Zolder verbouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:27
Hallo,

Onze zoon wilt de zolder innemen. De zolder is nu groot wasrek, bergruimte, de CV hangt er en de wasmachine en droger(luchtafvoer) staan er.

Situatie schets. Rijtjeshuis, via gewone trap kom je aan de zijkant, ongeveer in het midden boven.
In de schuine hoeken zitten schuifpanelen ivm bergruimte. Het is een grote ruimte.
Linksachter CV, wasmachine en droger. Oppervlakte is ong 5 meter x 10 meter.
Op de vloer ligt laminaat. Dit heeft niets te lijden gehad en zou hier eigenlijk omheen willen werken en zoveel mogelijk willen behouden.

Linksachter wil ik een hokje maken voor CV, wasmachine en droger. 3x3 meter. Ivm het maken van muurtjes voor dit hok zal de vloer er uit moeten. Het is geen bezwaar dat in het washok zeil of nieuw laminaat komt te liggen. Maar blijft zo n vloer goed liggen als je een gedeelte er tussenuit haalt.

Of moet echt de hele vloer eruit en dan na het maken van het hok een nieuwe laminaatvloer erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:37

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Metalstuds erop, slagpluggen door het laminaat en gyproc tegen de studs, Dit is imo de snelste en gemakkelijkste manier, als je later je vloer wilt vervangen ga je wel lopen vloeken.

De Nederbelg !

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:33
Ik zou gaan voor de zaag. Netjes afmeten, afplakken, en dan met de cirkelzaag (uiteraard op de diepte van het laminaat) er overheen. Gipswand plaatsen, behangen, zoon erachter, opgelost....

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
.

[ Voor 114% gewijzigd door 50Miles op 19-01-2020 19:07 ]

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:57

Fiber

Beaches are for storming.

Ga je het wel gelijk goed doen met een dakkapel of op z'n minst een groot dakraam...?

En is het niet fijner om ipv of naast dat washok een kamer voor je zoon te maken?

Zoals ik het nu lees moet je straks door zijn 'kamer' om de was te kunnen doen. Lijkt mij vragen om problemen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik zou opteren voor de invalcirkelzaag. Laatste eindjes inderdaad met de multitool. Let wel op dat parket funest kan zijn voor een houtzaagblad; dus ofwel een oud blad gebruiken wat toch al afgeschreven was of als je vaker laminaat zaagt een speciaal daarvoor geschikt blad aanschaffen.

Er overheen werken zoals @Jellabie zegt kan natuurlijk ook.

Ik zou inderdaad de kamer van je zoon afbakenen. Of je vervolgens de CV / WM / droger op het open stuk laat staan of ook nog achter een muurtje stopt is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
Bedankt voor de tips. Zoon is 10 jaar dus het doorlopen is nu nog geen probleem.
CV en afvoer hebben een vaste plek, dus kan daar ook weinig in verplaatsen.
Wellicht dat we later nog eens dakkapel (len) plaatsen en de lay-out wat aanpassen.

Dat met die invalzaag klinkt wel goed. Eerst maar eens goed aftekenen om te beginnen.
Meer tips zijn zeker welkom.

Maar ben hier ook al een eind mee geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:19
Dit is "Wonen en Verbouwen", niet "Kinderen en Opvoeden"

[ Voor 84% gewijzigd door McGryphon op 14-06-2019 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wij hebben een dakkapel laten plaatsen en daarna de muren geplaatst (handig als je een groot dakkapel wilt, als je eerst de muurtjes zet, wordt het een klein(er) dakkapel. Denk dus eerst goed na of je wel / geen dakkapel wilt!

Idee hier was, zoals @DiedX omschreef. Helaas hadden wij een regenachtige dag met het plaatsen van het dakkapel en is de vloer zeiknat geworden en daardoor krom getrokken door het vocht. Helaas dus alsnog de vloer er uit moeten halen en een compleet nieuwe vloer moeten leggen. Maar anders was het inderdaad de bestaande vloer laten liggen.

