Vraag
Alle reacties
1
| [mo]hierjeprivatetekst[/mo] |
Wat heb je nu aan secundaire voorwaarden? Lijkt mij een vrij belangrijk uitgangspunt.
Maar goed hier wat dingen die veel mensen belangrijk vinden:
- Lease auto
- Extra verlof na zwangerschap/vaderschap/verhuizing/trouwen
- Thuiswerken
- Cursusen
- Conferenties
- Reistijd vergoeding
- Gratis lunch
- BYOD
- Meer vrije dagen
- Telefoon van de zaak incl abonnement
- Overuren vergoeding
Maar dit had je zelf toch ook kunnen bedenken?
Ik zei altijd tegen m'n baas, geef mij maar gewoon geld dan betaal ik dat sportschool abonnement zelf wel
[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 14-06-2019 09:55 ]
Andere secundaire voorwaarden die je kan aandragen zijn bv. auto/telefoon*/laptop vd zaak, vakantie/ADV-dagen.
Korting op sportschoolabo e.d. zijn gratis weggevertjes. Leuk, niet veel meer.
*) Dit kan ook verplichtingen scheppen, zoals de verwachting dat je bereikbaar bent buiten kantooruren ("Je hebt toch een GSM vd zaak?!"). Dan is een abo van 2 tientjes/maand soms toch aantrekkelijk om zelf te betalen
[ Voor 6% gewijzigd door Joepla op 14-06-2019 09:56 ]
Maar ik kan me niet voorstellen dat je puur meer en beter wilt, ik zou dus eerst goed te raden gaan wat je nou eigenlijk wilt.
Mis je privé tijd, kijk dan naar meer vakantiedagen/betaalde vrijwilligersdagen/etc.
Mis je ontplooiing, kijk dan naar trainingsbudgetten etc.
Mis je binding met bedrijf/collega's, kijk dan naar dingen als gegarandeerd budget voor teambuilding events/uitjes/vrijmibo
Wil je gewoon meer geld op je bankrekening, kijk dan naar dingen waar je geld aan uitgeeft of je daar een voorwaarde voor kan bedenken (bijv. reiskosten->bijdrage/leaseauto)
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 17:26
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Je hebt al 'een' pensioenregeling maar de kans dat die beter kan is zeer hoog. Kortom, dat je een pensioenregeling hebt zegt niet zoveel. Maar misschien wil je liever een dikke leaseauto, of 10 extra vakantiedagen?milanzor schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:49:
Op internet kom ik wel lijstjes tegen waarin pensioenregeling en bijvoorbeeld een sportschool abonnementje worden genoemd, maar laten dat nou net 2 dingen zijn die me worden aangeboden.
Die lijst is enorm, van flauwe dingen als 'geweldige collega's, leuke werkplek, een prachtige laptop om je werk te kunnen doen' tot leaseauto, vergoeding voor ziektekostenverzekering, flexbudget, you name itWat voor secundaire voorwaarden bieden bedrijven hun medewerkers in 2019?
Maar allemaal niet zo relevant: bedenk wat JIJ graag zou willen hebben en ga het gesprek aan
Met de huidige onrust op de pensioenmarkt zou ik liever meer salaris willen en dan zelf een reserve maken waar je later een inkomen mee koopt.Joepla schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:55:
Pensioen is erg belangrijk, ondanks dat je dat misschien nu nog niet beseft. Het is ook ingewikkeld genoeg om er eens een deskundige naar te laten kijken. Wat er voor jou ok uitziet, kan wel eens ernstig tegenvallen (persoonlijke ervaring van me...).
Andere secundaire voorwaarden die je kan aandragen zijn bv. auto/telefoon*/laptop vd zaak, vakantie/ADV-dagen.
Korting op sportschoolabo e.d. zijn gratis weggevertjes. Leuk, niet veel meer.
