Issues met Wifi-netwerk / roaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hi all,

Zit al een tijdje te rommelen met mijn netwerk. Het is een beetje begonnen met dropouts van mijn sonossen, na het verplaatsen van de setup van mijn oude naar mijn nieuwe huis. Inmiddels ook met enige regelmaat problemen met mobiele apparaten op WiFi. Even netwerk uit en aan zetten is dan wel de remedie, maar dit is natuurlijk niet echt handig.

Voordat ik nieuwe apparatuur koop, wilde ik toch een laatste poging wagen nog.

Allereerst de setup. Heb momenteel een Ziggo router in bridge functie staan. Daaraan gekoppeld een TP-Link Archer C7 (ook van ziggo, maar met TP-Link firmware). Dit staat in de meterkast.

Op de tweede verdieping, mijn kantoor, heb ik een tweede Archer C7 staan, waarbij ik uiteraard DHCP e.d. uit heb gezet, en 1 van de lan aansluitingen heb gebruikt om deze feitelijk als AP in te zetten.
Heb beide routers dezelfde SSID gegeven, en dezelfde beveiliging om er in feite 1 netwerk van te maken.

Dezelfde setup heeft in mijn oude huis, wat de helft kleiner was, eigenlijk prima gewerkt, maar in mijn huidige woning heb ik hier best problemen mee.

Ben eerst begonnen met het aanpassen van de kanalen. Als ik deze op auto zet, gaan ze beiden naar kanaal 6. Heb dit handmatig omgezet naar kanaal 1 en 11.
Vervolgens ook de channel width naar 20mhz gezet, en het zendvermogen van de router boven verlaagd, om interferentie te verminderen. Heb ook een tijdje 3 en 8 gebruikt, Gezien op 11 en 1 ook wat buren zitten, maar dit leek niet echt te helpen.

Heb eigenlijk niet echt meer goede ideeën om verder uit te proberen.
Neig er een beetje naar om een Mesh setup te gaan kopen, en deze bedraad aan te sluiten. Maar feitelijk zou dit m.i. niet nodig moeten zijn. Iemand enig idee wat ik verder nog zou kunnen proberen?

Screenshots van wifi analyser:
Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3hmtqB2FQiDpTtwR2c19JnO0/thumb.png

1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AEaaedcQ0jrCJzoYjfXKtahB/thumb.png

2e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9wbibQqtVbsJ383xgrFZN5yP/thumb.png

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 14-06-2019 10:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
Op de 1e verdieping, wie of wat is die "Hidden SSID" die qua signaal een stuk sterker dan de TP-LINK etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:41:
Op de 1e verdieping, wie of wat is die "Hidden SSID" die qua signaal een stuk sterker dan de TP-LINK etc ?
Hele goede vraag, geen idee... Hij lijkt mee te gaan met het kanaal van mijn eigen router. Zou het een bug in WifiAnalyser kunnen zijn?

Overigens; het gaat om een vrijstaand huis. Heb aan één kant buren op 5 meter, aan de voorkant op minimaal 15 meter, andere kant naast me 100 meter, en achter me ook zoiets. Dus als er iets sterker zendt moet dat ook sterk spul zijn :)

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 14-06-2019 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
MikeyMan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:27:
Inmiddels ook met enige regelmaat problemen met mobiele apparaten op WiFi. Even netwerk uit en aan zetten is dan wel de remedie, maar dit is natuurlijk niet echt handig.
Je hebt het over "problemen", maar wat zijn die problemen dan precies? Wat gebeurd er (niet)? Praten we over slechte snelheden, over verliezen van internetverbinding, over verliezen van WiFi verbinding, het blijven plakken van devices aan de andere AP? Al die dingen kunnen verschillende oorzaken hebben... En nieuwe apparatuur lost niet gegarandeerd die problemen op.
MikeyMan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:27:
Heb beide routers dezelfde SSID gegeven, en dezelfde beveiliging om er in feite 1 netwerk van te maken.
Staan ze echt _exact_ hetzelfde ingesteld? SSID, wachtwoord, authenticatiemethode en encryptiemethode moeten allemaal exact gelijk zijn om te kunnen roamen. Post anders je instellingen eens.
MikeyMan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:44:
[...]
Hele goede vraag, geen idee... Hij lijkt mee te gaan met het kanaal van mijn eigen router. Zou het een bug in WifiAnalyser kunnen zijn?
Dit is waarschijnlijk een apparaat met 1 antenne dat simpelweg altijd hetzelfde kanaal zal gebruiken (je Sonos; een printer; een chromecast; o.i.d.). Zou ik me niet druk over maken.

