Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• dannywa
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-02-2021
Hallo!

Ik wil graag gaan beginnen met het slim maken van mijn huis. Het idee is om er eerst voor te zorgen dat de verlichting kan worden bediend via de telefoon.

Hiermee wil ik wat oefenen en later eventueel sensoren etc aansluiten.

De afgelopen dagen veel hier en elders op internet artikelen gelezen en ik denk dat ik het wel een beetje begin te snappen. Graag hoor ik of ik op de goede weg ben voor ik producten ga aanschaffen.

Het idee is om een raspberry pi aan te schaffen icm met een zigbee2mqtt stick. Hier wil ik home assistant op gaan draaien. De reden hiervoor is dat zigbee sensoren goedkoper zijn en voor nu lijkt Hass mij de beste keuze.

Klopt het dat als ik een raspberry pi aanschaf en de stick kant en klaar koop ik er dan mee aan de slag kan gaan of mis ik nog iets?

Met bovenstaande zou ik dus bijvoorbeeld een ikea smart lamp kunnen aansturen zonder daar de ikea hub voor te kopen?

Wellicht nogal simpele vragen maar er zijn zoveel verschillende opties dat ik graag hoor of ik op de goede weg zit.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Ik heb zelf gekozen voor z-wave schakelaars in plaats van slimme lampen omdat je echt niet altijd je telefoon wil gebruiken om een lamp aan te zetten of te dimmen. Voor de rest zoveel mogelijk sensoren en logica zodat je eigenlijk bijna nooit een knop hoeft aan te raken. Hiervoor gebruik ik domoticz op een raspberry pi met een zwave stick.

• dannywa
Heb inderdaad ook naar Z Wave gekeken maar kwam over het algemeen wel een stukje duurder uit volgens mij. Aangezien het maar een beetje proberen is wil ik de kosten liever wat lager houden.

In mijn geval is het toch ook mogelijk de lampen alsnog aan te zetten via de muurschakelaar? Ik kan gebruik maken van zigbee muurschakelaars, die ik er zelf ook mooier uit vind zien dan de traditionele schakelaars.

Ga hier in ieder geval even verder naar kijken.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
dannywa schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:42:
Klopt het dat als ik een raspberry pi aanschaf en de stick kant en klaar koop ik er dan mee aan de slag kan gaan of mis ik nog iets?
Nee, je kan dan meteen aan de slag.
Met bovenstaande zou ik dus bijvoorbeeld een ikea smart lamp kunnen aansturen zonder daar de ikea hub voor te kopen?
Je moet even zeker weten dat Zigbee stick de specifieke lamp die jij op het oog hebt ondersteund (volgens mij wel) en dan gaat dat prima werken.

Ik heb zelf overigens gekozen voor Mi Light i.p.v. ikea lampen. Mi Light was iets goedkoper en zeker in combinatie met RGB spots. Mi Light werkt echter niet met Zigbee, maar heeft weer een eigen controller nodig.
dannywa schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:10:
In mijn geval is het toch ook mogelijk de lampen alsnog aan te zetten via de muurschakelaar?
Het is zeker mogelijk om de lampen aan/uit te zetten met de traditionele schakelaar, echter als je de lampen uitzet daarmee gaan ze vervolgens niet meer aan via je domotica systeem. Lus je echter de traditionele schakelaars door en gebruik je alleen Zigbee schakelaars, dan is er niks aan de hand. :)
Ik kan gebruik maken van zigbee muurschakelaars, die ik er zelf ook mooier uit vind zien dan de traditionele schakelaars.
Had je al schakelaars op het oog? Ik heb zelf de schakelaar van Xiaomi in gebruik.

• dannywa
De lampen van Ikea zouden moeten werken als ik het goed begrepen heb, maar heb daarin verder nog geen keuze gemaakt. Dus zal ook jouw optie eens gaan bekijken.

Ga ook even verder kijken naar opties om de traditionele of andere muurschakelaars te kunnen blijven gebruiken. Het is wel belangrijk dat de verlichting ook zonder telefoon of tablet te bedienen is.

Ik heb alleen even rondgekeken naar de schakelaars en kwam inderdaad ook die van Xiaomi tegen. Bevallen deze goed?

• dannywa
Ik kom er nog niet helemaal uit wat de beste oplossing zou zijn wat betreft verlichting.

- Ik kan de lampen van bijvoorbeeld Ikea o.i.d. gebruiken, dan kan ik deze via de telefoon bedienen. Dan kan ik alleen de wandschakelaar niet meer gebruiken.

- Ik kan bijvoorbeeld deze wandschakelaar van Livolo gebruiken. Dan kan ik de verlichting bedienen via de schakelaar en mijn telefoon. Deze zijn er ook in combinatie met een ingebouwde dimmer.

Op zich zou bovenstaande een goede oplossing zijn, echter kan ik dan denk ik geen RGB lampen gebruiken? Of is dat wel zo te programmeren dat het aan/uit schakelen via bijvoorbeeld Livolo gaat en het instellen van de kleur via de lamp zelf? Of maak ik het dan heel ingewikkeld.

Graag hoor ik hoe jullie zoiets doen en naar wat ik moet zoeken.

Alvast bedankt

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
dannywa schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:33:
Ik heb alleen even rondgekeken naar de schakelaars en kwam inderdaad ook die van Xiaomi tegen. Bevallen deze goed?
De Xiaomi inbouwschakelaars hebben een vierkante achterkant en passen niet in de standaard inbouwdoos die in Nederland wordt gebruikt. In een opbouwdoos wordt het niet fraaier van. Werken wel super easy via de Xiaomi app. Vergeet niet dat je ook de gateway nodig hebt. Zolang de app het ondersteunt, kan je de gateway ook aan Domoticz koppelen; en daarmee alle sensoren en schakelaars ook via Domoticz bedienen.
dannywa schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 15:42:
- Ik kan bijvoorbeeld deze wandschakelaar van Livolo gebruiken.
Houd er rekening mee dat die led in het midden fel is. In hal of trappenhuis geen probleem, in de woonkamer misschien ook geen probleem, maar op de slaapkamer... euhh... niet doen. Uitzetten kan, maar dan vind je in het donker de knop niet.
Pagina: 1