Welke laptop geschikt voor audiobewerking?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156530

Topicstarter
Hallo allemaal,
ik kom hier zelf niet helemaal uit en heb advies nodig. Ik heb momenteel een chromebook waar ik heel erg tevreden over ben. Nou wil ik binnenkort muziek gaan opnemen en deze bewerken op de pc (opnemen via mijn digitale piano) en daarvoor heb ik helaas een andere laptop nodig. Deze laptop zou ik dus puur en alleen aanschaffen voor audiobewerking, voor iets anders heb ik hem niet nodig.
Nou heb ik op internet een beetje rondgezocht naar welke laptop geschikt zou zijn en voor audiobewerking worden doorgaans wat "duurdere modellen" aanbevolen. Minimaal i5 en SSD. Mijn vriend vertelde me echter dat voor dat ik voor dat wat ik van plan was echt niet per se veel geld hoef uit te geven en dat ik met een laptop van tussen de 200 en 300 euro klaar zou kunnen zijn.

Let op: heel ingewikkeld is het niet wat ik wil doen. Ik wil muziek opnemen vanaf mijn piano en deze dan met audio-software bewerken, dat houdt eigenlijk vooral in dat ik op de computer foute noten wil corrigeren.

Ik weet nu even niet wat verstandig is, want ik heb in het verleden vaker goedkope laptops gekocht en deze worden na een jaar al vreselijk traag. Vandaar dus ook mijn chromebook die ik echt heerlijk vind werken. Ik wil eigenlijk geen troep kopen, maar honderden euro's uitgeven aan een laptop wil ik ook niet echt.

Bij Aldi zag ik een aantal Medion computers die me bevielen waaronder deze: https://www.medion.com/al...de.coop.md63320.ads.hp_ka
En ook op amazon staan behoorlijk wat laptops voor een fijne prijs waaronder deze: https://www.amazon.de/gp/...?smid=AHI3U6HLD6KZI&psc=1

Qua gewicht stel ik geen eisen aangezien ik niet van plan was met mijn laptop te gaan slepen. Hij is puur en alleen voor thuisgebruik. Wat ik wil uitgeven: zo min mogelijk hehe :) Of laat ik het zo zeggen: ik ben bereid 500 euro neer te tellen als dat nodig is, maar liever minder.

Iemand een idee? Bij voorbaat dank _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 156530 op 13-06-2019 21:29 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 156530 op 14-06-2019 00:12)

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:49
heb je al software op het oog voor de bewerking? de beide pc's die je linkt hebben een heel lichte processor, weinig RAM-geheugen en eMMC flash harde schijf.
Onder Windows zou ik dat persoonlijk niet aandurven, die gaan na een paar updates niet meer overhouden. Los van de software en een hoop effectenbibiotheken.
Ook opletten dat Duitse laptops een raar QWERTZ toetsenbord hebben

Je kan hierop experimenteren met een audio-gerichte linuxdistributie zoals ubuntu studio of AV linux, maar ik denk dat de beste tip is om een tweedehands 'dikke' laptop te zoeken.
Ik denk dan aan i3-i5-i7 met 8GB of meer en een echte SSD, die kunnen met Windows 10 of eventueel ook met zo'n audio-gerichte Linux wel goed overweg. In de 250-350 range vind je zeker degelijke en goed onderhouden of zelfs refurbished bakken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
heb je al software op het oog voor de bewerking? de beide pc's die je linkt hebben een heel lichte processor, weinig RAM-geheugen en eMMC flash harde schijf.
Onder Windows zou ik dat persoonlijk niet aandurven, die gaan na een paar updates niet meer overhouden. Los van de software en een hoop effectenbibiotheken.
Ook opletten dat Duitse laptops een raar QWERTZ toetsenbord hebben

Je kan hierop experimenteren met een audio-gerichte linuxdistributie zoals ubuntu studio of AV linux, maar ik denk dat de beste tip is om een tweedehands 'dikke' laptop te zoeken.
Ik denk dan aan i3-i5-i7 met 8GB of meer en een echte SSD, die kunnen met Windows 10 of eventueel ook met zo'n audio-gerichte Linux wel goed overweg. In de 250-350 range vind je zeker degelijke en goed onderhouden of zelfs refurbished bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie. Dus toch een computer met wat meer power dus. Specifieke software heb ik nog niet op het oog, maar er is genoeg te vinden.