Tot slot, je hebt het hierboven vooral over 2.4 GHz. Heb je ook problemen op 5 GHz?

[ Voor 47% gewijzigd door Cpt.Morgan op 14-06-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:32:
[...]

Je hebt het over "problemen", maar wat zijn die problemen dan precies? Wat gebeurd er (niet)? Praten we over slechte snelheden, over verliezen van internetverbinding, over verliezen van WiFi verbinding, het blijven plakken van devices aan de andere AP? Al die dingen kunnen verschillende oorzaken hebben... En nieuwe apparatuur lost niet gegarandeerd die problemen op.
Een combinatie van bovenstaande eigenlijk. Snelheidsproblemen heb ik eigenlijk niet echt.
De sonossen lijken vaak de verbinding kwijt te raken met het netwerk. En de mobieel apparaten lijken te blijven plakken. Hoewel ik ook daar niet echt goed kan beschrijven wat er gebeurt.
In het kort; de telefoon lijkt geen verdinding te hebben (als in; er komt geen data door), terwijl er nog wel 50% (volgens het icoon) bereik is. Even wifi uit en aan en het werkt weer.
Lijkt inderdaad met plakken te maken te hebben. Speelt bij meerdere devices.
[...]

Staan ze echt _exact_ hetzelfde ingesteld? SSID, wachtwoord, authenticatiemethode en encryptiemethode moeten allemaal exact gelijk zijn om te kunnen roamen. Post anders je instellingen eens.

Tot slot, je hebt het hierboven vooral over 2.4 GHz. Heb je ook problemen op 5 GHz?
Ja ze staan echt allemaal hetzelfde, behalve zendvermogen en kanaal. 5G gebruik ik in principe niet. Enerzijds doordat het bereik te weinig is voor in de tuin, anderzijds omdat de Sonossen dat sowieso niet ondersteunen.
Zal ze zometeen even posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
MikeyMan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:37:
[...]
Post anders je instellingen eens. En met deze app: https://play.google.com/s...?id=com.vrem.wifianalyzer kun je ook de security instellingen per AP zien.

En voor de duidelijkheid, dit moet dus identiek zijn:

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op: WPA of WPA2 alleen is niet hetzeflde als WPA/WPA2)
* encryptiemethode (let op: TKIP of AES alleen is niet hetzeflde als TKIP/AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten
MikeyMan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:37:
[...]
Hoewel ik ook daar niet echt goed kan beschrijven wat er gebeurt.
In het kort; de telefoon lijkt geen verdinding te hebben (als in; er komt geen data door), terwijl er nog wel 50% (volgens het icoon) bereik is. Even wifi uit en aan en het werkt weer.
Je kunt met o.a. die app hierboven ook zien met welk AP (MAC nummer) je verbonden bent. Check dat echt eens goed om te zien wat er nu precies gebeurd. Verschillende oorzaken hebben verschillende oplossingen...

