Gaming monitor meedenken/advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01 20:57
Dag tweakers,

Ik gebruik al een behoorlijke tijd mijn oude vertrouwde Samsung Syncmaster 206BW. Zoals jullie kunnen zien is deze behoorlijk oud inmiddels. Heb hem zelfs nog een paar keer gesoldeerd, haha.

Het is tijd voor een nieuwe en ik zit al tijden niet meer zo in de hardware, vandaar graag advies.

Ik had het volgende bedacht, maar zeg het vooral als het onzin is:

Ik hou van kleuren, op mijn Samsung is wit inmiddels meer gelig/rodig-wit. IPS lijkt mij beter dan TN.
Ik heb mijn Samsung toen gekocht vanwege de 2ms. Ik weet dat IPS schermen niet zulke lage reactietijden hebben als TN schermen, maar ik lees ook overal dat je dat echt niet zo merkt. Ik haat ghosting en artifacten wel enorm. Meer dan 4ms reactietijd leek mij onhandig.
Ik heb het idee dat verversrate voor mij ook een dingetje is, dus ik had bedacht dat mijn nieuwe monitor minimaal 120 Hz moet halen.
G-Sync leek mij ook wel wat, want een hardware oplossing ipv software FreeSync, maar eigenlijk weet ik dit niet zo goed.

Toen kwam ik uit bij:
categorie: Monitoren

Dat leek mij alleen best wel duur, maar dat is op zich geen probleem mits: de monitor mij net zo veel plezier gaat geven als mijn oude Syncmastertje (duurzaam! niet snel stuk) en hij vrij robuust is. Ik heb hier twee idiote katten rondlopen die het geen ene fuck kan schelen wat in de weg staat. Op zich wel handig als ze hem niet om kunnen gooien (must).

Heb ik zo een beetje een redelijk lijstje of kan ik het beter overdoen?

Ik werk veel tegenwoordig, maar de tijd die ik achter de computer zit doe ik: Netflix / Spotify / Microsoft Office (toch meer werk en/of studie) en qua spellen ben ik een World of Warcraft / Hearthstone / Diablo / Starcraft / Civilization / Cities Skylines / Rollercoaster Tycoon etc. / Path of Exile / Browsen / Magicka / Supereme Commander / League of Legends / Master of Orion / Elder Scrolls Skyrim / Heroes of Might and Magic

Prijs is niet zo'n issue voor mij meer, want ik werk veel, haha, maar de verhouding moet wel goed zijn. Ik wil geen 2000 euro betalen voor een monitor die mijn katten vervolgens verkrachten door er een keer tegen aan te wrijven. Ik denk dat zo'n 1000 euro zeker wel een beetje als de limiet voelt voor mij voor een nieuwe monitor. Mijn oude was niet eens in de buurt daarvan, haha.

Graag advies! / Meedenken!

Edit: Oja, hoe vind ik de 'class' van een monitor? Ik wil geen dode pixels.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:23
Welke videokaart heb je? In je inventaris en wenslijsten zie ik alleen een GT 1030 voorbij komen.

• Siaon
Op dit moment nog een Geforce GTX 970, maar ik zit er ook over te denken om een nieuw systeem te bouwen (dit systeem heb ik sinds augustus 2014), dus hier hoeft verder geen rekening mee gehouden te worden. Meestal bouw ik iets Best-Buy-Guide-achtigs.

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

RMYuma

The disguise is complete!

Als je alleen maar GPU's van Nvidia koopt, dan is een g-sync-monitor de beste keuze. Als je echter in de toekomst ook nog AMD GPU's wilt kopen, dan is een goede freesync-monitor met g-sync-compatibiliteit wellicht een betere keuze.

| Specs Aurora24 | My music |

• Siaon
Op dit moment heb ik de neiging om alleen nvidia gpu's te kopen, dus dat is dan in ieder geval een punt voor gsync!

• diondek
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik heb op dit moment de Samsung LC27FG73 (27 inch). Ik vind het een erg fijne monitor! Het is een VA scherm dus de kleuren zijn een stuk beter dan TN maar niet zo goed als IPS. 1ms refresh rate, en 144hz is ontzettend fijn. Het scherm heeft ook ondersteuning voor FreeSync maar daar hebben jij en ik niks aan. G- en FreeSync maken trouwens echt niet zo veel verschil. Als je al een 1ms scherm hebt merk je er niks van. De monitor is trouwens ook curved.

Ik hoop je hiermee vooruit te helpen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenSamsung LC27FG73 Zwart€ 276,91€ 276,91

• Siaon
Hmmm ik heb nog niet naar VA gekeken, zal ik zo eens doen. Bedankt voor de tip!

Ik zie ook dat er nog een hele andere klasse van gsync is, gsync ultimate. Die zijn wel nog duurder, geen reviews zie ik ook, als een tweaker daarmee ervaring heeft zou ik dat ook erg interessant vinden.

Ik denk dat ik het vooral belangrijk vind dat het scherm ook een tijd meegaat weer, dan is prijs niet zo belangrijk (en natuurlijk mooi voor waarvoor ik hem wil gebruiken).
Pagina: 1