Wij hebben overigens dit gedaan: Vloeroppervlak (oud vs nieuw)
Links van de trap staan de wasmachine en droger (en MV box).
Tevens hebben wij de grote ruimte nog in tweeën gedeeld en een vliering / opslag gemaakt in de nok van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:40
Als het goedkoop laminaat is (<8 euro de m2) zou ik het weghalen en een nieuwe vloer plaatsen. Bijvoorbeeld tapijttegels bij de wasmachine/CV, en dan weer laminaat in de kamer.
Is het gewoon goed laminaat (12-13+ euro de m2) dan kun je overwegen er overheen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaKo1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:24
Hoe is het qua dakisolatie? Zonder isolatie kan het vaak erg warm worden op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ook met goede isolatie kan het erg warm worden op de zolder. De warmte stijgt naar boven en blijft daar gemakkelijk hangen. Ongetwijfeld heb je daar wel over nagedacht maar op zolder slapen is vaak niet zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaKo1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:24
Admiral Freebee schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:38:
Ook met goede isolatie kan het erg warm worden op de zolder. De warmte stijgt naar boven en blijft daar gemakkelijk hangen. Ongetwijfeld heb je daar wel over nagedacht maar op zolder slapen is vaak niet zo prettig.
Klopt. De rest van het huis moet ook goed zijn qua isolatie. Ik heb zelf ook onze slaapkamer op zolder gemaakt. Goed geïsoleerd en triple glas met zonwering. Blijft prima koel in warme dagen (mits de vrouw niet overdag alle ramen open zet 8)7 ) Slaapt dus heerlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

DiedX schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:39:
Ik zou gaan voor de zaag. Netjes afmeten, afplakken, en dan met de cirkelzaag (uiteraard op de diepte van het laminaat) er overheen. Gipswand plaatsen, behangen, zoon erachter, opgelost....
Eventueel matrasje beschikbaar stellen voor de nachtrust ;)

Zonder gekheid: bovenstaande is wel de mooiste oplossing, zeker als je op een later moment besluit de vloer te willen (moeten?) vervangen door bijvoorbeeld waterschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:47
DiedX schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:39:
ik las 'zoon erachter behangen'..... al zou ik dat met de mijne af en toe wel graag willen :)

Ik ga zelf ook de zolder indelen in ruimtes want ik word helemaal kriegel van alle zooi, campingspullen, was en archief wat door elkaar heen staat. Gelukkig hebben wij gekozen voor vinylvloer, welke ik kan doorsnijden en dan de metalstud erop. Waar ik alleen nog wel mee zit: hoe kan ik boren in de vloer waar ook elektriciteitsleidingen lopen? (eronder zit uiteraard wapening, dus ik ben bang dat een meter overal uitschiet..) Heeft iemand ervaring met het verlijmen van metalstud op een zandcement dekvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 22:17
Ik verwacht, gezien de bouw, geen elektriciteitsleidingen in de dekvloer, die liggen in de constructieve vloer cq op de bovenkant van de breedplaat.
Wat je wel gaat tegen komen, verwarmingsbuizen. die liggen rustig in de dekvloer op het puntje van jouw boor te wachten.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je weet nooit wat ze vergeten zijn en ook maar in de dekvloer gedaan hebben....

Tja, eh; zoiets;
https://www.conrad.nl/p/l...racer-pro-tx-recv-1052676

Moet je uiteraard wel weten wat je wilt zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-06-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
MeTooPV schreef op zondag 23 juni 2019 @ 11:11:
Ik verwacht, gezien de bouw, geen elektriciteitsleidingen in de dekvloer, die liggen in de constructieve vloer cq op de bovenkant van de breedplaat.
Wat je wel gaat tegen komen, verwarmingsbuizen. die liggen rustig in de dekvloer op het puntje van jouw boor te wachten.,
Ik verwacht juist elektriciteit tegen te komen: het is een kanaalplatenvloer met daarop 5 cm zandcement, waardoor zeker een leiding voor de pv ligt en verder is er natuurlijk een verdieping eronder met slaapkamers en bijbehorende centraaldozen. Ik denk dat ik ga lijmen, nu nog een goede lijm zoeken voor metalstud op zandcement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 22:17
Kanaalplaat, ja, dan ben je inderdaad aan de beurt. Lijmen is dan een veel beter idee. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
p.d.akkerman schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 21:13:
Bedankt voor de tips. Zoon is 10 jaar dus het doorlopen is nu nog geen probleem.
CV en afvoer hebben een vaste plek, dus kan daar ook weinig in verplaatsen.
Wellicht dat we later nog eens dakkapel (len) plaatsen en de lay-out wat aanpassen.

Dat met die invalzaag klinkt wel goed. Eerst maar eens goed aftekenen om te beginnen.
Meer tips zijn zeker welkom.

Maar ben hier ook al een eind mee geholpen.
Regeren is vooruitzien. 10 jaar is al bijna een puber.