[ Voor 121% gewijzigd door Cpt.Morgan op 14-06-2019 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
De settings zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pWHlFLFAS0GOMaPgIY677Alt/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ye20j2A8gwDQ0rW5InPsNred/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HvtMvHLh4ppBbMOzSz0dPnyK/thumb.png

Wat ik me op basis hiervan kan voorstellen is dat de "Automatic"settings bij beide routers een andere afslag nemen. Ga deze eerst maar eens vast zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 14-06-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:33
MikeyMan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:42:
De settings zien er zo uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat ik me op basis hiervan kan voorstellen is dat de "Automatic"settings bij beide routers een andere afslag nemen. Ga deze eerst maar eens vast zetten.
Ik zou foto 2 weghalen en je SSID/PSK onherkenbaar maken, nu kan iedereen in de buurt op jouw WiFi :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Inderdaad, mischien eens vastzetten op WPA2-PSK
Die Sonos spullen zijn "statisch" right? Of wandel je daar ook mee rond ? Dat zou al mooi zijn indien ze echt wel consistent hun verbinding kunnnen behouden...als dat al niet deftig werkt...

Stonden die "Enable WMM" en "Enable Short GI" standaard op ?

[ Voor 11% gewijzigd door jvanhambelgium op 14-06-2019 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Lampiz schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:09:
[...]

Ik zou foto 2 weghalen en je SSID/PSK onherkenbaar maken, nu kan iedereen in de buurt op jouw WiFi :).
Heb hem al vervangen, zie jij de oude nog?

@jvanhambelgium Ik wandel in principe niet rond met de Sonossen. Af en toe verplaats ik er eentje uit de keuken naar de tuin, maar that's it. Kabeltje zit ook in de weg om ze als boombox te gebruiken ;)

Die settings die je noemt stonden standaard aan.

Enable WMM - WMM function can guarantee the packets with high- priority messages being transmitted preferentially. It is strongly recommended enabled.
Enable Short GI - This function is recommended for it will increase the data capacity by reducing the guard interval time.

[ Voor 52% gewijzigd door MikeyMan op 14-06-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Ik weet natuurlijk niet exact welke Sonos je hebt staan, maar ik lees :

--------------------------------------------------
De volgende vereisten en beperkingen gelden voor een Sonos-systeem dat met een draadloze installatie is geconfigureerd. Als uw netwerk niet aan deze vereisten voldoet, adviseren wij u uw systeem met een bekabelde installatie te configureren.

Om verbinding met de Sonos-producten te maken, moet uw router een 2.4GHz-signaal uitzenden. Schakel met een dual-bandrouter (2,4 en 5 GHz) het 2,4GHz-signaal niet uit.

Draadloze N- en AC-routers zouden met Sonos moeten werken zolang ze WiFi over b en g uitzenden. De meeste draadloze N- en AC-routers zouden dit moeten doen, tenzij zij handmatig zijn geconfigureerd om dit niet te doen.

Het netwerk mag geen toegangspunten voor bedrijven hebben waar certificaten of andere vormen van zakelijke verificatie voor nodig zijn. Als je meerdere toegangspunten gebruikt, zorg er dan voor dat ze allemaal op hetzelfde draadloze 2,4GHz-kanaal zijn afgestemd.

Sonos maakt geen verbinding met gastnetwerken of hotspots die een portaalpagina gebruiken om in te loggen.

Netwerken met draadloze signaalversterkers veroorzaken problemen voor Sonos-systemen die met een draadloze installatie zijn geconfigureerd.
-----------------------------------------------------

...dat van die zelfde channels bij meerdere toegangspunten lijkt me straf, maar heb je eigenlijk al eens getest met de "Auto" stand van de kanalen dat die vb allebei op 6 komen te staan ? Puur voor die disconect zaken.

[ Voor 3% gewijzigd door jvanhambelgium op 14-06-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:43:
Ik weet natuurlijk niet exact welke Sonos je hebt staan, maar ik lees :

--------------------------------------------------
De volgende vereisten en beperkingen gelden voor een Sonos-systeem dat met een draadloze installatie is geconfigureerd. Als uw netwerk niet aan deze vereisten voldoet, adviseren wij u uw systeem met een bekabelde installatie te configureren.

