je per se dunnere kabel wilt dan zou ik eerder voor CAT5e gaan, maar dit is bij lange na niet zo dun als wat jij zoekt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Theo74
Ik weet uit ervarig toevallig dat de blauwe Belden Cat.6 kabel redelijk dun is maar zoals @rens-br al schreef zit je altijd rond de 5-6 milimeter diameter, veel dunner kan geen Cat.6 kabel voor lange afstanden zijn.

Een standaard leidingbuis kan 5/8" c.q. 16mm of 3/4" c.q. 19mm zijn. Door 3/4" leidingbuis zou redelijk makkelijk 3 dunnere Cat.6 kabels moeten kunnen. Een 5/8" buis wordt erg krap met 3 dunnere datakabels.
Hooguit met een shot talkpoeder of 3M leiding-gel/lube maar ik geeft je niet heel veel kans.

In het ergste geval 1 of 2 datakabels trekken en aan het einde een switch voor de meedere aansluitingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:13
Vergeet ook niet dat de PVC-buis nogal een rare weg af kan leggen in muur/vloer/plafond. Afhankelijk van de bochten die erin zitten is twee kabels door een buis soms al lastig. Waarom moeten er per se drie door een buis? Zet een extra switch neer als je meer aansluitingen nodig hebt zou ik zeggen.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
Leidingbuis in rechte stukken kan al lastig zijn. Hoe langer de leidinglengte des te meer wrijving met de grotere lengtes kabel. Trek je te snel kan kabel zelfs te warm worden en versmelten met de binnenkant van de leiding. En heel officieel mag Cat.6 kabel niet 'getrokken' worden, het moet gelegd, of hooguit met minimale kracht en zonder enige weerstand door een rechte leiding getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
bedankt voor jullie response. Via FS.com gaan ze kijken of ze langere patchkabels kunnen maken van hun slimline kabels. Het is voor privedoeleinden. Meer dan 1gb zal er toch niet overheen gaan. Maar het moet wel stabiel zijn uiteraard. Er zit nu 1 cat5e kabel in. Omdat ik mijn Unifi USG Pro boven wil plaatsen (nogal luidruchtig) wil ik 2 (of meer) kabels door die pijp trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 23:00
als je naar patchkabels gaat kijken zit je vermoedelijk naar stranded awg26/27 te kijken
echt niet de bedoeling om opnieuw af te monteren en aldus een dikke gok...

kijk dan eens naar draka uchome, dat is officieel 10gbit kabel en toch net geen 6mm dik
als je geen pijpwerk geen rare knikken/bochten maakt zou dat dubbel in 16mm pijp moeten kunnen
wel kijken dat je eindconnectors awg26 kunnen (best bijzonder gezien cat6A/cat7 bijna altijd awg23 dikte is)

https://www.elektrototaal...uc-home-ftp-kabel-4161296

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
TheSiemNL schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:26:
Meer dan 1gb zal er toch niet overheen gaan. Maar het moet wel stabiel zijn uiteraard.
Waarom dan per se cat 6? Gigabit gaat al JAREN stabiel over 5a. Maar ook die zijn al snel 4.8mm (Belden 1583E) of meer.

Je kunt wel op zoek naar 32 AWG kabel (23 of 24 is standaard) maar die ga je maar lastig op een LSA-strook geprikt of in een 8P8C-stekker geknepen krijgen, de meeste daarvan hebben gegoten stekkers en dan krijg je er alsnog geen twee (één wordt al een uitdaging) door de goot.

Ik denk dat je beter twee stuks pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E kunt kopen en een paar VLANs aanmaakt om zo twee (of meer) 'kabels' te krijgen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Paul schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 17:59:
[...]

Ik denk dat je beter twee stuks pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E kunt kopen en een paar VLANs aanmaakt om zo twee (of meer) 'kabels' te krijgen.
Qua netwerk zit het hier wel goed, ik doe alles met Ubiquiti.

Afbeeldingslocatie: https://a.imge.to/2019/06/14/PAvTs.jpg

Die gewone USG wordt vervangen door de Pro. Maar die moet boven in het rack komen anders gaat mijn vrouw minder blij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-04 17:16
TheSiemNL schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 18:12:
[...]

Qua netwerk zit het hier wel goed, ik doe alles met Ubiquiti.

[Afbeelding]

Die gewone USG wordt vervangen door de Pro. Maar die moet boven in het rack komen anders gaat mijn vrouw minder blij zijn.
Als je die nog niet gekocht hebt dan raad ik je met klem aan om een Edgerouter 4 te kopen. Die is, zelfs met rackmount, goedkoper. Ook is hij sneller, fanless (dus helemaal stil), energiezuiniger en veel meer featurerijk.

Ik kom steeds vaker situaties tegen waarbij ik spijt krijg dat ik geen Edgerouter i.p.v. een USG heb geplaatst. Het enige nadeel is dat je dan een apart managementsysteem hebt, maar je zou UNMS kunnen draaien.

Als het per se in een rack moet dan kun je ook gewoon een shelf kopen en daar de USG-3P op leggen. En als je per se een USG Pro wilt kun je daar de fans vervangen door Noctua's. Dan vervalt echter wel je garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:51
In denk dat 3 van die Belden kabels door 16mm best moet lukken, maar dan moet je wel een ideale PVC route hebben tussen begin en eindpunt. Dus weinig bochten, geen flexibele buis, enz. Ik heb op één route 4 van die Belden kabels door een 16mm PVC gelegd, maar dat was niet grappig.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Pagina: 1