Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

3D-printing: ervaring en advies gezocht ivm multi-filament

Pagina: 1
Acties:

• ludodg
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 17-06 07:20
As in title ...
ben al een tijdje bezig met 3d-printen.
Vooral veel hobbywerk, af en toe onderdelen voor vrienden en kennissen, ...
Ondertussen ook al een klein beetje fusion360 onder de knie en al wat nuttige onderdelen ontworpen.

Ik heb nu ook interesse in printen met verschillende filmenten tegelijk: hetzij verschillende kleuren, of misschien verschillende types filament om eigenschappen te combineren .... (flex - oplosbaar - ...)

Is er iemand van het tweakers-continent die wat advies kan geven?

Ik ben zelf gestart met een Anet A8, ondertussen omgezet naar AM8 ... maar die ligt nu even stil na een upgrade naar duet-bordje.
Vooral actief met Prusa MK3, ondertussen omgebouwd tot MK3S ...
Mijn Prusa staat haast geen week stil ...

Ik heb momenteel interesse in de MMU2S .. ofwel de Palette 2 van Mosaic. ...

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 06:59
Maar wat is eigenlijk jouw vraag? Volgens mij is er voor de Prusa niks te verkrijgen wat zo goed is als de MMU2S. Jammer wel is dat je de Prusa Slicer moet gebruiken omdat het softwarematig een lastige comstructie is.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja dat is mij ook niet helemaal duidelijk. Zoek je ervaringen?

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 08:01

AlexanderB

7800 rpm

Heb multi-materiaal en multi-kleur geprint, werkt best goed. Alle slicers die ik heb geprobeerd ondersteunen het gewoon.

Voornaamste is dat de materiaalcombinatie moet werken, dingen als print-ondergrond kan een issue zijn als je 2 niet compatible materialen samen probeert te printen. (als de materialen niet aan elkaar hechten kan je de ene niet op de andere printen, en sommige materialen hebben specifieke ondergronden nodig om fatsoenlijk te werken.

Multi-kleur PLA is eenvoudig, enige issue wat ik daar gezien heb is dat oozing van de nozzle die niet gebruikt wordt op dat moment in de andere kleur terecht kan komen, en dan heb je spikkels, dus 100% strak is niet persé gegarandeerd.

Oplosbaar support werkt prima, als je dingen print die zonder support niet mogelijk zijn, maar tegelijk zo fragiel of geometrisch onbereikbaar dat gewoon support uitbreken niet mogelijk is.
Wat ff de moeite waard is, zeker met grotere prints, is om de nozzle die niet gebruikt wordt af te laten koelen. Zeker met PVA, als je dat in de hete nozzle laat, dan bakt het aan, en verstopt de nozzle.

Multi materiaal voor technische eigenschappen is ook een interessante toepassing.Heb zelf onderzoek gedaan naar de toepassing van Nylon met andere materialen.

En verder, zorg dat je nozzles precies even hoog zijn afgesteld, en dat je geen kromme hot-end hebt, want dan krijg je misalignment tussen je kleuren/materialen en dat is natuurlijk jammer.

AlexanderB wijzigde deze reactie 14-06-2019 23:37 (7%)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb zelf een tijdje de MMU2S. De MMU2 kreeg ik niet goed werkend. Vele uren besteed aan calibratie, tig keer een half object weg moeten gooien inclusief purge block. Elke keer vastlopers.
Daarna gratis upgrade gehad naar MMU2S en daarmee heb ik nu soort van succes. Wel bij de meeste prints toch een paar keer met de hand ingrijpen ivm filament dat vast is gelopen ergens (kan aan kwaliteit filament liggen), maar dat wel goed gedetecteerd wordt. Hervatten gaat dan ook goed.
Als je veel print zou ik het als 2e printer erbij nemen. Want de prints kosten heel erg veel tijd om te printen, vooral bij meer dan 2 kleuren (dan kan ie geen 2 layers om en om doen).
Met mosaic geen ervaring. Het klinkt als een robuuster systeem, maar vraag me af of je wel verschillende typen filament kan combineren?

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 14-06-2019 23:44 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pjotr64
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 20-06 17:21
Hoi. Heb net de mmu2s draaien.
Omdat ik meer kleine dingen wil printen met veel detail ga ik over op de sl1.
De mmu2s kun je evt overnemen. Is net nieuw.
Groetjes
Peter
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True