Om verbinding met de Sonos-producten te maken, moet uw router een 2.4GHz-signaal uitzenden. Schakel met een dual-bandrouter (2,4 en 5 GHz) het 2,4GHz-signaal niet uit.

Draadloze N- en AC-routers zouden met Sonos moeten werken zolang ze WiFi over b en g uitzenden. De meeste draadloze N- en AC-routers zouden dit moeten doen, tenzij zij handmatig zijn geconfigureerd om dit niet te doen.

Het netwerk mag geen toegangspunten voor bedrijven hebben waar certificaten of andere vormen van zakelijke verificatie voor nodig zijn. Als je meerdere toegangspunten gebruikt, zorg er dan voor dat ze allemaal op hetzelfde draadloze 2,4GHz-kanaal zijn afgestemd.

Sonos maakt geen verbinding met gastnetwerken of hotspots die een portaalpagina gebruiken om in te loggen.

Netwerken met draadloze signaalversterkers veroorzaken problemen voor Sonos-systemen die met een draadloze installatie zijn geconfigureerd.
-----------------------------------------------------

...dat van die zelfde channels bij meerdere toegangspunten lijkt me straf, maar heb je eigenlijk al eens getest met de "Auto" stand van de kanalen dat die vb allebei op 6 komen te staan ? Puur voor die disconect zaken.
Als ik ze op auto zet gaan ze inderdaad allebei naar kanaal 6. Maar dat lijkt me niet aan te bevelen voor algemeen gebruik toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
MikeyMan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:57:
[...]
Als ik ze op auto zet gaan ze inderdaad allebei naar kanaal 6. Maar dat lijkt me niet aan te bevelen voor algemeen gebruik toch?
Tja inderdaad niet zo optmaal nee, maar je moet wel diagnose stellen of je Sonos oa met de verschillende kanalen een probleem heeft.
Als de Sonos natuurlijk héél de tijd op 1 vaste plek staat is er ook geen noodzaak om een ander AP te kiezen en lijkt me deze requirement niet echt relevant.

Als je dan connectie nog verliest moet het iets anders zijn.

Wat ook mogelijk is, dat is dat het een probleem langs LAN-kant betreft, nameiljk met timers/aging rond MAC-adressen enz.
Dan heb je het verschijnsel dat je WLAN signaal precies goed blijft, maar geen traffiek kan doen ... een enable/disable van de Wifi lost het probleem dan op...

AP's vb lossen dit op tijdens een handover met wat inter-AP communicatie om te laten weten dat een wireless client vanaf nu op een andere AP zit.

Je spreekt over een vroegere setup (kleiner huis) waar je nooit die problemen had -> Dan had je ook exact dezelfde TP-Links in gebruik ? Weet je zeker dat je daar echt aan roaming deed ? Mischien bleven de clients wel plakken op dezelfde AP/router omdat de omgeving kleiner was ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:28:
[...]

Tja inderdaad niet zo optmaal nee, maar je moet wel diagnose stellen of je Sonos oa met de verschillende kanalen een probleem heeft.
Als de Sonos natuurlijk héél de tijd op 1 vaste plek staat is er ook geen noodzaak om een ander AP te kiezen en lijkt me deze requirement niet echt relevant.

Als je dan connectie nog verliest moet het iets anders zijn.

Wat ook mogelijk is, dat is dat het een probleem langs LAN-kant betreft, nameiljk met timers/aging rond MAC-adressen enz.
Dan heb je het verschijnsel dat je WLAN signaal precies goed blijft, maar geen traffiek kan doen ... een enable/disable van de Wifi lost het probleem dan op...

AP's vb lossen dit op tijdens een handover met wat inter-AP communicatie om te laten weten dat een wireless client vanaf nu op een andere AP zit.

