Nieuwe badkamer: verlichtingsplan

Pagina: 1
Acties:

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-12 12:49
Volgende week starten we met de verbouwing van onze badkamer. Het openstaande puntje is alleen nog de verlichting. Heeft nog niet direct prioriteit, want het verlaagde plafond wordt pas aangebracht zodra de badkamer klaar is.

Ik denk dat we in de badkamer zelf 4 spots nodig hebben (met een kap ervoor die zorgt voor een diffuse lichtverspreiding). In de douche komt dan ook nog een spot. Dan kom ik in totaal op 5 'grote' spots.

Tot slot heeft de vrouw nog een 'nisje' geëist boven de WC, waar ik een klein spotje in wil maken.

Maar nu komt het volgende: het zou leuk zijn om de verlichting te kunnen dimmen en wellicht zelfs wat met de kleur te kunnen spelen (in de douche), zodat je 's ochtends een wat vriendelijkere/rustigere kleur hebt. Ik gebruik Domoticz (overweeg overstap naar HA) en heb zowel de RFXCOM, Z-Wave en MiLight. Belangrijk is dat de verlichting ook te schakelen moet zijn met een reguliere schakelaar.

Hieronder een plattegrondje met aangegeven waar de spots zouden moeten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JSThGSALc05gkYKw3fiAHwJH/full.png

Wie heeft er goede tips voor mij qua armaturen / hoe ik dit het beste kan doen?

[ Voor 3% gewijzigd door DynamicDreams op 14-06-2019 08:44 ]

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• Stakie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:52
Monteer je een regendouche met grote sproeikop? Zo ja, dan zou ik de spot niet recht boven de sproeikop plaatsen.

Mogelijk werpt die een grote schaduw in de douche?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Voor z-wave heb je inbouw dimmers van Fibaro (met behoud knop) maar die doen geen kleur. De spots die wel kleur doen heb je goedkoop en (vaak) zonder de juiste IP classificatie om ze überhaupt in badkamer, laat staan in de douche zelf te mogen plaatsen.

De duurdere varianten zijn wat je badkamerboer vaak verkoopt en dat is duur en weer (meestal) proprietary stuff met eigen afstandsbedieningen.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:17
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:36 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:37
Je hebt tocht een RGB schakelaar van Fibaro? Die kan je als het goed is gewoon schakelen en met Z-Wave. Ik zou altijd voor GU10 fittingen gaan met waterdichte behuizing (ca 8-10 cm inbouwhoogte). Dan kan je altijd het lampje nog wisselen.

Qua spots... te weinig en verkeerde plekken.
Douche: nooit boven de douchekop, geeft alleen maar schaduw. Of twee spots, of tussen douchewand en douchekop

Bad: deze kan je wel uitlichten van bovenaf met 1-2 spots
Wastafel: zit er al werklicht in bv een spiegel(kast)? Anders hier ook verlichting toepassen.

Ik zou bijna de wc tegenover de douche doen, daarnaast een bredere wastafel en het bad op de plek van wastafel/toilet. Alleen dan zit je wel te goochelen met afvoeren.

Er bestaat niet zoiets als teveel spots. Teveel kan je dimmen, te weinig kan je niks mee.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:06
5 spotjes lijkt me meer dan voldoende. Wij hebben er 6 (onze badkamer is ongeveer 3,5m bij 3m):
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4327/35984164116_1b653aa777.jpg

Heb alleen een plattegrond bij de hand van de 1e verdieping (gepost in een ander topic).

We hebben ook een spotje boven de douche (de X zijn de spotjes) en dat is erg fijn. Geen last van de regendouche (plafond is dan wel 2,65m hoog....dit is gelijk vanuit de bouw meegenomen dus geen verlaagd plafond nodig).

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik zou de spot in de douche uitlijnen met de spots in de rest v/d badkamer, nu zit er een verspringing van enkele centimeters in. Of 5 spots genoeg is is ook afhankelijk van de wandtegels, zijn die licht of donker? Als je in de douche donkere tegels hebt heb je best wat lumen nodig om te voorkomen dat het geen duistere grot wordt, zeker omdat je aan 3,25 zijden een muur hebt zitten waardoor lichtinval vanuit de rest v/d badkamer zeer beperkt is.
Douchen in een ietwat duistere ruimte is zo erg nog niet, met schoonmaken is een beetje licht wel handig. Zeker omdat je tijdens het schoonmaken ook weer lichtinval blokkeert.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Doe de spot bij de wasbak zo dicht mogelijk voor de spiegel anders sta je altijd in je eigen schaduw te scheren/make-up te doen

Bikemounts.nl speciaal voor jouw fiets op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik mis de lamp bij de spiegel. Als je een kastje hebt kan daar gelijk een WCD voor lader scheerapparaat/tandenborstel in.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Mijn tips:
Kijk goed welke schaduw het geeft. Dus inderdaad niet boven de douchekop. Pak evt twee spots alvast, spanning erop een houd ze op plafondhoogte om tw kijken of je happy bent.

Ik ben er te spreken over de tradfri spots qua difuus licht. Zijn enkel in wit tinten in te stellen geen kleuren. Deze zitten in een online bestelde badkamerarmatuur. Met juiste IP waarde.

Alles werk via Homey. Bij binnenkomen in de nacht ander licht ingesteld dan overdag. De spots gaan terug naar de oude stand als er spanning op komt.. Maar of daar een max aan zit? Ik heb zelf permante spanning erop.

Op een badkamer van 10m2 heb ik meer dan genoeg aan 5 spots, maar heb een redelijk vierkante badkamer en een spiegel met verlichting voor wat verfijnde schoonheidsperikelen.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12 15:53

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou 2 of 3 spots in lijn recht boven je bad plaatsen, op de hartlijn van het bad als het even kan.

Spot boven de douche, niet boven de douchekop maar juist boven de plaats waar je staat.

Verder 2 in het looppad en/of of boven je wastafel.

Wellicht een boven het toilet, net d'r voor. (De plek dus waar je krant op je schoot ligt als je die op het toilet leest.)

Ofwel, verlichting dáár waar je verlichting wil hebben, waar licht iets toe voegt.

Denk ook na over een spiegel met ingebouwde verwarming en verlichting. Dat is echt zalig en wellicht nog een dubbele wasbak ipv een enkele?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1