*) Dit kan ook verplichtingen scheppen, zoals de verwachting dat je bereikbaar bent buiten kantooruren ("Je hebt toch een GSM vd zaak?!"). Dan is een abo van 2 tientjes/maand soms toch aantrekkelijk om zelf te betalen
TS is 28, mag nog amper iets voor zijn pensioen inleggen en moet met een beetje pech nog 40 jaar werken. Ik zou niet gaan vertrouwen op de politiek die alleen maar naar de korte termijn kijkt dankzij de vakbonden.
Pensioen is belangrijk maar ik zou niet volledig op anderen gaan vertrouwen.
Vakantiedagen, danwel mogelijkheid dagen bij te kopen lijkt mij een punt. Net als bijvoorbeeld mogelijkheid tot thuis werken. Dat zijn dingen die jou extra mogelijkheden geven. Allemaal dingen als telefoon van de zaak, laptop van de zaak, sportschool, etc, zijn lekker makertjes die financieel geen drol voorstellen. Geef dan gewoon meer salaris, een stuk handiger.
Zoek eens op premiestaffel en pensioengrondslagSissors schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:35:
Waarom zou hij op zijn 28ste amper mogen inleggen voor zijn pensioen? Mijn werkgever legt genoeg elke maand in voor mijn pensioen, en ben maar iets ouder.
Vakantiedagen, danwel mogelijkheid dagen bij te kopen lijkt mij een punt. Net als bijvoorbeeld mogelijkheid tot thuis werken. Dat zijn dingen die jou extra mogelijkheden geven. Allemaal dingen als telefoon van de zaak, laptop van de zaak, sportschool, etc, zijn lekker makertjes die financieel geen drol voorstellen. Geef dan gewoon meer salaris, een stuk handiger.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Eens, maar dat zeg ik ook niet. In de basis moet je pensioen gewoon goed geregeld zijn. Sommige werkgevers (vooral de kleinere, is mijn ervaring) maken misbruik van de moeilijkheid van de materie. Pensioenen zijn ook een behoorlijke kostenpost aan het worden.GrooV schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:31:
[...]
Pensioen is belangrijk maar ik zou niet volledig op anderen gaan vertrouwen.
Een beroerd pensioen verkopen als een prima regeling, breekt je op. En met wat pech maak je dat niet meer goed.
1. financieel
2. niet-financieel
Groep 2 heeft te maken met de voorzieningen op de zaak, met de mogelijkheid tot thuiswerken, met flexibele uren etc. De "kosten" voor de werkgever zijn vaak meer in persoonlijke weerstanden dan in geld uit te drukken. Iedereen krijgt twee thuiswerkdagen naar keuze. Kost niets, hebalve dat de baas zijn mensen moet gaan vertrouwen.
Dan groep 1. Dit is gewoon een vorm van beloning.
Je kunt je bij elke secundaire arbeidsvoorwaarde in deze groep afvragen: waarom niet in het salaris opnemen? Immers, cash is king.
Dan resteren twee motieven. Het is voor de werkgever makkelijker om in slechte tijden de AV uit te kleden dan om salarissen te verlagen (zeker als er een eenzijdig wijzigingsbeding is overeengekomen, maar zelfs zonder dat beding).
Het tweede motief is fiscaal. Soms word een AV niet, of veel minder belast dan de tegenwaarde in geld. Hier springen enkele arbeidsvoorwaarden uit:
* studiekosten (de aftrekpost in de IB gaat verdwijnen, terwijl je als baas nog altijd je mensen ten laste van je fiscale winst en zonder loonheffing mag opleiden).
* niet-vergoede zorgkosten (de aftrekpost is grotendeels verdwenen, maar een werkgever heeft een bepaalde discretie om zorgkosten voor de werknemers te dragen).
* een elektrische auto van de zaak.
Indien mogelijk thuis kunnen werken is ook wel prettig.FoxLenny schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:32:
Belangrijkste voor mij: hele flexibele werktijden. Beginnen/eindigen wanneer ik wil, tussen de middag even pakketje ophalen of boodschappen doen, als het lekker weer is middagje vrij nemen zonder officieel verlof te nemen, etc. Als je hier maar aan je uren komt (op kantoor of ergens anders) is alles goed.