Je spreekt over een vroegere setup (kleiner huis) waar je nooit die problemen had -> Dan had je ook exact dezelfde TP-Links in gebruik ? Weet je zeker dat je daar echt aan roaming deed ? Mischien bleven de clients wel plakken op dezelfde AP/router omdat de omgeving kleiner was ?
Ja inderdaad precies dezelfde setup. Ook ene router beneden en andere router op tweede verdieping.
Wifi bereik was beneden slecht, vandaar dat ik een tweede router heb opgehangen.
Kan het niet meer verifiëren natuurlijk, maar het lijkt erop dat hij wel aan roaming deed.
Verticale afstand was ongeveer gelijk overigens, horizontale oppervlak de helft.
Kan overigens wel zijn dat, omdat dat een rijtjeshuis was, de zijmuren ook gewoon simpel recht omhoog liepen daar een iets ander profiel van straling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbedijkstra
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-09-2024
Ik denk aan een wifi storing die je niet op je analyser ziet (non-wifi interference zie je daar niet op, dat kan alleen met bvb een Wi-Spy van Metageek). Vooral omdat beide APs vanzelf naar 6 gaan op de auto stand. Ik begrijp dat het tegennatuurlijk is, maar ik zou dat toch eens een tijdje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
abbedijkstra schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:27:
Ik denk aan een wifi storing die je niet op je analyser ziet (non-wifi interference zie je daar niet op, dat kan alleen met bvb een Wi-Spy van Metageek). Vooral omdat beide APs vanzelf naar 6 gaan op de auto stand. Ik begrijp dat het tegennatuurlijk is, maar ik zou dat toch eens een tijdje proberen.
Heb hem dit weekend op auto gezet. Begonnen allebei op kanaal 6, maar vanmorgen stond er eentje op kanaal 1 en de ander op kanaal 6.

Nog niet helemaal vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:50
Ik denk dat we hier terug van stap 1 gaan moeten beginnen.

Wat zijn de hardware versions van de toestellen en welke firmware hebben ze.

Wat is de range van uw DHCP en wie beheerd ze.

Welke functies heb je betreft de 802.1x standaard.

Hoe zit het met de firmware van uw sonos(en)? Ik lees op het internet dat er een updat uitgerold is geweest, waardoor het de connectie verergerd heeft. Geen idee of het ook voor jou geldt, maar je kunt eens daar achter zoeken. De roaming wordt door de client gedaan, dus misschien kan je eerder bij uw toestel kijken dan naar je AP. Hier 1 van de klachten:
Issue resolved - just a frustrated customer who invested significant funds into your product and the controller is horrible. I'd go with an alternative if I could. Each update requires me to add all devices again and then re-group what I want and where etc etc etc. Sometimes it works first time and other times it takes multiple attempts and WiFi router reboots.
Bron
Edit: bron toegevoegd

[ Voor 10% gewijzigd door PhanToM__ op 17-06-2019 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
PhanToM__ schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:01:
Ik denk dat we hier terug van stap 1 gaan moeten beginnen.

Wat zijn de hardware versions van de toestellen en welke firmware hebben ze.

Wat is de range van uw DHCP en wie beheerd ze.

Welke functies heb je betreft de 802.1x standaard.

Hoe zit het met de firmware van uw sonos(en)? Ik lees op het internet dat er een updat uitgerold is geweest, waardoor het de connectie verergerd heeft. Geen idee of het ook voor jou geldt, maar je kunt eens daar achter zoeken. De roaming wordt door de client gedaan, dus misschien kan je eerder bij uw toestel kijken dan naar je AP. Hier 1 van de klachten:

[...]

Edit: bron toegevoegd
Beide TP-links zijn v2's, verkregen via Ziggo.
Draaien beide op de laatste firmware (3.15.3 Build 180305 Rel.51282n). Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of ik die sinds de verhuizing vorig jaar nog heb geüpgrade.

Sonos ook laatste firmware versie. Loop in verband met het beta programma vaak wat voor zelfs. En ook daardoor wat uitgebreidere support van Sonos. Zij hebben het over interference tussen de netwerken.
Pagina: 1