Zou zoiets een optie zijn:
https://www.amazon.de/gp/...smid=A1FA0V24D2P6FX&psc=1
Ik woon al jaren in Duitsland dus zo'n qwertz toetsenbord is niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
Iets in die richting had ik in gedachten ja, ik heb zelf een t450 overjaars gekocht ooit ;)
Zakelijke reeksen zoals Thinkpad, maar ook Dell Latitude, HP Elitebook en Probook of Fujitsu Celsius zitten veel steviger in elkaar.

Specifiek voor deze, het standaardscherm is matig, lage resolutie en slechte lichtopbrengst-kijkhoeken.
Als je daarmee kan leven prima, anders even verderzoeken naar een FullHD variant. Scherm zelf vervangen kan, zo'n 100 euro ongeveer. maar dan kom je weer hoger uit in budget

Bijvoorbeeld bij Thinkspot.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Je hebt hier helemaal geen "power" voor nodig. Werkelijk alle laptops tot 10 jaar oud kunnen dit met gemak. Laat je niets wijs maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ha, inderdaad wordt het met FullHD een stukje duurder. Waar kan ik dan beter voor kiezen: i7 zonder FullHD of i5 mét? Omdat het een computer wordt voor "erbij" wil ik er eigenlijk niet meer dan 300, 400 euro aan uitgeven.

Bedankt voor de link. Ga ik even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Anoniem: 156530 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 00:24:
Ha, inderdaad wordt het met FullHD een stukje duurder. Waar kan ik dan beter voor kiezen: i7 zonder FullHD of i5 mét? Omdat het een computer wordt voor "erbij" wil ik er eigenlijk niet meer dan 300, 400 euro aan uitgeven.

Bedankt voor de link. Ga ik even bekijken.
Koop gewoon een 2e hands voor 200 euro ofzo. Wat jij ermee wilt doen stelt niets voor qua resources. Je hebt daar helemaal geen "power" voor nodig zoals ik al beweerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bart2005 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 00:23:
Je hebt hier helemaal geen "power" voor nodig. Werkelijk alle laptops tot 10 jaar oud kunnen dit met gemak. Laat je niets wijs maken.
OK, maar of ik nou een nieuwe voor 300 koop of een refurbished, dat maakt me niet zoveel uit. En dan heb ik misschien toch liever een 2edehands machine die wat langer meegaat. Dan kan ik er eventueel nog wat meer mee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Anoniem: 156530 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 00:29:
[...]

OK, maar of ik nou een nieuwe voor 300 koop of een refurbished, dat maakt me niet zoveel uit. En dan heb ik misschien toch liever een 2edehands machine die wat langer meegaat. Dan kan ik er eventueel nog wat meer mee gaan doen.
Dat laatste inderdaad. Er zijn er werkelijk miljoenen te koop van die nette afgeschreven "business" laptops. Wat jij wilt hoeft echt weinig te kosten.

De eerste hit:

V&A aangeboden: HP Probook 650 G2, i5-6200U, 8 GB, 128 GB M2 SSD

En nog veel meer b.v. deze:

V&A aangeboden: HP EliteBook Folio 9470m | i5 | 4GB | 128GB SSD

[ Voor 27% gewijzigd door Bart2005 op 14-06-2019 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat ziet er goed uit, Bart! Ik woon in Duitsland dus voor mij is het handiger om hier te bestellen en helaas is de 2dehands markt hier over het algemeen duurder en beperkter dan in nld. Maar ik weet nu tenminste wat ik kan kopen, thanks! I5 is dus genoeg als ik dat goed begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
Ja hoor, i3-i5-i7 zijn allemaal prima, Ik had niet in de gaten dat je uit mijn eerste post alleen i7 als valabel had onthouden.
Echte SSD en 8GB of meer blijf ik achter staan om nog een paar jaar gebruiksplezier met Windows te verzekeren. De aanbieders van refurbished business laptops hebben vaak wel de optie om goedkoop RAM bij te prikken ook.
Het scherm is persoonlijk, maar audio-software heeft vaak meerdere geluidssporen en de nodige toolbars, het werkt omslachtig als dat niet volledig op je scherm past en je telkens moet scrollen. Ik persoonlijk vind dat heel ergerlijk, vandaar mijn suggestie voor hogere resolutie. Als je nog een los scherm hebt, of dichtbij je tv zit, kan je uiteraard ook die aansluiten om dat op te lossen en het laptopscherm maakt dan minder uit.

Ik heb geen eigen ervaring met Duitse aanbieders, maar op ebay (-en kleinanzeigen), Amazon marketplace en marktplaats-equivalent zoeken naar een paar types geeft toch al een hele lijst.
Bijvoorbeeld thinkpad, probook, latitude, elitebook,... , eventueel "generaluberholt" erbij als zoekterm.
Privaat is goedkoper maar zelf te checken op gebreken, bij shops vaak nog enige garantie

zoiets? private verkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdwaanders
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-08-2024
ik zou je als tip geven voor een wat duurdere laptop te sparen omdat in deze laptop's allebei een lichte processor zit die niet zo veel aan kan, als je toch een van deze 2 laptop's wilt dan zou ik gaan voor de laptop van de aldi omdat deze laptop toch een stukje beter is aangezien die een iets snellere processor heeft dan de andere lapot voor de rest zijn ze bijna hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het wordt sowieso een 2de hands (duurdere) laptop , dat lijkt me een goede keuze. Voor rond de 300 euro zou dat toch wel moeten lukken. En dan koop ik direct een nederlandse versie aangezien ik dat toch wat makkelijker vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:03

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou me, als het ook om kwaliteit gaat (tenzij je meer kanaals 24-bit wilt aanpassen) me niet zo bekommeren om CPU kracht, maar meer aan het audio stuk. Ik weet niet hoe je opneemt, maar laptops zijn doorgaans niet zo sterk in audio I/O. Heb je al een USB-DAC? Wat voor opname apperatuur sluit je er op aan? (de mics ín laptops zijn doorgaans op z'n max bedoeld voor een skype gesprekje, compleet niet geschikt voor muziek/opname).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ehm ja, ik weet niet precies hoe dat werkt, maar ik neem niet met de computer op, maar met de software. Ik heb zo'n kabel die je vanaf je piano aansluit op je computer en dan zie je op je computer terug wat je aan het opnemen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:03

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat ding is letterlijk 10 jaar oud. Wat zijn de specs/vereisten van die software? Gezien hetgeen wat je zegt hebben we het waarschijnlijk over een midi controller. Totdat je digitaliseert niet het meest zware, maar wel iets waar je doorgaans relatief strakke timings voor wilt configureren en lage latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
Met verzendkosten bij vind ik die wat duur en zou ik rond-net onder 200euro verwachten

Ik heb heel kort gekeken naar aanbieders en hier bijvoorbeeld kan je uitgebreid filteren en waar gewenst upgrades ook mogelijk https://belco24.de
Hun aanbod staat ook op https://www.refurbed.de, daar vind je ook een hele lijst, vaak met gratis verzending

Ik weet niet of deze link werkt: https://belco24.de/navi.p...9&mf1=15&mf2=445&pf=0_250 staan 2 goede voorbeelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je wel, het is deze geworden: https://www.ebay.de/itm/L...f4-4e29-bbde-c702e4dcb835 voor 250€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
... en bedankt voor alle tips!
Pagina: 1