Wat verbruiken mijn koelkast en vriezer ongeveer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:03
Beste Tweakers,

Begin dit jaar heb ik een huis gekocht waar keukenapparatuur in bleef staan.
Nu ben ik benieuwd naar het verbruik van mijn koelkast en vriezer, naar mijn idee slaan die redelijk vaak aan.

Ik snap dat het principe meten is weten hier zeker van toepassing is, alleen het is inbouwapparatuur en er is niet voldoende ruimte onder/achter om mijn verbruiksmeter tussen te plaatsen.

Ik heb op google al gezocht of er enigszins nuttige informatie wat betreft het verbruik is te vinden, maar omdat beide modellen aardig oud zijn valt er, behalve een handleiding van de vriezer, vrij weinig te vinden.

De vriezer is een Neff G4343X0/01: Webpagina met gebruikershandleiding en dode link naar spec sheet
Er staat een (nominaal) vermogen op van 90W.

De koelkast is een Pelgrim KK6170, hier kan ik behalve reserve onderdelen eigenlijk niks over vinden.
Sticker in het ding zelf geeft nominaal vermogen van 95W aan.

Zou er op basis van deze gegevens een (grove) schatting kunnen worden gemaakt van het verbruik van deze twee apparaten? Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04:07
Nvm, verkeerde model.

[ Voor 94% gewijzigd door NotSoSteady op 13-06-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zet de vriezer op een dag lang superfrost zodat die naar -25 (of zoiets) gaat. Als je naar bed gaat schakel je alle groepen uit behalve die van de koelkast, en trek je tevens van de koelkastgroep alle andere apparaten uit hun stopcontact (dus ook de vriezer) en schrijf je de meterstand op. Na acht uur (of however hoe lang jouw nacht is) schrijf je weer de meterstand op, en voila; je weet exact hoeveel kWh de koelkast verbruikt heeft in die 8 uur en dat kun je omrekenen naar een jaarverbruik.

Vervolgens eet je in de dagen erna je koelkast leeg van dingen die echt niet zonder koeling kunnen (vlees, zuivel) en herhaal je het bovenstaande, maar dan met je vriezer.

Let wel op dat als het 's nachts snel afkoelt in huis, het verlies van je koelkast en vriezer ook afneemt, dus wellicht in plaats van 's nachts overdag uitvoeren. Hangt een beetje af van hoe je woont. Met vrouw en koters overdag thuis gaat 'm dat niet worden natuurlijk.

Met het vermogen van 90W weet je alleen dat 'ie per jaar niet meer dan 789 kWh gaat verbruiken :+

Mijn A+++ 1,86m koelvriescombi heeft een opgegeven jaarverbruik van iets van 160 kWh en een aansluitvermogen van 160W.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-06-2019 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-10 06:10
Ja, of in plaats van dat hele onnodig moeilijke verhaal, gewoon een wattmeter kopen. 2 tientjes heb je er al een.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
WEBGAMING schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 21:59:
Ja, of in plaats van dat hele onnodig moeilijke verhaal, gewoon een wattmeter kopen. 2 tientjes heb je er al een.
Wauw. Dus je hebt mijn post gelezen, maar niet die van de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt dus wel bij de stekkers zelf komen om ze eruit te trekken? Dan kan ik me niet voorstellen dat het niet mogelijk is daar geen verbruiksmeter tussen te zetten.. die dingen kunnen heel erg klein zijn.. niet meer dan een verlengstukje.

vb. pricewatch: Fibaro Wall Plug 2 (Z-Wave Plus) (NL model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik snap dat het zonder meter direct aan de stekker helaas lastig wordt.
De vriezer is in huidige situatie onmogelijk om een verbruiksmeter tussen te plaatsen, de stekker zit in het stopcontact geklemd door het ding zelf. Dan zal ik hem uit moeten bouwen en midden in de keuken moeten plaatsen voor de meet periode.
De koelkast moet ik helaas wat, net (door mijn vader) geschilderd houtwerk voor moeten breken om bij het stopcontact te komen. Vandaar mijn vraag.

Nu heb ik voor de vriezer een vervanger besteld na het lezen van de (verbruiks) verhalen van oudere vriezers.
Koelkast zal ik binnenkort eens voorzichtig benaderen.

Nogmaals bedankt voor de ideeën/antwoorden!

[ Voor 18% gewijzigd door Sibrand op 14-06-2019 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 20:22
Je moet ook rekening houden met waar je koelkast/diepvries staat
Als je diepvries bijvoorbeeld in de garage staat, of een frisse bergruimte, kan al impact hebben.
Dan hoeveel maal per dag doe je die koelkast open. Is dat elke 10 minuten 1x of is dat misschien
5x per dag. Als je dit constant doet dan zit je met verlies en zal deze constant moeten bijkoelen.
Met een warmere omgevingstemperatuur zal je zowieso meer verbruiken.

