Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janssenben
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-12-2022
Wat ga je met je laptop doen?
We gaan binnenkort emigreren naar Nieuw-Zeeland (zodra visum is goedgekeurd) en zijn opzoek naar een mobiel werkpaard voor het bewerken van onze foto's in Lightroom, maar ook het afspelen van content op een (nog aan te schaffen) LG C9 OLED TV https://tweakers.net/pric...lg-oled55c9pla-zwart.html. De laptop willen we gebruiken om via VPN NL TV te kijken. Welke VPN we gaan gebruiken moet ik nog uitzoeken. Laptop willen we meenemen naar de tuin als het mooi weer, maar ook op tripjes in de backpack. Dus helder scherm is een criteria, met natuurlijk een goede weergave ook voor Lightroom bewerking. En dat alles voor een zo'n laag mogelijk gewicht.

Wat is je budget?
Budget is redelijk ruim, tot ~1500€, als het goed is kunnen we ivm emigratie BTW nog terugvragen. Iemand hier toevallig ervaring mee?

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, we hebben nu nog een Surface Pro 2013 (I53317U 4gb) die tot nu toe meegaat op onze tripjes, maar de kickstand welke maar in 1 positie kan, plus het vrij flexibele toetsenbord ervan bevalt ons minder.
https://tweakers.net/pricewatch/327312/microsoft-surface-pro-128gb-zwart.html

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb tot op heden mijn oog laten vallen op https://tweakers.net/pric...tre-x360-13-ap0250nd.html om de volgende argumenten
- 16 gb werkgeheugen voor bewerken in Lightroom, icm recente I7 processor. lang zitten twijfelen of we niet een minder krachtige 2-1 zouden pakken en dan een desktop client op bijv ryzen3600 erbij te halen. Maar ik verwacht dat we als kinderen in de tuin zitten daar toch dichter in de buurt willen zijn, als we al achter de laptop moeten kruipen.
- 2-1 zodat we ook als tent oid kunnen gebruiken tijdens vliegreizen, en touchscreen natuurlijk.
- 13" Scherm op dit model zonder Sure view, ivm betere helderheid. 13"om niet te groot te worden voor meenemen.
- Laag gewicht.
- Aansluiting op de hoekjes voor USB C, ipv enkel aansluiting aan de zijkant.

Vragen die nu nog openstaan, en waar ik geen duidelijkheid kan vinden in mijn zoektocht tot nu toe:
- Kan deze Spectre laptop een tv op 8k aan?
- Hoe zijn de ervaringen van de WIFI chip in dit model? Kan ik dit uberhaupt van te voren uitzoeken, of plakt HP er afhankelijk van de dagprijs een andere chip in?
- de XPS 13 2-1 wordt ook vaak genoemd, maar deze heeft I78500Y processor. kan niet goed uit benchmarks halen of hier substantieel verschil in zit. Scherm is volgens mij vergelijkbaar, klopt dit? ook is de XPS nu ~200€ duurder.
- Lenovo yoga C930 lijkt ook een kanshebber, maar scherm is minder helder volgens mij? Zijn er van de C930 ook types welke een helderder scherm hebben?
- Heb ik een mijn zoektocht naar een compromis tussen mijn wensen nog iets vergeten?

Ik heb al een tijdje meegelezen op dit forum, maar kon op bovenstaande vragen toch niet de antwoorden vinden. Hoop dan ook dat er mensen hier zijn die mij kunnen helpen!

[ Voor 0% gewijzigd door janssenben op 13-06-2019 22:04 . Reden: Typo ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 17:44
Een late reactie, maar wellicht voor iemand anders,

8k gaat pas werken met HDMI 2.1. En tegenwoordig kunnen de videokaarten vaak wel 4K 60 Hz aan, maar zit er nog een HDMI 1.4 poort op de laptop, die niet verder komt dan 4K 30 Hz. Voor 8k (60 Hz) kan je ook nog DisplayPort 1.4 gebruiken (deze is wel te vinden op sommige laptops).

Zie: HDMI en DisplayPort.

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 02-11-2019 17:14 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33
@janssenben je linkt zelf naar een ouder model van de spectre x360. Binnenkort (deze maand) komt de aangepaste versie met de 10e generatie intel CPU en betere Iris GPU. Dan zou ik daar eerst even op wachten. Tevens is de nieuwe versie flink erop voorruit gegaan met onder andere kleinere bezels en mogelijkheid tot 4k oled scherm.

pricewatch: HP Spectre x360 13 (2019)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W