En voor die keer dat je dan nog wel op kantoor komt: fatsoenlijke koffie in plaats van bocht dat zelfs te smerig is om je schoonmoeder voor te zetten.
Ik heb een werkgever gehad waarbij je geen studiekosten hoefde terug te betalen, zelfs als je binnen een jaar na een cursus zou vertrekken.
Of bijv. dat je pas bij de 3e schade aan de leaseauto iets van eigen risico moet betalen.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
- Elke dag vers fruit (appels, bananen, tomaatjes, komkommertjes, kersen, druiven, sinaasappelen)
- Elke dag noten
- Zit / sta bureau's
- Sportschool abonnement
- Om de twee weken massage tijdens werktijd
- Stoppen met roken cursus voor uiteraard degene die roken
- Elke woensdagmiddag wokken
- Zaalvoetbal één keer in de maand
- Elk jaar weekend weg naar buitenland all in met alle collega's
- Elk jaar een conferentie naar keuze
Op een serieuze noot: je wilt als werkgever een situatie scheppen waarin medewerkers op een ontspannen manier in het leven staan, zichzelf kunnen zijn en niet teveel afleiding hebben. Geld is een van de vele afleidingsfactoren. Mensen enorme bonussen in het vooruitzicht stellen is in dat opzicht dom, want je haalt juist de afleiding binnen. Maar ook de andere kant op: betaal mensen genoeg dat ze geen geldzorgen hebben.
Sportschool is zo iets klinkt leuk maar doe mij maar een neutrale onkostenvergoeding dan geef ik het zelf wel uit aan de sportschool die ik wil.
Verder zou ik vooral kijken naar opleiding. Dat houdt je werk gevarieerd en helpt je later ook weer om door te groeien
Dat of gewoon 40 vakantie dagen. Dan heb ik tenminste eens tijd om echt iets naast het werk te doen.
Nofi maar anders vertel je gewoon het punt wat je wil maken ipv zo'n reactie geven.GrooV schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:42:
[...]
Zoek eens op premiestaffel en pensioengrondslag
Mijn pensioen heeft geen premiestaffel (is geen beschikbare pensioenregeling), en de pensioengrondslag is leeftijdsonafhankelijk (vanaf de €75k wordt het wel leeftijdsafhankelijk, maar mijn werkgever heeft daarvoor weer een andere pensioenaanbieder, geen idee wat die doet, want dat is nog niet relevant voor mij). Ik weet dat genoeg het wel leeftijdsafhankelijk hebben, maar dat is natuurlijk wel twijfelachtig: Zo min mogelijk inleggen op het moment dat het nog veel kan renderen, en veel inleggen als er geen rendement meer gaat komen. Granted, je kosten zijn hoger aan het begin van je carriere, maar dan nog steeds.
Oftewel: Ja het kan dat hij amper inlegt in pensioen, maar dat is zeker geen vaststaand feit. Genoeg pensioenregelingen zijn (grotendeels) leeftijdsonafhankelijk qua inleg.
- Ziekte/ongevallenverzekering
- maaltijdcheques à een kleine 200 euro/maand
- 100% terugbetaling abonnement OV
- fietsvergoeding
- Mobiliteitsbudget: komt neer op keuze tussen dienstwagen of financiële vergoeding of tussenkomst voor alternatief (denk aan e-bikes)
- Gratis juridisch advies en bijstand wanneer nodig i.v.m. arbeidsrecht. (niet als je bonje hebt met de buren bvb. :-D )
- Niet echt een secundaire voorwaarde maar toch even het vernoemen waard: veel verlof. Ik zit nu, 16 jaar anciënniteit inclusief, aan zo'n 38 dagen verlof, vrij op te nemen naar eigen gevoel of noodzaak, uiteraard in samenspraak met collega's.