Typisch wil je een open trap typisch niet op een slaapkamer uit laten komen.
Tevens is een wasmachine in/achter een slaapkamer niet handig.

Een nette oplossing is dus om een overloopje te maken met een deur gescheiden van de zolderkamer. Op de overloop probeer je dan ook een opstelpunt voor de wasmachine te maken, bijvoorbeeld door achter de knieschotten de waterleiding en afvoer te verlengen of door een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sammy_tukker schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:35:
[...]

Ik verwacht juist elektriciteit tegen te komen: het is een kanaalplatenvloer met daarop 5 cm zandcement, waardoor zeker een leiding voor de pv ligt en verder is er natuurlijk een verdieping eronder met slaapkamers en bijbehorende centraaldozen. Ik denk dat ik ga lijmen, nu nog een goede lijm zoeken voor metalstud op zandcement.
Ja met polymax, kan vast ook met vergelijkbare kit van andere merken. zorg dat je ondergrond goed is
(mag niet afzanden, moet stof en vetvrij zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
en wat doen we tegen afzanden? want ik kan mij vaag herinneren dat hij dat toch wat deed.
(overigens, het is natuurlijk zo dat het alleen zijwaardse krachten hoeft op te vangen, boven schroef ik het zaakje vast aan de dakplaten, dus veel kracht hoeft het niet op de vangen (zwaartekracht helpt ook nog een beetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:17
Ik zou overigens niet voor een gips wand gaan, maar voor gipsvezel (Fermacell). Daar kan zoon lief gerust een keer lomp met zijn bureaustoel tegen aan knallen of in frustratie met zijn vuist tegen aan slaan zonder dat het een krimp geeft (mits de HOH klein genoeg gehouden is). Ik begon mijn zolder verbouwing ook op basis van gips, maar ben snel overgestapt en heb daar (nu ik nog bezig ben) nog altijd geen spijt van. Nu al vaak genoeg een houten balk of vloerdeel tegen een wand aan laten vallen waarbij ik bij gips direct een gat in de wand had gehad en nu bij gipsvezel dus geen probleem heb.

Verder eens met @Rukapul

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
CurlyMo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:31:
Ik zou overigens niet voor een gips wand gaan, maar voor gipsvezel (Fermacell). Daar kan zoon lief gerust een keer lomp met zijn bureaustoel tegen aan knallen of in frustratie met zijn vuist tegen aan slaan zonder dat het een krimp geeft (mits de HOH klein genoeg gehouden is). Ik begon mijn zolder verbouwing ook op basis van gips, maar ben snel overgestapt en heb daar (nu ik nog bezig ben) nog altijd geen spijt van. Nu al vaak genoeg een houten balk of vloerdeel tegen een wand aan laten vallen waarbij ik bij gips direct een gat in de wand had gehad en nu bij gipsvezel dus geen probleem heb.
Kan je dan niet beter een OSB/multiplex plaat achter de gipsplaat aanbrengen? Kan je prima spullen ophangen met normale schroeven, heb je niet de ellende van het werken met vezelcementplaten (op glaswol na mijn minst favoriete bouwmateriaal om te verwerken) en kan je veel makkelijker netjes afwerken dan die ellendige Fermacell platen.

Of gewoon Diamond Board gebruiken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:17
Kan je dan niet beter een OSB/multiplex plaat achter de gipsplaat aanbrengen?
Het punt is niet zozeer achter het gips, maar de voorkant. Je slaat er zo deuken en gaten in.
heb je niet de ellende van het werken met vezelcementplaten
Vezelcement != gipsvezel
kan je veel makkelijker netjes afwerken dan die ellendige Fermacell platen.
Fermacell gipsvezel kan je gewoon direct behangen en daarna schilderen. Dat is in ieder geval mijn plan van aanpak.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
Even mij oude topic opratelen.

Ik ben inmiddels (eindelijk) gestart met de verbouwing.
Uiteindelijk gekozen voor ytong blokken, mede ivm meer geluiddempend. Ook de laminaat gaat er uit.
De indeling is als volgt geworden:
Als je boven komt een overloopje van ong 80 x 100 met links en rechts een deur. Overloopje staat iets uit het midden ivm dat rechtse deur in het verlengde staat van de trap/leuning. De linkerdeur staat tegen de balk van het dak.

De zolder zal worden verdeeld en 2 gelijke delen. Een ruimte voor mijn zoon en links een ruimte met vriezer droger wasmachine en CV.
Pagina: 1