[iMac] (2010) start niet door in macOS - 3 beeps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:22
Mijn vaders iMac heeft een heel vreemd probleem. Als hij z'n iMac aanzet dan verschijnt het apple logo en dan hoort hij 3 beeps. Dan 3 seconden niks en dan weer 3 beeps. Dit blijft zo doorgaan.

In eerste instantie dacht ik RAM. Ik heb met minder bankjes en verschillende sloten geprobeerd. Allen geen effect. Als ik alle RAM eruit laat dan krijg ik ook 3 beeps maar dan met een zwart scherm.

Als ik in bootcamp wil opstarten dan gaat dat goed en werkt Windows naar behoren. Dan lijkt mij dat het geheugen het dus prima doet.

Ik heb hem opgestart in recovery mode. Daar staat Disk Utility wel maar zonder icoontje. Als ik hem wil starten dan doet dat niks.

Vervolgens heb ik via de terminal alle belangrijke bestanden vanaf de harddisk kunnen kopieren naar een backup schijf.

Ik heb via de ternimal diskutil gebruikt om de disk te checken en die gaf aan dat alles ok lijkt te zijn.

Toen dacht ik dan gaan we macOS opnieuw installeren. Keuze gemaakt en harddisk gekozen. macOS wordt gedownload en nadat het downloaden klaar was sprong hij terug naar het startscherm van de recorver mode. Daarna nog een keer geprobeerd en weer het zelfde resultaat.

Ik heb echt geen idee at hier het probleem is. Ik heb de standaard dingen als NVRAM/PRAM resetten. SMC resetten. Allen zonder effect.

Iemand enig idee waar ik verder kan zoeken?

Edit: Als ik diagnostics wil starten (d tijdens opstarten) dan krijg ik een wereldbol met een uitroepteken en een 6002D code.

[ Voor 14% gewijzigd door JSchut op 14-06-2019 10:27 ]

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 21:15
Eerste hit op Google geeft aan RAM vervangen + disk fixen met diskwarrior. Heb je dat beide al gedaan?

https://www.google.com/ur...G6-4s&cshid=1560508952159

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
Even een vraag: Heb je mijn post wel gelezen?

Want:
- Ik heb de ram modules 1 voor 1 getest en in verschillende slots. Plus ik denk dat de ram prima is aangezien windows prima draait.
- Ik kan DiskWarior niet gebruiken want ik kom niet in macOS
- diskutil via de terminal geeft aan dat er niks mis is met de harddisk

Ik heb al heel veel gezocht en dat soort pagina's ben ik al genoeg tegen gekomen.

Volgens mij is het alleen een RAM probleem als je opstart chime wordt vervangen door 3 beeps en je hebt een zwart scherm. ik krijg gewoon de start chime en beeld (Apple logo) en dan later pas de 3 beeps.

Ik kan niet inloggen in macOS dus apps zoals DiskWarrior kan ik dus niet gebruiken.

RAM lijkt mij niet het probleem omdat windows in bootcamp het gewoon doet. Zonder enig probleem.

De harddisk lijkt gewoon te werken. (diskutil command line) en ik kan er immers gewoon bij via de terminal in recovery mode. Ik heb ook via de terminal in recovery mode een aantal gb aan bestanden overgekopieerd naar een externe harddisk.

Her vreemde is dat Disk Utility het niet doet in recovery mode. Het icoon is verdwenen (tekst staat er wek) en als ik die dan selecteer dan gebeurd er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 21:19
Zo maar een suggestie: opstarten met shift toets ingedrukt. Misschien dat een library/startupprogramma roet in het eten gooit ?
Ik lees ook wat over 'bad solder joints', maar als je die route op gaat denken ben je de sjaak ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14
zeer vreemd idd, de beepjes kunnen doorgaans alleen wijzen op een RAM issue, Want 3x beepen betekend dat de RAM niet door een bepaalde integrity check komt.

Dat zou ook verklaren waarom je een Internet Recovery error krijgt... die wijzen óf op een netwerkprobleem, óf een RAM issue... ( of een hardware compatibility check).

vraag: kom je wel in de normale recovery? zo ja, probeer dan ns macOS te installeren op een externe schijf.

Kun je ook eens met CMD-V booten ? (verbose mode), blijft ie dan hangen op een foutmelding? tip: neem het op met je phone :)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
tweazer schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:29:
Zo maar een suggestie: opstarten met shift toets ingedrukt. Misschien dat een library/startupprogramma roet in het eten gooit ?
Ik lees ook wat over 'bad solder joints', maar als je die route op gaat denken ben je de sjaak ...
Dat had ik idd ook geprobeerd. Dan krijg ik een 6002f error i.p.v. 6002d.
Geronimous schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:59:
zeer vreemd idd, de beepjes kunnen doorgaans alleen wijzen op een RAM issue, Want 3x beepen betekend dat de RAM niet door een bepaalde integrity check komt.

Dat zou ook verklaren waarom je een Internet Recovery error krijgt... die wijzen óf op een netwerkprobleem, óf een RAM issue... ( of een hardware compatibility check).

vraag: kom je wel in de normale recovery? zo ja, probeer dan ns macOS te installeren op een externe schijf.

Kun je ook eens met CMD-V booten ? (verbose mode), blijft ie dan hangen op een foutmelding? tip: neem het op met je phone :)
Verbose heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik even proberen.

Ik kan wel in recovery mode idd. Zal een proberen op een externe disk te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
Geronimous schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:59:

Beetje laat maar ik heb wat dingen getest.

Met Cmd + V krijg ik enkel onderstaande te zien:
efiboot loaded from device
efiboot file path
root device uid is

Dan niks meer en 3 beeps.

Nieuw geheugen:
Ik heb het geheugen vervangen met nieuw geheugen en heb veschillende slots geprobeerd. Ook elk slot geprobeerd met maar 1 module. Allemaal het zelfde resultaat.

Oude geheugen teruggezet en bij het starten in windows kreeg ik een blauw scherm met een geheugen probleem foutmelding. Na een reboot werkte windows weer.

Misschien een logic board issue? Denk dat het tijd is voor een nieuwe iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

JSchut schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:08:
[...]

Misschien een logic board issue? Denk dat het tijd is voor een nieuwe iMac.
Klinkt idd als een issue op het logic board. Ach, 9 jaar is geen schande toch? Afschrijving van dergelijke machines is 5 jaar, ongeacht de aanschafprijs dus elk jaar dat-ie het langer doet is winst.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
nelizmastr schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:54:
[...]

Klinkt idd als een issue op het logic board. Ach, 9 jaar is geen schande toch? Afschrijving van dergelijke machines is 5 jaar, ongeacht de aanschafprijs dus elk jaar dat-ie het langer doet is winst.
Is zeker zo. Mijn vader heeft ook besloten hem niet te laten repareren. 9 jaar is best netjes voor zo'n apparaat.

Allemaal bedankt voor het meedeknen!

Pagina: 1