- en, ook niet onbelangrijk; wat @FoxLenny zegt geldt bij ons ook: zeer flexibele werktijden, er zijn stamtijden maar daar kan vrij makkelijk van afgeweken worden zonder verantwoording te hoeven af te leggen, zolang je het communiceert met je directe overste, het waarom is jouw zaak, zolang je aan je totaal aantal uren per maand komt en je zorgt dat het je werk niet negatief beïnvloedt, kraait er geen haan naar.
Daaraan gekoppeld is het ook vrij eenvoudig om 'on the spot' een dagje vrijaf te nemen en hebben we, in het arbeidscontract opgenomen, 2 dagen per maand "ziekte zonder doktersattest"... aka: "geen goesting-dagen"
Sommige collega's gebruiken deze 2 dagen consequent elke maand op, dat vind ik wel wat de kantjes ervan af lopen maar hey, als het kan dan zullen er altijd zijn die het doen natuurlijk...
Kortom: ik mag m'n beide handjes kussen. Op de koop toe zit ik qua mentaliteit op dezelfde golflengte als mijn werkgever die een belangrijk tegenwicht biedt aan de verrechtsing van het politieke landschap, ik ben trots hier een deeltje van te zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 14-06-2019 17:20 ]
Of je concurrentie beding cq relatiebeding. Kan je ook behoorlijk last van hebben.
Of het beding dat je in je eigen tijd voor jezelf dingen mag doen (al dan niet betaald of vrijwillig).
Vastleggen of bijv. 2e paasdag en 2e pinksterdag werkdagen zijn. Is ook een secundaire arbeidsvoorwaarde (zie een ander recent topic van iemand die na 6 jaar ineens op die dagen moest gaan werken).
Of het jaarlijkse uitje verplicht is voor het halen van je bonus. Bijv. Zelfs als die dag incl. reistijd 18 uur duurt.
Of van de ene op de andere dag het verbod om langs de snelweg te tanken (bij lease-auto). Of vervallen lease-auto.
(Ja, ik heb nogal wat rare secundaire arbeidsvoorwaarden gehad. Kan je geen moer tegen doen.)
[ Voor 36% gewijzigd door Ardana op 14-06-2019 17:22 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Verwijderd
Uitstapjes, kerstpakket ed zie ik meer als leuk extraatje... maar die varieren ook jaar op jaar.. Als de markt slecht is dan geen dure uitjes. Conferentie/cursussen staan daar weer los van gelukkig. (potje ontwikkeling).
Werktijden zijn ook hier flexibel in te delen. Een lease auto is mogelijk, maar dat hangt ook beetje van je functie af denk ik.
Dat is wel een hele rare, maar ik doe een gok en gok erop dat die niet op die manier op papier stond. Waarschijnlijk stond in de bonusregeling dat werkgever af mag wijken, en was het missen van het uitje dus zo een reden om dat te doen...Ardana schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 17:17:
Of het jaarlijkse uitje verplicht is voor het halen van je bonus. Bijv. Zelfs als die dag incl. reistijd 18 uur duurt.
(Ja, ik heb nogal wat rare secundaire arbeidsvoorwaarden gehad. Kan je geen moer tegen doen.)
Secundaire arbeidsvoorwaarden mogen alleen eenzijdig gewijzigd worden als dat in je contract staat als secundaire arbeidsvoorwaarde - die had ik al als voorwaarde opgeschreven.Transportman schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:07:
Het hangt ook een beetje af van wat voor werk je doet en wat je nu al als secundaire arbeidsvoorwaarden hebt. Bedenk je daarnaast ook dat secundaire arbeidsvoorwaarden heel makkelijk eenzijdig gewijzigd kunnen worden. Dus als je kan kiezen, zorg dan dat het echt salaris wordt.
Het stond wel in het handboek, en het handboek stond in je contract. Dus ja, het was een arbeidsvoorwaarde. Die 18 uur stond er niet in trouwens.Dat is wel een hele rare, maar ik doe een gok en gok erop dat die niet op die manier op papier stond. Waarschijnlijk stond in de bonusregeling dat werkgever af mag wijken, en was het missen van het uitje dus zo een reden om dat te doen...
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!