En dan is er nog de temperatuur die je wilt in je koelkast. Dit zal ook meespelen in de kostprijs. Een vriezer die je op -24 wilt houden zal meer kosten dan een vriezer op -18. Maar bij -24 blijven je producten langer goed dan bij -18. WIl je je koelkast op 4 graden of op 6 ? Vele producten worden aangeraden van max 5-6 graden. MAar als jij je koelkast kan zetten op 6 graden dan is het ook niet overal 6 graden.

Dit is zeker een factor waar je rekening moet mee houden. Wij hebben 1 combi in de bergruimte staan en 1 vriezer. Deze vriezer gaat misschien 5x per week open. De combi, meermaals per dag de koelkast althans, aangezien dit de "frigo vo den drank" is. Deze staat ook maar op 5-6 graden. Aangezien heir toch alleen maar drank inzit.

In elk geval zonder uitgebreide metingen (via smartplug) ofzo van een langere periode kan je onmogelijk zeggen wat het verbruik is of prognoses maken richting maand/jaarbasis. Conclusie: meten is weten !

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
Hoe nauwkeurig wil je het weten? En waarom?

Het zat in de buurt van de 200 kWh per toestel zijn, dus een dikke 50€ per jaar.

Tenzij die echt véél ouder is dan 10 jaar, dan kan het makkelijk het dubbel zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-10 15:25
Heb je de mogelijkheid om je slimme meter uit te lezen, als je die hebt?

Hier een grafiek van mijn nachtverbruik, daar zie je duidelijke de koelvriescombi en de Quooker aanspringen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tNIN2VWl.png
Klikbaar

Met wat filtering krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rb5DGSyl.png
Klikbaar

Gemiddeld 36W dus, oftewel +- 300kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
Het lastige in deze situatie was dat de oude vriezer zo oud was dat ik nergens informatie kon vinden over (nominaal) vermogen, energielabel (hadden ze nog niet toen?) of bouwjaar überhaupt.
Oh en dus ook niet de mogelijkheid om verbruik te meten d.m.v. een verbruiksmeter.

Dus. Nieuwe vriezer gekocht, Zanussi a+ inbouw model. Ik was niet vaak thuis maar het viel me op dat hij alsnog redelijk vaak aansloeg, plus dat er redelijk wat ijsvorming was.

Onder garantie omgeruild door de webwinkel, maar nu heb ik het nieuwe model twee weken aan en mijn waarnemingen zijn nog hetzelfde.

Ik heb net een nieuwe verbruiksmeter besteld, hopelijk kan ik morgen/overmorgen beginnen met meten en óf bevestigen dat ik mezelf gek maak of dat ik ook deze vriezer mag uitbouwen en terugsturen, plus een tijdelijk onderdak vinden voor de inhoud... Ik ben er nog niet uit welke ik liever heb.

In ieder geval bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 16:53
Om er toch een verbruiksmeter tussen te krijgen, kan je bvb niet met een verlengkabel werken? Verlengkabel in stopcontact, verbruiksmeter op verlengkabel en dan frigo/vriezer inverbruiksmeter? Heb dit zelf ook gedaan toen ik mijn frigo wilde meten.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
skelleniels schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:35:
Om er toch een verbruiksmeter tussen te krijgen, kan je bvb niet met een verlengkabel werken? Verlengkabel in stopcontact, verbruiksmeter op verlengkabel en dan frigo/vriezer inverbruiksmeter? Heb dit zelf ook gedaan toen ik mijn frigo wilde meten.
Inmiddels heb ik een andere vriezer, twee volle dagen daar een HiHome smartplug aan gehad nu.
Eergisteren heeft het nieuwe A+ ding 0.56 kWh gebruikt, gisteren 0.5.
Als ik die lijn zo doortrek zit ik aardig dichtbij de 200 kWh per jaar die Coolblue aangeeft voor de vriezer (eigenlijk zeggen ze: 200 kilowatt per uur als jaarverbruik, lijkt me wat veel).
Het verbruik lijkt dus zeker mee te vallen! Alleen wat me nog niet zint is de ijsopbouw bovenin de vriezer, toch een goede 5 mm per 1/2 weken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-10 13:45
misschien een beetje laat maar ik kon nog vinden over je oude koelkast:

Merk Neff
Type G4343X0/01
Code G4343X001
Apparaat soort Inbouw vrieskast tafelmodel (
FD-nummer 7505-7907
Productiedatum 01-05-95 tot 01-07-99

Heb even een collega gevraagd,

Je hebt qua verbruik het over een compressor en een ventilator.
compressor zal max rond de .25 pk zijn (183watt )
+ ventilator zal rond de 5 watt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22

WouterG

Dit is geen ondertitel

Bij ons is er nog best een zichtbaar verschil tussen zomer en winter. In de zomer zitten we rond de 0,5kWh/dag en in de winter op 0,35.
Pagina: 1