Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:17
Op een garage wil ik panelen leggen, de garage is 3,8 m breed.
De balklaag van de garage heeft weinig reserve.
Nu wil ik 2 panelen in portrait in een oost/west opstelling plaatsen, waarbij ik de panelen zelf in het midden cq de "nok" moment vast met elkaar verbind. Op deze manier zijn de 2 panelen samen ca. 3,2 m lang en rusten ze dicht bij de oplegging op mijn dak. Daar plaats ik ook wat tegels als ballast. Het geheel wordt vrij vlak, een hoek van ca. 5 graden denk ik aan.

Volgens opgave van de leverancier kunnen de panelen een druk van 5400 Pa aan. Dat is maar liefst 5,4 kN/m2. Een genoemde montage wijze is enkel steun op korte zijde paneel.
Als ik de overspanning 2 keer zo groot maak, zal het draagvermogen ca. 4 keer zo klein worden, maar dan heb ik nog steeds meer dan 100 kg/m2 draagvermogen over, ruim voldoende lijkt me.

Heeft iemand zo'n opstelling wel eens ergens gezien of toegepast?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:31
Kun je een schets maken van jouw voorstel?
Ik vermoed dat het draagvermogen van een zonnepaneel geheel komt van het aluminium profiel. Het glas doet denk ik niet mee.
Dan kun je met wat informatie over de gebruikte profielen en wat toegepaste mechanica wel uitrekenen of wat je wilt, mogelijk is.
Mijn inschatting is dat je geen 300 kg kunt dragen met 2 stuks, 3 meter lange aluminium profieltjes van 4 cm hoog en 1 cm breed. Maar het is wel leuk om het sommetje te maken en te kijken wat dan wel kan.
Voorbeeld paneel: https://www.sun-solar.nl/...-335Wp-met-zwart-rand.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 14-06-2019 10:31 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Kun je niet montagerails plat over het dak leggen en daar weer panelen op ? maak je de rails begin en eind van het dak vast op stoeptegels en zal de druk de rails in het midden een krappe centimeter indeuken. Heb je behalve de lengtemaat ook de breedtemaat voor ons ?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:17
Hier een schets van wat ik bedoel
Schets schuur

De stekte van de aluminum profieltjes zal inderdaad onvoldoende zijn, maar als je de hoge waarde voor de sterkte van de panelen zelf ziet… Blijkbaar heeft de glasplaat ook een behoorlijk aandeel in de sterkte van het paneel. Dat ga ik niet gemodelleerd krijgen, dus eigenlijk ben ik vooral op zoek naar een voorbeeld waar dit al een keer is toegepast.

[ Voor 31% gewijzigd door MeTooPV op 17-06-2019 00:25 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:31
Een voorbeeld heb ik niet. Ik denk ook niet dat er is.
Ik weet niet hoe ze aan de grote belastbaarheid van het paneel komen, maar wellicht speelt het mee dat de oplegging van een paneel gewoonlijk niet op de uiteinden zit.
Ik weet wel zeker dat dit nooit voldoende belastbaar wordt om als dak te fungeren. Maar eigenlijk zeg je dat zelf ook al, als je aangeeft dat je dit niet gemodelleerd gaat krijgen. Het meerekenen van het glas is leuk, tot je de vervorming van de verschillende materialen in je berekening meeneemt. Dan zal waarschijnlijk eerst het glas alle belasting opnemen (want een stijf materiaal). Dit breekt en vervolgens bezwijkt ook het aluminium profieltje.
Net even gechecked, maar dat is dus niet waar. Beide hebben een redelijke gelijke e modulus.

http://www.joostdevree.nl/shtmls/elasticiteitsmodulus.shtml

[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 16-06-2019 13:35 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:43
heb je een schets @Verwijderd ? want ik begrijp je verhaal totaal niet zo. je hebt het over een dak, een overspanning en een hellingshoek maar verder kom ik niet.
Pagina: 1